سازمان سوره ايميل اخبار سينمايي جشنواره سينما صفحه اصلي
فعاليت هنري
بر اساس سال توليد 
بر اساس ژانر 
تمام جشنواره ها
جشنواره داخلي
جشنواره خارجي
فعاليتهاي جشنواره اي
آلبوم عكس
عكس هاي  فيلم
عکسهاي پشت صحنه
پوستر
عکسهاي خبري
مناسبتها و جشنواره ها
عکسهاي پرسنلي
تمام رويدادها
 به تفکيک فيلم
 به تفکيک اصناف
 به تفکيک جشنواره
 به تفکيک دفاتر توليد
 به تفکيک کلمات کليدي
مشخصات كامل فردي
فعاليتهاي ديگر 
سايت شخصي

نعمت حقيقی

 زندگينامه  

نعمت حقيقي متولد 1318. نعمت حقيقي سالهاي نوجواني اش را با گريز و پرهيز از درس و مدرسه سپري كرد؛ هر چه در كلاس درس احساس بيگانگي و خفقان مي كرد از تاريكي سالن سينما لذت مي برد. قبل از اينكه تصميمي جدي براي آينده اش بگيرد به كمك برادرش با يك دوربين عكاسي ارزان قيمت براي دل خوشي عكس مي گرفت. در سال چهارم متوسطه تحصيل را براي هميشه رها كرد و موقعي كه فرخ غفاري جنوب شهر را مي ساخت به عنوان كمك فيلمبردار با حقوق ماهيانه 250 تومان استخدام شد. جلسات نمايش كانون فيلم كه به همت غفاري برگزار مي شد باعث آشنايي او با پاره اي از فيلم هاي مهم تاريخ سينماي جهان شد. در چنين وضعي با كمك و موافقت غفاري تاريك خانه كوچكي در ايران نما داير كرد و به طور حرفه اي به كار عكاسي مشغول شد. گه گاه با دوربين فيلمبرداري نماهاي كوتاهي مي گرفت و عكس هاي گرفته شده را در تانك عكاسي ظاهر و با آگرانديسمان چاپ مي كرد. بسياري از شگردهاي سينمايي و تروكاژهايي را كه در آن زمان در ايران متداول نبود - يا حقيقي نديده بود در همين تاريك خانه آموخت. غفاري پس از ساختن فيلم ناموفق عروس كدومه؟ (1338) كه حقيقي هم دستيار فيلمبردار و هم عكاس فيلم بود، پس از بستن قرار دادي با شركت نفت براي تهيه چند فيلم مستند حقيقي را به عنوان فيلمبردار انتخاب كرد. حاصل كار چنان بود كه مهندس محسن بديع در لابراتورش و غفاري به او دست مريزاد گفتند و به ادامه كار تشويق كردند. در نيمه اول دهه 1340 ساخت تعدادي فيلم تبليغاتي از نوشتن طرح تا فيلمبرداري تدوين و صداگذاري به حقيقي محول شد و سپس او همراه گروه ابوالقاسم رضايي و جلال مقدم به عربستان رفت تا فيلم خانه خدا را با همكاري احمد شيرازي، محمود ايثاري و عباس دستمالچي فيلمبرداري كند. با تأسيس تلويزيون ملي ايران به توصيه غفاري فعاليت حقيقي در تلويزيون متمركز شد. كار در تلويزيون، حقيقي را از فضاي ناسالم سينما و جو نامطلوبي كه آن را احاطه كرده بود دور كرد. حقيقي براين عقيده است كه اگر در آن زمان وارد سينماي ايران شده بود به طور قطع به يقين به سلك همان فيلمبرداراني مي پيوست كه سينماي ايران آن ها را هرز برده است. با چنين عقيده اي است كه وقتي مسعود كيميايي به او پيشنهاد مي دهد فيلمبرداري نخستين فيلمش بيگانه بيا (1347) را به عهده بگيرد تمايلي نشان نمي دهد. داش آكل نخستين همكاري گروهي كيميايي، حقيقي، اسفنديار منفردزاده و بهروز وثوقي است. از اين به بعد حقيقي احساس مي كرد كه اندازه صفحه تلويزيون و قطع 16 ميلي متري او را راضي نمي كند و مصمم شد تا نتيجه كارش را در روي پرده بزرگ سينما ببيند. حقيقي در سال 1352 تنگسير را براي امير نادري در سازمان سينمايي پيام فيلمبرداري كرد. اگر نادري و حقيقي استفاده زيادي از رنگ در فيلم رنگي تنگسير نكردند ناصر تقوايي و حقيقي در فيلم سياه و سفيد نفرين (1352) به مطلوب ترين شكل از رنگ استفاده كردند. شازده احتجاب (بهمن فرمان آرا 1353) پس از نفرين و داش آكل تجربه اي موفق در فيلمبرداري سياه و سفيد است. حقيقي و فرمان آرا به اقتضاي داستاني كه در روزهاي پاياني يك شازده بيمار قجر را بيان مي كند از گرفتن تصاوير دلپذير و چشم نواز اجتناب كردند. حقيقي بعد از شازده احتجاب در دوره اي يك دو ساله فيلم هايي را فيلمبرداري كرد كه خودش هم در كارنامه سينمايي اش آنها را جدي نمي گيرد، اگرچه كارهاي بي ارزشي هم نيستند: ممل آمريكايي (شاپور قريب 1353) سازش (محمد متوسلاني 1353) همسفر (مسعود اسداللهي 1354) و خانه خراب (نصرت الله كريمي 1354). حقيقي معتقد است در يك فيلم، اصل اساسي اين است كه فيلمبردار و كارگردان با يكديگر تفاهم داشته باشند و روحيه يكديگر را بشناسند، فقط در چنين حالتي است كه از نتيجه همكاري رضايت خواهند داشت ؛ در غير اينصورت فيلمبردار به وسيله اي مكانيكي بدل خواهد شد كه وظيفه اش فقط گرفتن يك مجموعه عكس است. دادشاه (حبيب كاوش 1362) يكي از فيلم هايي است كه كار با تفاهم كامل پيش رفت و حتي قبل از اينكه فيلم نامه نوشته شود حقيقي طرف مشورت كارگردان بوده است. وي در تاريخ 9 ارديبهشت 89 دار فاني را وداع گفت. روحش شاد.

 

فيلم شناسی :   بازيگر (۷) / مدير فيلمبرداري (۱۶) / فيلمبردار (۱۶) / دستيار فيلمبردار (۱) / طراح صحنه (۱) / طراح لباس (۱) / تهيه كننده (۱) / با تشكر از  (۲)



 فيلم شناسی :   بازيگر   مدير فيلمبرداري   فيلمبردار   دستيار فيلمبردار   طراح صحنه   طراح لباس   تهيه كننده   با تشكر از  
  1. بازيگر  : (۷)مورد
    (۱۳۶۰)

    ۱ -  تشريفات (۱۳۶۴)
    ۲ -  سياه راه (۱۳۶۳)
    ۳ -  فرار (۱۳۶۳)
    ۴ -  بازداشتگاه (۱۳۶۲)
    ۵ -  تفنگدار (۱۳۶۲)
    ۶ -  خاك و خون (۱۳۶۲)
    ۷ -  ميرزا كوچك خان (۱۳۶۲)


 فيلم شناسی :   بازيگر   مدير فيلمبرداري   فيلمبردار   دستيار فيلمبردار   طراح صحنه   طراح لباس   تهيه كننده   با تشكر از  
  1. مدير فيلمبرداري  : (۱۶)مورد
    (۱۳۷۰)(۱۳۶۰)(۱۳۵۰)

    ۱ -  مارال (۱۳۷۹)
    ۲ -  شوكران (۱۳۷۷)
    ۳ -  جهان پهلوان تختي (۱۳۷۶)
    ۴ -  معجزه خنده (۱۳۷۵)
    ۵ -  عروس (۱۳۶۹)
    ۶ -  مهاجران (۱۳۶۹)
    ۷ -  دزد عروسك ها (۱۳۶۸)
    ۸ -  ردپايي بر شن (۱۳۶۶)
    ۹ -  دادشاه (۱۳۶۲)
    ۱۰ -  اعدامي (۱۳۵۹)
    ۱۱ -  غزل (۱۳۵۵)
    ۱۲ -  خانه خراب (۱۳۵۴)
    ۱۳ -  همسفر (۱۳۵۴)
    ۱۴ -  گوزنها (۱۳۵۳)
    ۱۵ -  تنگسير (۱۳۵۲)
    ۱۶ -  نفرين (۱۳۵۲)


 فيلم شناسی :   بازيگر   مدير فيلمبرداري   فيلمبردار   دستيار فيلمبردار   طراح صحنه   طراح لباس   تهيه كننده   با تشكر از  
  1. فيلمبردار  : (۱۶)مورد
    (۱۳۷۰)(۱۳۶۰)(۱۳۵۰)(۱۳۴۰)

    ۱ -  فصل پنجم (۱۳۷۵)
    ۲ -  روز شيطان (۱۳۷۳)
    ۳ -  تويي كه نمي شناختمت (۱۳۶۹)
    ۴ -  تفنگ هاي سحرگاه (۱۳۶۷)
    ۵ -  سفير (۱۳۶۱)
    ۶ -  ممل آمريكايي (۱۳۵۴)
    ۷ -  سازش (۱۳۵۳)
    ۸ -  شازده احتجاب (۱۳۵۳)
    ۹ -  خاك (۱۳۵۲)
    ۱۰ -  بلوچ (۱۳۵۱)
    ۱۱ -  چشمه (۱۳۵۱)
    ۱۲ -  دشنه (۱۳۵۱)
    ۱۳ -  صمد و فولاد زره ديو (۱۳۵۱)
    ۱۴ -  بدنام (۱۳۵۰)
    ۱۵ -  داش آكل (۱۳۵۰)
    ۱۶ -  خروس بي محل (۱۳۴۰)


 فيلم شناسی :   بازيگر   مدير فيلمبرداري   فيلمبردار   دستيار فيلمبردار   طراح صحنه   طراح لباس   تهيه كننده   با تشكر از  
  1. دستيار فيلمبردار  : (۱)مورد
    (۱۳۷۰)

    ۱ -  ناصرالدين شاه آكتور سينما (۱۳۷۰)


 فيلم شناسی :   بازيگر   مدير فيلمبرداري   فيلمبردار   دستيار فيلمبردار   طراح صحنه   طراح لباس   تهيه كننده   با تشكر از  
  1. طراح صحنه  : (۱)مورد
    (۱۳۷۰)

    ۱ -  شوكران (۱۳۷۷)


 فيلم شناسی :   بازيگر   مدير فيلمبرداري   فيلمبردار   دستيار فيلمبردار   طراح صحنه   طراح لباس   تهيه كننده   با تشكر از  
  1. طراح لباس  : (۱)مورد
    (۱۳۷۰)

    ۱ -  شوكران (۱۳۷۷)


 فيلم شناسی :   بازيگر   مدير فيلمبرداري   فيلمبردار   دستيار فيلمبردار   طراح صحنه   طراح لباس   تهيه كننده   با تشكر از  
  1. تهيه كننده  : (۱)مورد
    (۱۳۴۰)

    ۱ -  دنياي پر اميد (۱۳۴۸)


 فيلم شناسی :   بازيگر   مدير فيلمبرداري   فيلمبردار   دستيار فيلمبردار   طراح صحنه   طراح لباس   تهيه كننده   با تشكر از  
  1. با تشكر از  : (۲)مورد
    (۱۳۷۰)

    ۱ -  معجزه خنده (۱۳۷۵)
    ۲ -  پدر (۱۳۷۴)


بروزرسانی اطلاعات
در اين قسمت شما نواقص و اطلاعات از قلم افتاده را می توانيد با مدير بانک اطلاعات سوره درميان بگذاريد تا پس از بررسی و تأييد صحت در آينده بروزرسانی شود.با کليک بر روی دگمه زير به صفحه مورد نظر هدايت خواهيد شد.