1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 488  تاريخ مخابره خبر:  ۲۲/۸/۱۳۸۷  نوع : نقد
 کد خبر : 138708260109  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۴:۲۰
    ۱۳۸۷/۰۸/۲۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

به همين سادگي به همان سادگي

آخرين اثر رضا ميرکريمي را ميتوان با کمي فرجه بهترين فيلم جشنواره ششم دانست.هرچند حضور نامي همانند مجيد مجيدي و آواز گنجشکهايش سخت مانع از آن فرجه خواهد شد.اين نکته را نيز بهتر است همين اول کار بگوييم که نشانه هايي از دين پوشاني در به همين سادگي به سادگي قابل تشخيص بود.

داستان روايت زني است که در ترديد ميان ترک همسر و ماندن مردد است.طاهره زني سنتي و خانه دار است و در مقابل،شوهرش امير يک آرچيتکت توانمند که قرار است فردا در مسابقه معماري مقام کسب کند.در تيتراژ ابتدايي دستي(که در نهايت مي فهميم دست کيارستمي بوده است!!) اسامي فيلم را درعين سادگي مي نويسد و مفهوم سادگي را به خوبي نشان مي دهد. کارگردان از همان سکانس ابتدايي فيلم سعي مي کند تنهايي، خستگي و دلزدگي زن در زندگي اش را نشان بدهد. در ادامه داستان نيز مسئله خسته کننده بودن شرايط زيستي شخصيت اصلي داستان مورد تاکيد قرار مي گيرد تا مخاطب به اين نتيجه برسد که به خاطر بي توجهي هاي اطرافيان، بردباري زياد و تلاش فراوان زن براي حمايت از همسر و فرزندان طاقتش به انتها رسيده است.ازجمله نکات بسيار برجسته"به همين سادگي" اين است که فيلم در يک روز روايت مي شود و از همه مهمتر اينکه فضاي کار يک آپارتمان است و تنها زمان هايي بسيار اندک در کوچه و خيابان فيلم ادامه مي يابد نکته اي که مي توان آن را يکي از بارزترين نقطه قوتهاي فيلم و کارگرداني دانست.فيلم با نمايي آغاز مي شود که طاهره بربلنداي ساختماني در تهران دود گرفته به شهري شلوغ مي نگرد که در آن بيش از هر صدايي،آژيرر آمبولانس ها و ماشين ها ي پليس است که شنيده مي شود. کارگردان طاهره را در نمايي به تصوير مي کشد که در ميان ملافه هايي رنگارنگ و البته چندتايي ديش ماهواره اسير است.درادامه کارگردان براي اينکه نشان دهد طاهره رابطه خوبي با پيشرفت و تکنولوژي دارد به تماشاگر نمايي را نشان مي دهد که در آن يکي از زن هاي همسايه که از ماهواره(نماد تکنولوژي) استفاده مي کند از سوار شدن در آسانسور مي ترسد اما طاهره به راحتي از آن استفاده مي کند .محيط خانه طاهره بسيار شبيه به خانه هاي واقعي ماست.تلويزيوني که برنامه مردم ايران سلام را نشان مي هد و صدايش تا همه اتاق هاي خانه شنيده مي شود. و سماوري که مي جوشد و چاي آماده را نويد ميدهد.دکوراسيون خانه طاهره پراست از نشانه ها و نماد هايي که بيانگر همان علاقه زن خانه به زندگي سنتي است. مانند همان سماوري که ذکرش آمد و در بسياري از مديومشاتهاي فيلم حضور دارد."به همين سادگي" في الواقع تقابل سنت با مدرنيزم است همام چيزي که اگر در فيلم هاي ميرکريمي دقيق شويم مي بينيم بزرگترين دغدغه ذهني اوست.هرچند زيرنورماه را بايد دارنده ي بهترين نمره در کارنامه او دانست اما از پرداخت هاي سينمايي و زيبايي شناسانه "خيلي دور خيلي نزديک" هم نبايد گذشت.آنجا که با يک پايان بندي استادانه کارگردان تمام حرف هايش را به کرسي عمل مي نشاند.اما آنچه آخرين ساخته ميرکريمي نشبت به خيلي دور خيلي نزديک و ساير آثارش در رديف پايين تري قرار مي دهد اشارات محدود او به الملن ها و فاکتور هاي مذهبي است.استخاره قرآن و نمايي که طاهره در آن نماز مي خواند تنها تصاويري است که مستقيماً مذهب را به فيلم مي آورد.که حتي همين ها نيز بسيار کليشه اي و تکراري و بدور از پرداخت هاي سينمايي قابل انتظار است.فيلم پراست از نماهايي که در آن تنهايي زني را ميبينيم که در ميان شهري بزرگ مردد از تصميمي است که گرفته يا مي خواهد بگيرد.تصاوير مديوم شاتي که از طاهره در شهر مي بينيم به خوبي تنهايي او را به مخاطب نشان مي دهد،حني درکلوزآپ ها نيز زني را مي بينيم که چهره ي هميشه خسته اش به خوبي بيان گر محتواي دروني داستان است.ميرکريمي در اين اثر روي مسئله بيان تصويري تاکيد بيشتري مي کند. مقايسه زندگي زن با مرد تنها خانه روبرويي که همخانه اش يک گربه است، تاکيد بر مسير رفت و برگشت زن از روي پل هوايي اتوبان براي ملاقات با استاد شعر و داستان، تک افتادگي زن به خاطر نوع حجاب در ميان زناني با تيپ امروزي در پياده رو، بارش برف روي پشت بام و تلاش زن براي برداشتن ملحفه هاي سفيد از روي بند رخت و در پايان مسئله باز کردن قرآن تازه عروس ترفندهاي مناسبي براي ايجاد فضاي مناسب بصري است.در اين فيلم مسئله حاشيه اي عروسي يکي از همسايه ها، زن باردار تازه وارد که از آسانسور مي ترسد يا شيطنت علي و دوستش براي خوردن کيک و تلاشي که زن براي راضي نگه داشتن دخترش مي کند و نحوه رفتار منشي شرکت که به تماس هاي موبايل همسرش پاسخ مي دهد در طول داستان فراز و نشيب هايي به وجود مي آورد که تاحدودي مخاطب را به تماشاي اثر و دنبال کردن قصه تشويق مي کند.از نکات حاشيه اي اين فيلم نيز مي توان به استفاده مجدد ميرکريمي از لهجه زيباي مِشِدي و نشان دادن تصاويري از کوير(لوکيشن مورد علاقه ميرکريمي)در تلويزيون خانه اشاره کرد.توجه و دقت بيش از اندازه کارگردان به مسائل خانه داري نيز مثال زدني است.اينکه زن قبل از قرار دادن لباس هاي لباس شويي جيبها را خالي ميکند و يا نظم مثال زدني فريزر خانه و نيز شيوه گرم کردن غذا از جمله اين موارد است.در پايان اينکه "به همين سادگي" از ديد من نمره ي 16 از بيست مي گيرد.
منبع: اميرحسين يزدان پناه

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com