1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 524  تاريخ مخابره خبر:  ۲۲/۸/۱۳۸۷  نوع : نقد
 کد خبر : 138708260110  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۷:۲۸
    ۱۳۸۷/۰۸/۲۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

به همين سادگي؛ خيلي نزديك

مهم نيست ميركريمي از كاغذ بي‌خط تأثير گرفته باشد يا نه، مهم همراهي مخاطبي است كه او فيلم را برايش ساخته نه بعضاً آن‌هايي كه با وجود لذت بردن از فيلم به اين فكر مي‌كنند كه چه‌طور ايراد بگيرند و چگونه ميركريمي را بكوبند كه اي واي، اي هوار، خيلي دور خيلي نزديك كجا و اين كجا! وقتي ميركريمي از يك فيلم انتحاري صحبت مي‌كند، يعني پيه اين‌ها را به تنش ماليده است حال آن‌كه شايد بيش‌تر مخاطبانش اين تجربه‌ي جديد را پسنديده باشند.

در جشنواره‌ي فيلم فجر حتماً به فيلمنامه‌هاي شلوغ و پرملات همراه با مقادير لازم گره برخورده‌ايد كه كشش لازم براي همراهي مخاطب با تصاوير و داستان را نداشته‌اند؛ تماشاگر غر مي‌زند، خميازه مي‌كشد، روي صندلي‌اش وول مي‌خورد، به ساعتش نگاه مي‌كند و حتي براي دوستي يا‌ آشنايي پيامك مي‌فرستد. در اين شرايط اگر داستاني به‌ظاهر خطي اين مخاطب كم‌طاقت را تا پايان فيلم پايبند خود كند بايد سراغ كارگردان و عوامل كاربلد را در آن گرفت؛ كارگرداني چون رضا ميركريمي، فيلمبرداري چون محمد آلادپوش و تدوينگري باز هم چون ميركريمي.
به همين سادگي در عين سادگي، پيچيده است. 95 دقيقه‌يي كه ميركريمي آن را از دل پلان‌هاي گرفته‌شده درآورده و آن‌ها را به زيبايي كنار هم قرار داده، قرار است يك زن خسته از روزمر‌گي را به زندگي بازگرداند؛ منظور از زندگي حفظ كانون خانواده است و اين‌جاست كه فيلمنامه‌ي كريمي و شادمهر راستين جزييات ظريفش را نشان مي‌دهد، اين‌جاست كه برخلاف عقيده‌ي بعضي‌ها كاغذ بي‌خطِ تقوايي تكرار نمي‌شود. شايد ساختار همان ساختار باشد، اما ضمن ارادت خدمت ناصر تقوايي، كاغذ بي‌خط در لحظات بسياري مخاطب را به حال خود رها مي‌كند، اوج و فرود خاصي ندارد، اين همه جزييات ندارد و در كل با وجود شكستن مرزها و ورود به گونه‌يي غيرمستعمل در سينماي ايران كشش به همين سادگي را ندارد و به همين سادگي هم به دل نمي‌نشيند. مهم نيست ميركريمي از كاغذ بي‌خط تأثير گرفته باشد يا نه، مهم همراهي مخاطبي است كه او فيلم را برايش ساخته نه بعضاً آن‌هايي كه با وجود لذت بردن از فيلم به اين فكر مي‌كنند كه چه‌طور ايراد بگيرند و چگونه ميركريمي را بكوبند كه اي واي، اي هوار، خيلي دور خيلي نزديك كجا و اين كجا! وقتي ميركريمي از يك فيلم انتحاري صحبت مي‌كند، يعني پيه اين‌ها را به تنش ماليده است حال آن‌كه شايد بيش‌تر مخاطبانش اين تجربه‌ي جديد را پسنديده باشند.
چه زيبا از تلويزيون به عنوان يك عنصر اصلي روزمرگي استفاده شد! چه ديدني بود تصاوير رقص كودكانه‌ي آن چند دختر با صداي گرم محسن چاووشي كه انگار صيقلي بود بر روح خسته‌ي آن زن! چه حسن انتخابي بود هنگامه قاضياني كه گويي همين زن در همان خانه زندگي مي‌كرد! شخصيت‌هاي داستان در اين مجال 95 دقيقه‌يي چه خوب تعريف و پرداخت شده بودند، چه خلوت زيبايي ايجاد شد بين مادر و پسرش در آن فضاي تاريك زير تخت! برخورد مادر با دو فرزندش را حتماً در اطرافمان ديده و حس كرده بوديم، مراسم عروسي و تدارك جشن چه دورنماي جالبي در ذهن بيننده ايجاد كرد كه قرار است اتفاقي تازه رخ دهد و روشنايي به زندگي اين مادر بازگردد، برف مي‌بارد و زن همسايه از هنگامه قاضياني به خاطر سپيدبختي‌اش مي‌خواهد كه از قرآن استخاره كند و اين استخاره انگار پاسخي مثبت است به بازگشت او به جمع خانواده‌اش و آن‌گاه بهترين زمان براي پايان فيلم است، جايي كه شوهرش در حالت خواب‌آلودگي با ذكر يك جمله نيازش را به شريك زندگي‌اش اعلام مي‌كند و براي اولين بار برق نگاه اين زن نشانه‌يي است براي ماندن و زندگي كردن در كنار شوهر و فرزندانش؛ اين تنها گوشه‌يي از جزييات اين قصه‌ي خودماني ميركريمي بود كه به دلم نشست.
مهدي كشاورز


* جوايز فيلم به همين سادگي

جشنواره جشن خانه سينما ـ دوره دوازدهم
بخش مسابقه
ـ تنديس، بهترين فيلمنامه (شادمهر راستين)
ـ تنديس، بهترين فيلمنامه (سيدرضا ميركريمي)
ـ تنديس، بهترين كارگرداني (سيدرضا ميركريمي)

جشنواره بين المللي فيلم فجر ـ دوره بيست و ششم
بخش مسابقه سينماي آسيا
ـ سيمرغ بلورين، بهترين فيلمنامه (شادمهر راستين)
ـ سيمرغ بلورين، بهترين فيلمنامه (سيدرضا ميركريمي)
ـ سيمرغ بلورين، بهترين كارگرداني (سيدرضا ميركريمي)

جشنواره بين المللي فيلم فجر ـ دوره بيست و ششم
بخش مسابقه سينماي ايران
ـ سيمرغ بلورين، بهترين فيلم (سازمان توسعه سينمايي سوره)
ـ سيمرغ بلورين، بهترين فيلمنامه (شادمهر راستين)
ـ سيمرغ بلورين، نقش اول زن (هنگامه قاضياني)
ـ سيمرغ بلورين، بهترين فيلمنامه (سيدرضا ميركريمي)
ـ سيمرغ بلورين، بهترين فيلم (سيدرضا ميركريمي)

جشنواره جشن خانه سينما ـ دوره يازدهم
بخش مسابقه
ـ شركت كننده (سيدرضا ميركريمي)

منتقدين سينماي ايران

ـ جايزه بهترين فيلم

سي امين جشنواره فيلم مسكو

ـ جايزه بزرگ گئورگ طلايي براي بهترين فيلم به همين سادگي(رضا ميرکريمي)
ـ جايزه بهترين فيلم بخش رقابتي اصلي جشنواره از نگاه منتقدان روسي به: فيلم به همين سادگي ساخته رضا ميرکريمي
ـ جايزه فيل سياه و سفيد از طرف مجمع منتقدان فدراسيون‌هاي روسيه

جشنواره فيلم وارنا
ـ جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن (هنگامه قاضياني)
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com