1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 446  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۱۱/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138711130105  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۵۷:۲۷
    ۱۳۸۷/۱۱/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

امسال، حضور خريداران در بازار فيلم 50 درصد رشد داشته است

«امير اسفندياري» گفت‌: ما بيشتر از سال گذشته، در بازار فيلم خريدار داريم و نسبت به سال‌هاي گذشته، در اين بخش حداقل 50 درصد رشد داشته است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره،‌ «امير اسفندياري» مدير امور بين‌الملل جشنواره فيلم فجر و بازار فيلم تهران، در گفت‌وگويي اظهار داشت: امسال در بازار فيلم نمايندگان 43 كشور دنيا حضور دارند كه كشورهايي چون موناكو و برزيل براي نخستين بار در اين بازار حضور دارند.
    وي با اشاره به عدم حضور برخي از كشورها در بازار فيلم، گفت: تعدادي از نمايندگان برخي كشورها كه در سال‌هاي گذشته در بازار فيلم حضور داشتند، امسال در اين بازار شركت نكردند. به طور مثال، كشور مصر سال گذشته در بازار فيلم حضور داشت كه به دليل برخي مسائل امسال در روزهاي نزديك به جشنواره اعلام كردند كه در جشنواره حضور نخواهند داشت.
    اسفندياري به كمبود فضاي لازم براي برگزاري بازار اشاره كرد و گفت: متأسفانه به دليل كمبود غرفه براي برخي از كمپاني‌هاي داخلي و خارجي نتوانستيم سرويس و فضاي مناسبي را فراهم كنيم. البته فكر مي‌كنم اين يكي از امتيازات بازار جشنواره فيلم است كه با چنين استقبالي مواجه شده ولي واقعيت اين است كه ما هميشه به لحاظ مكان برگزاري دچار مشكل بوده‌ايم.
    وي درباره برگزاري بازار فيلم در پرديس سينمايي ملت گفت: با توجه به تغييراتي كه در فضاي برگزاري ايجاد شد، مكاني كه هم‌اكنون در آن برگزار مي‌شود به لحاظ سالن‌هاي نمايشي و فضايي كه به بازار اختصاص يافته مدرن‌تر و مناسب‌تر است و تمام مهمان‌هاي ما اين امر را يك تحول در روند برگزاري بازار ديده‌اند.
    مدير بازار فيلم تهران افزود: به هر حال ما بايد از كاخ جشنواره برخوردار مي‌شديم، چرا كه كمبود جا باعث مي‌شود از برخي امكانات‌مان نتوانيم استفاده كنيم و براي رسيدن به اهدافي كه مدنظر داريم، كندتر گام برداريم.
    وي در ادامه با اشاره به حضور نمايندگان جشنواره‌هاي مختلف جهاني گفت: ما در بازار فيلم نمايندگان جشنواره‌هاي متعددي را داريم كه مدير و يا برنامه‌ريزان جشنواره‌هاي خارجي هستند كه براي ديدن و انتخاب فيلم‌هاي ايراني جهت حضور در جشنواره‌هاي مختلف به ايران مي‌آيند. اين بخش مربوط به رويدادهاي فرهنگي است كه خارج از ايران اتفاق مي‌افتد و همچنين بستري براي تعاملات تجاري است كه در آينده صورت خواهد گرفت.
    «اسفندياري» گفت: همان‌طور كه اشاره شد، كمپاني‌هاي برخي از كشورها به دليل كمبود جا در يك غرفه مستقر شده‌اند كه كمپاني‌هايي هماهنگ و با خصوصيات مشترك هستند و ما غرفه‌ها را فشرده‌تر كرده‌ايم تا بتوانيم پاسخگوي كمپاني‌هاي مختلفي باشيم.
    وي به ارائه آمار و ارقام كمپاني‌هاي حضور يافته در بازار فيلم پرداخت و گفت: امسال حدود 22 كمپاني خريدار بين‌المللي فيلم در بازار حضور دارند و نيز 53 كمپاني فروشنده كه برخي از آنها هم خريدار هستند.
    اسفندياري به تمركز بازار فيلم و حضور خريداران فيلم اشاره كرد و گفت: ما امسال سعي كرديم كه توجهي ويژه نسبت به حضور خريداران در بازار فيلم داشته باشيم و واقعيت اين است كه امسال (باتوجه به كمبود بودجه‌اي كه داريم) امكانات خوبي نيز در اختيار آنها قرار داديم. واقعيت اين است كه ما به لحاظ بودجه داراي محدوديت‌هايي هستيم و اغلب كساني كه در بازار حضور پيدا مي‌كنند، هزينه‌هاي خودشان را مي‌پردازند و حتي بليت هواپيماي‌شان كه بعضا گران هم هست، پرداخت مي‌كنند.
    امير اسفندياري گفت: فكر مي‌كنم اين توجه به بحث خريداران بين‌المللي، سياست بسيار خوبي است كه امسال به آن توجه كرده‌ايم و جاي كار بسياري دارد و مي‌توانيم با داشتن فضاي مناسب، خريداران بيشتري را به بازار دعوت كنيم.
    وي تصريح كرد: ما با داشتن فضاي مناسب، بازار فيلم تهران را كه به هر حال در منطقه به عنوان بازار اصلي فيلم جا افتاده و مطرح است، مي‌توانيم گسترده‌تر كنيم. ما بيشتر از سال گذشته، در بازار فيلم خريدار داريم و نسبت به سال‌هاي گذشته، در اين بخش حداقل 50 درصد رشد داشته است.
    اسفندياري به كشورهاي خريدار فيلم اشاره كرد و گفت: ما از كشورهاي اروپايي و آسيايي و از تمامي قاره‌ها خريدار داريم كه به طور كلي از 67 كشور در بخش بين‌الملل جشنواره امسال فيلم يا نماينده داريم. در بخش بازار نيز حدود 43 كشور حضور دارند كه اغلب خريدار و فروشنده هستند.
    اسفندياري به شناسايي كشورهاي خريدار اشاره كرد و گفت: ما قبل از جشنواره فرم‌هايي را در اختيار كمپاني‌هاي مختلف دنيا قرار مي‌دهيم و تبليغات بسيار گسترده‌اي در مورد بازار انجام مي‌دهيم كه بعد از آن يكسري بازخورد دريافت مي‌كنيم كه پرسش‌هايي از قبيل فعاليت‌هايي كه در مورد سينماي ايران انجام داده‌اند، در فرم‌هايي خاص در اختيارشان قرار مي‌دهيم.
    وي ادامه داد: ما همچنين به كساني كه نسبت به سينماي ايران فعال بودند، توجه داريم كه بازار فيلم بيايند و هم كساني كه كاملا سينماي ايران برايشان شناخته شده نباشد، تا آنها را نيز به اين دايره پخش فيلم ايراني اضافه كنيم. به هر حال، رزومه‌اي از تمامي كمپاني‌هايي كه وجود دارند تهيه مي‌كنيم و ميزان آشنايي آنها را با سينماي ايران و حتي فيلم‌هايي كه پخش كردند را مي‌سنجيم.
    اسفندياري درباره وضعيت سينماي ايران در بازارهاي بين‌المللي گفت: برخي فيدبك‌ها حاكي از آن است كه ستاره سينماي ايران افول كرده است و فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي معتبر جهاني ديگر اقبالي ندارند. برخي از خبرها را نيز مي‌شنويم كه فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي درجه چندم دنيا به نمايش درمي‌آيند. به نظرم هيچ‌كدام از اين مسائل مطرح نيست. واقعيت اين است كه در هر كشوري حضور بين‌المللي فيلم‌ها همين‌طور كه در مورد فضاي داخلي نيز ممكن است صدق كند، به توليدات‌شان بستگي دارد يعني توليدات هر كشوري هر سال نسبت به سال ديگر تفاوت دارد و اين طبيعتا در بازار بين‌المللي نيز تأثير مي‌گذارد.
    اسفندياري تأكيد كرد: فكر مي‌كنم ايران تنها كشوري بوده است كه در طول سه دهه در صدر حضور بين‌المللي داشته، البته افت‌وخيزهايي داشته ولي همچنان حضورش در صدر را حفظ كرده است. در همين دو سال اخير فيلم‌هاي ايراني در فستيوال‌هاي كوچك‌تر دنيا نيز حضور داشته است كه با توجه به شناسايي بازارها و مناطق ديگر بوده تا به جشنواره‌هايي كه پيش از اين حضور داشته، محدود نشود.
    وي افزود: در ضمن ما، در فستيوال‌هاي بزرگ و درجه يك دنيا از سال گذشته تاكنون حضور بسيار موفقي داشتيم و در بخش مسابقه داراي فيلم بوديم، به طور مثال ما سال گذشته در جشنواره برلين حضور داشتيم و امسال هم حضور داريم. بحث حضور در بازارهاي فيلم نيز در حال گسترش است ولي ما بايد ببينيم كه توقع ما از بازار فيلم چيست، چرا كه نگاه به اين بازار مي‌تواند خيلي چيزها را روشن كند.
    مدير بازار فيلم تهران گفت: بازار اصولا مكاني است كه فراهم مي‌شود تا توليدكنندگان فيلم بتوانند محصولات‌شان را عرضه كند و يكسري خريدار نيز اين محصولات را ببيند و طي مذاكراتي كه صورت مي‌گيرد و با پيگيري منجر به عقد قرارداد مي‌شود ولي اگر بخواهيم سينماي خودمان را با هاليوود و باليوود مقايسه كنيم، قياس درستي نيست و ما چارچوب را درست نديديم.
    وي گفت: ما بايد چارچوب‌ها را با توجه به توليدات‌مان ببينيم. طبيعتا روند رشد در عرصه‌هاي ديگري از بازار پيش‌زمينه‌هاي ديگري را هم مي‌طلبد كه بايد زمينه‌هايش فراهم شود. در حال حاضر با توجه به محصولاتي كه سينماي ايران دارد، در فضاي جهاني بسيار مورد استقبال قرار مي‌گيرد. ما هميشه فيلم‌هاي جديد داشته‌ايم كه از آن استقبال شود، گرچه مضمون‌هاي تكراري هم داشته‌ايم كه مورد استقبال قرار نگرفته است ولي هميشه خون جديدي وارد سينماي ايران شده است.
    اسفندياري در موردتمركز بازار فيلم تهران گفت: ما هميشه در بخش‌هاي مختلفي تمركز و توجه داشتيم و هميشه توجه به بحث آسيا براي ما اهميت داشته است و امسال، باز هم اين امر صورت گرفته، چرا كه اصولا آسيا و بازار داخلي آن براي ما يك اتفاق مهم است. كماكان ما مثل سال گذشته توجه ويژه‌اي به بخش‌هاي مختلف و بالاخص آسيا در بازار داريم.
    وي درباره حضور نمايندگان جشنواره‌هاي جهاني در بازار فيلم گفت: امسال رئيس جشنواره سن سباستين و نمايندگان اكثر جشنواره‌هاي مهم چون نانت، ونيز، كارلوويواري، مونترآل، توكيو فيلم، چين، شيكاگو، هامبورگ، گوته‌برگ، ارمنستان، افغان فيلم،ادينبورگ، هند، لبنان، استراليا، تسالونيكي، روسيه، ايتاليا، سارايبو، چنل آمريكا، چريز چين، تركيه، سوريه، مومباي هند، پوسان، مسكو، جين‌سيسكل آمريكا، اشلوگل آلمان، بخش هفته منتقدين كن، لوكارنو و ... در بازار فيلم حضور دارند.
به گفته اسفندياري بازار فيلم تهران از يازدهم بهمن آغاز و تا پانزدهم بهمن ادامه دارد كه اختتاميه بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر نيز همزمان با پايان بازار فيلم برگزار مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com