1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 397  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511130102  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۳۳:۴۰
    ۱۳۸۵/۱۱/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

افتتاحيه جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر

جشنواره فيلم فجر به ياد و نام عاشورائيان متبرك شد

پيام هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور سينمايي و دبير جشنواره در خصوص برگزاري جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر

پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
سينما و تقدير نينوايي
بسم الله الرحمن الرحيم
جست و جوي حقيقت، راز سرگشتگي انسان در اعماق تاريخ. از هبوط آدم تا امروز است. و خوشا به حال آنان كه در اين تكاپوي مقدس، جلوه هايي از حقيقت را به نظاره نشستند و جان تشنه خويش را به زلال معرفتش سيراب كردند.
اهل هنر را ياراي آن است كه براي كشف اين راز بزرگ هستي، از نگاه ريزبين و ذهن نازك انديش و دستان ظريف نگار خويش بهره گيرند و عقده از اسرار نامكشوف در وادي حيرت بگشايند تا حق آنگونه كه هست تجلي كند و جان هاي شيفته را طراوت بخشد.
بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر را در حالي به استقبال مي رويم كه اين روزهاي ما رنگ ارغواني كربلا به خود گرفته و سايه هاي اندوه و عزاي شهيد نينوا در كوي و برزن دامن گسترده است.
و چنين است كه هنرمند جست و جوگر حقيقت، در پويش جاودانه اش، به قطعه اي از تاريخ مي رسد كه در آن، حقيقت را جز بر سر «ني» نمي توان يافت.
چگونه مي توان از هنر و هنرمندي دم زد. اما رايت حق را كه عصر عاشورا در سرزمين طف و در قتلگاه عشق، برافراشته شد، در مسير پرپيچ و خم تودرتوي هزار و چند صدساله نديد؟!
مردي كه با دست خالي و چنته اي خالي تر از ياران باوفا، حماسه كربلا را رقم زد. در پيمايش راه حق، خود به حقيقتي مبدل شد كه تا قيام قيامت، معيار آزادگي، شجاعت، ايثار و توكل به خدا خواهد ماند.
حسين (ع) در ستاره باران سپهر شهادت، پيام هاي بسيار براي بشريت بر جا نهاد و فديه اين درس آموزي، جان پاك او و معدود ياران باوفايش بود كه تقديم ملكوت كرد.
تاريخ او را كشته عشق، قرباني جدال حق و باطل، جان باخته عدالت مظلوم و شهيد امر به معروف و نهي از منكر يافته و نامش را ستوده است و بيش از همه اهل معرفت و هنرند كه در قالب شعر، نگارگري و نمايش و ديگر جلوه هاي فرهنگي و هنري به ساحت آن قافله سالار كاروان حقيقت مظلوم، اداي احترام كرده اند.
جشنواره امسال، به ياد و نام عاشوراييان متبرك شد. باشد كه تقدير سينماي ما در سال پيش رو با بركت و معنويت حسين (ع) و خاندان پاكش رقم خورد و انتظار رهبر فرزانه انقلاب، پاسخي در خوريابد.
جفاست اگر نقش ستودني هنرمندان متعهد و كوشاي سينماي ايران را در آفرينش آثار در خور شأن ايراني مسلمان و آزاده طي سالي كه گذشت، ناديده انگاريم. حاصل اين نقش آفريني، گنجينه اي از آثار متنوع سينمايي است كه علاوه بر گونه گوني مضامين و برخورداري از ژانرهاي مختلف، جذابيت، تعادل و وقار در رويكرد ظاهري و محتوايي به فيلم را نيز در خور دارد.
به سهم خود از همه دست اندركاران فهيم و وظيفه شناس سينما، اعم از مديران و اهل هنر به خاطر بنياد نهادن عصري تازه در افق چشم انداز سينماي ايراني ـ اسلامي سپاسگزاري مي كنم و روزهاي نه چندان دور گشايش، افتخار و سرافرازي را به همگي نويد مي دهم.


پيام معاون امور سينمايي و سمعي و بصري
ميثاق‌گاه سينماي هويت طلب
هو المحبوب
بار ديگر سيمرغ... بار ديگر پرواز... بار ديگر معبود... بار ديگر معشوق...
ميعادگاه بيست و پنجم فيلم فجر فرا رسيد با گذر از كوچه باغ هاي معطر عشق و حماسه و مظلوميت و پرغلغله از صداي جاري او كه غريبانه گفت: اگر آيين محمد (ص) برپا نمي ماند مگر با كشته شدن من، پس اي شمشيرها مرا در برگيريد. سپس رشحه رشحه هجوم تيغ ها و تيرها و امواج شمشيرها شد. تا تنديس تمام نماي حقانيت و حريت و مظلوميت قد برافرازد. سيمرغ وار، براي هميشه تاريخ و از آن ميانه براي اين زمان و اين دوران كه در پي گذر قرون و سرد و گرم ايام. آدمي بيش و كم، تشنه به آني است كه او گداخته و عطشان آن بود و براي انسان و جهان مي خواست: شرافت، عدالت و سعادت. همان حقايق و عبرت هاي مكتوم و نهفته عاشورا كه به تمامه عيان نمي شود مگر به زباني جهاني و رسانه اي ـ هنر همگاني و كدام زباني جهاني تر؟ و كدام هنر برتر؟ و كدام رسانه نافذتر از سينما براي واگويي اين حقيقت عظمي؟ ... و كدام سينما شايسته از سينمايي شرقي، ديني و ايراني؟ كه امروز ما در اين كهن سرزمين ميراث دار علم و فرهنگ و تدين و تمدن، سينماي ملي اش مي ناميم و با ربع قرن حيات نوين، سينماي هويت، واقعيت و اميدش مي خوانيم.
آري، ميعادگاه بيست و پنجم فيلم فجر نيز فرا رسيد و چند روزه اي را با ماست و البته خواهد گذشت. اما جايگاه اين بيست و پنجمين ميعاد ماندني است، كه ميثاق‌گاه سينماي هويت طلب، غرورآفرين و فرداساز ايران است اين ميعادگاه تاريخي، با «سوداي سيمرغ» در «جلوه گاه شرق»، با «در جست و جوي حقيقت» از «چشم واقعيت» و با «نگاه ملي» در «جام جهان نما» در سينما.


پيام دبير جشنواره بيست و پنجم
كارنامه اي از يك سال تلاش
زمان چه زود مي گذرد. بيست و هشتمين فجر انقلاب اسلامي از راه رسيد و جشنواره فيلم فجر بيست و پنج ساله شد.
در روز آغازين اين آيين باشكوه، به ياد يك تاريخ شكوه و عظمن، ياد آن سرو قامتان را گرامي داشتيم كه در آن رنگارنگ صحراي عشق، كه آسمان و زمين را به هم درآويخته بود. يك نيم روز هنرمندانه نقشي زدندن بر سينه تاريخ، به وسعت همه زمان ها و همه مكان ها.
با صبا از چمن لاله سحر مي گفتم
كه شهيدان كه اند اين همه خونين كفنان
گفت حافظ من و تو محرم اين راز نه‌ايم
زمي لعل حكايت كن و شيرين دهنان
و اين جوان رعناي بيست و پنج ساله كه آرزومند آن است تا هر ساله نقشي زند به رنگارنگي همان تاريخ. در اين روزها مي آيد تا سينماي ملي را بسرايد، بنوازد و نقش زند آن نقش را كه ماندگار شده است به روايت هايي گونه گون از نور و نوا.
كارنامه يك سال تلاش سينماي ايران و يك سال جست و جو در آثار سيار ملل امروز پيش روي ماست.
جشنواره بين المللي فيلم فجر قامت برافراشته است و آنچه در آن ترديد داشتيم، امروز به يقين بدل شده است و سينماي ايران مسيري متعالي را پيموده و آمده است تا رقيبي و رفيقي جدي باشد و از اين رقابت و رفاقت نيز بر خود مي بالد.
قرار جشنواره بين المللي فيلم فجر با خودش اين نيست كه يكي باشد شبيه ديگران قرار است خودش باشد. مثل خودش. مثل سينماي ايران با همه ويژگي هاي منحصر به فرد خود. مثل گل هايي كه قد مي كشند، قامت مي بندند، سربرمي آورند تا سري بين سرها درآورند و سايه اي شوند بر سر ديگران سروقامت، مثل سينماي ايران.
خشنوديم كه در اين جشنواره ميزبان 61 كشور در بخش نمايش فيلم و بازار فيلم هستيم. تلاش همكاران ما در دبيرخانه جشنواره انتخاب مجموعه اي از مناسب ترين آثار سينماي ايران و جهان بوده است تا پس از يك ربع قرن برگزاري، اين دوره جشنواره كارنامه اي در خور و شايسته داشته باشد.
ادب آن است كه به پاس ربع قرن برگزاري اين آيين، تلاش پيشينيان خويش را پاس داريم و اين سبد ستاره را تقديم علاقمندان اين دوره از جشنواره كنيم.
زمان به زودي مي گذرد. در يك چشم به هم زدن جشنواره بيست و ششم از راه مي رسد.
اين پيمان را كه براي تعالي سينماي ايران بستيم از ياد نخواهيم برد كه:
پير پيمانه كش من كه روانش خوش باد
گفت پرهيز كن از صحبت پيمان شكنان

 
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com