1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 506  تاريخ مخابره خبر:  ۲۲/۸/۱۳۸۷  نوع : نقد
 کد خبر : 138708260107  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۲۰:۴۷
    ۱۳۸۷/۰۸/۲۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

تلنگر ، به همين سادگي

سينماي ايران در روزگاري که مي گذرد، به دسته هاي مختلفي تقسيم شده است. دسته اي که متاسفانه يا خوشبختانه تعدادشان اين روزها رو به فزوني مي رود، صرفاً براي تصرف گيشه توليد و پخش مي شوند و محتوا و پيامي در قبال آنها شنيده و بيان نمي شود. استفاده از بازيگران صاحب نام، نياز فيلم به فروش را برطرف مي سازد و الزامي براي فيلم نامه خوب، آموزنده و گيرا وجود ندارد.

دسته اي ديگر به آن مجموعه ساخته هايي مربوط مي شود که نه فيلم نامه پرباري دارند، و نه بازيگراني گيشه پرکن! که قطعاً تهيه کننده آنها پس از اکران به ضعف کار خويش پي برده و پشيماني سودي برايش ندارد!
فيلمهاي معناگرا، ديگر بخش از دسته بندي فيلم هاي روز سينما هستند که خوشبختانه بعضي از اين فيلمها، مانند خيلي دور خيلي نزديک، مورد توجه مخاطب قرار گرفته و تا حدودي گيشه ها را در دست گرفته اند.
در لابلاي توليدات کم شمار ولي ارزشمند سينماي ايران، به دور از مباحث فني و تکنيکي، به بررسي فيلمي مي پردازم که به سادگي حسي غريب را در وجودم شعله ور ساخت. « به همين سادگي» ساخته تحسين برانگيز « سير رضا ميرکريمي». که اميدوارم با تماشاي اين فيلم و مطالعه اين سطور تلنگري مشابه در مخاطب ايجاد شود.
فيلم در واقع زندگي مادري است با تمام سختيها، دلخوشي ها، غصه ها و روزمرگي ها. مادر، در اين فيلم، تمام داستان است. هيچگاه وجودش با عناصري حاشيه اي پوشانده نمي شود. حواشي پرت، تقويت کننده هويت واهميت مادر است. هيچکدام از صحنه هاي فيلم، شاهد امري خلاف واقع، عجيب و دور از ذهن نيست. شايد بتوان آنرا روايتي مستند از زندگي مادران ايران دانست. فيلمنامه شما را تا اعماق وجود يک مادر جلو مي برد. با غصه هاي مادرانه زندگي مي کند، مي خندد و اشک مي ريزد. حتي سنگدل ترين انسانها هم ياد مادرانشان مي افتند. بچه ها نمادي از ما هستند و ما، تمام انسانهايي هستيم که لزومي به مادر بودنمان نيست. تنها بايد وجود مادر را براي خود حس کرده باشيم. اين تنها رمز درک قدرت فيلم است. نيازي نيست که به دنبال موضوعي خاص و جذاب باشيد، زندگي مادرانه، بدون شک گيراترين موضوعي است که در زندگي از کنارش براحتي عبور مي کنيم و غصه هاي عادي و روزمره مادرانمان، سخت ترين آساني است که ناديده مي انگاريم.
وقتي اندوه و تشويش ذهن مادر از قهر کوتاه مدت و ساده فرزندش به ما عرضه مي شود، تصور دوري بلندمدت و بدخلقي احمقانه با مادري که بزرگترين دلخوشي روزگارش قربت فرزند است و نيکي از او، به کلي مخدوش مي شود. گاهي ما را به اعماق کودکي مان فرو مي­برد و بازخواست مي کند.گاهي به رفتار امروزمان مي رساند و پشيمانمان مي کند. حس مادر بودن در بيننده تزريق مي شود. شخصيت هاي خردسال فيلم به اژدهايي تبديل مي شوند که بي رحمانه وجودمان را مي بلعند. از آنها متنفر مي شويم، ولي آيا به اين نتيجه مي رسيم که آنها آينه اي از خود ما هستند؟! اکثر ما رفتارمان با مادرانمان به مراتب بدتر از شيطنت هاي کودکانه نمادهاي کودکي مان بوده و هست. مادر به واقع تنها قاضي عادلي است که حکمش همچون عدالت علي (ع) صحيح و پاک است. براي خود هيچ نمي خواهد و زندگي بدون فرزندش برايش اهميتي ندارد، حتي با وجود رفتارهاي خارج از عرف آنها.
با تماشاي اين فيلم، تلنگري هرچند دير در وجود بيننده زده مي شود. آيا رفتار ما با مادرانمان در شأن محبت شان، عدالت شان و صداقت شان بوده است؟! آيا مي توان بازگشت؟! آيا دير نشده است؟! اگر هنوز سايه محبت مادر بر سرتان گسترده است، دير نيست! وجود مادر که تنها دلخوشي اش فرزند است، هميشه چشم براه محبت ماست.
در پايان باز هم اميدوارم به تماشاي اين فيلم بنشينيد تا با بازي فوق العاده «هنگامه قاضياني»، که مادر بودنش تمامي معناي بازيگري در فيلم است، به گذشته باز گرديد و بدون چشم داشت به داستاني طنز و سرگرم کننده، تنها تحول و تلنگري واقعي را با تمام وجود حس کنيد.
پويان نظارت

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com