1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 517  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۱۱/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138711130101  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۴۷:۴۸
    ۱۳۸۷/۱۱/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

آينده فيلم‌سازي‌ام به مسئولان سينمايي آينده بستگي دارد

«تهمينه ميلاني» گفت: مسير آينده فيلم‌سازي‌ام به اينكه مسئول سينماي آينده چه كسي باشد بستگي دارد، چرا كه هر بار مسئولان سينمايي عوض شده‌اند سليقه من هم تغيير كرده است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، نشست پرسش و پاسخ فيلم «سوپر استار» پس از پايان نمايش اين فيلم با حضور تهمينه ميلاني كارگردان فيلم، محمد نيك بين تهيه‌كننده و طراح صحنه، اسحاق خانزادي صدابردار، السا فيروزآذر دستيار كارگردان، فتانه ملك‌محمدي بازيگر و منصوره ضابطيان منتقد و مجري در سينماي فلسطين (سينماي رسانه‌) برگزار شد.
    در آغاز اين نشست كه به دليل حضور منصور ضابطيان و حاضرجوابي هميشگي تهمينه ميلاني بار طنز آن بيش از ساير جلسات شده بود ميلاني در پاسخ به اين سوال ضابطيان كه در حالي كه جنگ حتي در غزه هم تمام شد چرا جنگ شما عليه مردان همچنان ادامه دارد گفت: من چنين چيزي فكر نمي‌كنم كه در اين لحظه حاضران در سالن نيز حرف ميلاني را تائيد كردند.

اگر منتقدان«افسانه آه»را تشويق مي‌كردند مسير فيلمسازي‌ام كاملا متفاوت مي‌شد
در ادامه ميلاني با اشاره به روند فيلمسازي خود از «افسانه آه» تا «سوپر استار» گفت: من از ابتدا و با فيلم «افسانه آه» دوست داشتم در مسير فيلم‌هاي فلسفي و روانشناسانه حركت كنم اما امروز احساس مي‌كنم در 48 سالگي خيلي نمي‌شود به اين مضامين پرداخت چرا كه در چند صحنه فيلم حاضران در سالن خنديدند اما زماني كه كارم را با «افسانه آه» شروع كردم 27 سال داشتم و اگر منتقدان مرا تشويق مي‌كردند فكر مي‌كنم مسير فيلمسازي من كاملا متفاوت از آن چيزي كه بعدها پيش رفت مي‌شد.

هميشه به مضامين فلسفه و روانشناسي علاقه داشتم
اين كارگردان سينماي كشورمان با تاكيد بر علاقه به مضامين فلسفي و روانشناسي تصريح كرد: هميشه به مضامين فلسفه و روانشناسي علاقه داشتم اما «سوپر استار» در كل فيلمي كاملا فلسفي نمي‌تواند باشد اما در عين حال مي‌تواند به عنوان يك اثر فلسفي نيز مطرح باشد.

همه فيلم‌هاي من به نوعي معناگرا هستند
وي با اشاره به اينكه چرا فيلم در جستجوي حقيقت (فيلم‌هاي معناگرا) به نمايش در آمد گفت: با توجه به درون‌مايه فيلم فكر مي‌كنم اين اسم جديد در جستجوي حقيقت براي نمايش «سوپر استار» در قالب آن بسيار مناسب‌تر باشد اما در عين حال فكر مي‌كنم همه فيلم‌هاي من به نوعي معنا‌گرا هستند چرا كه همگي يك معناي خاصي را به تماشاگر منتقل مي‌كنند.
ميلاني خاطرنشان كرد: به هر حال من نمي‌دانم معناي معناگرايي از نظر هر كسي چيست و هر كس معنا را در نظر خود جستجو مي‌كند اما به اعتقاد خودم در جستجوي حقيقت بهترين نامي بود كه مي‌توانست «سوپر استار» در قالب آن براي جشنواره به نمايش درآيد.
در ادامه نشست محمد نيك بين تهيه‌كننده و طراح صحنه سوپر استار در خصوص چگونگي شكل‌گيري همكاري خود با ميلاني اظهار داشت: فكر مي‌كنم از زماني كه فيلم «كاكادو» را خانم ميلاني كار كردند با ايشان همكاري كردم و از آن به بعد به طور مستمر با هم كار مي‌كنيم كه در 3 فيلم نيز به عنوان طراح صحنه و لباس با ايشان همكاري داشتم.

هميشه از همكاري با تهمينه ميلاني لذت برده‌ام
اسحاق خانزادي صدابردار باسابقه سينماي كشورمان در ادامه در خصوص سالهاي متمادي همكاري خود با تهمينه ميلاني گفت: من از سالهاي دور خانم ميلاني را مي‌شناسم و هميشه با افتخار در كنارشان حضور داشتم و هر فيلمي را كه با خانم ميلاني كار كردم با اعصاب و رواني راحت سر صحنه حاضر شدم چرا كه ايشان به صدا احترام زيادي مي‌گذارد و به همين دليل هميشه از همكاري با ايشان لذت برده‌ام.

«سوپر استار» برداشتي از قصه آگوستوس نوشته هرمان هسه است
در ادامه اين نشست تهمينه ميلاني در پاسخ به پرسشي در خصوص شباهت «سوپر استار» با پلات اصلي فيلم دفترچه يادداشت گفت: من هيچگاه اين فيلم را نديدم اما شخصيت كوروش زند كه در واقع سوپر استار فيلم است را از قصه آگوستوس نوشته هرمان هسه برداشتم و همچنين شخصيت رها را كه در واقع فرشته قصه من بود شخصيت شازده كوچولو هرچند در نگاه اول كسي بگويد هيچ ديالوگ مشترك و ارتباط كاملي ميان اين دو شخصيت وجود ندارد اما به نظر من درونمايه اين شخصيت‌ها به هم نزديك است.

پايان باز كاملا مناسب «سوپر استار» است
ميلاني همچنين در خصوص پايان باز فيلم خود اظهار داشت: از اينگونه پايان‌هاي باز در سينماي جهان بسيار است و فيلم‌هاي قبلي من هم پايان‌هاي باز داشته‌اند مانند فيلم «واكنش پنجم» كه نمي‌توان حدس زد چه چيزي اتفاق خواهد افتاد بنابراين اين نوع پايان‌بندي‌ها را قبلا هم در فيلم‌هايم داشته‌ام و چيز جديدي در سينماي من محسوب نمي‌شود.
وي افزود: اما دليل اينكه پايان باز را براي فيلم «سوپر استار» انتخاب كردم اين بود كه به دليل شخصيت كوروش زند كه در حال رسيدن به گم شده خود بود و اينكه دوباره آن گمشده‌اي را كه پيدا كرده بود از دست داد و براي پيدا كردنش بايد تلاش‌هاي بيشتري را مي‌كرد تصميم گرفتيم فيلم را با پايان باز ببنديم.
كارگردان «سوپر استار» خاطرنشان كرد: در فيلم مشاهده مي‌شود كه كوروش زند كه همان «سوپر استار» در يك جايي گمشده خود را پيدا مي‌كند اما لياقت حفظ و نگهداري آن فرشته را ندارد و به همين دليل بايد برود تا به آن گمشده برسد و فكر مي‌كنم اين پايان باز اين معنا را به خوبي منتقل مي‌كرد.
فتانه ملك‌محمدي بازيگر نوجوان فيلم كه براي اولين بار در سوپر استار به سينما معرفي شده است در خصوص نقش خود گفت: يك روز در سايت سينماي ما فراخوان جذب يك بازيگر را براي يك فيلم سينمايي ديدم و فردايش عكس‌هايم را فرستادم و بعد از يك مدت قبول شدم و در اين فيلم اولين تجربه بازيگري خودم را ايفا كردم.
ميلاني در ادامه با اشاره به دليل انتخاب شهاب حسيني و فتانه ملك‌محمدي براي نقش‌هاي اصلي خود گفت: به دليل نوع قصه‌اي كه داشتيم بايد يك شباهت‌هايي ميان شخصيت رها و كوروش زند مي‌بود و بنابراين با توجه به نقش كوروش زند انتخاب‌هاي زيادي داشتيم و در آخر لحظه شهاب حسيني كه درگير كار ديگري بود نقش رها نيز تغيير مي‌كرد.
وي ادامه داد: در حدود 1000 نفر در اين فراخوان شركت كرده بودند كه همگي دختران 16 تا 17 ساله بودند و در نهايت با حدود 100 نفر از آنها مصاحبه شد كه از اين ميان فتانه ملك محمدي براي نقش رها انتخاب شد.
كارگردان «سوپر استار» خاطرنشان كرد: حسن انتخاب فتانه ملك محمدي اين بود كه وي هم به شخصيت قصه نزديك بود و هم اينكه ويولن را بسيار خوب مي‌زد.

به دليل شناخت بيشترم از جامعه هنري «سوپر استار» بازيگر شد
اين كارگردان سينماي ايران در ادامه در پاسخ به اين سوال كه چه ضرورتي داشت «سوپر استار» خود را از جامعه هنري و بخصوص سينما انتخاب كند گفت: به اعتقاد خودم هم چندان ضرورتي نداشت تا «سوپر استار» را از جامعه هنري انتخاب كنم و مي‌توانستم به سراغ ورزشكاران و حتي سياست هم بروم اما مسئله اصلي من يك آدم موفق بود كه از حد عادي فراتر رفته و چون شناخت من از جامعه هنري بيشتر است به همين دليل «سوپر استار» فيلمم را از درون خانواده سينما انتخاب كردم اما اين به معناي زير سوال بردن خانواده خودم كه سينما باشد نيست.
محمد نيك بين نيز در خصوص انتخاب شخصيت «سوپر استار» از درون جامعه هنري گفت: من به دليل همين حساسيت‌ها به خانم ميلاني گفتم شايد بهتر باشد «سوپر استار» فيلم از ميان ورزشكاران انتخاب شود چرا كه فكر مي‌كنم در آن صورت حساسيت كمتري ايجاد مي شد به دليل اينكه احساس مي‌كردم مردم فكر مي‌كنند با نظر شخصي در مورد سينما اين فيلم را ساخته‌اند اما بعد به اين نتيجه رسيديم كه «سوپر استار» از هر قشري كه باشد حساسيت ايجاد مي‌كند به همين دليل «سوپر استار» را از جامعه‌اي كه بيشتر مي‌شناختيم انتخاب كرديم.

ارتباط‌ هاي واقعي‌ در سينما را من نمايش دادم
تهمينه ميلاني در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر جايگاه فلسفه در سينماي خود و اينكه چگونه مي‌توان فيلمي تجاري _ فلسفي ساخت گفت: به نظر من اصلا اين دو موضوع هيچ ربطي به همديگر ندارد و من فيلم فلسفي و تجاري را از هم تفكيك نمي‌كنم.
وي خاطرنشان كرد: «سوپر استار» به هيچ وجه شبيه ديگر فيلم‌هايم نيست من چون عاشق ارتباط‌هاي نو و جديد هستم شما مي‌توانيد در فيلم‌هاي من براي اولين بار اين ارتباطات را ببينيد.
اين كارگردان سينماي كشورمان افزود: در فيلم «ديگه چه خبر؟» براي اولين بار ارتباط واقعي و جدي يك خواهر و برادر را در سينما نشان دادم و در فيلم «دو زن» نيز رابطه واقعي ميان دو زن را به تصوير كشيدم و حتي در واكنش پنجم به سراغ ارتباط واقعي يك عروس و پدرشوهر رفتم و اين روابط غيرمعمول هميشه براي من جذاب بوده است.

دوست دارم در سينما روابط غيرمعمول را به نمايش در آورم
ميلاني تصريح كرد: دوست دارم هميشه در سينما روابط غيرمعمول را به نمايش در آورم و در «سوپر استار» نيز رابطه يك بازيگر مشهور سينما با يك دختربچه 16 ساله ابتدا غيرمعقول است و فكر مي‌كنم در اين مورد موفق بوده ام.

هر فيلمي كه كندتر باشد انگار معناگراتر است
كارگردان فيلم‌هاي «آتش‌بس» و «تسويه حساب» با انتقاد از تفكر رايج نسبت به فيلم‌هاي فلسفي و معناگرا گفت: متاسفانه انگار هر فيلمي كه كند باشد و حوصله آدم را سر ببرد معناگراتر است اما من مي‌خواستم با «سوپر استار» اين موضوع را بشكنم و به فيلم خودم ريتم تند‌تري بدهم و زندگي واقعي را به تصوير بكشم.
وي خاطرنشان كرد: اغلب فيلم‌هاي معناگراي ما در روستاها مي‌گذرد و تصور فيلمي كه به دنبال حقيقت در شهر باشد انگار ناممكن است و به همين دليل من سعي كردم اين فيلم را در شهر و با روابط پيچيده شهري بسازم و ظاهرا در هر دو نمايشي كه تاكنون در جشنواره داشته است نتيجه بدي نداشته و مردم از آن خوششان آمده است.

سعي كردم در «سوپر استار» شعار نگويم
كارگردان فيلم «سوپر استار» در ادامه بيان داشت: من آنچه را كه اعتقاد داشته‌ام ساخته‌ام و سعي كردم كه فيلمي بسازم كه در عين اينكه مي خواهم حرف‌هايم را بزنم ريتم بالايي داشته باشد و آنچه را كه درون قصه لازم بود ديده شود به تصوير بكشم و سعي كردم برخلاف اكثر فيلم‌هاي معناگرا شعار نگويم.
وي همچنين خطاب به سوپر استارها گفت: اگر به سوپراستارهاي جامعه ما اين فيلم بر بخورد هم براي من مهم نيست چرا كه به اعتقاد من آنها بايد يك آينه جلوي خود بگذارند و رفتار خود را ببينند و در صورتي كه سوپر استاري باشد و چنين رفتاري را كه در فيلم شاهد هستيم نداشته باشد باعث افتخار است.

تمام صحنه‌هاي «سوپر استار» زائيده ذهن من است
ميلاني در ادامه با اشاره بر اينكه تمامي صحنه‌هاي فيلم زاييده ذهن خودش است تاكيد كرد: تك تك صحنه‌هايي كه در فيلم مشاهده مي‌شود حاصل ذهن من است و من مدركي ندارم كه استاري در ايران باشد و از او دختري نامشروع به وجود آمده باشد و حتي در داستان هرمان هسه نيز چنين چيزي وجود نداشته است و تمام موارد قصه زائيده ذهن من است.
كارگردان «سوپر استار» همچنين در پاسخ به سوالي كه چرا سوپراستار اين فيلم زن نيست گفت: براي اينكه زن نمي‌تواند بچه بزايد و نفهمد كه بچه زاييده و به همين دليل ساده سوپر استار ما مرد شد.

برايم مهم است كه تماشاگر دست خالي سيما را ترك نكند
وي در ادامه با تاكيد بر اين نكته كه هيچ ادعايي مبني بر اينكه فيلمي بي‌نقص ساخته است ندارد تصريح كرد: من هيچ ادعايي ندارم كه فيلمي عالي ساخته‌ام اما دوست دارم در هر زمينه اي كه فيلم مي‌سازم فيلمي خوب باشد تا تماشاگر دست خالي از سينما بيرون نرود و حتي اينكه تماشاگر من را نقد كند و از سالن بيرون برود يعني اينكه فيلم او را به فكر واداشته است و براي مهم همين مسئله است كه تماشاگر دست خالي از سالن بيرون نرود و فكر مي‌كنم «سوپر استار» همين ويژگي را دارد.

مسير آينده فيلم‌سازي‌ام بستگي به مسولين سينمايي آينده دارد
اين كارگردان سينماي ايران در ادامه نشست با اشاره به مسير آينده سينماي خود با توجه به ساخت «سوپر استار» خاطرنشان كرد: مسير آينده فيلم‌سازي‌ام بستگي به اينكه مسئول سينماي آينده چه كسي باشد دارد چرا كه هر بار مسئولان سينمايي عوض شده‌اند سليقه من هم تغيير كرده است.
ميلاني در ادامه اظهار داشت: به اعتقاد خودم مسيري را كه داشتم مي‌رفتم مسير بسيار خوبي بود و يك مسايل روانشناسانه و اجتماعي را در مورد زنان داشتم مطرح مي‌كردم تا اينكه رسيد به فيلم «تسويه حساب» و متاسفانه اين فيلم در يك چالش افتاد و من دو سال است كه از اين موضوع رنج مي‌برم اما اين دليل نمي‌شود كه فيلم نسازم و من مي‌روم سراغ ديگر علايقم و بايد ديد باز هم در آينده چه چيزي پيش مي‌آيد.
كارگردان «سوپر استار» در ادامه افزود: من به شدت «سوپر استار» را دوست دارم چراكه يك چيزي در درون خودم دارم و همين مسئله براي من خوشايند است.

ضد مرد نيستم و اساسا مشكلي با مردها ندارم
اين كارگردان سينماي ايران در خاتمه اين نشست با ذكر خاطره اي جالب در خصوص اينكه چرا فيلم‌هايش ضد مرد است گفت: در تسويه حساب يك نقدي داريم بر مرد‌هايي كه به خانواده خود وفادار نيستند و به دنبال زنان جوان‌تر مي‌روند و تنها يك مرد به خانواده خود وفادار است وقتي يكي از مسئولين اين فيلم را ديد به من گفت من واقعا باورم نمي‌شود كه فقط يك مرد خوب در دنيا وجود داشته باشد و به همين دليل بايد اعتراف كنم من به هيچ وجه ضد مرد نيستم و اساسا مشكلي با مردها ندارم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com