1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 581  تاريخ مخابره خبر:  ۱۴/۱۱/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138711140104  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۲۸:۵۵
    ۱۳۸۷/۱۱/۱۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

داوودي:

اين فيلم به نوعي دكترين من در سينما محسوب مي‌شود

نشست خبري فيلم سينمايي «زادبوم» به كارگرداني ابوالحسن داودي ساعاتي پيش با حضور كارگردان، رويا تيموريان و مسعود رايگان (بازيگران فيلم)، بهرام دهقان (تدوينگر)، فرج حيدري (فيلم‌بردار) و بيتا منصوري (مدير توليد) اين فيلم در سينما فلسطين برگزار شد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در ابتداي اين نشست علي معلم كه اجراي اين نشست را برعهده داشت، در صحبتي كوتاه از نحوه نمايش اين فيلم گله كرد و گفت: بخش زيادي از نماهاي اين فيلم به شكل فلو پخش شد و اين اصلا خوب نيست. بد نيست كه قبل از نمايش، دوستان به بازبيني فيلم‌ها بپردازند. چراكه اين فيلم‌ها حاصل كار گروهي هستند كه براي اولين‌بار و در سينماي مطبوعات به نمايش درمي‌آيند و قطعا افراد مطبوعاتي و منتقدان افرادي هستند كه بيشترين دقت را برروي فيلم به خرج مي‌دهند و چه بسا كه اين مسايل تأثير مهمي برروي اين افراد بگذارد.
    او ادامه داد: در بسياري از موارد اين نمايش‌ها موجب شده است كه فيلمي به مقام شاهي بيهوده دست يابد و يا قرباني شود. معلم در ادامه اين فيلم را فيلمي معقول، آرام، با دغدغه و با متانت راجع به مفاهيم بلند، بلندپروازانه و دست‌يافتني دانست.
    ابوالحسن داودي كارگردان اين فيلم هم در اين نشست عنوان كرد: متأسفم كه اين فيلم بد نمايش داده شده است. ديروز تا آخرين لحظه كه صداي آن را چك كرديم از كيفيت مطلوبي برخوردار بود و نمايش قبلي اين فيلم در سينما سپيده هم مشكلي نداشت. حال از اين‌كه در اين نمايش اين مشكلات پيش‌آمده بسيار متأسفم.
    او در ادامه درباره روند شكل‌گيري اين فيلم افزود: اين فيلم از ابتدا از دغدغه‌هاي من گرفته شد، دغدغه‌اي كه شايد حدود ده سال پيش و در سفرهاي مختلف متوجه آن شده‌ام، چراكه در طول اين 30 سال افرادي كه مهاجرت كردند، علي‌رغم دستيابي به موفقيت‌هاي مختلف هم‌چنان در زندگي خود نوعي حفره خالي احساس مي‌كنند و ما هم هيچ‌گاه سعي نكرده‌ايم كه به پركردن اين حفره بپردازيم. اين فيلم اول از همه دغدغه‌ي اقوام خودم بود كه بخشي عظيمي از آن‌ها علي‌رغم اين‌كه سال‌هاست از ايران خارج شده‌اند، هم‌چنان به اين آب و خاك احساس تعلق مي‌كنند.
    داودي در ادامه به طرح اين فيلم اشاره كرد و گفت: طرح اوليه اين فيلم را رضا ميركريمي با من در ميان گذاشت و من احساس كردم كه حال موقعيت خوبي فراهم شده تا به اين دغدغه بپردازم و پاي آن هم ايستادم و در نهايت ساخت اين فيلم دوسال و نيم به طول انجاميد و درواقع مي‌توانم بگويم اين فيلم به نوعي دكترين من در سينما محسوب مي‌شود. اين كارگردان در بخش ديگري از صحبت‌هايش هم به مشكلاتي كه در طول ساخت اين فيلم با آن‌ها مواجه شده اشاره كرد.
    او همچنين در پاسخ به سوالي كه علت كم‌كاري او در چند سال گذشته را جويا شده بود هم گفت: طي اين سال‌ها درگير ساخت اين فيلم بودم و ساخت اين فيلم مدتي به طول انجاميد.
    داودي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري كه درباره عنوان اين فيلم مطرح شده بود هم افزود: «زادبوم» واژه‌اي است كه بيشترين ارتباط معنايي را با موضوع اين فيلم دارد، در ابتدا براي اين فيلم عنوان «لاك‌پشت‌ها» را انتخاب كرده بوديم كه به دلايلي آن را تغيير داديم و يكي از اين دلايل هم آن بود كه در سينماي 30 سال اخير تاكنون دوبار فيلمي با اين عنوان توليد شده است.
    داودي همچنين درباره‌ي فلسفي‌بودن اين فيلم هم عنوان كرد: فكر نمي‌كنم اين فيلم، فيلمي فلسفي باشد. بيشتر مضامين «زادبوم» مضاميني ساده و انساني است و فيلم بيش از آن‌كه فلسفي باشد، انساني است.
    اين كارگردان در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به پرسشي كه در ارتباط با فضاي سياسي اين فيلم مطرح شده بود گفت: حدود 10 سال پيش فيلمي را با عنوان «مرد باراني» كارگرداني كردم كه به تعبير آن زمان جزء فيلم‌هاي سياسي محسوب مي‌شد. اشكال عمده‌اي كه خود من به آن فيلم گرفتم، اين بود كه «مرد باراني» با شتابزدگي‌ها و شرايط ژورناليستي‌ كه در آن زمان حاكم شده بود، تصويري را ارايه مي‌كرد كه مشابه آن به كرات در مطبوعات و جريان سياسي نيز وجود داشت. لذا در اين فيلم ترجيح دادم كه تنها به مسئله‌ي انسان و هنر بپردازم و مسايل را فراتر از حد سياست ببينم. به نظر من در اين فيلم سياست اصلا مسئله‌ي مهمي نيست و به همين دليل هم سعي كرده‌ام كه در فيلم به هيچ جريان سياسي خاصي اشاره نداشته باشم. چراكه احساس مي‌كنم شأن انسان بيش از اين رفت و برگشت‌هاي سياسي است و موضوع اين فيلم با هيچ جرياني ارتباط ندارد. البته در اين ميان مخاطب هم حق دارد كه برداشت خود را از فيلم داشته باشد.
    داودي در بخش ديگري از صحبت‌هايش در ارتباط با سرمايه‌گذار اين فيلم اظهار كرد: سرمايه‌گذاري «زادبودم» را حوزه هنري و بنياد سينمايي فارابي برعهده داشتند.
    اما با كمال تأسف بايد بگويم كه حتي در مرحله‌ي فيلم‌نامه براي سرمايه‌گذاري در آن با بخش undp سازمان ملل كه وظيفه حمايت از سازمان‌هاي كوچك سازمان ملل را برعهده دارد مراجعه كردم، اما با كمال تأسف اين افراد كه فيلم به نوعي مربوط به اصل فعاليت‌هاي آن‌ها مي‌شود هيچ‌گونه حمايتي از اين فيلم به عمل نياوردند و اهميتي به «زادبوم» ندادند. من مايل‌ام در همين‌ جلسه اين سوال را مطرح كنم و از مسوولان سازمان ملل بپرسم پس اين دوستان در اين بخش چه مي‌كنند؟!
    كارگردان «زادبوم» در ارتباط با موسيقي اين فيلم هم گفت: در موسيقي «زادبوم» اصرار داشتم كه لحني بومي پديدار نشود، چراكه بخش عمده‌اي از فيلم هم در قشم مي‌گذشت و ممكن بود كه فضاي موسيقي جنوبي در اين فيلم غالب شود. اما من به هيچ‌عنوان دوست نداشتم كه چنين اتفاقي بيافتد و به همين دليل اين‌بار علي‌رغم آن‌كه معمولا با آقاي عليقلي كار مي‌كردم از كارن همايون‌فر دعوت كردم و او هم كار را به درستي انجام داد و من از موسيقي اين فيلم بسيار راضي هستم.
    رويا تيموريان بازيگر اين فيلم هم در اين نشست عنوان كرد: اين تجربه‌ي دوم من با داودي است و از جايي كه كمي با شيوه كار او آشنايي دارم در ابتداي كار با او درباره‌ي سناريو به گفت‌وگوهايي پرداختيم، در ادامه كار هم از آن‌جا كه نسبت به هم شناخت داشتيم داودي دست مرا باز گذاشت و همين مسئله كمك به‌سزايي به بازي‌هاي من كرد.
    او ادامه داد: سناريوي اين فيلم را خيلي دوست داشتم و فكر مي‌كنم سال‌هاست كه جاي چنين مسئله‌اي در سينماي ما خالي بوده است. سينمايي كه شما بهتر از من آن را مي‌شناسيد، به همين دليل هم با لذت فراوان بازي در اين فيلم را قبول كردم.
    اين بازيگر در بخش ديگري از صحبت‌هايش هم در مورد ريتم كند و زمان بالاي اين فيلم اظهار كرد: تصور مي‌كنم در برخي موارد كه ما نمي‌توانيم با مسئله‌اي ارتباط برقرار كنيم به صورت سليقه‌اي اعمال نظر مي‌كنيم حال آن‌كه از نظر من خوب است كه فيلم‌هايي از اين جنس در سينما وجود داشته باشند.
    تيموريان همچنين عنوان كرد: لازم است كه كمي حوصله به خرج دهيم، چراكه اين ريتم كند و اين زمان بالا جنس چنين فيلم‌هايي است و من فكر مي‌كنم منتقدان مي‌توانند با نگاهي مهربان‌تر در اين زمينه به همراهي فيلم‌سازان بپردازند و مخاطبان را براي خوب ديدن و خوب شنيدن اين فيلم‌ها آماده كنند.
    مسعود رايگان ديگر بازيگر اين فيلم هم در صحبتي كوتاه اين فيلم را نتيجه‌ي زحمت دوساله‌ي اكيپي دانست كه قصد داشته‌اند «زادبوم»، «زادبوم» شود.
    بهرام دهقان تدوينگر اين فيلم هم در صحبتي كوتاه درباره تايم بلند اين فيلم گفت: واقعيت آن است كه تدوين نتيجه مستقيم حال و هواي فيلم است و وابسته به حجم داستان، اجراي ميزانسن و بازي‌هاست. همچنين از ابتدا مشخص بود كه چنين فيلمي از زمان بالايي برخوردار خواهد بود و مانند فيلم‌هاي ديگر در نود يا صد دقيقه خلاصه نمي‌شود اما به مرور زمان سعي كرديم كه كمي از زمان فيلم كم كنيم تا به زمان فعلي برسيم .
    او ادامه داد: البته پيش‌بيني مي‌كرديم كه زمان بالا حوصله‌ي مخاطب ايراني را به سر ببرد، چراكه ما معمولا در فيلم‌هاي ايراني مخاطب پس از 95 يا 100 دقيقه خسته مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه بيش از اين حوصله‌ي فيلم را ندارد، اين تجربه‌اي بود كه بايد انجام مي‌شد و شايد پس از اين ديگر آن را تكرار نكنم.
    در اين نشست فرج حيدري فيلم‌بردار اين كار و بيتا منصوري مدير توليد آن هم در صحبتي كوتاه به ذكر مواردي درباره اين فيلم پرداختند.


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com