1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 541  تاريخ مخابره خبر:  ۱۲/۱۱/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138711120104  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۲۲:۱۵
    ۱۳۸۷/۱۱/۱۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

براي ديدن «هرشب‌تنهايي» بايد آرامش‌وصبوري داشت

«رسول صدرعاملي» گفت: ساخت اين فيلم سفارش شده است اما ما آن را سفارشي نساختيم. بايد براي ديدن اين فيلم كمي آرامش و متانت و صبوري داشت چرا كه تمام عوامل اين فيلم با هم عهد بستند تا اين فيلم به خوبي ساخته شود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در نخستين نشست رسانه‌اي بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر فيلم «هر شب تنهايي» به كارگرداني رسول صدرعاملي وارد نقد و بررسي قرار گرفت.
    در اين نشست رسول صدرعاملي (كارگردان)، حامد بهداد (بازيگر)، كامپوزيا پرتوي (فيلمنامه نويس)، فرج حيدري (مديرفيلمبرداري) و كامران ملكي(منتقد) حضور داشتند.
    بنا براين گزارش، در ابتداي اين نشست رسول صدرعاملي در پاسخ به اين سوال كه «سينماي او را چه مي‌شود؟»، گفت:‌ اين شرايط موقتي است و من به سر جاي خودم برمي‌گردم.
    وي افزود: بخشي از اين جريان به سن و سال و درك و فهمي كه باعث مي‌شود از منيت‌ها فاصله بگيريم، برمي‌گردد. از فضاي روشنفكري القا شده و روشنفكري قلابي، كه مي‌گويد به سراغ مضامين بحراني برو. مضامين ملتهب تند و تيزتر. و ناگهان مي‌بينيم بخشي از مردم كشورت زندگي طبيعي دارند در حالي كه ما فيلمسازان به آن نگاه نمي‌كنيم.
    كارگردان فيلم «هر شب تنهايي» در ادامه گفت: سالي 15 ميليون نفر به مشهد، كربلا و مدينه مي‌روند و بخشي نيز آرزوي رفتن را دارند. در دنيا نيز عده‌اي نيز به كليساي نوتردام و واتيكان مي‌روند. بحثم در اين فيلم، اين بود كه به موضوع زائر بپردازم كه خيلي سخت بود. چون بايد در ذهن و روح و روان يك زائر برويم كه بدون معجزه، به يك حال خوب مي‌رسد.
    «حامد بهداد» در اين جلسه، درباره حضور خود در اين فيلم گفت: ‌گاهي اوقات در جلساتي شركت مي‌كنيم كه به مسائل هنري تكنيكي و فني اشاره داريم. سال گذشته در همين جشنواره، راجع به يكي از كارهايم يكسري فن و تكنيك براي دفاع از خودم به همراه داشتم و مي‌دانستم كه طبق روال چنين جلساتي چه پاسخ‌هايي بايد داد. اما بايد بگويم كه من در اين فيلم هيچ چيزي دال بر تكنيك، فن و ميزانسن ندارم و همه‌اش احساس، حال و هوا و زيارت است.
    وي افزود: من منتسب به همين خطه هستم و آنجا زندگي كرده‌ام. گاهي اوقات اتفاقاتي مي‌افتد كه لزومي نيست در مورد آن توضيح دهيم و فقط لازم است بگويي كه همين است. من در پاسخ به سؤال‌هايي در مورد اين فيلم، فقط مي‌توانم بگويم همين بود. (و دو دستش را بالا مي‌برد).
    «فرج حيدري» مدير فيلمبرداري اين فيلم نيز هم‌كاري در اين پروژه را عشق به امام رضا(ع) دانست و گفت: من دو فيلم و سريال را درباره امام رضا(ع) كار كرده‌ام. يكي «ولايت عشق» بود و ديگري «هر شب تنهايي». اين فيلم را هم من با عشق كار كردم. با عشقي كه در تمام همكارانم بود.
    وي «هر شب تنهايي» را يكي از كارهاي سختي دانست كه تاكنون در آن همكاري داشته و گفت: گذشته از همه اينها، «هر شب تنهايي» سومين فيلم سختي بود كه در زندگي‌ام كار كردم. من پيش از اين «ولايت عشق» را فيلمبرداري كردم و دو سال طول كشيد اما آنقدر سخت نبود كه «هر شب تنهايي» بود.
    اين فيلمبردار سينما درباره فيلمبرداري در حرم امام رضا(ع) گفت: در حرم رضوي، محدوديت‌هايي وجود دارد كه به راحتي نمي‌توانيم با دوربين كار كنيم و نورپردازي كنيم. ولي ما با عشق كار كرديم. اميدوارم از طرف مسئولين آستان قدس رضوي فضايي به وجود بيايد كه فيلمسازان انقدر براي كار سختي نكشند.
    كامپوزيا پرتوي فيلمنامه‌نويس اين اثر سينمايي نيز در اين نشست، گفت: پيش از اين اصغر فرهادي قصه‌هاي اين فيلم را آماده كرده بود و طرح او تصويب شده بود و چون ايشان درگير كار شد، من قرار شد كه به جاي او كار كنم.
    وي ادامه داد: من افسوس مي‌خورم كه از اين موضوع مي‌توانستيم يك «ده فرمان» بسازيم، چون قرار بود اين موضوع 14 قصه داشته باشد و ما مي‌توانستيم «ده فرمان» خودمان را از اين قصه‌ها بيرون بكشيم و به ماوراي ذهن و باورمان بپردازيم كه متأسفانه ميسر نشد و در حد دو فيلم ماند و من همين‌ جا اميدوارم كه ادامه پيدا كند.
    در ادامه «رسول صدرعاملي» در پاسخ به اين سوال كه چرا توليد فيلم‌هاي ديگري با اين مضامين متوقف شده است، گفت: بر اساس موضوع زيارت، 9 قصه در طول 3 سال نوشته شد كه تحقيق و پژوهش فراوان داشت. همه تلاش ما اين بود كه روح حاكم به فيلم باتوجه به خطراتي كه اين نوع فيلمسازي و لحن را تهديد مي‌كند، كم شود. در فيلمي كه كوچك‌ترين اشتباهي آن را به ورطه خرافه‌گويي مي‌اندازد و ممكن است كه با اشتباه اندكي به ورطه تقابل بيافتي، اين فيلم مي‌خواهد به ذهن و روح و روان آدم‌ها وارد شود و ببيند كه در چنين شرايطي چه اتفاقي براي آنها مي‌افتد.
    صدرعاملي درباره قرابت مضمون اين فيلم با عقايد شخصي‌اش گفت: حتما اين موضوع به افكارم نزديك بوده كه به سراغش رفته‌ام. فيلم‌هاي من در جشنواره‌هاي مختلف جهاني شركت كرده‌اند و هم از دايره امر به معروف و نهي از منكر جايزه گرفتند. به نظرم ما دو نوع سينما داريم كه يكي تجربي و ساختارشكن است و باعث مي‌شود كه سينماي حرفه‌اي فضايي بازتر داشته باشد و ديگر، فيلمي كه فقط براي نمايش عرضه مي‌شود.
    وي درمورد بحث زائر و زيارت در اين فيلم گفت: بحث اين فيلم، ساختاري است كه برخلاف نمونه‌هاي مشابهش، مي‌خواهد ايمان در بافت و تمام لحظاتش باشد.
    وي به سختي‌هاي فيلمبرداري اين فيلم اشاره كرد و گفت: به ياد دارم روز اول فيلمبرداري ما اول ماه رمضان بود و كارمان شب عيد فطر به پايان رسيد. هفتاد درصد فيلمبرداري ما برخلاف فيلم «شب»، در روز اتفاق مي‌افتاد و ما وقتي در حرم كار مي‌كرديم، همه روي كار ما حساسيت داشتند و كنجكاو بودند.
    وي افزود: وقتي كار ما به پايان رسيد، تمام خدامين و آدم‌هايي كه در آستانه قدس رضوي بودند، از سينماگران ايران حلاليت طلبيدند كه پيش‌از اين طور ديگري در مورد آنها فكر مي‌كردند.
    صدرعاملي در مورد سفارشي بودن اين فيلم گفت: ساخت اين فيلم سفارش شده است اما ما آن را سفارشي نساختيم. بايد براي ديدن اين فيلم كمي آرامش و متانت و صبوري داشت. تمام عوامل اين فيلم با هم عهد بستند تا اين فيلم به خوبي ساخته شود.
    وي درباره حضور «حامد بهداد» در اين فيلم گفت: من با تعريفي كه از «حامد بهداد» دارم، معتقدم آن بخش اصلي كه شامل بازيگري، شوق و تلاش‌هاي اوست، ديده نشده و بخش عمده بازيگري او پنهان مانده است.
    وي در انتهاي سخنانش درباره نداشتن قصه مشخصي در اين فيلم گفت:‌ سينما هرگز نمي‌تواند بدون قصه باشد اما روايت ما از قصه متفاوت است. قصه اين فيلم ملودرام و جذاب است و من هرگز مخالف سينماي قصه‌پرداز نيستم.
    فيلمنامه‌نويس اين اثر سينمايي نيز در انتها گفت: ما هرگز براي ساخت اين دو فيلم قصه، كم نداشتيم، من هميشه در نگارش فيلم‌نامه‌هايم ابتدا بسيار باز و راحت مي‌نويسم و همه چيز را مي‌بينم و بعد با همفكري كارگردان و فيلمبردار و ديگر عوامل فيلم شروع به كوتاه كردن فيلمنامه مي‌كنم.
    وي ادامه داد: در ابتدا قرار بود اين اثر سريالي چهارده قسمتي بين 45 تا 50 دقيقه باشد كه با مشورت شوراي صداوسيما به اين نتيجه رسيديم كه قصه‌ها براي فيلم سينمايي مناسب هستند. ما آنقدر قصه كم نداشتيم كه داستان را كش بدهيم. حتي براي فيلم سينمايي «شب» نيز خواستيم بخش‌هايي از كار را كوتاه كنيم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com