1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 559  تاريخ مخابره خبر:  ۲۶/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512260004  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۴۶:۵۲
    ۱۳۸۵/۱۲/۲۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

فانتزي‌هاي برتر تاريخ سينما

رويا سازان قرن سينما

سينما را بهترين ابراز براي روايت فانتزي‌ها مي‌دانند. حقيقت اين است كه تصوير متحرك، از آنجا كه امكان به تصوير درآمدن تصورات و تخيلات را مي‌دهد، بهترين محمل براي نشان دادن فانتزي است. شايد آن روز كه «مه‌ليس» در تقابل با روش «لومير» ها، دل به فانتزي سپرد، سنگ‌بناي سينماي تخيلي و فانتزي امروز را بنيان نهاد، چنان كه دهه‌هاي اخير، سينما بيش از هر چيز به فانتزي پناه داده است.

    مطلبي كه مي‌خوانيد، مروري است بر بهترين و شناخته‌شده‌ترين فانتزي‌هايي كه در قرن گذشته ساخته شده‌‌اند و ما را به ضيافت تخيلاتمان برده‌اند.


فانتزي هاي منتخب دهه 30

كينگ‌كنگ
    محصول سال 1933،‌كارگردان: مرين سي‌كوپر، بازيگران: رابرت آرمسترانگ، فرانك‌رلچر، فاي راي و بروس كابوت. نسخه اصلي «كينگ‌كنگ» اولين اثري بود كه از جلوه‌هاي ويژه بهره‌برد و توانست گيشه سينماها را تسخير كند. قصه فيلم درباره يك تهيه‌كننده فيلم است كه گوريل عظيم‌الجثه‌اي را در آفريقا شكار مي‌كند و با خود به نيويورك مي‌آورد. گوريل ميگريزد و شهر در آشوب و هراس فرو مي‌رود. «كينگ كنگ» به نوعي نمايانگر يكي از بزرگترين موجودات صنعت فيلمسازي هاليوود بود. در گذشته آثار انيميشني از اين سوژه ساخته شده بود. از سويي «ويليس او براين» نسخه‌اي از آنرا براساس دنياي گمشده جلوي دوربين برده بود، اما «كينگ كنگ» اولين فيلمي بود كه به لحاظ تكنيكي در سطح بالايي بود و موسيقي متن داشت و اينها در زمان خود تجربيات بديع و نويني در عرصه سينما محسوب مي‌شدند.

سفيد برفي و هفت‌كوتوله
    محصول سال 1937 ساخته ديويد هند. اين انيميشن جذاب و دوست‌داشتني استوديوي والت ديزني درباره شاهزاده خانم زيبا رويي بود كه نامادري‌اش به او حسادت مي‌كرد و قصد نابود كردن او را داشت. اما شاهزاده به جنگل مي‌گريزد و آنجا به خانه هفت‌كوتوله عجيب پناه مي‌برد. نامادري او كه يك ساحره است از جريان مطلع مي‌شود و خود را به صوت پيرزني در مي‌آورد و سيبي زهر‌آگين به شاهزاده خانم مي‌دهد. سيبي كه خوردنش او را به خوابي بدون بيداري فرو مي‌برد و تنها بوسه مردي عاشق مي‌تواند اين طلسم را نابود كند.
    استوديوي ديزني با ساخت اين انيميشن بلند توانست موفقيتي جهاني به دست آورد به طوريكه حتي اينروزها نسخه DVD هاي اين فيلم محبوبيت ويژه‌اي به خصوص در ميان كودكان دارند و با گذشت سال‌ها هنوز هم جذاب و ديدني است.

جادوگر شهر از
    محصول 1939، ساخته مشترك: ويكتور فلمينگ و كينگ‌ويدور.
    بازيگران: جودي گارلند، برت لاهر، ري بولگر، مارگرت هميلتون و جك هالي.
    هنوز كه هنوز است در روزهاي كريسمس اكثر شبكه‌هاي تلويزيوني اروپا و آمريكا فيلم «جادوگر شهر از» را نمايش مي‌دهند و آهنگ «جايي در آن سوي رنگين‌كمان» هنوز هم يكي از به يادماندني‌ترين موسيقي‌هاي سينماست. قصه فيلم درباره دختر گمشده‌اي است كه براي بازگشت به خانه بايد با همسفراني چون يك شيرترسو، آدمي آهني و فاقد قلب و مترسكي بي‌عقل همراه شود، كه در طول اين مسير ماجرا‌هاي جالب و بامزه‌اي برايشان به وجود مي‌آيد. انتخاب «جودي گارلند» براي نقش اصلي فيلم در حالي صورت گرفت كه استوديوي توليد فيلم به دنبال جذب هنرپيشه محبوب آن سال‌ها«شرلي تمپل» براي نقش بود، اما «تمپل» به دليل قرارداد با استوديويي ديگر نتوانست نقش را بپذيرد و «جودي گارلند» آرام و معصوم ايفاگر نقش دخترك گمشده «جادوگر شهر اوز» شد. او با صداي دلنشين و گيرايش طراوت خاصي به فيلم بخشيد و نام خود را براي هميشه ماندگار كرد.


فانتزي هاي منتخب دهه 40

آهنگ خيال‌انگيز
    محصول سال 1940، ساخته ساموئل آرمسترانگ.
«آهنگ خيال‌انگيز» كنسرتي از قطعات موسيقي كلاسيك است كه با حضور قهرمان اصلي فيلم«ميكي‌ماوس» لحظات جذاب اين موسيقي را همراهي مي‌كند.
    كمپاني معتبر والت ديزني سه سال بعد از ساخت انيميشن موفق «سفيدبرفي و هفت كوتوله» اثر جذاب ديگري را روانه پرده سينماها كرد كه با ديگر آثار كمپاني روياسازي هاليوود متفاوت بود. در اين فيلم كارتوني هيچ حيوان سخنگويي وجود نداشت و فقط اركستري بود كه همه را به وجد مي‌آورد. «آهنگ خيال‌انگيز» با تمام ويژگي‌هاي منحصر به فرد و متمايزي كه داشت تبديل به اثري كلاسيك در عرصه سينماي فانتزي شد و از اين لحاظ به جايگاه برتري دست يافته است.

دزد بغداد
    محصول سال 1940، كارگردانان: لودويك برگر، مايكل پاول، تيم ويلان، زولتان كوردا، ويليام كامرون و الكساندر كوردا
    بازيگران: كنرادويد، جان جاستين، ركس اينگرام و سابو.
    در نخستين روزهاي جنگ جهاني دوم كشور انگلستان يكي از بهترين فيلم‌هايي را كه براساس كتاب هزار و يك شب ساخته شده است را جلوي دوربين برد. اثري با هفت كارگردان كه اسكار بهترين فيلمبرداري رنگي، جلوه‌هاي ويژه و كارگرداني هنري را از آن خود كرد. پسركي دزد به شاهزاده‌اي كه حكومت او را جادوگري غصب كرده است، كمك مي‌كند تا حكمراني خود را به دست آورد. دزد بغداد با غول‌در بطري، فرش پرنده و شاهزاده‌‌هاي افسون شده از خاطرات فراموش‌ناشدني سينمادوستان است. فيلمي كه وسوسه تماشاي آن حتي در شلوغي فيلم‌هاي امروز شوق خاصي دارد.

مرگ وزندگي
    محصول سال 1946، كارگردان: مايكل پاول وآمريك پرزبرگر، بازيگران: ديويد نيون، كيم هانتر، رابرت كوت، راجر ليوسي و ماريوس گورينگ.
    قصه فيلم حول محور شخصيت «پيتر كارتر» با بازي ديويد نيون مي‌چرخد. وي هنگام بازگشت از يك حمله هوايي در هواپيمايش محبوس مي‌شود. كارتر در صدد برمي‌آيد كه از هواپيما بيرون بپرد اما چتر نجاتش باز نمي‌شود و او آخرين گفت و گويش را با زني آ‌مريكايي كه مسؤول رادار است انجام مي‌دهد و براي مرگي مشخص بيرون مي‌پرد. با اين حال نمي‌ميرد و آب دريا او را به ساحل مي‌رساند. كارتر به سرعت با زن آمريكايي ملاقات مي‌كند واين سرآغازي براي ماجراهاي شگفت‌انگيز فيلم است.
    در فيلم «مرگ و زندگي» تصاوير بديعي از بهشت را مي‌بينيم كه بسيار جذاب است. همچنين سكانس‌‌هايي كه در آن روح از بدن آدم‌ها خارج مي‌شود در نوع خود بي‌نظير است. فانتزي و واقعيت در طول فيلم چنان در هم تنيده شده‌اند كه تماشاگر را به ترديد مي‌اندازد كه كدام صحنه‌ها واقعي و كدام‌ها تخيلي هستند، «مرگ و زندگي» يكي از نامتعارف‌ترين آثار فانتزي تاريخ سينماست كه تأثير شگرفي در ذهن تماشاگرانش برجاي مي‌گذارد.

ديو و دلبر
    محصول سال 1946، ساخته ژان‌كوكتو و رنه‌كلمان.
    بازيگران: ژان‌مارياس، جوزت دي، ميلا پارلي و مارسل آندر.
    بي‌ترديد اغلب فيلمسازان محبوب ما حداقل يكبار فيلم «ديو و دلبر» را ديده‌اند. «ديو و دلبر» اثري هوشمندانه و تأثيرگذار است كه نماهاي فيلمبرداري خيره‌كننده‌اي دارد. زيباروي داستان در اطراف قصر به گردش مي‌پردازد و چشمان مجسمه‌ها او را همراهي مي‌كنند و در نهايت معجزه عشق بيننده را مبهوت اثر جادويي «ژان كوكتو» مي‌كند و آنرا در زمره آثار محبوب فانتزي قرار مي‌دهد.

يك يانكي در بارگاه كينگ آرتور
    محصول سال 1949، كارگردان: تاي گارنت، بازيگران: بيل كرازبي، ويليام بنديكس، روند افلمينگ و سدريك هاردويك. داستان فانتزي و كنايه‌آميز «مارك تواين» كه مردي مدرن را به زمان‌هاي دور مي‌برد بارها جلوي دوربين رفته است. از نمونه‌هاي اخيرش مي‌توان به «شواليه سياه» اشاره كرد كه تنها بر شهرت «مارتين لاورنس» افزود ولي تماشاگرانش را راضي نكرد.
    قصه فيلم درباره«هنگ مارتين» يك مكانيك اتومبيل در سال 1912 است كه در جريان حوادثي ناگهان خود را در سال 528 قبل از ميلاد مي‌بيند، او تصميم مي‌گيرد كه با ساخت يك وسيله موتوري تاريخ را تغيير دهد. تماشاي اين فيلم تجربه لذت‌بخشي براي شما خواهد بود و نشان مي‌دهد كه چگونه مي‌توان از يك داستان كلاسيك، اثري با شكوه ساخت.


فانتزي هاي منتخب دهه 50

اسكروج‌
    محصول سال 1951، كارگردان: برايان دزموند هورست، بازيگران: آليسترسيمر، كاتلين هريسون، مروين جونز و مايكل هوردن.
    داستان كلاسيك ديكنز بارها و بارها به فيلم تبديل شده است. به طوري كه شمار اين آثار نامحدود مي‌نمايد. مردي خسيس شب كريسمس را با ارواح سپري مي‌كند و بعد از اين اتفاق درمي‌يابد كه مي‌تواند از زندگي‌اش لذت بيشتري ببرد و با توجه كردن به آدم‌هاي محروم و دست و دلبازي انسان شادتري باشد. آنچه كه ساخته«برايان دزموند هورست» را در جايگاهي متمايز از اقتباس‌هاي قبلي اين قصه قرار مي‌دهد حضور «آليستر سيمر» در نقش اصلي يعني شخصيت‌«اسكروج» است، او با ايفاي خيره‌كننده اين نقش شگفتي ساز شد و فيلم را در رتبه‌اي بالا قرار داد. به طوري كه تماشاي بازي او بعد از اين همه سال هنوز هم براي دوستداران سينما لذت بخش و به ياد ماندني خواهد بود.

آليس در سرزمين عجايب‌
    محصول سال 1951، كارگردانان: كلايد جرونومي، هاميلتون لاسگي و ويلفرد جكسون، بازيگران: كاترين بيموند، ريچارد هايدن و استرلينگ هالووي. كمپاني والت ديزني وقتي با داستان كلاسيك «لوئيس كارول» مواجه شد تلاش كرد تا اثر متفاوتي را در قالب انيميشن ارائه دهد با اين حال نتوانست از آهنگين كردن اين اثر خودداري كند. «آليس» دخترك زيباي اين داستان كلاسيك در روياي عجيب خود پا به سرزمين باشكوه روياها مي‌گذارد. او در پي نوشيدن يك معجون و خوردن قطعه‌اي شيريني جادويي تغيير شكل مي‌دهد و با شخصيت‌هاي عجيبي روبرو مي‌شود.
    «آليس در سرزمين عجايب» انيميشني باشكوه است، اما آهنگ آن كمي دور از زمان به نظر مي‌رسد. نتيجه امر فيلمي پرسروصداست كه شباهت فراواني به كتاب‌هاي سرزمين عجايب كارول ندارد.

بريگادون
    محصول سال 1954، كارگردان وينست مينه‌لي، بازيگران: جين كلي، وان جانسون، سيد چاريس، الين استوارت و باري جونز.
    قصه فيلم درباره مردي آمريكايي به نام «بريگادون» است كه در اسكاتلند روستايي را مي‌يابد كه تنها يك روز در قرن قابل مشاهده است. او در آنجا با دختري به نام «سايد چري سي» آشنا مي‌شود، اما ازدواج آنها غيرممكن است چرا كه اگر دختر«بريگادون» را ترك كند افسون شكسته مي‌شود.
    موسيقي فيلم در لحظات آشنايي «بريگادون» و دختر بسيار گوش‌نواز است و اثري رويايي را پديد آورده است.
    ‌هفتمين سفر سندباد: محصول سال 1958، كارگردان: ناتان جوران، بازيگران: كروين متيوز، كاترين گرانت، ريچارد اير، الگ مانگو.
    هفتمين سفر سندباد يكي از معدود فيلم‌هايي است كه «هري هاوسن» با فيلمنامه‌اي در دست، كار ساخت آن را آغاز كرد. در اين اثر سندباد جوان براي نجات شاهزاده‌ جوان مي‌بايست موانع مرگبار جادوگر اهريمني را پشت سر بگذارد. عناصر طنز و سرگرمي در اين اثر همپا با جلوه‌هاي ويژه‌اش حركت مي‌كند. هنرپيشه‌هاي فيلم همگي ناشناس هستند ولي به خوبي از عهده ايفاي نقش‌هايشان برآمده‌اند و «هفتمين سفر سندباد» را به اثري كم‌نظير و شادي‌بخش تبديل كرده‌اند.


فانتزي هاي منتخب دهه 60

جيسون و آرگونات‌ها
    محصول سال 1963، كارگردان: دان چافي، بازيگران: تاد آرمسترانگ، نيال گينيس، آنور بلكمن و آندرو فولدز.
    «جيسون» براي يافتن پوست بز زرين راهي سفري دريايي مي‌شود و خدايان كه با عمل او مخالفند موانع بسياري را بر سر راهش قرار مي‌دهند.
    «تاد آرمسترانگ» در اين فيلم در نقش‌«جيسون‌» بسيار خشن ظاهر شده است، جلوه‌هاي ويژه فيلم نيز بسيار چشمگير است. صحنه‌اي كه مار 9 سري به دست هركول كشته مي‌شود بسيار عظيم است و تصاوير خدايان و الهه‌هاي فيلم شگفت‌انگيز است، اما جذاب‌ترين صحنه فيلم مربوط به ارتش اسكلتي است كه طراح جلوه‌هاي ويژه فيلم«هري هاوسن» 4 ماه براي خلق آن صحنه وقت صرف كرد. علاوه بر اين‌ها فيلم از حضور هنرپيشگان بزرگ آن دوره تادآرمسترانگ ، پاتريك ترافتون و داگلاس ويلمر سود مي‌جويد و «جيسون و آرگونات‌ها» را به نمونه‌اي از هنر فيلمسازي دهه شصت تبديل مي‌كند.

شمشير در سنگ‌
    محصول سال 1963، كارگردان: ولفگانگ ريترمن، صداپيشگان: ريكي سورنسون، كارل سونسون، سباستين كابوت و جوليوس متيوس،
    رمان كلاسيك«وايت» تحت عنوان«پادشاه سابق و آينده» يك پروژه بلند پروازانه براي كمپاني والت ديزني بود، اما اين شركت تنها فصل اول اين نوول را مورد استفاده قرار داد و در عوض تعدادي حيوان سخنگو به داستان افزود.
    پسري روستايي با بيرون كشيدن شمشيري اسرارآميز از درون سنگ پادشاه انگلستان مي‌شود و آرتور شاه لقب مي‌گيرد.«شمشير در سنگ» يك كمدي ساده و اثري سرگرم‌كننده است و سازندگان آن قصد ارائه اثري جدي و سنگين را نداشتند. سكانس‌هاي كلاسيك اين اثر همچنان پس از سال‌ها براي دوستداران انيميشن‌هاي فانتزي تماشايي است.

مري پاپينز
    محصول سال 1964، كارگردان: رابرت استوينسن، بازيگران: جولي اندروز، ريك‌وان ديك، ديويد تاملينسون و كلينيس جانز
    هنگامي كه «جولي اندروز» نقش«اليزا دولتيل» را در تئاتر«بانوي زيباي من» اجرا كرد، همه بر اين باور بودند كه ايفاي نقش سينمايي اين كاراكتر نيز به «اندروز» محول مي‌شود. با اين همه نقش به «ادري هپبورن» رسيد، اما بخت همچنان با «جولي اندروز» يار بود چرا كه كمپاني معتبر ديزني او را براي ايفاي نقش«مري پاپينز» انتخاب كرد.
    «مري پاپينز» پرستار جواني است كه با شگردهاي جادويي به دو بچه لوس و بازيگوش مردي ثروتمند آداب بهتر زندگي كردن را مي‌آموزد.
    «جولي اندروز» به سرعت نقش پيشنهادي «ديزني» را پذيرفت و با توانايي‌اش در ايفاي اين نقش برنده جايزه اسكار شد و «مري پاپينز»، را به خاطره‌اي دوست داشتني در ذهن تماشاگران سينما ثبت كرد.

چيتي چيتي بنگ بنگ‌
    محصول سال 1968، كارگردان: كين هيوز، بازيگران: ريك وان ديك، سالي‌آن هاوس، ليونل جفريز، و رابرت هلپمن‌
    مخترعي ناموفق اتومبيلي از كار افتاده را بازسازي مي‌كند و به آن ويژگي‌هاي جادويي مي‌بخشد و به بچه‌هايي كه صاحب‌ ماشين هستند كمك مي‌كند تا گروهي را كه از بچه‌ها نفرت دارند سرنگون كنند، اما ماجراهاي عجيب و غريبي برايشان بوجود مي‌‌آيد.
    «چيتي چيتي بنگ بنگ» با آن عنوان پر طمطراقش فيلمي معمولي از «كن هيوز» است. با اين حال داستان‌هاي شگفت‌انگيزي براي كودكان دارد و به همين‌خاطر چندان مهم نيست كه اين داستان‌ها تا چه حد به حقيقت نزديك هستند.


فانتزي هاي منتخب دهه 70


تختخواب سحرآميز
    محصول 1971، كارگردان: رابرت استيونسن، بازيگران: آنجلا لنزبري، ديويد تاملينسون، سام جف و رودي مك داول.
    در جنگ‌ جهاني دوم 3 كودك خانه خود را ترك مي‌كنند و سوار بر تختخوابي سحرآميز به همراه جادوگر مهربان به جنگ نيروهاي دشمن مي‌روند.
    اثر زنده انيميشن «تختخواب سحرآميز» يكي از بهترين نمونه‌ها در اين ژانر محسوب مي‌شود و اسكار بهترين جلوه‌هاي ويژه و بازيگري اعتبار جهاني براي آن به ارمغان آورد. با اين حال نتوانست موفقيت فيلم«پيتر و اژدها» محصول ديگر كمپاني ديزني را به دست بياورد.

ويلي وونكا و كارخانه شكلات‌سازي‌
    محصول سال 1971، كارگردان: مل استوارت، بازيگران: جين وايلدر، جك آلبرتسون، پيتر اوسترام و مايكل بولنر.
    «ويلي وونكا و كارخانه شكلات‌سازي» برداشتي از كتاب«روالد داهلز» با عنوان«چارلي و كارخانه شكلات سازي است» كه دو سال پيش نيز اقتباس تازه‌اي از آن با حضور «جاني دپ» در مقام بازيگر و «تيم برتون» در مقام كارگردان به روي پرده سينماهاي آمريكا آمد و با استقبال گسترده مخاطبان كودك و نوجوان روبرو شد.
    «ويلي وونكا» بزرگترين شيريني‌ساز دنياست و زماني كه دستورالعمل‌هاي شيريني‌پزي‌اش را مي‌دزدند خودش را پشت ديوارهاي كارخانه شكلات‌سازي‌اش پنهان مي‌كند. «روالد داهلز» در اين قصه به ظاهر شاد و فانتزي‌اش ماجراي عجيبي را روايت مي‌كند كه در آن كودكان نتيجه اعمال بد خود را مي‌بينند و تماشاگران هم به سرنوشت آنها مي‌خندند، اما همه اين‌ها در اثر«مل استوارت» چندان هم تلخ نيست. بازديد از كارخانه شكلات‌سازي مي‌تواند روياي كودكان بسياري باشد كه در فيلم«مل استوارت» به واقعيت تبديل شده است. مهمتر از همه اينكه«جين وايلدر» نيز در نقش«ويلي وونكا» به خوبي درخشيده است البته شايد تماشاگران قرن 21 بازي «جاني دپ» را بيشتر بپسندند چرا كه به هرحال او بازيگر محبوب اين قرن است.

سفر طلايي سندباد
    محصول سال 1973، كارگردان: گوردون هسلر، بازيگران: جان فيليپ لاو، كارولين مونرو، تام بيكر، داگلاس ويلمر و مارتين شاو.
    باز هم ماجراهاي جذاب«سندباد» دستمايه اثر فانتزي ديگري شد و «هري هاوسن» استاد جلوه‌هاي ويژه كه در نگارش فيلمنامه«سندباد» شركت داشت دنباله ديگري را براي اين اثر ارائه داد. در اين فيلم سندباد نقشه اسرارآميزي را مي‌يابد ولي براي رسيدن به هدفش بايد با جادوگر شروري مبارزه كند. نكته جالب در اقتباس سينمايي«گوردون هسلر» از داستان سندباد اينجاست كه ديگر از غول‌هاي عجيب و غريب«هفتمين سفر سندباد» ساخته ناتان جوران خبري نبود و ماجراهاي فيلم با تصاوير ساده‌تري به نمايش درآمده بود.

جابرووكي‌
    محصول سال 1977، كارگردان: تري گيليام، بازيگران: مايكل پالين، دبورا فالندر، مكس وال و جان له‌ مسيورير.
    «جابرووكي» اثري آشفته و تا حدي بيمارگونه است كه قرار است تصويري از يك دنياي خشن و بي‌رحم ارائه دهد.«تري گيليام» با خلق اسكلت‌هايي ترسناك و بهره‌گيري از كمديني «مكس وال» سعي در تصوير كشيدن اثري كلاسيك نموده كه در اين راه تا حد زيادي موفق عمل كرده است و فانتزي متفاوتي را ساخته و پرداخته است.

ارباب حلقه‌ها
    محصول سال 1978، كارگردان: رالف نجشي، صداپيشگان: كريستوفر گارد، جان هارت، مايكل شولز و ويليام اسكوئير.
    شايد شنيدن نام«ارباب‌ حلقه‌ها» خيلي‌ها را به ياد سه‌گانه موفق و جذاب «پيتر جكسون» بياندازد، اما حدود دو دهه پيش از ساخته شدن اين اثر عظيم «رالف نجشي» انيماتور معروف تصميم گرفت نسخه انيميشني براساس رمان «تولكين» بسازد و براي اين كار از تكنيك ويژه‌اي استفاده كرد. وي ابتدا صحنه‌هاي مورد نظرش را به طريقه سياه و سفيد فيلمبرداري مي‌كرد و سپس نقاشي‌هاي كارتوني را بر روي هر فريم مي‌كشيد و با اين روش اثر خارق‌العاده‌اي پديد آورد كه هنوز پس از گذشت سه دهه قابل ستايش و تأثيرگذار است.


فانتزي هاي منتخب دهه 80

لابيرنت‌
    محصول سال 1980، كارگردان: جيم هنسون، بازيگران: ديويد بووي، جنيفر كانلي، توبي فرود، شلي تامپسون و كريستوفر مالكوم.
    «لابيرنت» اثري در باب سفر به هزارتوي زمان است كه در آغاز دهه 80 چندان به مذاق تماشاگران خوش نيامد ولي منتقدان هميشه سخت‌گير را راضي كرد چرا كه آنها معتقد بودند «جيمر هنسون» به خوبي از پس تصوير كردن فيلمنامه شگفت‌انگيز«جونز» برآمده است. قصه «لابيرنت» درباره دختر جواني به نام ساراست كه همواره آرزو مي‌كند تا كسي بيايد و او را از شر شيطنت‌هاي برادر خردسالش نجات دهد. آرزوي سارا خيلي زود به حقيقت مي‌پيوندد ولي او كه حالا پشيمان شده است به جست‌وجوي برادرش مي‌پردازد و براي رسيدن به او بايد از لابيرنتي پيچيده و عظيم عبور كند و خود را به قصر مرد شيطان صفت كه برادرش را ربوده برساند.

اكسكاليبر
    محصول سال 1981‌، كارگردان: جان بورمن، بازيگران: هلن ميرن، نيجل تري، نيكول ويليامسون و نيكولاس كلي.
    «اكسكاليبر» داستان شاه آرتور، مرلين و دشمن حيله‌گرش آتر پندراگون را به تصوير كشيده است.
    داستاني كه بارها به فيلم تبديل شده و «جان بورمن» براي به تصويركشيدن اين قصه و براي پرهيز از تكرار تلاش كرد روي عناصري تأكيد كند كه در روايت‌هاي مختلف داستان موفق بودند و با تلفيق اين عناصر موفق شد نسخه متفاوت و قابل قبولي را ارائه دهد.
    حضور بازيگران مطرح تئاتر و سينما در اين اثر نيز در اين موفقيت بي‌تأثير نبود.

جدال تايتان‌ها
    محصول سال 1981، كارگردان: دزموند ديويس، بازيگران: سر لارنس اليويه، هري هاملين، مگي اسميت و كلير بلوم.
    «جدال تايتان‌ها» درباره جدال «پرسئوس» با تايتانها است. او كه درصدد يافتن «آندرو مد» است، با موانع بزرگي روبرو مي‌شود.
    شايد ذائقه تماشاگران امروز به هيچ‌وجه فيلمي با مشخصه‌هاي «جدال تايتانها» را نپذيرد، اما در آغاز دهه هشتاد اين فيلم تماشاگران فراواني را جذب سالن‌هاي سينما كرد.«هري هاوسن» استاد جلوه‌هاي ويژه در اين اثر نيز با خلق موجوداتي عجيب و غريب توانست بار ديگر قدرت اعجاب‌آور خود را در خلق صحنه‌هاي اعجاب‌آور به نمايش بگذارد و بدون شك او را بايد يكي از اصلي‌ترين دلايل موفقيت اين اثر حماسي و افسانه‌اي دهه هشتاد محسوب كرد.

راهزنان زمان‌
    محصول سال 1981، كارگردان: تري گيليام، بازيگران: شون كانري، كريج وارنوك، ديويد راپورت و جان كليز.
    «تري گيليام» سازنده فيلم«جابرووكي» اين بار داستاني قوي‌تر را روايت مي‌كند. كلوين جوان يك شب بر اثر ورود گروهي از مسافران زمان در اتاق خوابش از خواب برمي‌خيزد و با آنها همراه شده و سفري پرماجرا را آغاز مي‌كند.
    «راهزنان زمان» با حضور بازيگران قدرتمندي چون شون كانري و جان كليز توانست در آغاز دهه هشتاد مخاطبان بسياري را جذب سالن‌‌هاي سينما كند و در خاطره آنها باقي بماند.

كونان بربر
    محصول سال 1982، كارگردان: جان ميليوس، بازيگران: آرنولد شوارتزنگر، جيمز ارل جونز، ماكس فون سيدو، ساندهال برگمن و بن ديويدسون.
    قصه فيلم مربوط به زمان‌هاي بسيار دور است و درباره جواني است كه در پي يافتن قبيله‌ بربر است كه پدرومادر او را به قتل رسانده‌اند.
    ايفاگر نقش اين جوان «آرنولد شوارتزنگر» ستاره معروف اثر دنباله‌دار «ترميناتور» است كه البته آن سال‌ها هنوز به موفقيت جهاني دست نيافته بود. ولي با ايفاي نقش اصلي فيلم«كونان بربر» توجه مخاطبان بسياري را به خود جلب كرد به طوري كه يكي از دلايل موفقيت اين اثر را مي‌توان حضور «آرنولد» به شمار آورد.
    «كونان بربر» كه در زمان خود با اقبال خوبي مواجه شد براساس مجموعه‌اي از نوول‌هاي كلاسيك‌ اثر «رابرت اي‌هاوارد» ساخته شد.

كريستال سياه‌
    محصول سال 1982، كارگردانان: جيم هنسون و فرانك اوز، صداپيشگان: استفن گارليك، بيلي واتيلاو، ليزا مكس لاو و باري دنن.
    «كريستال سياه» اثري بلندپروازانه بود كه موج جديدي را بوجود آورد. داستان فيلم يك فانتزي كلاسيك و درباره قسمت گمشده يك كريستال است كه بايد پيدا شود و در كنار قسمت‌هاي ديگر قرار گيرد تا نيروهاي نور و تاريكي در سرتاسر زمين طبقه‌بندي شوند. «جيم هنسون» و «فرانك اوز» سازندگان فيلم بدون استفاده از بازيگران واقعي و فقط با بهره‌گيري از عروسك‌ها اثر جذاب و به‌يادماندني‌اي خلق كردند.

نابودگران روح
    محصول سال 1984، كارگردان: ايوان ريتمن، بازيگران: بيل موري، سيگورني ويور، ارني‌هادسون، دن آكرويد و هارولد رميس.
    «نابودگران روح» يكي ازآثار برتر دهه 80 است كه باوجود صحنه‌هاي اكشن و خنده‌دار جزو يكي از آثار مطرح كمدي كلاسيك است.
    «سيگورني ويور» در اين فيلم با لباس‌هاي رنگارنگ و عجيب و غريب روي سقف حركت مي‌كند و بقيه بازيگران نيزحضور موفقي در طول فيلم دارند.

داستان بي‌پايان
    محصول سال 1984، كارگردان: ولفگانگ پيترسون، بازيگران: بارت اليور، نواهتاوي، نامي استرانچ، موسس گان.
    «داستان بي‌پايان» پديده دهه هشتاد محسوب مي‌شد.
جلوه‌هاي ويژه حيرت‌انگيز همچون سگ عظيم‌پرنده و سنگ‌هايي كه حرف مي‌زدند اثري متمايز از سينماي آلمان را در جهان مطرح كرد. به طوري كه «جورج ميلر» در سال 1990 قسمت دوم فيلم را تحت عنوان «فصل بعدي» به روي پرده سينماها آورد.
    داستان فيلم حول محور شخصيت پسرنوجواني به نام «باستين» شكل گرفته كه به جاي رفتن به مدرسه به خواندن كتاب«داستان بي‌پايان» مشغول مي‌شود. كتابي كه در آن ملكه سرزميني خيالي بيمار است و از اينرو نگران نابودي سرزمينش است. «باستين» در عالم تخيلاتش پا به دنياي جادويي داستان مي‌گذارد و سرزمين نابود شده را نجات مي‌دهد.

ديگ سياه
    محصول سال 1985، كارگردانان: لويد الكساندر و تدبرمن. صداپيشگان: سوزان شرايدان، گرانت باردزلي، فردي جونز و جان هارت.
    كمپاني ديزني بار ديگر انيميشني را روانه پرده سينماها كرد، اثري كه نمي‌توان آنرا در زمره ساخته‌هاي مطرح «والت ديزني» به شمار آورد.
    «ديگ سياه»عاري از هرگونه آهنگي است ولي حس طنز شگفت‌انگيزي در آن موج مي‌زند و وجود شخصيت‌هاي كارتوني دوست‌‌داشتني و يك خوك سخنگو جذابيت ويژه‌اي به اين اثر«والت ديزني» بخشيده است. قصه «ديگ سياه» درباره يك پسرجوان روستايي است كه سوداي جنگجويي را در سر مي‌پروراند و هنگامي كه پادشاه شاخدار مي‌كوشد با تصاحب ديگ سياه تمدن را نابود كند پسرك فرصتي مي‌يابد تا شهامت خود را نشان دهد.

ليدي هاك
    محصول سال 1985، كارگردان: ريچارد دانر، بازيگران: ميشل فايفر، متيو برادريك، روتگر هوئر و لئو مك كرن.
    «ريچارد دانر» خالق سوپرمن با حضور بازيگران محبوب دهه هشتاد قصه‌اي مربوط به زمان‌هاي بسيار دور را به تصوير كشيده است. شواليه‌اي شجاع و زن محبوبش توسط نيروهاي اهريمني به طلسمي ابدي دچار مي‌شوند به طوري كه شواليه شب‌ها به گرگ و همسرش روزها تبديل به شاهين مي‌شود. روزي جيب‌بر جواني از راه مي‌رسد و به ياري آنها در شكستن طللسم مي‌پردازد.
    كارگرداني خوب «ريچارد دانر» و جلوه‌هاي ويژه عالي «ليدي هاك» را به يكي از آثار ديدني و جذاب سينماي فانتزي تبديل مي‌كند.

افسانه

    محصول سال 1985، كارگردان: ريدلي اسكات، بازيگران: تام كروز، ديويد بنت، مياسارا، تيم كوري و آليس پلتين.
    «افسانه» درباره فرمانرواي غول‌آسا و شيطان صفتي است كه به فرمانرواي ظلمت شهرت دارد. او به يكي از خبيث‌ترين افراد خود دستور مي‌دهد كه شاخ‌هاي آخرين اسب‌هاي تك‌شاخ را برايش بياورد. تك‌شاخ نر كشته مي‌شود اما ماديان تك‌شاخ مي‌گريزد. اگر ماديان كشته شود شب بي‌پاياني جهان را فرا مي‌گيرد. در اين ميان شاهزاده جنگل به همراه پسر جنگل مي‌كوشند تا سلطه فرمانروايي تاريكي‌ها را نابود كنند.
    «ريدلي اسكات» در اين اثر خود با بهره‌گيري از دكورهاي شگفت‌انگيز، لباس‌هاي زيبا و جلوه‌هاي نمايشي عظيم و همچنين استفاده از «تام كروز» جوان و خوش‌آتيه توانست تماشاگران بسياري را به سالن‌هاي سينما بكشاند.

برزيل
    محصول سال 1985، كارگردان: تري‌گيليام، بازيگران: رابرت دنيرو، جاناتان پرايس، كاترين هلموند و يان هولمر.
    «برزيل» شهري ناشناخته در زمان آينده است. جامعه‌اي توناليتر كه بروكراسي بر آن حكومت مي‌كند. در اين بين مردي به اشتباه دشمن شماره يك جامعه معرفي مي‌شود و كارمند جزء اداره امنيت مسؤول رسيدگي به پرونده اين مرد مي‌شود.
    صنعت فيلمسازي هاليوود آن سال‌ها دل خوش چنداني از اين اثر هنري و تأثيرگذار «تري گيليام» نداشت چرا كه داستان نامتعارف فيلم و پايان‌بندي تلخ آن با سياست‌هاي استوديوهاي فيلمسازي جور در نمي‌آمد. با اين حال «گيليام» با پافشاري توانست فيلم «برزيل» را بدون جرح و تعديل به روي پرده بياورد. اثري كه اينروزها از آن به عنوان يكي از بهترين آثار سينماي فانتزي نام مي‌برند.

مرد كوهستان
    محصول سال 1986، كارگردان: راسل مالكاهي، بازيگران: كريستوفر لمبرت، شون كانري، روكسانا هارت و كلنسي براون.
    «مرد كوهستان» قصه جنگجوياني از زمان‌هاي مختلف را روايت مي‌كند كه در مبارزه‌اي شركت دارند كه تنها يك نفر از آنها بايد زنده بماند. به اين ترتيب هنگامي كه جدال دو مرد با قطع‌شدن سر حريف پايان مي‌يابد برنده با شعاعي نوراني به سال 1536 اسكاتلند مي‌رود و اين تازه آغاز ماجراهاي شگفت‌انگيز ديگري است. «راسل مالكاهي» با حضور بازيگران مطرحي چون شون كانري و كريستوفر لمبرت و تركيب هنرهاي رزمي و جلوه‌هاي ويژه در «مرد كوهستان» توانست اثري در خور و مورد قبول را به كارنامه هنري‌اش بيافزايد.

عروس شاهزاده
    محصول سال 1987، كارگردان: راب راينر، بازيگران: پيتر فالك، رابين رايت، بيلي كريستال، فرد ساويچ و كاري الوز.
    «عروس شاهزاده» درباره پسر كشاورزي است كه دلباخته پرنسسي زيبا مي‌شود ولي محبوبش در چنگ نيروهاي اهريمني گرفتار شده و او براي اثبات عشق واقعي‌اش مي‌بايست به جنگ با اين نيروها برود. اقتباس «راب راينر» از نوول جذاب «ويليام گلدمن» موجب پديد آمدن يكي از لطيف‌ترين و عاشقانه‌ترين آثار شاه و پرياني در دهه 80 شد. كاري الوز و رابين‌رايت(همسر فعلي شون‌پن) در نقش دو عاشق جوان فيلم بسيار خوش درخشيدند.

ويلو
    محصول سال 1988، كارگردان: ران هاوارد، بازيگران: وال كيلمر، جوان والي، پاتريشيا هايز، واروي ديويس و جين مارش.
    «جورج لوكاس» خالق مجموعه‌هاي «جنگ ستارگان» فيلمنامه «ويلو» را به نگارش درآورد و «ران هاوارد» سازنده فيلم اسكاري «يك ذهن زيبا» كارگرداني اين سناريو را برعهده گرفت. قصه جورج لوكاس درباره كوتوله‌اي است كه در عصر سحر و افسون تلاش مي‌كند يك پسر جادوگر را از دست شيطان‌ها نجات دهد.
    «ويلو» با وجود شكست در گيشه از جمله آثار مطرح سينماي فانتزي و تجربه‌اي ارزشمند براي «ران هاوارد» محسوب مي‌شود.

بيتل جويس
    محصول سال 1988، كارگردان: تيم برتون، بازيگران: مايكل كيتون، الك بالدوين، جيناديويس، وينونا رايدر و جفري جونز.
    «بيتل جويس» بدون شك از جمله آثار برتر اواخر دهه هشتاد است. نبوغ كارگرداني «تيم برتون» در كنار خلاقيت بازيگري «مايكل كيتون» و جنبه‌هاي هنري ديگر باعث برتري اين اثر شد.
    تيم برتون به جاي آن كه وحشت را به فيلمش بيافزايد از لحن كمدي سود جست. قصه فيلم درباره ارواح زن و شوهر جواني است كه پس از غرق شدن در رودخانه دوباره به زمين باز مي‌گردند و به خانه زيبا و روستايي خودشان مي‌روند، اما با حضور خانواده ديگري در آنجا مواجه مي‌شوند كه قصد ويراني آنجا را دارند. روح زوج جوان از روح شروري به نام «بيتل جويس» براي ترساندن صاحبان جديد خانه كمك مي‌گيرند.

ماجراهاي بارون مونشهاوزن
    محصول سال 1988، كارگردان: تري گيليام، بازيگران: جان نويل، ساراپولي، جاناتان پرايس، اريك ايدل و اليور ريد.
    «تري گيليام» يك نابغه سينمايي است و مانند تيم برتون سبك منحصر به فردي دارد. ولي «ماجراهاي بارون مونشهاوزن» جزو آثار برتر او به شمار نمي‌آيد و تا حدودي سطحي و كم‌مايه به نظر مي‌رسد.
    قصه فيلم درباره همراه شدن «بارون» با جوان‌ترين عضو يك گروه نمايشي در يك سفر دور و دراز افسانه‌اي است كه طي آن به جنگ دشمنان مي‌روند.


فانتزي هاي منتخب دهه 90 تا كنون‌

ادوارد دست قيچي‌
    محصول سال 1990، كارگردان: تيم برتون، بازيگران: جاني دپ، وينونارايدر، دايان وست، كيسي بيكر و وينسنت پرايس.
    «ادوارد دست قيچي» بي‌ترديد يكي از شاهكارهاي تيم برتون نابغه است، كه با هيچ يك از آثار او قابل مقايسه نيست. دانشمندي نابغه پسري ماشيني با عواطف انساني را اختراع مي‌كند، اما پيش از پايان كار و پيوند زدن دستان«ادوارد» مي‌ميرد. در اين زمان فروشنده‌اي محلي از راه مي‌رسد و او را به خانه مي‌برد. «ادوارد» استعداد فوق‌العاده‌اي در استفاده از دست‌هاي قيچي مانندش دارد، اما رفته رفته همين دست‌ها ناراحتي‌هاي فراواني را برايش بوجود مي‌آورد. «ادوارد» با بازي بي‌نظير«جاني دپ» به اثري جذاب، تأثيرگذار و دوست داشتني در آغاز دهه 90 تبديل مي‌شود و تماشاگران بسياري شيفته فيلم و بازي «جاني دپ» جوان و با استعداد مي‌شوند. حضور «وينونارايدر» در نقش محبوبه«ادوارد» نيز يكي از جنبه‌هاي تأثيرگذار فيلم به شمار مي‌آيد.

روز نفس كشيدن‌
    محصول سال 1993، كارگردان: هارولد رميس، بازيگران: بيل موري، مك داول، استفن توبولسكي و كريس اليوت.
    مصادف با جشن دوم فوريه كه حيوانات از خواب زمستاني برمي‌خيزند. هواشناس بدبيني براي تهيه گزارش جشن به شهر كوچكي مي‌رود و با ماجراهاي جالبي در آنجا روبرو مي‌شود.
    روز نفس كشيدن را بيش از اينكه در زمره آثار فانتزي و كميك به شمار بياورند به عنوان اثري سرگرم‌كننده با جنبه‌هاي هنري بالا مي‌دانند. حضور«بيل موري» در قالب نقش هواشناس بدبين يكي از جذابيت‌هاي اصلي فيلم به شمار مي‌رود.

كابوس قبل از كريسمس تيم برتون
    محصول سال 1993، كارگردان: هنري سليك، صداپيشگان: كريس ساراندون،‌دني الفمن، كاترين اوهارا و ويليام هيكي.
    «جك اسكلينگتون» پادشاه هالووين است. او از هراساندن كودكان در مراسم هالووين هر سال خسته شده و دوست دارد كار متفاوتي انجام دهد. هنگامي كه با پرنسس كريسمس آشنا مي‌شود در مي‌يابد كه زمان عزيمتش فرا رسيده، اما ربودن بابانوئل و به كارگيري دوستانش براي توزيع هدايا در سرتاسر جهان منجر به بروز وحشتي بزرگ مي‌شود چرا كه «جك اسكلينگتون» و رفقايش براي اين منظور خيلي ترسناك هستند.
    «كابوس قبل از كريسمس» نوشته تيم برتون نابغه و در عين حال ديوانه است كه با ذهنيت آشفته خودش توانسته چنين قصه خوفناكي را ارائه دهد. «هنري سليك» نيز تصاوير ذهني تيم برتون را به بهترين وجهي روي پرده آورده است.

راز روان اينيش
    محصول سال 1993، كارگردان: جان سيلز، بازيگران: جني كورتني، مايك لالي، الين كولگان و ريچارد شريدان.
    «راز روان اينيش» يك اثر شادي‌بخش از سينماي فانتزي است. قصه فيلم درباره دختر 10 ساله‌اي است كه توسط پدرش به جزيره كوچك ماهيگيري در ايرلند برده مي‌شود جايي كه دخترك در آنجا با گذشته خانواده خود و داستان موجودي دريايي كه نيمي انسان و نيمي ماهي است آشنا مي‌شود.
    «جان سيلز» سينماگر مستقل و نويسنده وكارگردان آثار ارزشمندي چون«مرداني با سلاح» و «ستاره تنها» توانسته اثر جذابي از يك افسانه را به تصوير بكشد.

شهر بچه‌هاي گمشده‌
    محصول سال 1995، كارگردانان: ژان پير ژونو و مارك كارو، بازيگران: ران پرلمن، دانيل اميلفور، ژوايت وتيه و ژان كلود دريفوس.
    «ژنو» و «كارو» كارگردانان مشترك فيلم يكي از سرگرم‌كننده‌ترين و خلاقانه‌ترين كمدي‌هاي سينماي فرانسه و همين‌طور دهه 90 را ارائه دادند. داستان فيلم كه در دنياي علمي-تخيلي آخرالزماني بوقوع مي‌پيوندد درباره دانشمند بد ذاتي است كه قادر به ديدن رويا نيست از اين رو كودكان را مي‌دزدد تا صاحب روياهايشان شود. مرد جواني به جست‌وجوي برادر كوچكش مي‌پردازد كه توسط آدم‌هاي دانشمند دزديده شده است. او با كمك دختري كوچك به شهر بچه‌هاي گمشده راه پيدا مي‌كند.
    «شهر بچه‌هاي گمشده» با خلق دنيايي از روياها و كابوس‌ها به اثري اسرارآميز و هراسناك و در عين حال فانتزي تبديل شده است.

جيمز و هلوي غول‌آسا
    محصول سال 1996، كارگردان: هنري سليك، صداپيشگان، سيمون كالو، سوزان ساراندون، ريچارد دريفوس و ديويد توتيس.
    اين انيميشن متفاوت كه نام «تيم برتون» را در مقام تهيه‌كننده دارد قصه پسركي غمگين به نام«جيمز» است كه والدين خود را از دست داده و با عمه‌هايش زندگي مي‌كند. او پس از نجات يك عنكبوت قدرت اسرارآميزي پيدا مي‌كند و با يافتن يك هلوي غول‌آسا در حياط پشتي خانه‌شان با موجودات جديدي آشنا مي‌شود. «جميز» سفري را از انگلستان به مقصد نيويورك آغاز مي‌كند و موجودات عجيب و غريبي او را در اين سفر همراهي مي‌كنند.
    «جيمز و هلوي غول‌آسا» كه كانديداي دريافت اسكار بهترين موسيقي شد و تجربه جديدي در عرصه پويانمايي محسوب مي‌شود.

پليزنت ويل‌
    محصول سال 1998، كارگردان: گري رولس، بازيگران: توبي مگواير، ريس و يترسپون، ويليام اچ‌مكي، جوان آلن و جف دانيلز.
    «پليزنت ويل» را مي‌توان محصولي هوشمندانه‌ از سينماي هاليوود به شمار آورد، چرا كه از ساير آثار اين ژانر عميق‌ كه به نظر مي‌رسد. پسري كه علاقه بسياري به كمدي تلويزيوني دارد به دنياي تلويزيوني دهه 50 نقل مكان مي‌كند. همه چيز سياه و سفيد است و آدم‌ها به مرزهاي سرسختي كه توسط كاراكترهاي تلويزيوني‌شان اعمال شده وفادار هستند.

شهر تاريك‌
    محصول سال 1998، كارگردان: الكس پروياس، بازيگران: رافوس سيول، كيفر ساترلند، جنيفر كانلي، ريچارد اوبراين و يان ريچاردسون.
    «شهر تاريك» يك اثر علمي-تخيلي كلاسيك به شمار مي‌آيد كه سرشار از صحنه‌هاي بديع و ديدني است. قصه فيلم در شهر بي‌نام و نشاني مي‌گذرد كه شب‌ها زمان از حركت مي‌ايستد و اتفاقات عجيب ديگري نيز رخ مي‌دهد.«جان مرداك» شخصيت اصلي فيلم در اتاق يك هتل بيدار مي‌شود و جنازه‌اي را آنجا مي‌يابد. او از بيماري فراموشي رنج مي‌برد، اما قدرت‌هاي منحصر به فردي نيز دارد كه مي‌توانند كمكش كنند. به اين ترتيب«مرداك» بخش‌هاي مبهمي از گذشته را به ياد مي‌آورد و به جنگ‌ با نيروهاي اهريمني مي‌رود.

اسليپي هالو
    محصول سال 1999، كارگردان: تيم برتون، بازيگران: جاني دپ، كريستينا ريچي، ميرندا ريچاردسون، مايكل گامبون و جفري جونز
    داستان كلاسيك «واشنگتن آيروين» مورد توجه «تيم برتون» قرار مي‌گيرد و او در عين وفاداري به كتاب دنيايي وحشي را در فيلمش مي‌آفريند. «جاني دپ» هنرپيشه محبوب تيم برتون در اين فيلم نيز ايفاگر نقش اصلي است و به همراه «كريستينا ريچي» يكي از جذاب‌ترين نقش‌آفريني‌هايشان را ارائه داده‌اند.

موميايي‌
    محصول سال 1999، كارگردان: استفن سامرز، بازيگران: برندان فريزر‌، راشل وايس، جان هانا و كوين جي‌اوكانر
    «موميايي» يكي از آثار پرفروش اواخر دهه 90 بود چرا كه «استفن سامرز» در كارگرداني داستان ترسناك، قديمي و كلاسيك«موميايي» از هيولاهاي باندپيچي شده و صورت‌هاي هراس‌آور استفاده نكرد و موميايي را در قالبي تازه و با حضور هنرپيشه‌هايي قدرتمند به تصوير كشيد. ضمن اينكه جلوه‌هاي ويژه فيلم نيز به يكي از جنبه‌هاي موفقيت آن تبديل شد.
    جان مالكوويچ بودن محصول سال 1999‌، كارگردان: اسپايك جونز، بازيگران: جان مالكوويچ، كامرون دياز، جان كيوزاك و كاترين كينر
    «جان مالكوويچ بودن» اثري ارزشمند و متفاوت است كه با همه آ‌ثار هاليوودي متفاوت است. شخصيت اصلي فيلم كارمند ساده‌اي به نام «كريج» است كه كارش را از دست مي‌دهد و در اثر يك اتفاق خود را در ذهن هنرپيشه‌ مطرحي به نام«جان مالكوويچ» مي‌بيند. پس از 15 دقيقه تجربه زندگي يك سوپر استار «كريج» به شرايط عادي بازمي‌گردد و درصدد برمي‌آيد كه از طريق فروش اطلاعات و تجربياتش درآمد مناسبي را به دست بياورد.

شرك‌
    محصول سال 2001، كارگردانان: آندرو آدامسون و ويكي جنسون.
    صداپيشگان: مايك مايرز، كامرون دياز، ادي مورفي و جان ليتگو.
    بدون شك اكثر شما با عنوان«شرك» آشنا هستند وبه احتمال زياد آنرا ديده‌ايد.«شرك» انقلابي در دنياي انيميشن به وجود آورد و به شهرتي جهاني رسيد.«شرك» داستان غول سبز رنگي است كه براي كمك به موجودات افسانه‌اي جنگل بايد پرنسس فيونا را از دست اژدها نجات دهد. او به همراه دافني مأموريت خود را انجام مي‌دهد، اما در راه بازگشت دلباخته پرنسس فيونا مي‌شود.
    «شرك» از جمله محبوب‌ترين آثار انيميشن دهه فعلي است و بدون شك تا سال‌هاي سال رتبه‌هاي نخست آثار برتر انيميشن و فانتزي را از آن خود خواهد كرد. محبوبيت جهاني«شرك» باعث شد تهيه‌كنندگانش به سرعت قسمت‌هاي دوم و سوم آنرا هم روانه پرده سينماها و بازار DVD ها كنند.
 


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com