1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 312  تاريخ مخابره خبر:  ۲۶/۸/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138608260230  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۲۷:۲۱
    ۱۳۸۶/۰۸/۲۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

در پژوهشي به سفارش بنياد سينمايي فارابي صورت گرفت

فهرست‌نويسي 868 اثر سينمايي‌وتلويزيوني درباره خليج فارس

در پژوهشي كه به سفارش بنياد سينمايي فارابي به وسيله «محسن شمس» صورت گرفت، 868 عنوان اثر سينمايي و تلويزيوني در حوزه خليج فارس فهرست‌نويسي شد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي ، محسن شمس اعلام كرد كه پژوهش صورت گرفته بخشي از پژوهش جامع تري است كه بيش از 17 هزار عنوان اثر را شامل مي‌شود .
    به گفته شمس منابع اطلاعات گردآوري شده براي فهرست نويسي اين پژوهش ، كتاب‌ها، كاتالوگ‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، گزارش‌هاي ادواري، دفاتر تهيه و توليد فيلم، مراكز خدمات فني، افراد مطلع و دست اندركار حوزه سينما و تلويزيون بوده‌اند.
    شمس يادآور شد : آنچه در اين مرحله به عنوان هدف ما تلقي مي‌شد، تكميل اين پژوهش بود و پيش‌بيني‌هاي لازم براي انتشار اين پژوهش به صورت كتاب و در محيط مجازي صورت گرفته است.
اين پژوهشگر اشاره كرد كه حوزه هاي جغرافيايي، فرهنگي و سياسي براي تنظيم اين فهرست‌گان ، مناطق جنوب و جنوب شرقي ايران شامل استان هاي خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان ، بلوچستان ، سواحل شمالي و جنوبي و جزاير و بنادر و كشورهاي حوزه خليج فارس و درياي عمان بوده است و از نظر موضوعي نيز اين پژوهش موضوعاتي چون دفاع مقدس ، اجتماعي، اقتصادي ، فرهنگي ، مردم نگاري ، تاريخي ، سياسي، نظامي و تحولات مربوط به جنگ جهاني دوم و حضور متفقين در اين منطقه ، صنعت نفت ، كشاورزي ، شيلات ، زيست شناسي و حيات وحش و ارتباطات دريايي و تحولات عراق در دو دهه اخير را در بر مي‌گيرد.
    شمس در ادامه گفت‌: در مجموع فيلم هاي فهرست شده 121عنوان فيلم بلند سينمايي ، 38 عنوان فيلم كوتاه داستاني ، 591 اثر مستند گزارشي و خبري و 60 برنامه تلويزيوني مستند و داستاني ديده مي‌شود.
    فيلم‌هاي فهرست شده يك دوره هشتاد ساله از سال 1306 تا حال را در بر مي‌گيرد كه قديمي‌ترين آن‌ها (علي رغم اينكه تعدادي از فيلم ها بدون تاريخ هستند) به سال 1306 و مراسم احداث نخستين راه آهن تهران و سال 1309 اثري با عنوان «راه‌آهن ايران» محصول شركت كام ساكس برمي‌گردد.
    ديگر آثار قديمي اين پژوهش عبارت‌اند، از: سال 1312 «دختر لر» ، سال 1320 «پالايشگاه آبادان» ، سال 1322 «حمل مهمات از آبادان تا مرزهاي شوروي».
    شمس در ادامه اظهار داشت : در اين پژوهش 97 كارگردان در حوزه سينماي بلند مستند و كوتاه و تلويزيون آثاري در رابطه با خليج فارس داشته اند كه از جمله پركارترين آن ها در حوزه مستند مي‌توان به شهيد آوييني با 36 اثر، اكبر عالمي با 10 اثر ، ارد زند با 8 اثر و سيد ماني ميرصادقي با 5 اثر اشاره كرد. در حوزه سينماي بلند كارگردان‌هاي برجسته اي چون ناصر تقوايي با 11 اثر ، كيومرث پوراحمد با 8 اثر ، كيانوش عياري با 7 اثر ، امير نادري با 7 اثر ، محمد بزرگ‌نيا ، ابوالفضل جليلي، ابراهيم فروزش هر كدام با 5 اثر ، ابراهيم حاتمي‌كيا با 4 اثر و كامبوزيا پرتوي با 3 اثر ديده مي‌شود و در حوزه فيلم كوتاه سيدمحمد مختاري 18 اثر و حسن بني هاشمي 5 اثر مرتبط با خليج فارس ساخته‌اند.
    شمس ادامه داد: مهمترين بخش اين پژوهش، مطالعه انجام شده بر روي فيلم هاي خبري توليد شده بين اواخر دهه 20 تا اوايل دهه 50 هجري شمسي است به ويژه مطالعه مجموعه آثاري مستند و خبري گردآوري شده از آژانس هاي خبري غير ايراني مربوط به اين دوره كه تاكنون كمتر به آن توجه شده است .
    اين پژوهشگر در پايان افزود : علي رغم پيگيري هاي انجام شده فهرست حاظر نمي تواند در برگيرنده تمامي آثاري باشد كه در حوزه خليج فارس تهيه و توليد شده است با اين حال مي‌تواند آغاز خوبي براي تكميل تحقيقات بعدي باشد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com