1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 480  تاريخ مخابره خبر:  ۱۵/۲/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138702150000  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۰۹:۲۴
    ۱۳۸۷/۰۲/۱۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

13 فيلم در راه جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان‌

با نزديك شدن به زمان برگزاري بيست و دومين جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان و با مرور آثار كودكانه آماده نمايش در اين جشنواره، چشم‌انداز روشني را براي اين سينما و اين جشنواره مي‌توان ترسيم كرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از خبرگزاري فارس، مرور وضعيت توليد سينماي كودك نشان مي‌دهد كه 13 فيلم بلند سينمايي مربوط به مخاطبان اين گروه سني در مراحل مختلف توليد به سر مي برند و بسياري از آن آماده نمايش هستند.
    «جعبه موسيقي»، «هامون و دري»، «زماني براي دوست داشتن»، «نشاني»، «زمزمه بود»، «به خاطر خواهرم»، «سفر به سرزمين دور»، «قند تلخ»، «كتوني سفيد»، «يك وجب از آسمان»، «در ميان ابره»، «كودك و فرشته» و «خاك سرد» از جمله اين فيلم‌ها هستند.
    بايد توجه داشت كه در سال جاري طبق گزارش هاي منعكس شده از منابع رسمي در حدود 80 فيلم در حال توليد است و 13 فيلم سينمايي در حوزه سينماي كودك و نوجوان، يعني حدود 20 درصد از توليدات سالانه كه آمار كمي نيست و مي‌توان وضعيت مطلوبي را براي بيست و دومين جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان متصور شد.
    جعبه موسيقي، هامون و دريا، در ميان ابرها، ديوار و كتوني سفيد از جمله فيلم هايي هستند كه در جشنواره فيلم فجر به روي پرده رفتند و از آثار مطرح اين رويداد بودند.
    «جعبه موسيقي» ساخته فرزاد موتمن فيلمي است كه با توجه به موضوع حساس و جذاب خود، با دقت عمل زيادي ساخته شد فيلم داستان تقابل يك كودك و فرشته مرگ را نشان مي‌دهد كه در نهايت مسائلي چون انتظار را مطرح مي كند؛ اين فيلم از جمله آثار فاخر سينماي كودك به شمار مي رود كه با توجه به حضور بازيگران شناخته شده و بازي مناسب كودكان اين فيلم مي تواند مورد استقبال مخاطبان جشنواره كودك قرار گيرد.
    «هامون و دري» نيز به باور مخاطبان جشنواره، فيلمي شاخص در پرونده كاري فروزش به شمار مي‌رود فروزش با دو فيلم مي‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد و «هامون و دري» انتظار مخاطبان رانسبت به فيلم زماني براي دوست داشتن افزايش داده است.
    «در ميان ابره» از جمله فيلم‌هاي مطرح جشنواره فجر بود كه توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول فيلمساز را به خود اختصاص داد و از جمله فيلم هايي بود كه توانست ارتباط موثري با مخاطبان جشنواره برقرار كند.
    اين آمار نشان مي دهد كه سينماي كودك در حوزه توليد افزايش محسوسي داشته است حال رها كنيم اين بحث تكراري براي كودك و درباره كودك را كه با نزديك شدن به جشنواره كودك مطرح و با پايان آن فراموش مي شود اين فيلم ها با توجه به تعريفات اخير سينماي كودك در زمره اين سينما قرار مي گيرد و از تنوع مضموني نيز برخوردارند , از موضوعات ماورايي گرفته تا ورزشي و يا اجتماعي و غيره. همچنين تنوع فيلمسازان نسل هاي مختلف در اين آثار مشهود است كه از فيلمسازان قديمي و آشناي سينماي كودك از جمله فروزش و طالبي تا فيلمسازان جوان در اين حوزه فعاليت كرده و آثاري را ارايه داده اند.
    با اين تفاسير , بايد توجه داشت كه حتي كشوري مثل ايتاليا كه جشنواره مهمي چون جيفوني را برگزار مي كند سالانه بيش از چند توليد كودك ندارد و اين توليدات در رقابت با آثار ساير كشورها قرار مي گيرند و تنور جيفوني از اين طريق گرم مي شود . در واقع, اين جشنواره همواره بر بخش بين الملل خود تاكيد دارد اما ما انتظار داريم بخش سينماي ايران در جشنواره كودك مانند بخش سينماي ايران در جشنواره فيلم فجر باشد كه قياس دور از ذهني است اما اگر سينماي كودك و نوجوان را ژانر تلقي كنيم و به اندازه اين 14 اثر در ساير ژانر ها نيز فيلم توليد شود، شايد آمار توليد سينماي ايران بسيار فراتر از وضع موجود باشد، كاري به كيفيت آثار توليد شده نداريم اما اگر نيمه پر ليوان را ببنيم وضعيت توليد سينماي كودك مطلوب است و اين وضعيت حتي با خروجي سينماي كودك تناسب ندارد، به‌گونه‌اي كه اگر در نظر بگيريم كه در طول سال جاري و يا سال گذشته چند فيلم كودك اكران شده است، به اين نتيجه مي‌رسيم كه در حالي كه ما خروجي نداريم، 14 فيلم در سال توليد مي‌شود، به همين دليل مهمترين مشكل سينماي كودك را بايد در اكران اين سينما جست كه با وجود وعده‌هاي بسيار هنوز تعريف نشده است، مجمع سينماي كودك نيز سالياني است كه مرده و اين سينما كه زماني مخاطبان بسياري داشت هم اكنون وضعيت نابساماني دارد.
    سال گذشته نيز آثار مشابه با اين توليدات، با كودكان همداني ارتباط برقرار كردند و جشنواره توانست تا حدودي شادي را براي كودكان غرب كشور به ارمغان آورد و صف‌هاي طويلي در جلو سينماهاي جشنواره شكل گرفت، در واقع هم اكنون جشنواره ميهمان استاني شده كه دغدغه برگزاري آن را دارد و مثل گذشته به تكرار و روزمرگي دچار نشده است. همين اندازه كه جشنواره توانسته باعث زندگي و پويايي سينما در يك منطقه شده بايد آن را به فال نيك بگيريم.
    فراموش نكنيم هر رويدادي تاثيراتي مقطعي و تاثيراتي طولاني مدت دارد، اما ساخت يك سالن سينما پروسه‌اي طولاني مدت در حوزه سينما به شمار مي رود كه جشنواره موفق شده در كوتاه مدت تاثيراتي بلند مدت را در همدان ايجاد كند، در واقع استاني كه از كمترين سالن هاي سينمايي فعال برخوردار بود هم اكنون يك قطب سينمايي در سطح كشور محسوب مي‌شود و بازار خوبي براي ارايه محصولات سينماي ايران خواهد بود , سال گذشته 5 سالن سينمايي به ظرفيت سينماهاي اين استان اضافه شد سالن‌هايي كه مخاطبان و حتي ميهمان مختلف به كيفيت صوتي تصويري و خدماتي آن صحه گذاشتند و هم اكنون نيز قرار است فيلم‌هاي بخش هاي مختلف جشنواره در 22 سالن سينما و نمايش فيلم استان به روي پرده رود كه رسيدن به اين وضعيت را بايد نوعي دستاورد ملي بدانيم.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com