1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 418  تاريخ مخابره خبر:  ۵/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511050206  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۰۹:۰۶
    ۱۳۸۵/۱۱/۰۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

سينماسازي هنوز زنده است

سينما ساري بزرگترين سينماي شمال كشور با حضور مسئولان حوزه هنري افتتاح شد.

    لاله زار، غوغاي گيشه هاي فروش بليط و دادزن جلوي درب سينما، دوك مانتي، قاتل فراري امشب قرار است مردم را در پمپ بنزين به گروگان بگيرد. «جنگل وحشت زده» روي پرده است و همفري بوگارت، گانگستر رمانتيك سينما همه را مجذوب خود كرده. تفريح براي جوان ترها همين سينماست. بايد سريعتر به فيلم برسند. بچه هاي كوچك كه اجازه ورود به سالن را ندارند به عكس هاي سياه و سفيد خيره مانده اند. بعد از ظهر خنك تابستاني تهران و پرنده هايي كه گهگاه در آسمان پاكيزه شهر مي پرند، ليموناد شيشه اي دو قرآن،‌ هربرگ لواشك يك شاهي. خاطرات به يادماندني لاله زار گم شده در دفتر خاطرات با سينماها و گرمي مخاطبان سينما، شهر فرنگ ديگر از تب و تاب افتاده است.
    از سال 1300 يعني سالهاي ابتدايي قرن حاضر شمسي تا حال حاضر بيش از 150 سينما در تهران تأسيس شده است، اگر از اتفاقات و رخ دادهاي سياسي و اقتصادي كه نقش مستقيم در همه امور كشور و همچنين سينماها و روند حركتي سينماها داشته اند چشم پوشي كنيم، باز هم به ركود روند روبه رشد سينماها در كشور برمي خوريم. امروزه شاهد آنيم كه بسياري از مديران سينماهاي قديمي به دليل كم شدن مخاطب و همچنين كس درآمد بسيار پايين قدرت نوسازي و تعمير اين سينماهاي فرسوده را ندارند و يكي پس از ديگري تعطيل مي شوند.
    طبق آمار در دهه اول قرن حاضر شمسي 10 سينما در تهران در حال فعاليت بوده و از سال 1310 به بعد در طول يك دهه 16 سينماي جديد ساخته شده است. دهه 1320 جهان شاهد جنگ جهاني دوم بود كه در اين مدت به ساختار اقتصادي و سياسي كشورها لطمه هاي بسياري وارد شد. اين موضوع خود يكي از دلايل اصلي ركود صنعت سينما بود. در اين سالها تنها 10 سينماي جديد در تهران افتتاح شد. در طول دو دهه 30 و 40 جمعاً 104 سينماي جديد براي استفاده مخاطبان در تهران افتتاح شد كه به نوعي اوج شكوفايي صنعت سينما در ايران به شمار مي رود. در نيمه اول دهه 1350 هم تنها هفت سينماي جديد ديگه افتتاح شد. سال 1357 در اوج روزهاي درگيري بين مردم و رژيم پهلوي، 35 سينما طعمه حريق شد كه بعدها در سال 1358 و پس از پيروزي انقلاب اسلامي تعدادي از اين سالن ها تعمير و بازگشايي شدند. در اين سال (1385) 89 سينما در تهران فعاليت مي كردند. متأسفانه با ورود سيستم هاي DVD، VCD، VHS و ماهواره هاي خانگي و همچنين تلويزيون هاي غول پيكر و حضور سيستم هاي پيشرفته پخش صدا در خانه هاي ايراني سيستم دالبي هم به اين جرگه پيوست و تا حدودي سينما جزئي از وسايل عادي خانه به حساب آمد.
    طبق نظرسنجي هاي پراكنده اي كه از مخاطبان سينما به عمل آمد ترافيك سنگين، آلودگي هوا، قيمت بالاي بليط، فرسودگي سينماها و مضمون ضعيف بسياري از فيلم هاي توليد شده دلايل اصلي ركورد فروش بليط و كم شدن مخاطبان سالن سينماها بوده است. خوشبختانه حضور عده اي از مؤسسات و مسئولين كه خود مخاطب سينما هستند باعث اخذ تصميمات جديدي در راستاي تعمير و بازسازي سينماهاي فرسوده شده كه حوزه هنري پررنگ ترين نقش را در اين رابطه ايفا كرده است. حوزه هنري در حركتي هنردوستانه پس از مدت ها بررسي و كارشناسي دقيق ارديبهشت امسال براي بازسازي سينما سپهر ساري اقدام كرد.
    اين سينما با قدمتي بيش از 40 سال يكي از چهار سينماي شهر ساري و جز چند سينماي بزرگ كشور است كه مدتي پيش به دليل فرسودگي بنا و تجهيزات به طور موقت تعطيل شد و پس از هشت ماه تلاش بي وقفه مؤسسه تبليغاتي بهمن سبز حوزه هنري به عنوان مجري طرح در تاريخ 28 دي ماه امسال با اكران فيلم سينمايي «ميم مثل مادر» به طور رسمي فعاليت مجددش را از سرگرفت. اين عمليات بازسازي شامل: افزايش گنجايش سالن به هزار و هفتاد صندلي، نصب و راه اندازي كامل مجموعه پرده اكران فرانسوي، نصب و راه اندازي سيستم صوتي حرفه اي با بلندگوي واسمن اسپانيايي براي سيستم 35 ميليمتري، نصب دستگاه ديتا ويدئو پرژكتور حرفه اي سانيو WF10 به همراه بلندگوها و متعلقات با پروسسور حرفه اي و نصب DVD در اتاق فرمان، طراحي و نصب تجهيزات نورپردازي اختصاصي براي تئاتر، كنسرت ها و جلسات همايش، تعمير و سرويس آپارات هاي سينما، تعميرات كلي سقف، ستون ها، كف، گيشه، سالن انتظار، بوفه به سبك مدرن بوده است.
    ناگفته نماند از چهار سينماي شهر ساري تنها دو سينماي سپهر و فرهنگ در حال حاضر، فعاليت مي كنند و همچنين لازم به ذكر است كه در پايان جلسه، حوزه هنري با دادن مژده بازسازي كلي سينماي فرهنگ ساري، سينما دوستان ساري را خوشحال تر كرد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com