1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 410  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511130008  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۵۷:۳۸
    ۱۳۸۵/۱۱/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

با جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر

آغاز جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر با آيين سلحشوران نينوايي

جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر روز گذشته با مراسم ويژه‌اي به نام آيين «سلحشوران نينوايي» در تالار وحدت آغاز به كار كرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، جشنواره امسال با حضور محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدرضا جعفري جلوه، معاون امور سينمايي و سمعي و بصري ارشاد، عليرضا رضا داد، دبير جشنواره بيست و پنجم و با حضور جمعي از هنرمندان و پيشكسوتان سينما افتتاح شد.

*آغاز برنامه
جشنواره بيست و پنجم با اجراي سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و تلاوت آياتي چند از قرآن كريم مطابق معمول هر سال آغاز شد، اما موضوعي كه جشنواره امسال را از جشنواره سال هاي گذشته متمايز مي‌كرد، همزماني آن با ايام عاشورا بود، به طوري كه آيين افتتاح به نام آيين «سلحشوران نينوايي» مزين شده بود.
"مصطفي موسوي"، مجري مراسم افتتاحيه، سخن خود را با شعري در وصف امام حسين(ع) آغاز كرد و ضمن تسليت به اهالي سينما از تقارن جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر با شهادت امام حسين (ع) و يارانش به عنوان ويژگي بارز جشنواره اين دوره نام برد.
موسوي سپس با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري كه امسال را سال پيامبر اعظم (ص) ناميدند، حاضران جلسه را به ديدن فيلم كوتاه« گفت و گو با خضراء» كه سفري به حجاز، مسجد الحرام و مسجد النبي از نگاه دوربين« رضا مير كريمي» بود، دعوت كرد.
بعد از اين كليپ، صحنه‌هايي از ديدار كارگردان‌هاي سينماي ايران با حضرت آيت الله خامنه‌اي و تاكيد ايشان بر نقش كليدي سينما بر فرهنگسازي در جامعه پخش شد.

*اجراي تئاترهاي عاشورايي
از برنامه‌هاي مناسبتي مراسم افتتاحيه ، مي توان به اجراي چهار نمايش عاشورايي اشاره كرد. اين نمايش‌ها كه به ترتيب « مجلس شمركشي» ،«مجلس شهادت خواني»،«آيين سينه زني و زنجير»و« عزاداري جنوبي» نام داشتند، به ترتيب توسط محمد رحمانيان، فرزانه كابلي و مهدي سالكي كارگرداني شده بودند.
بازي بسيار خوب و قوي علي عمراني و مهتاب نصيرپور در اين نمايش‌ها و مراسم نمادين عزاداري بسيار چشمگير و تاثيرگذار بود.

*مقتل خواني
مقتل خواني نيز از بخش هاي ويژه جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر بود كه از سوي« مصطفي موسوي» مجري برنامه اجرا شد.
او كه تهيه‌كنندگي سريال‌هايي چون« همسايه»،«ستاره‌اي مي درخشيد» و « فاصله » را برعهده داشته، درباره اجراي مقتل خواني به خبرنگار فارس گفت:« با توجه به تجربياتي كه من در مقتل خواني دارم، از من خواسته شد كه اجراي مراسم را به عهده بگيرم.» اين مقتل‌ها كه در قالب مثنوي بودند، به ترتيب به موضوع « مقتل امام حسين(ع)»،«مقتل حضرت علي اكبر(ص)» و " مقتل حضرت ابوالفضل" مربوط بودند و موسوي اين مقاتل را با صدايي حماسي و در زير تك نور صحنه اجرا كرد.

* پخش كليپ
پخش كليپ‌هاي مختلف در فواصل برنامه‌ها هم از ديگر بخش‌هاي آيين افتتاح جشنواره بيست و پنجم بود.
كليپ اول گفت و گوي هنرمندان، تهيه‌كنندگان و مسئولان سينمايي با موضوع واقعه عاشورا بود كه هر كدام از اين شخصيت‌ها از تاثيراتي كه اين واقعه بر سينماي آنها و نوع نگاهشان داشته، سخن گفتند و به بيان خاطره‌اي از اين ايام پرداختند.
اين كليپ بعد از پخش قسمت‌هايي از ديدار مقام معظم رهبري با سينماگران پخش شد. كارگرداني اين كليپ يازده دقيقه‌اي را «حامد محمدي» برعهده داشت.
از ديگر كليپ‌هاي آيين افتتاح مي‌توان به« سينما و محرم» اشاره كرد كه به نمايش بخش‌هايي از چهل فيلم ايراني كه حس و حالي متناسب با عاشورا داشتند، به همراه ترانه‌هايي درباره امام حسين (ع) پرداخت. كارگرداني اين كليپ‌ را نيز حامد محمدي برعهده داشت.
كليپ« هميشه عاشورا» ساخته "حميد بهمني" نيز كه نگاه جديدي به موضوع عاشورا داشت، از ديگر بخش هاي مراسم افتتاحيه جشنواره بود.

*بيانيه دبير جشنواره بيست و پنجم
از ديگر تفاوت‌هاي مراسم افتتاحيه بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر با جشنواره‌هاي ديگر، عدم سخنراني مسئولان سينمايي بود.
حتي قرار بود متن بيانيه جشنواره بيست و پنجم نيز به صورت از پيش ضبط شده، پخش شود، اما به دلايل بروز مشكلاتي در پخش، رضا داد به جايگاه رفت و با اعلام اين مطلب كه قصد سخنراني نداشته و متني را نيز به اين منظور آماده نكرده، گفت:« اجازه مي‌خواهم به مناسبت عزاداري سرور و سالار شهيدان تسليتي عرض كنم و از خدا بخواهم به بركت اين ايام اين جشنواره را جشنواره‌اي پربركت براي سينماي ايران قرار دهد و سينماي ايران را حسيني نگه دارد و سايه حسين(ع) ، پيام حسين(ع) و كلام حسين(ع) بر سر سينما و سينماگران ايران مستدام بماند.
بعد از سخنان رضا راد، دبير جشنواره ، برنامه با پخش« تيزر جشنواره» كه با عنوان« آينه تمام نماي فرهنگ و هنر ايران و توجه به سينماي ملي" و توسط بيژن ميرباقري ساخته شده بود، به پايان رسيد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com