1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 430  تاريخ مخابره خبر:  ۶/۱۰/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138510060011  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۳۱:۵۹
    ۱۳۸۵/۱۰/۰۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

شتابزدگي توليد فيلم براي جشنواره نيازمند تغيير است

ماراتن فيلمسازان براي رسيدن به جشنواره فجر

شلوغي، ازدحام، شتابزدگي هنگام توليد و در نتيجه پائين آمدن كيفيت آثار سينمايي به خاطر حضور در جشنواره فيلم فجر سنتي است كه در سال‌هاي اخير در سينماي ما رواج يافته و اين روند نيازمند بازنگري جدي و اساسي است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، زماني در كشور ما فيلم هاي سينمايي براي گرفتن مجوز نمايش عمومي بايد در بخش هاي مختلف جشنواره فيلم فجر پذيرفته مي شدند. اين موضوع انگيزه اي براي فيلمسازان و تهيه كنندگان به وجود مي آورد تا به هر طريق فيلم خود را به جشنواره برسانند و نمايش عمومي فيلم يك سال عقب نيفتد. در عين حال، فيلم پيش از اكران بازخورد نسبي بينندگان و منتقدان را دريافت كند و اگر نيازي به تغيير وجود داشت، براي جذب مخاطبان بيشتر در فيلم اعمال شود.
    رسيدن فيلم به جشنواره، شرايطي را به وجود آورد كه فيلم ها آماده سازي فني را با شتاب بسيار زيادي پشت سر بگذارند. تدوين، ساخت موسيقي و صداگذاري نهايي فيلم كه از اهميت ويژه اي در بالا بردن كيفيت اثر برخوردار است به خاطر عجله در رساندن فيلم در شرايط نامناسبي اعمال مي شد و همين مسئله در پائين آمدن كيفيت فيلم و جشنواره به شدت تاثيرگذار بوده است. حتي تعدادي از فيلم ها همزمان با فيلمبرداري مراحل فني را سپري مي كردند و به اصطلاح در وقت اضافه به جشنواره مي رسيدند.
    از حدود سال 80 به بعد نمايش عمومي فيلم ديگر در گرو حضور جشنواره اي نيست و فيلم با توجه به شيوه اكران آزاد بر پرده سينماها قرار مي گيرد. اما همچنان زمان برگزاري جشنواره كه نزديك مي شود، لابراتوارهاي ظهور و چاپ فيلم، استوديوهاي ضبط صدا و ساير موسسه هايي كه در زمينه آماده سازي فني فيلم ها فعاليت مي كنند، به اندازه اي شلوغ مي شوند كه فرصت لازم براي بازنگري و دقت نظر كافي در نوع عملكرد هر بخش فراهم نمي آيد و دست اندركاران اين بخش ها به فعاليت شبانه روزي مي پردازند. با اين شرايط به وجود آمدن اشتباه امري كاملا طبيعي مي شود.
    جشنواره فيلم فجر براي سينماگران ايراني "تحويل سال نو" توليد محسوب مي شود. به همين خاطر، حضور در بخش هاي مختلف رقابتي جشنواره و به خصوص گرفتن جايزه از اهميت خاصي براي فيلمسازان برخوردار است. اما اين مسئله دليلي قانع كننده براي شتاب و ازدحام بيش از اندازه نزديك جشنواره نيست. به خصوص اينكه وقتي فيلم ها برخلاف انتظار كارگردان ها جايزه اي را به خود اختصاص نمي دهند، سازندگان آنها از ناداوري ها يا شرايط پخش نامناسب فيلم ها در سالن هاي سينماي جشنواره گله مند هستند. در صورتي كه بسياري از ايرادهاي فني به خاطر شتاب به وجود آمده است.
    از سوي ديگر اين مسئله روي برنامه ريزي مديران جشنواره هم تاثير منفي مي گذارد. نرسيدن فيلم ها به جشنواره، جابجايي در برنامه، نمايش بدون برنامه ريزي برخي آثار و تلاش براي جايگزيني فيلم ها برگزاري جشنواره را دستخوش التهاب مي كند. به نمايش درآمدن فيلمي كه در جدول نمايش جشنواره وجود دارد، در دامن زدن به شايعات نيز بسيار موثر است.
    در اين ميان، مسئله مهم شناسايي دليل اين ازدحام و تلاش براي رفع آن از سوي متوليان فرهنگي و مديران بخش سينمايي كشور است تا به افزايش سطح كيفي جشنواره كمك كنند. در اين زمينه بايد به دقت بررسي شود كه مشكل اصلي در كدام بخش قرار دارد. اينكه اعطا ديرهنگام تسهيلات دولتي، كمبود امكانات و لوازم توليد، ايراد در برنامه ريزي ساخت فيلم يا چه دلايل ديگري اين تعجيل و شتاب فيلمسازان را موجب مي شود.
    در زمينه دلايل به وجود آمدن ازدحام پيش از جشنواره و راهكارهايي كه مي تواند اين سنت ناخوشايند را با تغيير مواجه سازد، به گفتگو با فيلمسازان و كارشناسان سينمايي كشور پرداخته ايم كه در قالب مجموعه گفتگوهايي ارائه مي شود.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com