1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 383  تاريخ مخابره خبر:  ۱۲/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512120217  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۲۲:۳۳
    ۱۳۸۵/۱۲/۱۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

ارزيابي فعالان سينمايي از سخنان وزير ارشاد مبني بر حمايت دولت از ساخت سالن هاي سينما

رونق سالن هاي سينما در گرو حمايت دولت

صحبت هاي وزير ارشاد در خصوص ارائه تسهيلات ويژه وزارت ارشاد به متقاضيان احداث سينما، با استقبال گسترده سينماداران و اهالي سينما همراه شد. فصل مشترك صحبت هاي اهالي سينما، تأكيد بر نقش تعيين كننده دولت در تقويت و گسترش ظرفيت فضاي نمايشي كشور است.


سالن هاي سينما با تعاريف جديد سينما منطبق نيست
منوچهر محمدي معتقد است بسياري از سالن هاي سينماي ايران از نظر شرايط فني با تعاريف جديد سينما تطبيق ندارد.
    اين تهيه كننده سينما كه درباره شرايط جديد ارائه تسهيلات به متقاضيان احداث سينما از سوي وزارت ارشاد سخن مي گفت: در ادامه اظهار كرد: در سال هاي اخير همه اهالي سينما از كمبود جدي فضاهاي نمايش مي گويند و قدمت زياد سالن هاي نمايش و گذشت زمان طولاني از احداث آنها از مشكلات اصلي فضاهاي نمايشي كشور است.
    وي افزود:‌ ساخت مجموعه هاي سينمايي و اكران چند فيلم سينما در سالن هاي كنار هم قدرت انتخاب تماشاگر را افزايش مي دهد.
    محمدي گفت: تعريف سالن هاي سينما در كنار مجموعه هاي فرهنگي و تفريحي در قالب پرديس هاي فرهنگي با فراهم آوردن امكان استفاده از امكانات نمايشي و تفريحي در كنار يكديگر رونق بيشتري را براي سينماي كشور به ارمغان مي آورد.
    وي افزود: اكران فيلمهاي سينمايي در مجموعه هاي سينمايي ضمن فراهم آوردن امكانات فني بهتر براي نمايش فيلمها با صرفه جويي در تعداد كپي ها باعث صرفه جويي در سينما به لحاظ فني مي شوند و در اينگونه مجموعه ها مي توان چند سالن يك مجموعه را با يك كپي فيلم اداره كرد.
    اين تهيه كننده سينما در ادامه گفت: ترميم ناوگان نمايشي كشور امري جدي و ضروري است و لازم است با توجه ويژه مسئولان دولتي سينما و شهرداري فضاهاي نمايشي در شأن سينماي ايران احداث شود و اين در حالي است كه تاكنون با عزم جدي از سوي دولت روبرو نبوده ايم.
    محمدي درباره همكاري بخش خصوصي در احداث سالن سينما در تهران و شهرستان ها گفت: فضاي سينمايي ايران دچار دايره بسته اي است و اين شرايط بر بروز خلاقيت و ابتكار و سرمايه گذاري روي زيرساخت هاي اين صنعت بسيار تأثيرگذار است.
    وي افزود: تشويق بخش خصوصي به سرمايه گذاري در سينما نيازمند بازنگري در شرايط توليد و عرصه و نمايش و مقررات صنفي اين عرصه است چراكه وجود موانع غيراصولي و فقدان امنيت سرمايه گذاري و وجود قوانين دست و پاگير در شرايط اكران فيلمها در دعوت بخش خصوصي به سرمايه گذاري در اين بخش مشكل ساز است.
    منوچهر محمدي اظهار كرد: اگر شرايط و تسهيلات لازم براي سرمايه گذاري و اطمينان خاطربخش خصوصي براي فعاليت در سينما را فراهم كنيم مي توان در اين عرصه فرهنگي با ايجاد زيرساخت هاي مناسب به توسعه پايدار و متداوم رسيد و در اين شرايط موفقيت هاي روساخت سينما يعني موفقيت در توليد فيلم نيز تأثيرگذار و مستمر خواهد بود.
    وي افزود: همچنين سرمايه گذاري در بخش سخت افزاري سينما و فراهم سازي شرايط مطلوب سخت افزاري براي سينما نيز از نكاتي است كه بايد به آن توجه كرد.
    تهيه كننده فيلم «ميم مثل مادر»‌ در پايان با اشاره به شرايط اكران اين فيلم در برخي شهرستان ها درباره شرايط سينماها در شهرستان ها گفت: سينماهاي شهرستان ها معمولاً در بافت هاي فرسوده شهر قرار دارند و به دليل احداث در مناطق دورافتاده شهر بيشتر افراد جوان مجرد براي تماشاي فيلم به اين سالن ها مي رود و اين سالن ها شرايط مطلوب براي استفاده خانواده ها را ندارند.

لزوم ترغيب بخش خصوصي در امر سالن سازي
فرشيد مؤتمني آذر، مدير سينما حافظ كه نزديك به دو، سه ماه از بازسازي آن به كمك مؤسسه سينماشهر مي گذرد، براي رسيدن به تسهيلات ايده‌ آل براي سالن سازي راه طولاني و طي نشده اي را پيش رو دانست و ادامه داد:‌ هر چند تا به امروز اقدامات بسيار مثبتي در اين عرصه صورت گرفته كه پايه گذاري آن به چندين سال پيش بازمي گردد اما به هر حال براي رسيدن به شرايط مطلوب كارهاي زيادي هست كه بايد انجام پذيرد.
    او با تأكيد بر اين نكته كه تنها زماني مي توان به شرايط موجود اميدوار بود كه بخش خصوصي براي ساخت سالن سرمايه گذاري كند ادامه داد: مسئله اصلي ما ايجاد تسهيلات ويژه براي ترغيب بخش خصوصي در امر سالن سازيست، بايد زمينه اي را ايجاد كرد كه سينما به چنان سودآوري برسد كه كسي با سرمايه شخصي براي سرمايه گذاري در اين زمينه انگيزه داشته باشد.
    او با مناسب ارزيابي كردن ساخت سالن هاي سينما از سوي شهرداري تهران آن را اقدامي هر چند لازم اما ناكافي ارزيابي كرد و ادامه داد: درست است كه در شرايط فعلي اين اقدامات شهرداري بسيار مفيد بوده است اما به هر حال دولتي است و بايد در طولاني مدت به بخش خصوصي واگذار شود.
    او به سرانجام رسيدن چنين طرح ها و تسهيلاتي را نيازمند زماني حداقل پنج ساله ارزيابي كرد و ادامه داد:‌ از آنجايي كه معمولاً اقدامات دولتي، اقداماتي زمان بر هستند، دولت بايد اهداي اين تسهيلات را به سمت بخش خصوصي هدايت كند تا با سرعت بيشتري به سرانجام برسد.
    او لزوم رونق دادن به سينماهاي موجود را اقدامي توأمان با ساخت سالن هاي تازه ارزيابي كرد و ادامه داد: خوشبختانه تازگي ها به همت مؤسسه سينماشهر سينماهايي كه در صورت بازسازي به بازدهي مناسبي خواهند رسيد شناسايي شده و مرمت مي شوند كه همين مطلب در رونق بيشتر سالن ها تأثيرگذار خواهد بود، اما واقعيت اين است كه به دليل موقعيت جغرافيايي برخي سالن ها، حتي بازسازي هم تغييري در ميزان مخاطبان آنها نخواهد داشت. اينجاست كه بحث ساخت سالن در مناطق مختلف جغرافيايي مطرح مي شود.
    مؤتمني آذر ساخت فيلمهاي پرمخاطب را مهر تأييد كارآمد شدن چنين تسهيلاتي عنوان كرد و گفت: وقتي سينماهايمان را درست كرديم، آن وقت است كه بايد منتظر فيلمهاي خوب بمانيم تا يك سالن خوب با يك فيلم خوب نهايتاً رونق سينما را به بار بياورد.
    او در پايان تأثير بازسازي سينمايي مثل سينما حافظ را در افزايش ميزان مخاطبانش مثبت ارزيابي كرد و ارائه نظريات آماري در اين باره را ملزم به گذشت يك سال از بازسازي آن دانست.

توجه ويژه به سالن هاي سينما رخوت حاكم را از بين مي برد
رئيس هيأت مديره انجمن سينماداران با استقبال از تصميم وزير ارشاد در ارائه تسهيلات ويژه براي ساخت سالن گفت: توجه ويژه به سالن هاي سينما خواست هميشگي اهالي سينما بوده است، چون شايد تنها بتوان با چنين توجهاتي رخوتي را كه در سالن هاي سينما ايجاد شده است از بين برد.
    اشرفي با اشاره به بيانيه انجمن سينماداران كه خواستار افزايش رديف بودجه سينما بوده است ادامه داد:‌ تا به امروز نود درصد بودجه اختصاص داده شده به سينما براي حمايت از فيلمها در نظر گرفته شده نه سالن هاي سينما، متأسفانه در اين 28 سال هيچ اقدامي در جهت افزايش سالن هاي سينما صورت نگرفته است و در واقع سالن هاي سينما امر فراموش شده اي در رديف بودجه سينما بوده اند.
    مدير سينما ماندانا ضعف كيفي فيلمهاي سينمايي را از ديگر دلايل عدم رونق سالن هاي سينما ارزيابي كرد و در ادامه گفت: واقعيت اين است كه ما در پركردن همين تعداد سالن موجود هم با مشكلات بسياري روبرو هستيم، ديگر چه برسد كه بخواهيم تعداد آنها را نيز افزايش دهيم.
    اشرفي با اشاره به  كمبود كلي مخاطب در سينما به بيان اين نكته پرداخت كه بي رونقي سينماها نه فقط به خاطر فيلمها كه به خاطر شرايط نامناسب سالن ها هم بوده است.
    او ادامه داد: سالن هاي موجود به دليل مشكلاتي كه در سيستم صوتي و نمايشي خود دارند و همچنين صندلي ها و دكوراسيون نامناسب به جذب مخاطب لازم نيستند كه اگر همين سالن هاي موجود نيز تجهيز شوند، زمينه لازم براي احداث سالن هاي تازه نيز فراهم مي شود.
    او كه معتقد است حتي 5 درصد از سينماهاي موجود نيز جوابگوي هزينه هاي خود نيستند بر اين نكته تأكيد كرد كه مسئولين قبل از ساخت سالن هاي تازه بايد به افزايش امكانات و تجهيز سينماهاي موجود بپردازند.
    اشرفي نيز با مثبت ارزيابي كردن اقدامات مؤسسه سينماشهر، پيگيري اين اقدامات را بسيار سودمند ارزيابي كرد و گفت: واقعيت اين است كه در شرايط فعلي با كمبود مخاطب مواجهيم نه كمبود سينما، از اين روست كه بايد در قدم اول تسهيلات مورد نظر را در افزايش ميزان مخاطبان همين سالن ها به كار بگيريم و بعد به افزايش تعداد آنها فكر كنيم.

مجموعه هاي سينمايي خوشايندتر براي مردم، اقتصادي تر براي سينما
مديرعامل سينما شهر نيز در اين زمينه گفت: احداث مجموعه هاي سينمايي هم براي مردم خوشايندتر است و هم از لحاظ اقتصادي براي سينما شرايط بهترين فراهم مي كند.
    مجيد مسچي كه در چند سال گذشته با اداره طرح هاي احداث مجموعه هاي سينمايي و پرديس هاي خصوصي و دولتي سينما در شهر تهران اقدام كرده است درباره ارائه تسهيلات به بخش خصوصي براي احداث سالن هاي سينما و مجموعه هاي سينمايي در تهران و شهرستان اظهار كرد: در كشور ما سالانه 32 يا 33 فيلم سينمايي متقاضي اكران است كه بسياري از آنها به دليل كمبود فضاي نمايشي امكان اكران مطلوب پيدا نمي كنند و از سوي ديگر نمايش تعداد كم فيلمهاي خارجي نيز به دليل همين محدوديت فضاي نمايشي است و در اين شرايط سرمايه گذاري بخش خصوصي براي احداث مجموعه هاي سينمايي مي تواند به لحاظ اقتصادي سوددهي به دنبال داشته باشد.
    مسچي افزود: توليدات هر سال سينماي ايران پاسخگوي تنوع اكران لازم براي مجموعه هاي سينمايي خواهد بود و شرايطي كه مجموعه هاي سينمايي براي اكران فيلمها با حفظ طول مدت اكران و ترتيب اكران و ترتيب اكران در آنها در سالن هاي بزرگ، متوسط و كوچك يك مجموعه فراهم مي كنند نيز براي سينماداران اقتصادي تر است.
    مديرعامل مؤسسه سينما شهر معاونت سينمايي ارشاد در ادامه گفت: سقف ظرفيت سالن هايي كه در مجموعه هاي سينمايي احداث مي شود 600 نفر است و احداث 2 يا 3 سالن با ظرفيت هاي كم مانند آنچه در سينماي جهان مرسوم است از نظر اقتصادي در سينما موفق بوده است.
    مجيد مسچي در پايان با تأكيد بر اقتصادي تر بودن احداث مجموعه هاي سينمايي گفت: فراهم بودن امكانات استفاده از فضاهاي تجاري، تفريحي و نمايشي با يك سفر درون شهري به مجموعه هاي سينمايي براي شهروندان شرايط خوشايندتر و مطلوب تري را فراهم مي كند.

با ارائه تسهيلات مي توان هشتاد سينما در تهران ساخت
عليرضا رئيسيان در همين رابطه گفت: بهترين راه در زمينه ساخت سالن سينما،‌ اين است كه دولت به كمك شهرداريها از طريق امكانات اقتصادي همانند پرداخت وام به ساخت سالن كمك كند و پس از آن اداره آن را به دست اندركاران سينما و بخش خصوصي واگذار كنند، يعني اينكه دولت در زمينه ساخت سالنها زمينه سازي كرده و بهره برداري از سالنها را به سينما و بخش خصوصي واگذار كند. اين فرمولي بوده كه از سالها قبل در ذهن ما وجود داشته است.
    وي ادامه داد: مي توان هشتاد سينما در ظرف سه سال در تهران ساخت.

بدون حمايت مالي دولت احداث اينگونه مجموعه ها توجيه اقتصادي ندارد
موسي عباسي هاشمي مقدم مدير مجموعه مؤسسه فرهنگي و ورزشي اريكه ايرانيان روند ساخت و توليد فيلم را به بازدهي اقتصادي اينگونه مجموعه ها بسيار تأثيرگذار مي داند و معتقد است بازبودن دست تهيه كننده و كارگردانان سينما و كاهش سانسور رونق بيشتري را براي گيشه هاي سينما فراهم مي كند.
    هاشمي مقدم گفت:‌ با شرايط امروز سينماي ايران ساخت مجموعه هاي فرهنگي بدون حمايت مالي دولت و وزارت ارشاد هيچگونه توجيه اقتصادي ندارد.
    وي در ادامه با اشاره به 7 سال و 11 ماه و 11 روز زماني كه تاكنون براي ساخت مجموعه فرهنگي ورزشي اريكه ايرانيان صرف كرده است، گفت: در اين مدت هيچكدام از بانكهاي دولتي مانند صادرات، ملت، ملي و... حاضر به پرداخت وام بانكي براي احداث اين مجموعه نشدند و معتقد بودند كه پروژه هاي فرهنگي توجيه اقتصادي ندارند و من براي ساخت مجموعه اريكه ايرانيان به اجبار از بانك پارسيان با بهره 27 درصد وام گرفتم و هر ماه بايد 138 ميليون و 880 هزار تومان اقساط بازپرداخت وام را تأمين كنم و در صورتي كه اين اقساط سه ماه به تعويق بيفتد، بانك پارسيان
مجموعه اريكه ايرانيان را به حراج خواهد گذاشت.
    هاشمي مقدم افزود: در حالي كه مجموعه اريكه ايرانيان هنوز افتتاح نشده است من در ماه اسفند اولين قسط را با فروش چند واحد تجاري كه داشتم پرداخت كرده ام.
    اين سرمايه گذار بخش فرهنگي در ادامه با درخواست وام 17 يا 14 درصدي كه محمود احمدي نژاد پرداخت آن را در دوران رياست جمهوري خود براي پروژه هاي فرهنگي وعده داده است، گفت: بدون كمك دولت و وزارت ارشاد هيچ پروژه فرهنگي ورزشي موفق نخواهد بود و من از وزير ارشاد و آقاي جعفري جلوه معاون سينمايي مي خواهم وام 4 ميليارد توماني كه ما از بانك پارسيان دريافت كرده ايم را به بانك كم بهره دولتي تبديل كنند تا من مجبور به بازپرداخت 9 ميليارد توماني آن نباشم.
    مدير مجموعه اريكه ايرانيان گفت: به رفع معضلات فرهنگي جامعه و مبارزه با تهاجم فرهنگي و پوشش منطقه غرب تهران از انگيزه هاي من براي احداث اين مجموعه فرهنگي ورزشي در راستاي اهداف دولت بوده است.
    وي همچنين پر كرشدن بخشي از خلأ فرهنگي جوانان و اشتغال زايي براي حدود 400 نفر را از ديگر مزيت هاي احداث مجموعه فرهنگي اريكه ايرانيان دانست.
    هاشمي مقدم گفت: كيفيت فني سالن هاي نمايشي پروژه اريكه ايرانيان بسيار خوب ارزيابي شده است به طوري كه مسعود كيميايي كارگردان فيلم سينمايي رئيس پس از نمايش اين فيلم در سالن هاي اين مجموعه با اينكه به دليل مشكلات فني در صداي اين فيلم يك سانس فوق العاده نيز در آخرين ساعات شب به نمايش فيلم رئيس اختصاص داد و گفت: كيفيت صدايي كه من در سالن مجموعه اريكه ايرانيان شنيدم از صداي سينماهاي نيويورك هيچ چيز كم نداشت.
    مدير مجموعه فرهنگي ورزشي اريكه ايرانيان همچنين با گلايه از اينكه تاكنون هيچ مقام فرهنگي از 8 سال عمر و انرژي اي كه وي صرف ساخت اين مجموعه كرده است، قدرداني نكرده است گفت: معاون سينمايي ارشاد در صحبت هايي كه در مراسم افتتاحيه جانبي جشنواره فيلم فجر در سالن اريكه ايرانيان ايراد كرد حتي در قالب كلامي نيز ما را به عنوان سرمايه گذار خصوصي در عرصه فرهنگ تشويق نكرد.
    وي در پايان از اين كه يك پروژه فرهنگي بايد هر ماه 150 ميليون تومان قسط وام بدهد، گلايه كرد و گفت:‌ سازمان هاي دولتي مانند تربيت بدني به ما قول دادند كه براساس تبصره هاي فرهنگي ورزشي به پروژه مجموعه اريكه ايرانيان وام هاي كم بهره اختصاص پيدا كند كه تاكنون اينگونه نشده است.
    هاشمي مقدم در پايان تنوع و ميزان توليدات امروز سينماي ايران را به هيچ وجه پاسخگوي شرايط اقتصادي مجموعه هاي فرهنگي ورزشي ندانست و توليد بيشتر فيلمهاي طنز، كمدي را توصيه كرد.
    به گفته وي مجموعه اريكه ايرانيان بي صبرانه منتظر مجوز وزارت ارشاد براي اكران فيلمهاي سينمايي در اين مجموعه است.

تأثير مثبت بر اقتصاد سينما
علي سرتيپي معتقد است اگر در كشور مجموعه هاي سينمايي راه اندازي شود، قطعاً اين مجموعه ها بر شرايط اقتصادي سينما تأثير مثبت مي گذارند.
    وي كه به عنوان يك سرمايه گذار خصوصي در شهر چالوس يك سينما را اداره مي كند درباره ارائه تسهيلات دولتي به اين بخش فرهنگي گفت: ما به عنوان صاحبان فيلمها و سينماها از اختصاص هر بودجه و مكاني به پروژه هاي فرهنگي سينما استقبال مي كنيم اما مشكلات قانوني و موانعي كه بر سر راه ارائه مجوزهاي مالي و تجاري اينگونه مجموعه هاي فرهنگي وجود دارد باعث مي شود كه اين پروژه هاي فرهنگي در مرحله اجرا موفق نباشند.
    وي افزود: موفقيت اين برنامه ها نيازمند اراده دولتي و توليد فيلمهاي خوب و مردم پسند است چراكه در نهايت استقبال مخاطب، رغبت سرمايه گذار خصوصي را براي حضور در عرصه هاي فرهنگي سبب مي شود.
    سرتيپي در ادامه گفت: هماهنگي نهادهاي دولتي براي موفقيت پروژه هاي فرهنگي دولت نيز لازم است و اين در حالي است كه در سال هاي بعد از انقلاب به دليل هماهنگ نبودن وزارت ارشاد، شهرداري، شوراي شهر و... با يكديگر در اجراي برنامه ها و پروژه هاي فرهنگي موفق نبوده ايم.
    اين تهيه كننده سينما همچنين از فعاليت هاي فرهنگي مؤسسه سينما شهر تقدير كرد و گفت:‌ نمود مثبت فعاليت هاي آقاي مسچي مديرعامل اين مؤسسه امروز بروز كرده است.
    سرتيپي در صحبت هاي خود بر لزوم قدرتمند بودن مديريت هاي فرهنگي مجموعه هاي سينمايي يا فرهنگسراها اشاره كرد و گفت: در سالهاي گذشته شاهد تصميم هاي مديريتي بهتر و كارآمدترين در فرهنگسراها و رونق سينما و نمايش فيلم در اين مكان هاي فرهنگي بوديم اما تغيير مديريت ها و تصميماتي مانند استفاده چندمنظوره از فضاهاي نمايشي فرهنگسراها، سينما را با كاهش فروش در فرهنگسراها روبرو كرد.
    همچنين وي در پايان بر لزوم توليد فيلم هاي مخاطب پسند براي تأمين نياز مجموعه هاي سينمايي اشاره كرد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com