1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 360  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۷/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138707280104  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۱۷:۵۰
    ۱۳۸۷/۰۷/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

مستندساز آمريکايي با چشم‌هاي اشک‌آلود تقدير شد

دومين جشنواره سينما حقيقت شب گذشته با برگزاري مراسم اختتاميه در تالار وحدت و تقدير ويژه از ريچارد ليکاک مستندساز باسابقه آمريکايي پايان يافت.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، مراسم پاياني دومين جشنواره سينما حقيقت با حضور محمدرضا جعفري جلوه معاون سينمايي وزير ارشاد، محمد آفريده دبير جشنواره، منوچهر طياب، خسرو سينايي، حبيب احمدزاده و جمعي از مستندسازان ايراني و خارجي ديشب برگزار شد و برگزيدگان بخش‌هاي ملي، بين الملل و جنبي جوايز خود را دريافت کردند.
    اين برنامه با اجراي محمد سلوکي و پخش بخش‌هايي از مستند "سند يک نامه" به کارگرداني مهدي بماني به صورت رسمي آغاز شد. اين مستند که در بخش 30 سال انقلاب اسلامي جشنواره به نمايش درآمده بود، به شخصيت مومن شاه قناعت مي‌پرداخت که نامه تاريخي امام خميني (ره) را به گورباچف در سال 1989 ترجمه کرده بود.
    مراسم با اهداي لوح تقدير به کارگردانان برگزيده بخش مستندهاي 30 سال انقلاب اسلامي ادامه يافت. عباس اميني سازنده مستند "قصه شب" با اشاره به اينکه فيلمش مربوط به آتش‌سوزي سينما رکس آبادان است، گفت: نمايش اين فيلم در آبادان موجب شد مسئولان شهر طبقه بالاي سينما را تبديل به فرهنگسرا کنند و يکي از خيابان‌هاي شهر رکس نامگذاري شود.
    همانطور که پيش از اختتاميه در خبرها آمده بود در اين مراسم از ريچارد ليکاک کارگردان و مستندساز آمريکايي تقدير ويژه شد. ليکاک که با تشويق ايستاده حاضران مواجه شده بود، با صدايي هيجانزده و چشماني اشک‌آلود گفت: براي اولين بار به ايران سفر کرده‌ام و به لحظه به لحظه حضور در ايران و اين جشنواره افتخار مي‌کنم. ايران و شما را دوست دارم.
    سه سکه بهار آزادي هديه مديران جشنواره سينما حقيقت به ليکاک بود که سلوکي اين هديه را يادگاري از ايرانيان به اين فيلمساز دانست. با پايان تقديرهاي اوليه، جوايز بخش جنبي جشنواره اهدا شد و انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي نخستين گروهي بود که تنديس‌ها و ديپلم‌هاي افتخار را به برگزيدگان اهدا کرد.
    محمد شيرواني براي توليد مستند "444 روز" با موضوع ماجراي گروگانگيري جاسوس‌هاي سفارت آمريکا در تهران مورد تقدير قرار گرفت. جايزه انجمن منتقدان نخستين تنديسي بود که مهدي منيري براي "تينار" در اين مراسم دريافت کرد. او پس از کسب اين جايزه گفت: به اميد روزي که بچه‌هاي کار فقط در کتاب‌ها باشند.
    در بخش صندوق حمايت از مستند نيز علاوه بر سه طرح "وطن دوم" ارسلان اميري، "تپه تا تپه" مهدي گنجي و "ورود ممنوع" احمد ميراحسان که مورد حمايت 70 ميليون ريالي قرار گرفتند، به صلاحديد کميته انتخاب اين بخش طرح حسن نقاشي نيز مورد حمايت 30 ميليون ريالي قرار مي‌گيرد.
    با حضور هيات داوران بخش مسابقه ملي جوايز اين قسمت در 9 بخش اهدا شد. سيدرضا فتاح تهيه‌کننده مستند "جاذبه" و برنده جايزه بهترين تهيه‌کننده مستقل گفت: توليد اين مستند پنج سال طول کشيد و در جريان آن جواد پاليزبانيان قهرمان موتورسواري کشور هنگام فيلمبرداري جان باخت و تعدادي ديگر نيز يا قطع نخاع شدند يا دست و پايشان دچار آسيب شد.
    محمدحسن دامن‌زن برنده تنديس بهترين فيلم نيمه‌بلند هم گفت: آروز داشتم در 23 سالگي جايزه مي‌گرفتم، اما آن سال‌ها من آواره بودم و از ايران راهي دبي، کويت و آمريکا شدم و در نهايت به ايران بازگشتم و براي شما فيلم ساختم.
    ابراهيم سعيدي هم که در غياب زهاو سنجاوي ديگر کارگردان "همه مادران من" جايزه بهترين کارگرداني مستند بلند را گرفته بود گفت: "همه مادران من" مدت‌ها مورد بي‌مهري بود تا اينکه در جشنواره سينما حقيقت مورد توجه قرار گرفت.
    جايزه بهترين مستند بلند جشنواره به مهدي منيري براي "تينار" اهدا شد و وي پس از حضور روي سن گفت: برايم دعا کنيد تا از دخمه پخش شبکه سه خارج و پس از پنج شش جايزه "تينار" بتوانم در همان شبکه به عنوان مستندساز استخدام شوم.
    در ادامه هيئت داوران دومين جشنواره سينما حقيقت جايزه‌اي را به عنوان جايزه ويژه دبير جشنواره به "بانوي گل سرخ" ساخته مجتبي ميرتهماسب براي تصوير زندگي تاثيرگذار يک خانواده اهدا کردند.
    با اجراي موسيقي ميلاد کيايي و داريوش اسحاقي اهداي جوايز بخش ملي پايان يافت و نوبت به جوايز بخش بين‌الملل رسيد. اما به دليل آنکه سلوکي فراموش کرده بود برگزيده بخش بهترين صدا را بخواند، آفريده روي صحنه رفت تا اين جايزه را به اصغر آبگون اهدا کند.
    دبير جشنواره که در تمام مراسم سخن نگفته بود در اين زمان گفت: البته اين تنها چيزي نبود که آقاي سلوکي فراموش کردند. مبالغ جوايز ما عنوان نشده که برترين‌هاي جشنواره در بخش‌هاي مختلف پنج، هفت و 10 ميليون تومان جايزه نقدي دريافت کرده‌اند.
    سينايي عضو هيئت داوران بخش بين‌الملل فيلم‌هاي بالاي 60 دقيقه پيش از اهداي جوايز اين بخش گفت: 41 سال است در ايران فيلم مي‌سازم و در اين مدت جشنواره‌هاي بسياري ديده‌ام. شايد هنوز بالکن‌ها و تعدادي از صندلي‌ها در اختتاميه جشنواره سينما حقيقت خالي است، اما اگر اين جشنواره فعاليت خود را در همين سطح ادامه دهد اينها هم پر مي‌شوند.
    وي ادامه داد: در اين 41 سال جشنواره مستندي مانند جشنواره سينما حقيقت ايران نديده بودم و الان شاهد برگزاري جشنواره‌اي هستيم که به واسطه آن بهترين مستندسازان جهان در اين سالن جمع شده‌اند. برپايي جشنواره محقق نمي‌شد مگر با همت مديران و حمايت‌هاي آنان که نبايد تشويق کردن آنان را فراموش کنيم.
    مراسم با اهداي دو تنديس بهترين فيلم مستند بالاي 60 دقيقه در بخش بين‌الملل در حالي به کار خود پايان داد که حضور نابهنگام مارسين کوژالکا فيلمساز لهستاني پاياني مغشوش براي دومين جشنواره مستند ايران: سينما حقيقت رقم زد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com