1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 518  تاريخ مخابره خبر:  ۱۱/۱۰/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138510110224  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۰۸:۳۹
    ۱۳۸۵/۱۰/۱۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

در پي ديدارهيات مديره خانه سينما و معاون سينمايي

كميته‌ كارشناسي براي پيگيري «حرفه‌ تهيه‌كنندگي در سينماي ملي» تشكيل شد

در پي جلسه‌ مشترك معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديرعامل و هيات مديره‌ خانه سينما مقرر شد، كميته‌ي كارشناسي متشكل از احمدرضا درويش، ناصر شفق، مرتضي شايسته منوچهر محمدي، محسن آقاعلي‌اكبري، حبيب‌اله كاسه‌ساز، محمدمهدي دادگو‌، محمد بزرگ‌نيا و ابوالحسن داوودي مسووليت پي‌گيري و كارشناسي بحث تهيه‌كنندگي سينماي ايران را برعهده گرفتند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، طي جلسه‌ كه سي دي ماه با حضور معاونت سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير عامل و رييس هيات مديره خانه سينما توافق شد، شورايي متشكل از مدير كل ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي به نمايندگي از معاونت سينمايي ومدير عامل بنياد سينمايي فارابي و مدير عامل و رييس هيات مديره خانه سينما به نمايندگي از خانه سينما طرحي را براي حل موضوع تهيه‌كنندگي در شرايط حاضر به شرح ذيل ارائه نمايند:
طبق اعلام خانه‌ سينما متن اين طرح بدين شرح است: از آنجاييكه صيانت از سينماي ملي و ارتقاء مستمر آن از زمره ضروري‌ترين وظايف آحاد جامعه اصناف سينماي كشور و معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي است.
بديهي است كه خانه سينما ودست‌اندركاران سينماي ملي وظيفه خود مي‌دانند كه بيشترين تلاش براي تحقق چنين هدفي را منصه ظهور رسانند.
از جمله اصلي‌ترين اركان «سينماي ملي» ركن تهيه‌كنندگي است. اهميت تهيه‌كننده در بستر سينماي ملي به عنوان مهمترين عنصر فرهنگي ـ مديريتي تنظيم كننده منابع و مصارف فيلم‌سازي شناخته شده و مي‌تواند مستقيما بر ارتقاء يا تنزل «سينماي ملي» از وجوه مختلف فرهنگي، اقتصادي ، صنفي و ... تاثير بگذارد.
از دير باز تا كنون به ويژه در مقاطع سرنوشت ساز براي «سينماي ملي» اختلاف عقيده وسليقه در نقش «تهيه‌كنندگي» در موارد و موضوعات صنفي آن انشقاق و انشعاباتي فراهم آورده كه در نتيجه آسيب و ضايعاتي را براي مجموعه سينمايي كشور موجب شده است.
متاسفانه چندي است كه اين عارضه مجددا بروز يافته و مي‌تواند آثار فرهنگي منفي بسياري در كل مناسبات سينمايي پديد آورده و عملا شموليت فراگير و قدرتمند تهيه‌كنندگي را مخدوش سازد.
خانه سينما از منظر مسووليت صنفي خويش واداره ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان عهده‌دار مسووليت قانوني هنر ـ صنعت با تاكيد بر نقش «تهيه كننده» در سرنوشت فرهنگي ـ اقتصادي سينماي ملي براي حل و فصل قطعي شرايط كنوني نظرات و تصميمات مشترك ذيل را اعلام مي‌نمايند:

الف ـ ديدگاه‌هاي مشترك صنفي و ملي

1- سينماي ملي در بستر ارتقاء و تكامل خود به تنوع مضامين و رنگارنگي سلايق نياز دارد.
تهيه‌كندگي حرفه‌مستقلي است كه با چتر صنف – حرفه‌اي خود بايد مراقبت و فعاليت لازم را در ايجاد تعادل فرهنگ وسرمايه در خدمت سينماي ملي بنمايد.
2- اعتبار «تهيه‌كننده» در حوزه سينماي ملي منتج از ارزيابي كارنامه و ميزان تاثيرگذاري فرهنگي محصولات اوست و ترديدي نيست كه موفقيت در جذب مخاطب توام با تلاش در جهت نيل به اهداف فرهنگي جامعه لازمه اين اعتبار است.
3- «تهيه‌كنندگي» اعم از حقيقي و حقوقي قطعا حرفه مستقلي است كه نمي‌تواند با ساير حرفه‌ها به صورت صنفي تجمع پيدا كند و اين اصل مانع از آن نيست كه اشخاص حقيقي ساير صنوف سينمايي بسته به استعداد حرفه خود به عنوان عضو وابسته در اين صنف حضور يافته در اين حوزه نيز فعاليت نمايند.
4- خانه سينما تلاش مي‌نمايد تا استقلال حرفه‌هاي مختلف سينمايي را حفظ كرده با توجه به ماهيت فعاليت هر صنف تشكل‌هاي صنفي را سازمان دهد.
5- خانه سينما و اداره ارزشيابي ونظارت بر سينماي حرفه‌اي بر اين اصل توافق دارند كه مركزيت صنوف نمايندگي همه سلايق جاري در آن صنف را داشته باشد تا حركت مجموعه «سينماي ملي» منبعث از همه ديدگاه‌هاي هنري و اقتصادي در اين حوزه باشد و اجراي اين اصل در صنف تهيه‌كنندگي سينماي ملي اثر فراگيرتري دارد.
6- خانه سينما و اداره ارزشيابي ونظارت بر سينماي حرفه‌اي ضمن احترام به خواسته‌ها وديدگاه‌هاي كليه «تهيه‌كنندگان» سينماي ايران و در جهت شموليت و فراگيري صنف واحد تهيه‌كنندگي، تصميمات مشترك ذيل را اتخاذ كرده است و مراتب سپاس و تشكر خود را از همه دلسوزان كه در يك سال گذشته در فراگيري بيشتر اين صنف با بردباري وهمراهي وهمفكري شايسته شان مرتبت جهاني تهيه‌كنندگي در سينماي ملي تلاش وافري نموده‌اند ابراز مي‌دارد.

ب- تمهيدات مورد نظر

1- در جهت اجرايي كردن تعاريف فوق كميته‌اي تاريخ اعلام اين توافق با تركيب ذيل آغاز به فعاليت مي‌كند و حداكثر تا تاريخ اول اسفند ماه سال جاري طرح اجرايي خود را ارئه خواهند نمود.
2- دستور كار كميته مذكور، نيل به راهكار و روش حرفه‌اي – قانوني مشخص و مشتركي است كه مصالح سينمايي ملي را مد نظر قرار دهد و حرفه موثر «تهيه‌كنندگي سينماي ملي» در پوشش صنف فراگير «تهيه‌كننده» با تعريف روشن حرفه‌اي تخصصي و در بر گرفتن كليه گردش‌هاي فكري هنري مد نظر قرار دهد.
3- نظر به اهميت وموضوعيت متفاوت توزيع با تهيه در سينماي كشور پس از نهايي شدن تصميمات خانه سينما با همكاري اداره ارزشيابي ونظارت بر سينماي حرفه‌اي بر اساس راهكارهاي ارائه شده مقدمات تشكيل صنف توزيع فراهم خواهد گرديد.
4- تاكيد مي‌شود كه تصميمات اين كميته بايد با نگاه بلند مدت و بر اساس طبيعت حرفه‌اي سينماي ملي اتخاذ شود.
بديهي است طي انجام اين ماموريت توسط كميته كارشناسي هيات مديره خانه سينما نماينده مستقيم كليه تهيه‌كنندگان سينماي ايران خواهد بود و با رايزني با اصحاب و نمايندگان گرايش‌هاي مختلف اين حرفه تا اخذ تصميمات كميته و اجرايي شدن آنها اين وظيفه را عهده‌دار مي‌گردد.
7-بر اساس اختيار تفويض شده وتاكيد معاونت امور سينمايي كشور مصوبات اين كميته با امضاء رييس هيات مديره و مدير عامل خانه سينما و مدير كل ارزشيابي ونظارت رسميت داشته و مفادآن توسط كليه واحدهاي ذير ربط مجموعه سينمايي كشور لازم‌الاجرا است.
اسامي افراد كميته كارشناسي بدين شرح است:
1- احمدرضا درويش 2- ناصر شفق 3- مرتضي شايسته 4- منوچهر محمدي 5- محسن آقا علي اكبري 6- حبيب اله كاسه ساز 7- محمدمهدي دادگو 8- محمد بزرگ نيا 9- ابوالحسن داوودي.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com