1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 430  تاريخ مخابره خبر:  ۳۰/۹/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138309302005  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۵۷:۳۰
    ۱۳۸۳/۰۹/۳۰                              تاريخ نشر خبر :  
 

رخشان بني اعتماد:

وسوسه ساخت فيلم مستند را هميشه دارم

«رخشان بني اعتماد» كارگردان سينما، روز يكشنبه 29 آذرماه در نشستي كه در خانه هنرمندان به دنبال سلسله نشست هاي انجمن مستند سازان برگزار شد، به سخنراني پرداخت.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در اين برنامه كه بخش هايي از فيلم هاي مستند «تمركز»، «روزگار ما»، «زيرپوست شهر» به نمايش درآمد و قرار بود بخشي از فيلم مستند ديگري به نام  «اين فيلم ها را مي خواهيد به كي نشان بدهيد» به نمايش درآيد اما به دليل اينكه مسئولين اداره نظارت وقت نكرده بودند اين فيلم را ببينند، اين فيلم اجازه نمايش در اين جلسه را پيدا نكرد.
    اين اتفاق تأسف بني اعتماد را در پي داشت كه وي در بخشي از سخنانش گفت: بعد از 13 سال كه از ساخت اين فيلم مي گذرد و چندين بار به نمايش درآمده است، جايي تعجب است كه در يك جمع تخصصي كه 5 دقيقه از اين فيلم قرار است به نمايش درآيد باز هم احتياج به مجوز دارد. بنابراين نمي توانم تأسف خود را در اين عصر تكنولوژي كه از تمام توليدات دنيا مي توان باخبر شد پنهان كنم.
    سپس «بني اعتماد» درباره مستند «تمركز» كه آخرين فعاليتش با تلويزيون بود، گفت: يكي از ريشه هاي اصلي سينماي امروز ايران متكي به همان تفكري است كه در آن سال ها پيگيري مي شد يعني سينما هدف نبود بلكه وسيله بود و جمعي كه در آن سال ها فعاليت كردند ،با اين انگيزه جلو رفت اما با نگاه ها و كم ظرفيت هاي سياسي اين جمع از هم پاشيد و حسرت باقي گذاشت.
    اين بانوي كارگردان سينماي ايران تصريح كرد: يك ويژگي خاص كه فيلم هاي مستند در آن دوران داشتند ما آن را دنبال مي كرديم پرگويي يا «مقاله فيلم» بود، به گونه اي كه ما فكر مي كرديم ديگر فرصت مطرح كردن موضوعات را نداريم .
    در ادامه، رخشان بني اعتماد از خاطرات و تجربه هاي مستندش صحبت كرد و گفت: هدفي كه سينماي مستند اجتماعي دنبال مي كند، اعتراض و يك نوع سينماي تأثيرگذار است و به اين دليل اينقدر با سينماي مستند نامهربانانه رفتار مي شود، چون فهميدند در عرصه نمايش چگونه جلوي سينماي مستند را بگيرند تا اين ارتباط قطع شود.
    كارگردان «گيلانه» با تأكيد بر اينكه قصه، آخرين مسأله او است افزود: در مورد ساخت هر فيلمي مبناي من اين نبود كه به دنبال قصه بگردم و بعد آن را تبديل به فيلمنامه بكنم. هميشه در ذهنيت خود دارم كه موقعيت را ابتدا در ذهن خود تصوير كنم و با خودم كنار بيايم بعد به دنبال فيلمنامه و قصه بروم.
    وي به يكي از خطرهايي كه در فيلم مستند نسل جديد بوجود آمده اشاره كرد و گفت: يك نوع اعتمادي كه افراد مي كنند و اين خيلي مسئوليت سنگيني است، بايد توجه شود و به بهانه مستند حريم خصوصي افراد را شكار نكنيم چون اين هنر نيست.
    «بني اعتماد» همچنين درباره «زيرپوست شهر» مستندي كه ساخته و اجازه نمايش از تلويزيون پيدا نكرده، گفت: هشت سال قبل اين فيلم را براي پيشگيري از اعتياد و مواد مخدر ساختم كه به دلايلي تلويزيون حاضر به پخش آن نشد و بيان كرد تصوير سياهي است، در حاليكه هم اكنون وضعيت و نوع تصويري كه از اعتياد مي شود را شاهديم كه چگونه است.
    وي در پايان جلسه متذكر شد: وسوسه ساخت مستند هميشه در من وجود داشته است و اگر يك مقدار پول دار بودم و سرحال، هميشه مستند مي ساختم. چون آنقدر مسأله براي مطرح كردن در اين زمينه وجود دارد و هم اكنون بر روي فيلمنامه اي كه با همكاري فريد مصطفوي - محسن عبدالوهاب كار مي كنم، به شدت وسوسه يك كار مستند را دارم، كه بعد داستاني آن را كار كنم.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com