1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 506  تاريخ مخابره خبر:  ۳۱/۶/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138606300008  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۲۹:۱۳
    ۱۳۸۶/۰۶/۳۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

تشريح عملكرد5 ماهه كميته مبارزه با قاچاق فيلم

ديگر كسي جرات كپي غيرمجاز فيلم ايراني را ندارد

پس از گذشت 95 روز از تجمع 29 خرداد، عملكرد كميته مبارزه با قاچاق فيلم در اتحاديه تهيه‌كنندگان توسط «حسين فرح‌بخش» اعلام شد.

    به گزارش سايت سينيي سوره، «حسين فرح‌بخش»،تهيه كننده و عضو كميته مبارزه با قاچاق فيلم از عملكرد كميته مبارزه با قاچاق فيلم در اتحاديه تهيه‌كنندگان گزارش داد و اظهار داشت: طي 5 ماه فعاليت با همكاري پليس امنيت، مجتمع قضايي ارشاد اسلامي به دستاوردهاي خوبي در عرصه مبارزه با سرقت و قاچاق فيلم رسيديم.
   برپايه اين خبر، در حالي كه در تجمع 29 خرداد سينماگران ايراني اعلام شده بود كه نتايج عملكرد كميته مبارزه با قاچاق فيلم در اتحاديه تهيه‌كنندگان در شب جشن سينماي ايران اعلام مي‌شود، بنا به دلايلي (از جمله دامنه‌دار شدن اختلاف بين اتحاديه تهيه‌كنندگان و خانه سينما) اين امر ميسر نشد تا اين كه «حسين فرح‌بخش» در گفت‌وگوي ويژه با فارس، جزئيات عملكرد سه ماهه اين كميته را تشريح كرد.

    *ديگر كسي جرات كپي غيرمجاز فيلم ايراني را ندارد
فرح‌بخش گفت: طي اين زمان تعداد 1500 مغازه و 400 دستفروش در تهران مورد بازرسي قرار گرفتند و از اين بين 5/3 ميليون اثر رايتي ايراني، خارجي و مبتذل را كشف كرديم.
اين تهيه كننده سينما گفت:ما تاكنون 878 پرونده سرقت آثار سينمايي را كارشناسي كرده‌ايم و در اختيار مقامات قضايي قرار داديم،چون ما در عين حال مسئوليت كارشناسي پرونده‌ها را در وزارت ارشاداسلامي بر عهده‌داريم.
وي افزود:نكته قابل توجه اين است كه ما در دو ماه نخست كارمان بيشتر كپي‌هاي غيرمجاز فيلم ايراني را كشف مي‌كرديم ولي الان 95 درصد مواردي كه كشف مي‌شود را آثار مبتذل خارجي تشكيل مي‌دهد، شايد در اين بين فقط 5 درصد آنها فيلم ايراني باشد چون ديگر كسي جرات كپي غيرمجاز فيلم ايراني را ندارد.
    فرح بخش ادامه داد:قطعا چون قاچاق تهران در شهرستان‌ها هم تاثير دارد،اين مبارزه در شهرستان ها هم باعث كاهش ميزان قاچاق شده است.ما در تهران علاوه بر كشف مكان‌هاي رايت فيلم، اطلاعات و آمار دقيق مغازه‌هاي مجرم را داريم و به مرور آنهايي هم كه دستگير نشده‌اند و پس از كارشناسي نيز CD ‌هاي آنها هم امحا مي‌شود، پس به آنها توصيه مي‌كنيم كه هرچه زودتر از فروش و تكثير فيلمهاي قاچاق دست بردارند،چون گروه‌‌هاي امنيتي ما سراغ آنها هم مي‌روند.
    اين مسئول مبارزه با قاچاق فيلم به فارس گفت: الان بيشتر فيلم‌هاي كشف شده، رايت غير مجاز آثارخارجي هستند و فيلم‌هاي ايراني خيلي كم در بين آنها ديده مي‌شود.
    وي تصريح كرد: قاچاق فيلم‌هاي پرده‌اي كه به‌صورت همزمان با اكران پخش مي‌شد يا قبل از عرضه قانوني به بازار قاچاق مي‌آمد كاملا متوقف و فيلم‌هاي غيرمجاز پخش شده قبلي هم پاك سازي شده است.
    اين تهيه‌كننده گفت: ما تقريبا از ارديبهشت ماه تا كنون، هيچ فيلم ايراني نداريم كه از شبكه غيرقانوني پخش شود و همه فيلم‌ها از شبكه قانوني پخش شده‌اند. اين نشان مي‌دهد كه سارقان فيلم‌هاي ايراني، امكان دسترسي به اين رايت‌ها را پيدا نكرده‌اند و اين مسئله كلا منتفي شده است.
فرح‌بخش گفت: از طرفي نيز اتحاديه تهيه‌كنندگان پخش فيلم‌هاي داخلي به‌صورت قاچاق را ممنوع كرد و اين امر به تمامي دفاتر فيلم و سالن‌هاي سينما ابلاغ شد، چرا كه اين امر امكان دستيابي سهل‌الوصول به فيلم را فراهم مي‌كرد.همچنين تمامي نسخه‌هاي سي‌وپنج فيلم‌هاي ايراني كدگذاري شد كه به‌راحتي قابل شناسايي هستند كه در كدام سينما كپي شده است، پس از اجراي اين طرح حتي در دورترين سينماهاي شهرستان نيز مي‌توان مكان كپي فيلم‌ها را شناسايي كرد.
    اين تهيه‌كننده افزود: در اكثر سينماها هم به‌طور نامحسوس كنترل‌هاي لازم صورت مي‌گيرد و صاحبان سينما هم در اين كار فعال هستند.
وي ادامه داد: ما در اتحاديه تهيه‌كنندگان با پليس امنيت ،قوه قضاييه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دست به دست هم داديم و قاچاق فيلم را متوقف كرديم.اين كار نشان داد كه بخش خصوصي هر زمان وارد جرياني شد،به درستي انجام گرفت.ما از 29 فروردين همكاري خودمان را در زمينه مبارزه با قاچاق فيلم شروع كرديم و كافي است كه وضعيت سينما را با اوايل سال مقايسه كنيد تا به تاثير اين همكاري پي ببريد.

    *تب كپي فيلم ايراني خوابيده است
وي ادامه داد: اين قضيه تقريبا در تهران 90 درصد خاتمه يافته است در حالي‌كه در 2 - 3 ماه اول سال امكان نداشت ما جايي را بازرسي كنيم و موردي كشفي نداشته باشيم.
فرح‌بخش ميزان كشفيات رايتر در چند ماه اخير را ذكر كرد و گفت: ما تاكنون 479 دستگاه رايتر كشف كرديم و در اوايل كارمان به جايي برخورديم را كه 160 رايتر داشت،كه تحويل مقامات قضايي شد.
وي گفت:ما فردي داشتيم كه 17 مرتبه دستگير شد،چيزي حدود 105 مغازه پلمپ شده است كه البته به مرور باز شده است اما كسي را داشتيم كه دستگير شده كه مغازه‌اش از پلمپ باز نشده،فردايش باز دوباره شروع به رايت غير مجاز كرده است.نكته قابل توجه در اين است كه همگي اين خلاف‌كاران در زمينه فيلم‌هاي مبتذل و خارجي كار مي‌كردند و 10 درصد آنها به صورت تقريبي رايت ايراني كردند.در واقع اين خبر خوش را مي‌توانم بدهم كه تب كپي فيلم ايراني خوابيده است.
    وي درباره رايت مجاز فيلم ايراني گفت:پيش از اين بالاترين رايت مجاز فيلم ايراني بين 10 تا 15 هزار نسخه بود،كه اين آمار متعلق به پر فروش‌ترين فيلم است،در حالي‌كه الان ضعيف‌ترين فيلم 200 هزار نسخه تكثير مي‌شود و اين خود اتفاق نويدبخشي است.ما حدود 14 ميليون خانواده در سطح ايران داريم كه از اين‌ها اگر يك ميليون نسخه ويدئويي بخرند ما بايد يك ميليون عرضه داشته باشيم.
    ما منتظر قانون مجازاتي كه براي سرقت آثار سينمايي در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده و شوراي نگهبان ظاهرا به آن ايراداتي گرفته است،اصلاح شود و اميدواريم مجلس شوراي اسلامي در اصلاح قانون به مقاصدي كه شوراي نگهبان و اهالي سينما مدنظرشان است برسد و ما از نظر قانوني هم بتوانيم با دزدان و قاچاق‌چيان فيلم مقابله كنيم.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com