1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 337  تاريخ مخابره خبر:  ۱۱/۸/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138308112000  ساعت مخابره خبر: ۰۸:۳۱:۰۱
    ۱۳۸۳/۰۸/۱۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

جشن روز جهاني انيميشن در تهران برگزار شد

مراسم بزرگداشت روز جهاني انيميشن پنج شنبه و جمعه، هفتم آبان ماه ماه جاري در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد.

    اين مراسم از بخش هاي متعددي تشکيل يافته بود که بخش نخست آن به کارگاه‌هاي سنتي و خميري و کامپيوتري مختص مي شد.
    در بخش کارگاه، اسفند احمديه، بنيانگذار انيميشن در ايران گفت: اولين فيلم انيميشن در ايران را با فيلم ملانصرالدين در پنج ثانيه ساختم. بعدها از طريق وزارت فرهنگ و هنر يک دستگاه انيميشن خريدم و فيلم هايي چون «موش وگربه» «کوچ گندم» «شکار ماه» و .... راطراحي کردم. اين جريانات ادامه داشت تا سال 1381 که موفق به ساخت فيلم  «رستم و اسفنديار» گشتم. اين فيلم در نود دقيقه به کارگرداني وطراحي شخصيت از جانب من ساخته شد که هنوز در مرحله صداگذاري به سر مي برد .
    «اسفنديار احمديه» به عنوان مسن ترين عضو جامعه انيميشن سازان ايران از نخستين افرادي بوده است که فريم هاي انيميشن را ساخت.
    نازنين رابع، سازنده انيميشن در ايران افزود: متأسفانه اين هنر متروک مانده است ومطبوعات بايد، با پردازش درخصوص انيميشن در اشاعه آن کوشا باشند.
    کامياب درويشي، مدير عامل آسيفاي ايران تصريح کرد: انجمن انيميشن از سال ها پيش در ايران با همت افرادي چون «نورالدين زرين کلک» که اکنون رئيس انجمن جهاني انيميشن است شروع به فعاليت کرد اما نيز «آسيفا» در ايران پنج عضو را به عنوان نماينده هاي انيميشن برگزيده است که «شهرام قادري» «کامياب درويشي» «عليرضا کاويان راد» «روانبخش صادقي» «سعيد توکليان» از اعضاي آن هستند. آسيفا يا انجمن انيميشن ايران در واقع تحت پوشش خانه سينما و آسيفاي بين الملي مي باشد.
    وي در باره جايگاه انيميشن در ايران گفت: صنعت انيميشن صنعتي پرهزينه است که ناشناخته مانده است و هنرمندان سعي مي کنند بيشتر به تهيه تيزرهاي تلويزيوني بپردازند.     طي اين سال ها هيچ اثر انيميشن جذابي نداشته ايم. به جز اثر «تبر» که ساخته «احمد باقي» و اثري درخور تأمل مي باشد.
    ناگفته نماند مرکز فرهنگي – هنري «صبا» از جمله مراکزي بوده است که تاکنون به حمايت وساخت از کارهاي انيميشن پرداخته است. امروزه بخش هاي خصوصي و کامپيوتر، موفق به ارائه اين هنر به شکل صحيح شده اند.
    مدير عامل آسيفاي ايران افزود: امروز مشکل انيميشن در ايران است که از کمبود محل عرضه اين هنر رنج مي برد و ديگر اينکه درجذب مخاطب پايگاه قدرتمند و شناخته شده اي ندارد و اغلب مردم تصور مي کنند اين هنر مختص به کودکان است. در حالي که اگر به اين هنر ارزنده و ظريف ميدان داده شود، انيميشن هنري قابل ارتباط با تمام اقشار جامعه است .
    سعيد توکليان، رئيس هيات مديره آسيفا در ايران درباره جايگاه انيميشن ادامه داد: انيميشن از بدو خلق تا به الان هنري فراگير به شمار مي رود که خوشبختانه امروز در ايران موفق به يک راه گشايي رسانه اي – بصري شده است و سينما را تحت الشعاع خويش قرارداده است. وي نسبت به بي اعتنايي و عدم پشتيباني مالي نسبت به اين هنر بزرگ ابراز تأسف کرد و گفت: اميدواريم به اينکه درکنار جشنواره ها و ارج نهادن به توليد کنندگان فيلم هاي انيميشن مخاطبان عام وخاص را به اين مقوله حساس کرده و با مساعدت فراوان راه را براي پيشبرد اين هنر ارتقاء و ادامه دهيم.
    همچنين دکتر زرين کلک، رئيس انجمن جهاني انيميشن آسيفا در طي برگزاري اين جشن تصريح کرد: در واقع روز جهاني انيميشن ، 28 اکتبر به رسميت شناخته شده است.
    منتهي به خاطر وجود سال کبيسه درايران هفتم آبانماه را جشن گرفتيم. وي به ژانرهاي مختلف انيميشن اشاره کرد و وجود کارتون هاي توليدي در هر کشور را از پرمخاطب ترين ژانرهاي انيميشن دانست و گفت: سابق بر اين انيميشن با وجود سينماي قدرتمند «اکشن» حضوري کمرنگ داشت اما با آمدن کامپيوتر ها وساير امکانات تکنيکي امروز شاهد قدرت هنر انيميشن و احاطه ي آن بر سينماي اکشن هستيم.گرچه سال ها از قافله کشورهاي ديگر در اين زمينه عقب مانده بوديم اما اميدواريم با استفاده و الهام از دستاوردهاي هنري ممالک پيشرفته به توفيق بهتري در زمينه ي فيلم انيميشن نايل گرديم.
    آيدين آغداشلو نقاش و مجسمه ساز معاصر گفت: با اينکه يک فيلم به نام «رنگين کمان» با مرحومه «نفيسه رياحي» کار کردم اما خودم را از خانواده هنري انيميشن منفک نميدانم.
    وي از اين هنر به عنوان هنري مستقل و معتبر ياد کرد و افزود: دنياي شگفت انگيز وخيال پرداز انسان ها به اهميت اين هنر مي افزايد: چنانچه شخصيت کارتوني «ميکي ماوس» «تام و جري» «پلنگ صورتي» و .... با خلاقيت هاي خود انيميشن را از وادي تفنن به وادي صنعتي جدي بدل کردند.
    آغداشلو، آثار والت ديسني را با وجود مکررات فراوان در رديف آثار بديع سينماي انيميشن جاي داد و ورود کامپيوتر را، بستر مناسبي براي ساخت فيلم هايي چون «شيرشاه» داستان «کوسه ماهي» و ... دانست.
    توران ميرهادي، از بينانگذاران شوراي کتاب کودک در ايران ادامه داد: به مقوله هنر به عنوان امري متعالي مي نگرم. گرچه سينماي ايران كاملاً تجاري شده و به ابتذال و خشونت کشيده ميشود اما چه خوب است از مقوله گوهر بار هنر به عنوان منبعي انتفاعي استفاده نکيم واقتصاد را بر اين وادي مسلط نسازيم.
    محمدرضا کاشف، کارگردان جوان فيلم هاي انيميشن نيز درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاري سينا به استقبال جوانان سيزده تا هفده سال نسبت به هنر انيميشن اشاره کرد ورود ابزارهاي پيشرفته در امر طراحي و زمينه سازي انيميشن راامري مفيد در گسترش اين هنر دانست.
    شايان ذکر است اين مراسم بانمايش فيلمهايي چون «گربه بر مي گردد»، «مرگ مادر بزرگ»، «داستان ماهي ها» و چند فيلم کوتاه و بلند ديگر پايان يافت.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com