1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 348  تاريخ مخابره خبر:  ۱۷/۱۱/۱۳۸۵  نوع : مصاحبه
 کد خبر : 138511170200  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۴۷:۳۷
    ۱۳۸۵/۱۱/۱۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

گفتگو با مرتضي شايسته تهيه كننده سينما

تهيه كننده نبايد نگران برگشت سرمايه باشد

مرتضي شايسته تهيه كننده با تجربه سينماي ايران طي گفتگويي درباره وجوه گوناگون حرفه تهيه كنندگي به موارد زير اشاره كرد.


سينما را از چه زماني به صورت جدي شروع كرديد؟
با حضور در هيأت مؤسس هدايت فيلم كارم را آغاز كردم و بعد عضو هيأت مديره هدايت فيلم شدم و سپس مديريت عامل هدايت فيلم را به عهده گرفتم.

سينما براي شما چه جذابيتي داشت كه به راه خود در اين مسير ادامه داديد؟
به هر حال كار فرهنگي و تأثيرگذاري اين حرفه و احساسي كه به انسان از بابت مثمرثمر بودن دست مي دهد و باعث شد كه اين حرفه را به صورت اصولي و حرفه اي ادامه دهم.

سينما را به عنوان يك تهيه كننده مستقل با چه فيلمي شروع كرديد؟
روز باشكوه و سپس فيلم «مادر» جزو اولين كارهاي من در اين حرفه است، فيلم «روز باشكوه» فيلمي به كارگرداني «كيانوش عياري» بود كه در شهرستان فيلمبرداري شد.

از سختي هاي اين حرفه در آغاز كار برايمان بگوييد.
در اين دوران برنامه ريزي به شكل كنوني وجود نداشت و سرمايه گذاري روي آثار هم با خرج تهيه فيلم برابري نمي كرد. ولي ما خوشبختانه با كارگردان هايي كار كرديم كه با مديريت خاص خود و به خاطر پيش زمينه قبلي و استفاده از كادر حرفه اي با مشكلي روبرو نشدند.

تا به حال وسوسه كارگرداني نداشته ايد؟
به هيچ وجه به اين حرفه فكر نكرده ام، چرا كه معتقدم اگر هركس تخصص خاص خود را دنبال كند در آينده موفق خواهد بود و اگر قرار باشد از اين شاخه به آن شاخه كنيم درنهايت خودمان با مشكل حرفه اي دچار خواهيم شد. براي مثال مي توان گفت، رسيدن به جايگاه يك فيلمبردار درجه يك بهتر از تبديل شدن به يك كارگردان درجه 3 است.

آيا مي توان تهيه كننده را سرمايه گذار هم ناميد؟
تهيه كنندگي با سرمايه گذاري متفاوت است زيرا تأمين سرمايه بخشي از مسئوليت هاي يك تهيه كننده است،‌ در تعريف وظايف تهيه كننده، علاوه بر سرمايه گذاري مي توان از انتخاب فيلمنامه، سفارش فيلمنامه، انتخاب كارگردان و انتخاب عوامل نام برد.

با چه كارگردان هايي راحت تر كار مي كنيد؟
اگر ديدي حرفه اي بر اين كار حاكم باشد، فرقي نمي كند كه با چه كسي كار مي كنيد بلكه آنچه كه مهم است نوع كار است و حيطه وظايف و اگر اين عوامل درست در جاي خود قرار گيرد با هر طرز تفكري مي توان كار كرد. بنده در كارنامه سينمايي خود با كارگردان هاي مختلف كار كرده ام و هر كدام در جاي خود آثاري را توليد كردند كه جزو آثار شاخص آن گونه محسوب مي شد زيرا روابط برپايه اصول حرفه اي و صميمانه شكل گرفته است.

در چند اثر مرحوم علي حاتمي شما به عنوان تهيه كننده حضور داشتيد. از نظر شما جنس كارهاي حاتمي از چه مشخصه هايي برخوردار بود؟
ايشان يك فيلمساز به واقع خالص و ايراني بودند و اگر شما بدون تيتراژ فيلم را مي ديديد متوجه مي شديد كه اين اثر، يك كار ايراني است،‌ با دقت و وسواسي كه در آثارش وجود داشت، ايشان مي خواست فرهنگ سنتي را به تصوير كشد، حتي اين دقت را مي توان در صحنه آرايي و طراحي لباس آثار ايشان به خوبي مشاهده كرد. مرحوم حاتمي به وسيله سينما هدف مقدسي را دنبال مي كرد و آن،‌ حفظ ارزش هاي سنتي و ملي ما بود.

آيا صحنه هايي از جهان پهلوان تختي كه توسط مرحوم حاتمي كارگرداني شده ممكن است زماني به عنوان يك فيلم مستقل مورد استفاده قرار گيرد؟
البته، تمام هدف ما اين است كه زمينه اي فراهم شود تا بتوان اين اثر را به پايان برد و در اين راه نيز مطالعاتي صورت گرفته است. البته هنوز نتوانسته ايم كسي را پيدا كنيم كه بتواند ادامه فيلم را با همان زبان مرحوم حاتمي به پايان برد.

از تهيه كدام فيلمها احساس رضايت بيشتري مي كنيد؟
تمام آثاري كه بنده به عنوان تهيه كننده توليد كردم براي من مطلوب است ولي فيلمهايي مثل «روز واقعه»، «مادر»، «كاني مانگا» جزو آثاري است كه دلبستگي بيشتري نسبت به آنها دارم.

با توجه به تجربه شما در توليد فيلمي مثل «كاني مانگا» چرا توليد اينگونه آثار كم شده است؟
من هميشه به توليد اين گونه آثار علاقه اي خاص داشته ام ولي معتقدم اين گونه توليدات بايد از يك ويژگي خاصي برخوردار باشد و اين ژانر،‌ محلي براي آزمون و خطا نيست، چون با اين ژانر نمي توان تجربه اندوزي كرد، اصولاً اعتقاد من اين است سينماي دفاع مقدس و ديني عرصه اي حساس است و بايد در آنها از عوامل طراز اول سود برد.

تهيه كننده ايراني با چه مشكلات بر سر راه توليد يك فيلم روبرو است؟
برخي قوانين دست و پاگير باعث شده حركت هاي توليدي دچار كندي خاصي شود. دولت مي تواند با دادن وامهاي كم بهره به تهيه كننده كمك كند تا پول و رونق به سينما سرازير شود. يعني در كل بايد از نگراني برگشت سرمايه در بين تهيه كنندگان كاسته شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com