1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 396  تاريخ مخابره خبر:  ۳۰/۷/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138607300205  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۱۹:۲۲
    ۱۳۸۶/۰۷/۳۰                              تاريخ نشر خبر :  
 

زيتون طلايي به «يك شب سياه» سعيد نبي رسيد

زيتون طلايي بهترين فيلم و جايزه بهترين سناريوي دراماتيک فستيوال تلويزيوني جهان « بار» (INTERNATIONAL TV FESTIVAL BAR) که در جمهوري مونته نگرو برگزار مي شود در بخش اکولوژيک (رابطه انسان با طبيعت و محيط زيست ) به فيلم «يک شب سياه» سعيد نبي از شبکه چهار سيما تعلق گرفت.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در بخشي از متن ارسال شده از سوي دبير اين جشنواره تلويزيوني جهان که آثار منتخب و برگزيده تلويزيون‌هاي دنيا را از سراسر جهان به روي پرده برده است، به صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران آمده است:« ما خوشحاليم که به اطلاع شما مي‌رسانيم: هيات داوران پس از دعوت به حضور افتخاري شما در اين فستيوال بين المللي تصميم نهايي خود را اين گونه اعلام كرده است :" جايزه زيتون طلايي " در بخش اکولوژيک (رابطه انسان با طبيعت و محيط زيست ) به " فيلم يک شب سياه " توليدي صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران که توسط" سعيد نبي " کارگرداني شده تعلق گرفت . اين فيلم داراي ساختار داستاني عالي است که توانسته به روشني و وضوح آثار مخرب و چگونگي انهدام معيشت صيادان شمال ايران را پس از ورود هيولاي مهاجم با نام شانه دار درياي خزر که 5- 6 سال است به اين دريا تجاوز کرده را از طريق نمايش دراماتيک و سينمايي به بهترين شکل ممکن به تصوير بکشد ».
    در بخش ديگر اين متن ارسالي آمده است:« هم‌چنين جايزه بهترين سناريو ، اختصاص پيدا کرد به " روناک سنبلي " نويسنده و محقق فيلم مستند «يک شب سياه» که از توليدات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران است . چکيده اين فيلم نامه داراي ساختار دراماتيک است که بيانگر يک داستان اکولوژيکي يا بوم شناسي است که توانسته به زيبايي تکامل آثار مخرب يک موجود مهاجم طبيعي را در معيشت صيادان ماهيگير به تصوير کشد . اين فيلم با مهارت خاصي در ادامه تلاش دانشمندان ايراني را در حل اين معضل به زبان سينما به تصوير مي کشد ».
    «يک شب سياه» مستندي است كه روايت و ساختار ساده را به بهترين شکل ممکن در جهت بيان مضموني اجتماعي به خدمت گرفته است.اين فيلم با گرايش به سمت واقعيت هاي موجود اکولوژيکي درياي خزر بر خلاف ساير آثار مستند که در ايران در خصوص طبيعت ساخته شده است و با کلي گويي از کنار اصل موضوعات جاري گذشته بودند قصد دارد با تفکر و تحليل موضوعات جاري درياي خزر اهميت و ويژگي عناصر و طبيعت و چگونگي رفتار با آن را در زندگي حال و آينده صيادان شمال ايران ودر سطحي وسيعتر صنعت صيادي در ايران را براي ما ياد آور شود.
    از ويژگي‌هاي اين فيلم اين است که از نداشتن‌ها و ضعفهاي تکنيکال ايراني چه نرم افزاري و چه سخت افزاري فاصله گرفته و تمام تلاش خود را براي استفاده از توانمنديها و استعدادهاي دروني و موجود در ذات تفکر ايراني چه با رويکرد ساختاري و چه تجربيات بصري انجام داده است.
    اين فيلم بر روي حياتي‌ترين وضعيت موجود معيشتي در درياي خزر که امروز با آن دست به گريبان است متمرکز شده است. «يک شب سياه» بر روي مهاجم شانه دار تمر کز ويژه اي نموده و ابعاد فاجعه حضور اين موجود را از زواياي گوناگون واکاوي مي کند . کارگردان در اين فيلم توانسته واقعيت پيش روي را که همان بحران اقتصادي و اجتماعي است و پس از حمله شانه دار مهاجم به درياي خزر از درياي سياه اتفاق افتاده را براي ما نمايان سازد. شانه دار هيولاي مهاجم به درياي خزر وارد ايران شده و تنها از تخم ماهيان کيلکا و غذاي جانوري آنها تغذيه مي کند و به خاطر رشد و تکثير فوق العاده اش و قدرت سازگاريش با آب درياي خزر در بخش ايراني و اين که هيچ دشمن بومي آن را تهديد نمي‌کند يکباره صيادان ماهي کيلکا و اقتصاد اين صنعت را به نابود مي کشد.
    اما اين يک روي سکه است. بعد از مدت ها سرانجام دانشمندان ايراني با کمک متخصص ترين دانشمندان جهاني در رشته محيط زيست اين شانه دار را شناسايي مي‌کنند و دشمن اين شانه دار را نيز پيدا مي‌کنند. اما آن چيز که به زيبايي در اين فيلم مورد نمايش قرار ميگرد اين است که در مدت زمان 4 سال پس از دستيابي به اين امر مهم به سبب اختلافات حاشيه‌يي و ... در بين کشورهاي حاشيه درياي خزر هرگز اجازه به ورود و رها کردن اين موجود بومي درياي سياه به درياي خزر داده نمي شود. از اينجا به بعد شکل اجتماعي و تبعات اقتصادي و سياسي اين قضيه عيان ميشود و اين مساله به ظاهر بي اهميت و محدود قدرت خود را در نابودي کامل صنعت کيلکا و ساير آبزيان خوراکي درياي خزر به رخ مي کشد .که اين اوج قصه يک شب سياه است .پشتوانه تحقيقاتي اين فيلم و ساختار شناسي سازنده کمک ويژه به خلق شگفتي و بيان واقعيتهاي پنهان و آشکار آن كرده است.
    لازم به توضيح است فيلم «يک شب سياه» در مجموعه تحقيقات آبزيان به کارگرداني و تهيه کنندگي سعيد نبي که به موضوعاتي همچون ميگوي وانامي که در چندين جشنواره داخلي از جمله فجر ـ جشن خانه سينما ـ سينما حقيقت و...حضور داشته است و به آبزي ميگو ي وانامي پرداخته و توانسته زندگي اين موجود را پس از نابودي صنعت ميگوي ايران به دليل بروز بحران لکه سفيد به تصوير کشد. ماهيان خاوياري و شيوه زندگي آنها در درياي خزر ـ ماهيان دريايي ـ رابطه مردم چابهار با دريا ـ ماهيان آب شور و آلودگي زيست محيطي خليج فارس در گروه مستند شبکه چهار سيما با مشارکت موسسه تحقيقات ششيلات ايران تابستان 86 از شبکه چهار سيما به پخش رسيد.


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com