1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 191  تاريخ مخابره خبر:  ۱۹/۸/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138408190011  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۲۰:۳۷
    ۱۳۸۴/۰۸/۱۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

گفتگو با حسن بنيانيان رييس حوزه هنري به بهانه جشنواره رويش

علت برپايي جشنواره رويش و ورود حوزه هنري به عرصه فيلم كوتاه

به بهانه نخستين «جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش» دكتر «حسن بنيانيان» رييس حوزه هنري، درباره اين جشنواره، اهداف، برنامه ها و سياست هاي حوزه هنري با پايگاه خبري فيلم كوتاه گفتگويي انجام داده كه در ذيل مي خوانيد.

جناب آقاي دكتر بنيانيان! قرار است بزودي نخستين «جشنواره فيلم رويش» با مضمون فيلم هاي كوتاه ديني در شهر مقدس مشهد برگزار شود. هدف از برگزاري چنين جشنواره اي چيست؟
    حوزه هنري در رويكرد جديد خودش كه بيشتر مسؤوليت شناسايي، جذب و پرورش نسل تازه اي از هنرمندان جوان را در دستور كار خود قرار داده است به دنبال روش هايي است كه با تعميق تجربيات گذشته، اين اهداف را به شكل مناسبي پوشش دهد. يكي از اين راه ها برگزاري جشنواره هايي با كيفيت متفاوت است. مخاطبان اين جشنواره مي توانند با دبيرخانه دايمي آن در ارتباط باشند و حتي در مرحله اي نوشتن فيلمنامه آن را براي ما ارسال كنند تا ما با تكميل آن تا جايي كه بتوانيم كمك كنيم. به اين اميد كه مجموعه تازه اي از فيلم هاي كوتاه خودمان را در اختيار سيما هم قرار دهيم و... واقعيت اين است كه ما بايد از نسل جوان و متدين كشورمان بهره بگيريم. چراكه آنها زبان نسل خودشان را بهتر مي فهمند. در كنار آنها نهادهايي همچون حوزه هنري نقش تكميل كننده يا پيوند دهنده تجربيات هنرمندان گذشته را با نسل جوان به عهده دارند تا از مجموع اين حركت، نسل تازه اي از آثار هنري توليد شود.

چرا فيلم كوتاه را براي اين جشنواره انتخاب كرديد؟
   
براي ما، اينكه از ميان رسانه هايي همچون سينما، تلويزيون يا مطبوعات، كدامشان از كارآمدي بيشتري براي رساندن ما به اهدافمان برخوردار هستند مهم است. وقتي فيلمي در تلويزيون نمايش داده مي شود حدود 7 تا 8 ميليون بيننده آن را مي بينند ولي اگر همان فيلم را در سينما نمايش دهيم شايد 100 هزار مخاطب بيشتر نداشته باشد، به همين دليل عقل مديريتي به ما حكم مي كند كه بخشي از رويكردمان را متوجه پخش آثارمان در تلويزيون كنيم. طبيعتاً در تلويزيون نمايش فيلم بلند نيازمند گذشتن از پروسه خاصي است. در مقايسه با آن يك فيلم كوتاه با هزينه بسيار كمتري آماده مي شود و اگر چنانچه اثر نهايي موفق نباشد، خسارت چنداني به فرد وارد نمي شود. در اين زمينه، برخي از سالن هاي سينمايي مان را در برخي از روزها به نمايش فيلم كوتاه اختصاص داده ايم كه باعث ايجاد تنوع در كارهايمان شده است. از سوي ديگر هدف اصلي ما انتقال پيام اصلي فيلم است بدون اضافه كردن چاشني هاي خاص سينمايي، چراكه ما ديد تجاري نسبت به اين مسأله نداريم.

چند سالي است كه حوزه هنري مركز، استان ها را درگير ساخت فيلم هاي كوتاه يا برگزاري جشنواره كرده است. اين حركت به چه خاطر بوده است؟
   
در حال حاضر در تمام عرصه هاي مختلف مي توان شاهد توسعه همگاني بود. در اين توسعه ديگر معني نمي دهد چراكه حتي برخي مزيت ها به استان منتقل شده است. رويكرد ما در حوزه هنري تقسيم كار به صورت ملي است طبيعتاً وقتي بارگاه ملكوتي امام رضا (ع) در مشهد مقدس قرار دارد به ذهنمان رسيد كه دبيرخانه دائمي فيلم رويش را كه محدوديت فيلم ديني دارد در اين شهر مستقر سازيم چراكه وقتي جوان ها وارد اين شهر مي شوند تحت تأثير اين بارگاه قرار مي گيرند و ارزش مضاعفي كسب مي كنند ضمن اينكه واقعيت اين است كه يكي از پيش نيازهاي توليد فيلم هاي ارزشمند، مراجعه عميق به گذشته فرهنگ خودمان و ديدن تحولات آينده است. در شهر مقدس مشهد اين امكانات وجود دارد و سعي ما اين است كه از اين ظرفيت استفاده كنيم. ما در حركت جديدمان سعي داريم كارهاي فرهنگي و هنري را در محيط هاي كوچك راه اندازي كنيم تا در آنجا جواب بگيريم. 25 سال است كه هرگاه استعدادي شكوفا مي شود سريعاً عازم شهرهاي بزرگ مي شود،‌ ما مي خواهيم در شهرستان ها محيطي را مهيا كنيم كه ديگر استعدادها براي ادامه فعاليت مجبور به مهاجرت نشوند.

 واگذاري توليد فيلم كوتاه به استان ها تا چه اندازه در تعيين بودجه آنها تغيير ايجاد كرده است؟
   
طبيعتاً وقتي اين مسؤوليت را به استان ها مي دهيم انتظار داريم بخشي از تأمين هزينه آن را مقامات بومي استان تقبل كنند و در كنار آن بخش ديگري را هم از اعتبارات حوزه هنري استان ها تأمين كنيم. واقعيت اين است كه معمولاً در كارهاي فرهنگي مشكل اصلي پول نيست بلكه مشكل مديريت نرم افزاري مسأله است كه كارها را سطحي و تكراري جلوه مي دهد. سعي ما اين است كه جشنواره هايمان دچار آفت هايي نشوند و از همين رو هم هست كه روي مقوله پژوهش و تحقيق علمي تأكيد زيادي داريم.

اين تأكيد شما بر امر تحقيق و پژوهش به چه خاطر است؟
   
متأسفانه يكي از آفت هايي كه در جامعه هنري ما وجود دارد اين است كه هنرمند براي خلق اثرش بسيار عجله دارد و هميشه اين عجله شكست او را به دنبال داشته است. در حالي كه به اعتقاد ما براي كار كردن روي يك سوژه بايد چهار يا پنج ماه فقط تحقيق و پژوهش صورت بگيرد. متأسفانه بسياري از هنرمندان در عرض كمتر از دو ماه مي خواهند اثرشان را آماده كنند ولي ما سعي داريم با توجه بيشتر به مقوله تحقيق و پژوهش مانع بروز چنين آفاتي شويم.

جناب آقاي بنيانيان شما چه تعريفي از فيلم ديني داريد؟
   
آنچه ما آن را فيلم ديني قلمداد مي كنيم صرفاً اثري كه حاوي نمادهاي ديني باشد نيست بلكه هر ارزش و خصلت انساني فطرت پاك انسان آن را تأكيد كند مطمئناً دين نيز آن را تأييد مي كند و اثري كه حاوي آن باشد، ما هم آن را فيلم ديني مي دانيم. واقعيت اين است كه ما بايد از نسل جوان و متدين كشورمان بهره بگيريم، چراكه آنها زبان نسل خودشان را بهتر مي فهمند. در كنار آنها نهادهايي همچون حوزه هنري نقش تكميل كننده يا پيوند دهنده تجريبات هنرمندان گذشته را با نسل جوان به عهده دارند تا از مجموع اين حركت،‌ نسل تازه اي از آثار هنري توليد شود.

چه سياست كلي را براي رسيدن حوزه هنري به اهدافشان ترسيم كرده ايد؟
   
ما با جمع بندي شرايط موجود سعي كرديم حوزه را به سمت خلاءهايي كه در فرهنگ و هنر وجود دارد بكشانيم يعني نگرشمان اين است كه دستگاه هايي را كه مديريت ثابت ندارند و مديريتشان تحت تأثير تحولات سياسي دايم در حال تغيير است و فقط سعي در ميوه چيني فرهنگي دارند بدون آنكه به زيرساخت هاي اساسي توجه كنند كاهش دهيم يا متحول كنيم، چراكه معتقديم يكي از آفت هايي كه ما بدان دچار مي شويم همين نگرش است. چراكه فراموش مي كنيم اين ميوه ها روزي تمام مي شوند و ما بازدوباره نيازمند پرورش و تكميل و اصلاح زيرساخت ها هستيم. حوزه هنري در اين مقطع مي خواهد با عنايت به اين رسالت فراموش شده، به سمت آن حركت كند و مشخص است كه در چنين حركتي، محصولات روزمجموعه ما كمي كمتر مي شود. اما برآنيم تا تمام تلاشمان را صرف مهيا كردن شرايط براي پرورش و شكوفاشدن استعدادهاي جديد كنيم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com