1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 313  تاريخ مخابره خبر:  ۳/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512030020  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۲۱:۱۴
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

 سينماداران با وجود مخالفت تهيه كنندگان خواستار شدند:

كاهش 10 درصدي سهم صاحبان فيلم از فروش فيلم ها

 انجمن سينماداران با صدور بيانيه اي خواستار كاهش 10 درصدي سهم صاحبان فيلم از فروش فيلم‌ها شد.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، اين انجمن روز گذشته نمابري را با اين مضمون در اختيار «باني‌فيلم» قرار داد: «احتراماً بدين وسيله به توليد و پخش‌كنندگان فيلم ايراني اعلام مي‌شود كه حسب تصميمات انجمن سينماداران ايران و سازمان توسعه سينمايي سوره و بنياد مستضعفان و سينماهاي آموزش و پرورش از تاريخ 1/1/86 پرداخت 50 درصد مبلغ فروش فيلم‌ها به 40 درصد فروش فيلم‌ها تنزل خواهد يافت، لذا پورسانت فيلم‌ها براساس 40 درصد از فروش به صاحبان فيلم‌ها پرداخت خواهد شد. تصميمات فوق براساس جلوگيري از تعطيلي باقيمانده سالن‌هاي كشور و تورم سال‌هاي اخير اتخاذ شده است.»

     اين بيانيه به امضاي محمدقاعد اشرفي رييس هيأت‌مديره انجمن سينماداران، غلامرضا فرجي نماينده سازمان توسعه سينمايي سوره ، محمدرضا صابري نماينده بنياد مستضعفان و علي رضايي نماينده آموزش و پرورش رسيده است.

     در حالي كه سينماداران اين تصميم را راهكاري براي جلوگيري از تعطيلي سالن‌ها مي‌دانند، تهيه‌كنندگان به شدت با اين اقدام مخالفند.

 

 محمدرضا صابري: انجمن سينماداران در اجراي اين طرح مصمم است‌

     اگر طرح افزايش پورسانت سينماداران به اجرا گذاشته نشود، سينما كم‌كم رو به تعطيلي خواهد رفت.

     محمدرضا صابري سخنگوي انجمن سينماداران با اشاره به اين نكته كه از اول انقلاب تاكنون هيچگونه حمايتي از سينماداران به وجود نيامده است، ادامه داد: «به هر حال سينما بايد از منبعي حمايت شود كه اگر اين اتفاق نيفتد روز به روز به تعطيلي نزديكتر خواهد شد.»

     او با بيان اين مطلب كه سينما با روزي صد تا دويست هزار تومان درآمد امكان ادامه حيات نخواهد يافت، ادامه داد: «صداي سينماداران تاكنون به گوش هيچ كسي نرسيده است، پس در اين ميان قرار است حق سينماها چگونه و توسط چه كسي مطالبه شود؟!»

     صابري در ادامه گفت: «پورسانت برابر 50-50 در هيچ جاي جهان عرف نيست، به همين دليل است كه كل مجموعه انجمن سينماداران از اجراي اين طرح حمايت خواهد كرد و كوتاه نخواهد آمد.»

 

حسين فرحبخش: اتحاديه سينماهاي متضرر را اجاره مي‌كند

     اتحاديه تهيه‌كنندگان حاضر است هر سينمايي را كه صاحبش فكر مي‌كند در حال ضرر دادن است از آنان اجاره كند.

     حسين فرحبخش با بيان اين مطلب كه سينما مكاني براي سرمايه‌گذاري فرهنگي‌‌است، نه مادي، به اين نكته اشاره كرد كه بعضي از اين دوستان مدعي مي‌شوند كه زمين سينمايشان چندين ميليارد مي‌ارزد و از همين بابت است كه متضرر مي‌شوند در صورتيكه سينما يك ملك فرهنگي است و اگر قرار به تغيير كاربري و خريد و فروش آن باشد بايد مبلغ 29 ميليارد از بابت عوارض به شهرداري پرداخت شود، به همين دليل است كه نمي‌توان تبديل به سرمايه‌كردن زمين سينمايشان به سر برند.

     او در ادامه با اشاره به اين نكته كه نه تنها دولت سالانه ميلياردها توامان به سينماداران سوبسيد مي‌پردازد و به طور رايگان تعميرات سالن‌ها را برعهده مي‌گيرد بلكه تقريباً هزينه برق را براي آنها با مبلغ ناچيزي محاسبه مي‌كند، ادامه داد: «براساس اطلاعات موجود حتي از قبل از انقلاب نيز در عرصه سينما تنها اين صاحبان سينما بوده‌اند كه سرمايه‌هاي آنچناني و ويلاي خارج از كشور داشتند نه تهيه‌كنندگان. واقعيت اين است كه تهيه‌كنندگي در سينماي ايران هيچ‌گاه شغل پردرآمدي نبوده است و كسي كه به تهيه فيلم مي‌پردازد از ابتدا با آگاهي از مشكلات فراوان آن با عشق به اين عرصه، بدان مي پردازد.»

     او ادامه مي‌دهد: «قبل از انقلاب تهيه‌كننده و صاحب سينما در هزينه‌هاي تبليغ، بيلبورد، عكس و .... با يكديگر شريك بودند، اما حالا سينماداران قراني از بابت آگهي خرج نمي‌كنند و تمام هزينه اين مسئله برعهده تهيه‌كنندگان است، در چنين شرايطي است كه طلب‌كردن چنين حقوقي خيلي عجيب و غريب به نظر مي‌رسد.»

     فرحبخش كه اين رويه را افزون طلبي‌سينماداران عنوان كرد وافزود: اكثريت سينماداران با چنين قضيه‌اي موافق نيستند و تنها عده معدودي دنبال اين قضيه هستند. او در ادامه گفت: «اگر بعد از كار در معدن، فعاليت سينمايي سخت‌ترين كار دنيا باشد در ايران كار در سينما حتي از كار معدن هم دشوارتر است، تاريخ ثبت‌كرده كه سينماداري كار پرمنفعتي است، اگر ضرري هم وجود داشته باشد صرفاً به خاطر سوء مديريت خود سينمادار بوده نه چيز ديگر.»

     فرحبخش درپاسخ به اين سؤال كه واكنش اتحاديه در قبال تهديد‌هايي مثل تعطيلي سينماها چه خواهد بود گفت: «رابطه تهيه‌كننده و سينمادار رابطه‌اي دوطرفه است و بايد از منظري فرهنگي بدان نگريسته شود نه تجاري، كالايي كه ما در اختيار سينمادار قرار مي‌دهيم به قيمت خون فعالان اين عرصه توليد مي‌شود، به همين دليل است كه مطمئنم چنين رويه‌ها و تهديدهايي به هيچ‌‌عنوان ضمانت اجرايي نخواهد داشت.»

     او با اشاره به اين نكته كه اتحاديه تهيه‌كنندگان دست كساني را كه مي‌خواهند جو آرام اين روزهاي سينما را به هم بريزند رو مي‌كند ادامه داد:«اين به اصطلاح مصوبه، قابليت اجرا ندارد و اتحاديه‌تهيه‌كنندگان و حتي خانه سينما با تمام توان در مقابل آن ايستادگي خواهد كرد.»

 

غلامرضا فرجي: هزينه نگهداري سالن‌هاي سينما خيلي بالاست‌

     هزينه‌هاي نگهداري سينما به اندازه تورم و حتي بيش از آن افزايش پيدا كرده است، به همين دليل افزايش قيمت بليت‌هاي سينما دردي از حال آن دوا نكرده است.

     غلامرضا فرجي نماينده سازمان توسعه سينمايي سوره به عنوان يكي از طرفداران اجراي اين طرح با بيان اين مطلب كه روز گذشته آخرين روز تدوين آيين‌نامه شوراي صنفي نمايش بود ادامه داد: «پيش از اين حق سينمادار وتهيه‌كننده به صورت 50-50 بود و هركدام سهمي مساوي از فروش فيلم مي‌بردند اما با توجه به هزينه‌هاي بسيار بالاي نگهداري سالن‌هاي سينما، انجمن سينماداران مدت‌ها بود كه با اين قضيه مخالفت مي‌ورزيد تا اينكه توانست با طرح اين آيين‌نامه يادآور حقوق و مزاياي خود باشد.»

     او در پاسخ به اين سؤال كه مگر افزايش روزافزون قيمت‌هاي بليت جوابگوي هزينه‌هاي سينماداران نبوده است گفت: «به هر حال اگر بليت گران شده، به همان ميزان هم هزينه‌ها بالا رفته، به همين دليل در واقع اتفاق خاصي به نفع سينماداران نيفتاده است.» او با اشاره به مخالفت‌هاي صورت‌گرفته از جانب اتحاديه تهيه‌كنندگان تأكيد كرد: «به هر حال اين طبيعي است كه تهيه‌كنندگان با اجراي چنين طرحي مخالفت كنند و تا الان هم مخالفت خود را اعلام كرده‌اند، اما واقعيت اين است كه اين طرح با حمايت سازمان‌هايي چون انجمن سينماداران، بنياد مستضعفان، آموزش و پرورش و سازمان توسعه سينمايي سوره ضمانت اجرايي پيدا مي‌كند.»

 

 منيژه حكمت: مديريت نامناسب سالن‌ها تنها دليل ضرردادن سينماست‌

     ساخت يك فيلم از صدور پروانه ساخت تا آماده شدن براي نمايش پروسه بسيار طولاني مدت و بسيار سخت و دشواريست كه سختي آن تنها بر دوش تهيه‌كننده فيلم است و سينمادار هيچ‌نقشي در آن ندارد.

     منيژه حكمت كارگردان و تهيه‌كننده سينما با بيان اين مطلب كه فقط در صورتي كه دولت 80 درصد هزينه توليد يك فيلم را بدون توقع بازگشت آن برعهده بگيرد فيلمسازي تبديل به شغل سودمندي خواهد شد ادامه داد: «در چنين شرايطي كه تهيه‌كنندگان از شروع كار تا پايان در اوضاعي نابسامان  مجموعه يك فيلم را با پوستر و پلاكادر و تيزر، حاضر و آماده به سينمادار تحويل مي‌دهند، چنين بحث‌هايي واقعاً غيرقابل باور است.»

     او با اشاره به اين نكته كه تنها به دليل سوء مديريت سالن‌هاي سينماست كه فيلم‌ها با اكران چندان موفقي روبرو نمي‌شود ادامه داد: «ما تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا فيلم‌ها را با بهترين كيفيت به سينمادار تحويل دهيم، آنگاه آنان با سيستم‌هاي نامناسبي كه براي پخش فيلم‌ها به كار مي‌برند، تمام زحمات ما را به باد فنا مي‌دهند.»

     حكمت در ادامه گفت: «فارغ از همه اين حرف‌ها اينكه دستمزد ما را بعد از دو سال تحويل مي‌دهند از هر نكته ديگري جالب‌توجه‌تر است، واقعيت اين است كه من پس از دوسال توانستم براي فيلم «زندان زنان» با صاحبان سينما تسويه‌حساب كنم.»

     او با تأكيد بر اين نكته كه به اجرا درآمدن چنين پيشنهادهايي نيازمند بحث‌هاي اساسي كارشناسي است ادامه داد: «سينمادار در هيچ‌يك از مراحلي كه ما براي به سرانجام‌رساندن فيلم‌ها  رنج‌مي‌كشيم سهمي ندارد، از اين روست كه گاهي اوقات در خلوت خودم فكر مي‌كنم تهيه‌كننده بخش خصوصي فقط بايد مجنون باشد كه چنين ريسك بزرگي را به جان بخرد.»

     حكمت شرايط حاكم بر وضعيت توليد فيلم در سينماي ايران را بسيار ناگوار ارزيابي كرد و در ادامه گفت: «25 سال است كه شغل‌من همين است و به غير از اين هم شغل ديگري ندارم، اين حق طبيعي من است كه وقتي بابت ساخت فيلمي به طور نقد پول پرداخت مي‌كنيم، به صورت نقد هم حقمان را دريافت كنيم، به همين دليل است كه حوزه هنري بجاي حمايت از طرح‌هاي اينچنين بهتر است به فكر بازپرداخت حقوق معوقه فيلمسازان باشد نه چيز ديگر».

 

داريوش بابائيان: تهيه‌كنندگان توانايي پرداخت درصد بيشتر از فروش فيلم‌ها به سينماداران را ندارند

     با توجه به ضرردهي سينما صددرصد سينماداران نيز حق دريافت سود كافي را دارند، اما تهيه‌كنندگان سينما كه در شرايط  فعلي نيز به سرمايه اصلي خود در سينما نمي‌رسند توانايي پرداخت درصد بيشتر به سينماداران  را ندارند.

     داريوش بابائيان در ادامه افزود: سينما نيازمند حمايت از سوي دولت و مسؤولين  دولتي سينماست و برنامه‌ريزي براي پرداخت سوبسيد مناسب از سوي دولت مي‌تواند شرايط مالي سينما را ساماندهي كند.

     اين تهيه‌كننده سينما گفت: تصميم‌گيري قطعي و برنامه‌ريزي دولت باعث جلوگيري از  اينگونه تصميم‌گيري‌هاي مقطعي  در شرايط سخت مي‌شود.

     بابائيان  معتقد است سينمادار و تهيه‌كننده سينما هر دو در اين شرايط سينما متضرر مي‌شوند و در عين حال نيز بايد شرايط  يكديگر را درك كنند.

     بابائيان گفت: فكر نمي‌كنم هيچ تهيه‌كننده‌اي با اجراي مصوبه  انجمن سينماداران درباره پرداخت چهل درصد فروش به تهيه‌كننده موافق باشد چون در اين شرايط  نيز 98 درصد تهيه‌كنندگان ضرر مي‌كنند.

     وي اظهار كرد: سينماداران در طول سال ممكن است از فروش دو فيلم سود مناسب كسب كنند و در طول 8 يا 9 ماه سال با فروش پايين فيلم‌ها روبرو شوند و همين فروش پايين فيلم‌ها آنها را به تصويب اين چنين مصوبه‌هايي ترغيب مي‌كند.

     بابائيان در پايان گفت: مسؤولان دولتي سينما بايد سينماداران را در اين شرايط حمايت كنند.

 

قاسم قلي‌پور:توليدكنندگان سينما تصميم‌ گيرنده نيستند

     توليدكنندگان سينما تصميم‌گيرنده نيستند و در مقابل پخش‌كنندگان، سينماداران و فروشندگان محصولات فرهنگي هر تصميمي كه بخواهند مي‌گيرند.

     قلي‌پور افزود: تهيه‌كنندگاني كه خودشان پخش‌كننده نيز هستند در شرايط اين چنيني كمتر متضرر مي‌شوند.

     وي در پايان اجراي مصوبه سينماداران مبني بر كاهش سهم  تهيه‌كنندگان از فروش فيلم‌ها را غيرعملي دانست و گفت در همين شرايط  نيز تهيه‌كنندگان با شرايط  مالي نامطلوبي روبرو هستند.

 

ناصر شفق: مصوبه انجمن سينماداران با پارامتر‌هاي سينماي جهان مغاير است‌

     تصميم انجمن سينماداران مبني بر كاهش سهم تهيه‌كنندگان تصميم بي مبنايي است كه با پارامترهاي سينماي جهان نيز مغايرت دارد.

     ناصر شفق با بيان اين مطلب گفت: «در كشورهاي خارجي سينماها براي اكران  فيلم‌ها از سينماداران اجاره مي‌شوند و مناسبات مالي سينمادار و تهيه و پخش‌كننده سينما براساس پرداخت اجاره‌هايي كه رقم‌هاي تعيين‌شده‌اي دارند شكل مي‌گيرند.

     شفق گفت: دولت بايد براي بالاتر بردن درآمد سينماداران شرايط پرداخت سوبسيد به آنها را فراهم كند.

     وي افزود: در حقيقت بايد سهم تهيه‌كنندگان 70 تا80 درصد و سهم سينمادران 20 تا 30 درصد از فروش فيلم‌ها باشد و اين تناسب مي‌تواند به شكل‌گيري سينما براساس فيلم خوب بيانجامد.

     شفق معتقد است كاهش سهم تهيه‌كننده باعث افت كيفي فيلم‌هايي سينماي مي‌شود و اگر تهيه‌كننده به فكر ساخت فيلم خوب نباشد عرصه فرهنگ به نازل‌سازي و ابتذال ‌سازي دچار مي‌شود و سينما در اين شرايط بسيار لطمه مي‌خورد. وي با اشاره به اينكه مصوبه انجمن سينماداران مبني بر پرداخت چهل درصد از فروش فيلم‌ها به عنوان سهم تهيه‌كننده  از موضع نادرستي تصويب شده و به اين شكل فعلي ضمانت اجرايي ندارد گفت: «دولت بايد با پرداخت سوبسيد و يارانه اين مشكل را حل كند و اگر قرار است تهيه‌كننده قدرت كافي براي ساخت فيلم خوب و عرضه آن را داشته باشد و فيلم‌هايي بر مبناي توليد و رشد انديشه توليد‌كننده بايد از سوي دولت حمايت شود و اين در حالي است كه سينمادار نيز حق كسب سود كافي از فروش فيلم‌ها را دارد. شفق گفت: درسال‌هاي طلايي سينما در سال‌هاي 67 و 68 علاوه بر اينكه تهيه‌كنندگان سينما سهم 50 درصدي از فروش فيلم‌ها دريافت مي‌كردند پاره‌اي از هزينه تبليغات براي تهيه‌پوستر و تيزر را از سينمادار دريافت مي‌كردند در حالي كه در سال‌هاي اخير پرداخت تمام هزينه‌هاي سنگين تبليغات به عهده تهيه‌كننده است.

     وي افزود: در اين شرايط بهتر است سينماداران به عنوان يكي از  اركان سينما مطالبات خود را از دولت بگيرند چرا كه تهيه‌كنندگان خود از نظر مالي در شرايط خوبي به سر نمي‌برند.

 

حركت غير منتظره‌:

      انجمن سينماداران روز گذشته در يك حركت غيرمنتظره اعلام كرد كه در توافق به عمل آمده ميان سينماداران، از سال جديد ده درصد از سهم صاحبان فيلم‌ها از فروش سينماها كاسته خواهد شد.

     انجمن سينماداران در حالي اين بيانيه را منتشر كرد كه روز گذشته تقريباً بيشتر تهيه‌كنندگان از اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي كردند. البته بيانيه اين انجمن در شرايطي امضا شد كه نماينده اتحاديه تهيه‌كنندگان و نماينده اداره نظارت و ارزشيابي هم در اين جلسه حضور داشتند.

     در شرايطي كه بيشتر اهالي سينما و تهيه‌كنندگان از شرايط نامناسب اكران و برگشت مالي سرمايه‌شان اظهار نارضايتي مي‌كنند اين اقدام انجمن سينماداران مي‌تواند واكنش‌هاي متفاوتي را در روزهاي آينده برانگيزد.

     از منظري ديگر مي‌توانيم اقدام سينماداران را واكنشي در برابر تصميم‌هاي احتمالي تهيه‌كنندگان سينما قلمداد كنيم.

     بيش از يك سال قبل در شرايطي كه محمدمهدي حيدريان معاونت سينمايي كشور را بر عهده داشت، نامه‌اي به امضاي تهيه‌كنندگان سينما رسيد كه در آن تقاضا شده بود با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين پس 60 درصد از فروش فيلم‌ها به صاحبان آن تعلق بگيرد!

     اين موضوع در آن مقطع زماني هيچگاه به نتيجه نرسيد و زمزمه‌هايي مبني بر اجراي آن هرازگاهي مطرح مي‌شد، اما حالا سينماداران از موضعي ديگر صحبت مي‌كنند، موضعي كه شايد در نهايت به همين روال هميشگي  يعني تقسيم 50درصدي فروش فيلم‌ها  ختم شود و اتفاق تازه‌اي در روند موجود رخ ندهد.


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com