1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 416  تاريخ مخابره خبر:  ۲۰/۹/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138409200000  ساعت مخابره خبر: ۰۹:۲۷:۲۶
    ۱۳۸۴/۰۹/۲۰                              تاريخ نشر خبر :  
 

كارگردان اشك سرما:

پرداختن مستقيم به حضرت رضا(ع) كاري بسيار دشوار و ظريف است

عزيزالله حميدنژاد كارگردان برجسته و صاحب سبك سينما و صاحب آثار ماندگاري چون «مرثيه حلبچه»، «زندگي در ارتفاعات» و «اشك سرما» متذكر شد پرداختن مستقيم به حضرت رضا كاري بسيار دشوار و ظريف است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، حميدنژاد افزود: من به عنوان فيلمساز به دليل گستردگي ابعاد زندگي امام رضا (ع) تاكنون جرأت نكرده ام وارد اين وادي شوم گرچه همواره در آثاري از او كمك مي گيرم ولي اين كه مستقيماً درباره ايشان فيلمي بسازم را در خود نديده ام ولي معتقدم سينما پتانسيل و قدرت پرداخت به شخصيت ايشان را دارد اگر استانداردهاي لازم به لحاظ تكنيكي رعايت و به ابعاد گوناگون زندگي ايشان پرداخته شود سينما مي تواند نسبت به اين شخصيت برجسته معنوي اداي دين كند و رسالت خويش را انجام دهد.
    حميدنژاد كه از برجسته ترين و جريان سازترين فيلمسازان سينماي دفاع مقدس است تصريح كرد: فيلمساز ديني بايد با تكنيك و محتوا ارتباط تنگاتنگي داشته باشد. او بايد نسبت به موضوع شناخت پيدا كند در واقع تا كارگردان موضوعي را باور نداشته باشد و از درونش نجوشد نمي تواند انتقال درست پيام كند. به عقيده من فيلمساز بايد موضوعي را انتخاب كند كه در درجه اول درگيري فكري و ذهني و روحي اوست تا در مرحله بعد به واسطه هنر و تكنيك بتواند آن را به مخاطب منتقل كند گرچه اين نياز روحي و رواني در ابتدا متعلق به خود كارگردان است اما او بايد بتواند به واسطه تكنيك خوب به گونه اي مسأله را بيان كند كه مخاطب هم احساس نياز نسبت به موضوع كند.
    وي گفت: فيلم ديني به لحاظ تكنيكي فرقي با ساير ژانرها ندارد فقط نوع نگاه فيلمساز به مضمون فيلم است كه آن را از ساير انواع فيلم ها جدا مي كند.
    وي مستقيم گويي را در ساخت آثار ديني آفت دانست گفت: اصولاً در هر ژانري در سينما فيلمساز بايد در لفافه و پوشيده و غيرمستقيم مفاهيم را بيان كند تا باعث برخورد مخاطب با اثر سوء بخصوص در مورد مسايل ديني فيلمساز بايد زير پوستي انسان را درگير مسايل ديني كند.
    كارگردان اشك سرما گفت: سينماي ديني يك ژانر نيست و اين كه فيلمساز سفارشي به توليد اثر ديني بپردازد تأثيرگذار  نخواهد بود.
 حميدنژاد كه نگاه فطري، انساني و ديني در آثارش موج مي زند تأكيد كرد: اگر فيلمسازي به فطرت انسان ها بپردازد كار ديني انجام داده است چون انسانها گر چه در دين، فرهنگ، مليت و... متفاوت هستند اما داراي فطرت يگانه و مشترك اند كه اگر هنرمندي موفق شود به فطرت انسان ها بازگردد و زبان گوياي فطرت آن ها باشد اثر هنري الهي توليد كرده است.
    حميدنژاد، درباره سطحي نگري آثار ديني گفت: فيلمسازي هنري بسيار پيچيده است مضامين ديني هم از اين ويژگي برخوردارند به عقيده من فيلمساز نبايد آدم متعصبي باشد بايد تعصب را كنار گذاشته و با اشراف كامل از بالا به موضوع نگاه كند همه اديان را در كنار هم قرار دهد وبا ادراك وجه اشتراك آنها نگاه فطري و رويكرد انساني داشته باشد تا مخاطب در برابر فيلم وضع نگيرد.
    وي درباره موانع و شواري هاي موجود در سينماي ديني گفت: اين نوع سينما نسبت به ساير گونه هاي سينمايي با مشكلات بيشتري روبروست به دليل اين كه اين سينما تجربي و شخصي است يعني فيلمساز خود بايد تجربياتي را خلق كند و چون موضوعات بكر و دست نخورده است و مخاطب كمتر آشنايي دارد پس فيلمساز بايد خارج از كليشه ها گام بردارد و تلاش كند به معنا و انديشه بپردازد بنابراين او بايد احساس استقلال فكري و انديشه اي كند و با انديشمندي نگاهي عميق و همه جانبه نسبت به مضامين داشته باشد.
    حميدنژاد خاطرنشان كرد: مسايل ديني بايد از زاويه ديد انسان امروزي مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد تا بتواند با مخاطب امروز ارتباط برقرار كند بخصوص مسايل زيبايي شناسي كه شخصي هم هست در سينماي ديني جايگاهي ويژه دارد. فيلمساز بايد ظرافت هاي زيبايي شناسانه خاص را رعايت كند تا فيلم سهل و ممتنع جلوه كند و هم موضوع طراوت و تازگي و جذابيت داشته باشد تا مخاطب خوبي برسد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com