1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 444  تاريخ مخابره خبر:  ۲۷/۱۱/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138611270100  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۱۹:۳۶
    ۱۳۸۶/۱۱/۲۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

ده ميليارد ريال بودجه در سال 87 براي حمايت از فيلمسازان

معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه بخش "تجلي اراده ملي" بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر گفت : اين مجلس يک آراستگي دارد تحت عنوان تجلي اراده ملي , من از چند منظر, از اين عنوان و نشان بهره مي گيرم و سعي مي کنم مواردي را به اختصار بيان کنم.

به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، مهندس "محمدرضا جعفري جلوه" در مجتمع فرهنگي آزادي تهران , افزود: تجلي اراده ملي در يک منظر يعني فراهم شدن چنين فضاها , فرصت ها و مکان هائي براي نمايش فيلم در کشور , چنين سينمايي. سينما آزادي و اينگونه سالن ها يکي از نمادهاي تجلي اراده ملي است يا به تعبير ديگر مي توان آن را نمادي از تحقق اراده ملي دانست.
وي تصريح کرد : اما بايد توجه داشت که سالن خوب, نيازمند فيلم خوب است, آثاري مناسب براي مخاطبين بيشمار شايسته اي که در اين سرزمين دلسپرده يک سينماي بالنده اند. سالن خوب و فيلم خوب, اين دو نسبت و رابطه ي متقابلي دارند, يکي حق سينماگر سخت کوش اين کشور است که از سالن خوبي براي عرضه کردن ايده , اثر و محصول خود برخوردار باشد و ديگري حق مخاطب است. يعني فيلم خوب, فيلمي که يک هنرمند سينماگر براي تعالي او و خانواده اش و براي توسعه, رشد و شکوفايي جامعه و سرزمين وي فراهم کند. به تعبير ديگر اين مساله نمايانگر حق و تکليف متقابل اين دو گروه است , سينماگران در اين امر هم ذي حق اند و هم مکلف , مديران هم به نمايندگي از قاطبه مردم و جامعه از دو منظر مکلفند؛ يک, مکلف به استيفاي حقوق مردم و ديگر, فراهم کردن فرصت هاي خوب براي سينماگران.
جعفري جلوه با اشاره به اينکه هم اکنون سه کلان برنامه همه جانبه نگر در دستور کار مديريت سينماي کشور قرار دارد, اظهار داشت : اين سه کلان برنامه به "فيلم خوب" , "سالن خوب" و "اکران خوب" منتهي مي شوند و بدون هر يک از اين ها , کار کامل نيست.
فيلم خوب يعني اثري جذاب از لحاظ مفهومي و بصري , اثري فراگير که طيف وسيعي از مخاطبان را در بر مي گيرد. اين مخاطبان در وهله نخست, کساني هستند که در يک مختصات جغرافيايي و تاريخي يعني ايران اسلامي زندگي مي کنند و به دنبال آن ها , مخاطباني که تشنه ي فرهنگ و هويت ايراني و اسلامي هستند. مخاطباني دلسپرده آثار گرانسنگ سينماي اين سرزمين, براي بهره برداري در منطقه, آسيا و جهان اسلام. حتي مخاطباني در طيف گسترده کشورهاي جنوب, يعني سه قاره آسيا , آفريقا و آمريکاي لاتين و همچنين طيف وسيعي از مخاطبان جهاني که تشنه يک سينماي ديگر هستند و ايران يکي از مستعدترين مناطق پديدايي , تبلور و بالندگي چنين سينمايي است و تا به امروز نيز اين مساله را اثبات کرده است به ويژه در سه دهه پس از انقلاب اسلامي که اين سينما در حيات نوين خود به سر مي برد.
وي در ادامه يادآور شد : فيلم خوب داراي دو جذابيت همزمان است يکي توانايي تاثير بر طيف وسيعي از مخاطبان يا به عبارتي ديگر فراگيري و ديگر استحکام در مضامين و مفاهيم , چنين فيلمي است که مخاطبان بسياري را به سينما مي کشاند. به سالن خوب, که تعريف مشخصي دارد, فضايي مطبوع و متناسب هم از نظر کمي و به تعداد کافي و هم از نظر کيفي درخور و شان آثار سينمايي خوب توليد شده.
در حال حاضر، اگر در کشور از حداکثر 300 سالن به عنوان سالن هاي نمايش فيلم فعال برخورداريم , بايد بدانيم که به حداقل دو برابر اين ظرفيت در سال هاي نزديک نيازمنديم . دست يافتن به چنين کميتي عزم ملي مي خواهد يعني سالن هايي با امکانات سمعي و بصري متناسب و امکانات جانبي پاسخ گو به نيازهاي مخاطبان و دلپذير براي آن ها , کيفيتي که باعث شود تا مخاطب تنها براي تماشاي فيلم به سالن نيايد بلکه براي ديدن سالن نمايش فيلم و گذران وقت شريف خود و خانواده اش در چنين فضايي نيز انگيزه داشته باشد.
معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: البته اگر فضاهاي نمايش فيلم در کشور آميخته با معماري اصيل بومي , ايراني و اسلامي باشند و يا به تعبيري ديگر زمينه بومي شدن اين سازه هاي مدرن در کشور فراهم شود, علاقه مخاطبان براي حضور در سينما بيشتر خواهد شد که اين مساله از ويژگي هاي برنامه فرهنگي ماست و به آن توجه جدي شده و خواهد شد.
مهندس جعفري جلوه در خصوص برنامه اکران خوب گفت : برنامه اکران خوب, از يک سو, ايجاد فرصت براي اکران فيلم هاي بيشتر و از سوي ديگر ايجاد فرصتي فراگير براي آثار سينمايي است تا در کوتاه ترين زمان ممکن بتوانند ارتباط گسترده اي با مخاطبين سراسر کشور برقرار کنند, يعني کاهش طولي اکران و همزمان افزايش عرضي آن , اين برنامه, حاوي توزيع فرصت هاي بيشتر و برابر براي مردم است و نگاهي معطوف به عدالت براي مخاطبان در بردارد.
در اين برنامه , حمايت از فيلم هاي نيازمند به ياري در مرحله پخش, جاي مي گيرد. مي دانيم سينمادار به عنوان يک رکن فعال در سينماي کشور به بازگشت حداقلي سرمايه و رونق نسبي چرخه اقتصادي کار خود و سودآوري اين خدمت و فعاليت مي انديشد و مي بايست بيانديشد . ما بايد فضا و شرايطي را فراهم کنيم تا آثار فاخر فرهنگي و ارزشمند , آثاري که گاه سينمادار دغدغه عرضه کردن آن ها را دارد و نگران از کاستي مخاطب است از طريق يک نگاه حمايتي و يارانه معطوف به مخاطب , فرصت عرضه و پخش بيابند و از تعامل با مخاطبان به دور نمانند.
جلوه يادآور شد : البته برنامه اکران خوب , طيف گستره اي از فعاليت ها را در بر مي گيرد که بازگشايي ريز آن ها در اين فرصت نمي گنجد در اين زمينه صحبت شده و خواهد شد.
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص ديگر وجه بخش تجلي اراده ملي ادامه داد : همانطوريکه مشاهده کرديم دستگاه ها و بخش هاي مختلف فعال در کشور از منظر خويش آثاري را برگزيدند و جوايزي را اهدا کردند. اين مساله يعني تعريف نسبت سينما با مجموعه دستگاه هايي که در توسعه همه جانبه کشور ذي نقش هستند و يا به تعبيري ديگر مجموعه کساني که از سينما در فعاليت خود ذي نفع هستند و از اين هنر صنعت انتظار جدي دارند و از سينما به عنوان يک رسانه برتر و قدرتمند در جهت ايجاد و تکوين افکار عمومي و ترغيب و تقويت آن و ايجاد عزمي ملي در گرايش به سمت و سوي مورد نظر, مطالباتي دارند. اين مساله يعني نفع بردن دستگاه هاي مختلف صنعتي, کشاورزي و خدماتي و همه بخش هاي فعال در توسعه همه جانبه کشور از سينما , وزارت خانه هاي متنوع , دستگاه ها, نهادها و موسسات مختلف با نام هاي گوناگون در قواي مجريه , قضائيه و مقننه و نهادهاي نظامي و انتظامي و غيره, پس ذي نفعان بسياري از سينما بهره مند هستند. اين ذي نفعان بيش از اينکه تا امروز و صرفا در چنين جايگاه و آيين نماديني ايفاي نقش کنند بايد حاضر و پشتيبان و نقش آفرين باشند. يعني بين ذي نفعان از سينما و ذي نقشان در سينما رابطه متقابلي است و بايد باشد. همه اين دستگاه ها که بخش کوچکي از آن ها را در اين مراسم مي بينيم , مي بايست اقدامات و برنامه ريزي هاي گسترده تر و نافذتري در سينما انجام دهند و از مرحله پيش از توليد و در توليد آثار , ذي نقش باشند و ايفاي نقش کنند.
جعفري جلوه با اشاره به سفر اخير خود به آمريکاي لاتين و دو کشور کلمبيا و برزيل , تصريح کرد: اين سفر نمادين, زمينه اي بود براي ايجاد تعامل با يکي از لايه هاي اصلي مخاطبان خارجي سينماي کشور, يعني مردم کشورهاي جنوب , که دلسپرده سينماي ايران هستند و مصالح , منافع , دردها و اهداف مشترکي با ايران و سينماي ايران دارند . در برزيل طرحي با عنوان "برزيل بيشتر, براي برزيلي هاي بيشتر" آماده اجرا بود با اهداف فراگير کردن دو رسانه توانمند کتاب و سينما , طرحي حمايتي و همه جانبه براي گسترش مخاطبان اين دو عرصه با فراخواني جدي رييس جمهور از اصلي ترين نهادهاي صنعتي و اقتصادي کشور برزيل , براي هم قسم شدن با وزارت فرهنگ و متوليان عرصه هاي يادشده و سرمايه گذاري وسيع در توليد, توزيع و پخش فراگير کتاب و سينما و ياري فرهنگ از طريق حمايت از توليد محتوا و توسعه فضاهاي نمايش فيلم و حمايت از توليدات از مرحله پيش توليد تا پخش و حتي اکران جهاني .
چنين نگاهي براي کشوري ما نيز که شباهت هاي بسياري با اينگونه کشورها دارد بايد مطرح شود و دستگاه هاي اجرايي و کليه نهادهاي فعال در توسعه همه جانبه کشور بيش از اين آستين را براي تعالي سينماي ملي بالا بزنند و سرمايه خود را به عرصه آورند, اعم از نهادهاي دولتي, عمومي و خصوصي , که مشارکت يکي از اين نهادهاي خصوصي را در جشنواره بيست و ششم شاهد بوديم که در اختتاميه نمود يافت و اميدوارم الگويي براي ديگر نهادها به ويژه هاي نهادهاي دولتي و عمومي باشد.
وي با اشاره به اينکه کتابي تحت عنوان "طرحي براي اکنون" با موضوع رابطه بين ذي نفعان از سينما و ذي نقشان در سينما توسط معاونت امور سينمايي به نگارش درآمده , اظهار داشت : اين کتاب در آستانه عرضه است و ان شاءالله فرا راه ما خواهد بود براي وصولي سريع تر و موثرتر به سينماي ملي.
شرح جامع تکاليف همه دستگاه هاي کشور به ميزان بضاعت ما در اين کتاب آمده است و البته معترف هستيم به نقائص خود در انديشه , نگاه و در نگارش , لکن کوشيده ايم که تا حداکثر امکان, اين نقش ها و تکاليف را تعريف کنيم و اين تعاريف مي تواند راه هاي همگرايي, هم افزايي و در نتيجه وصول به سينماي ملي را تشريح کند.
جعفري جلوه ادامه داد : از سينماي ملي نام برده شد اجازه بدهيد در اينجا ابراز خوشحالي عميقي داشته باشم از توجه جشنواره فيلم فجر به سينماي ملي , يعني سينمايي شرقي, ديني و ايراني , اين سه را بارها تکرار کرده ام و تاکيد داشته ام. سه مولفه ي جدايي ناپذير براي سينماي کشور هم در مفهوم و مظروف و هم در ظرف و نحوه ارائه , يعني هم در شکل و هم در محتوا, چنين سينمايي به حمدالله گفتمان غالبي را شکل مي دهد و آرام آرام در حال نشر, بسط و گسترش در توليدات و محصولات سينماي ايران است و در نگاه جشنواره هاي مهم و محوري فيلم کشور نيز به ويژه جشنواره بين المللي فيلم فجر متجلي شده است. در جشنواره بيست و ششم اين نگاه و نشان و جايزه ويژه آن يعني سيمرغ زرين نهادينه تر شد . نشاني که از سال گذشته به جشنواره آمد و در اين دوره , جايگاه دقيق تر خود را يافت .
خوشحالم از اهداي طبيعي و خودخواسته اين جايزه به عنوان "ارزشمندترين جايزه جشنواره فيلم فجر" توسط هيات محترم داوران بخش سوداي سيمرغ به يک اثر شکوهمند و متواضع در عرصه سينماي حماسه و عشق يا سينماي دفاع مقدس, يعني فيلم "فرزند خاک", که اين جايزه به کارگردان شريف و تهيه کننده عزيز اين اثر تقديم شد. اين نشانه بسيار گويا و درخشان در جشنواره بيست و ششم باعث مباهات همه ماست, توجه طبيعي به يک سينماي حماسي و پهلوانانه و سينمايي معطوف به عشق و به عبارتي ديگر, سينمايي مشحون از تبلور نور و معرفت و غرور ملي و تمدني که در چشم داوران جشنواره نشست و برگزيده شد.
جلوه در ادامه اضافه کرد: در پايان لازم مي دانم خدا قوتي بگويم به همه مديران و دست اندرکاراني که جشنواره بيست و ششم فيلم فجر را در شرايطي بسيار ويژه و صعب که همگان مي دانيم رقم زدند و اگر نبود توکل و تدبير , و پايمردي, صلابت و صبوري اين مديران به ويژه دبير جشنواره و همکاران و هميارانش در دبيرخانه جشنواره و هيات هاي مختلف انتخاب و داوري , اين راه طي نمي شد.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود, ضمن تقدير ويژه و اهداي هديه اي نمادين با عرض خير مقدم به استادجمشيد مشايخي هنرمندي که در جمع ميهمانان تجلي اراده ملي حضور داشت، افزود: خدمت جناب آقاي مشايخي پهلوان با کمال و متواضع سينماي ايران که به شايستگي وي را "کمال الملک" سينما ناميده اند خير مقدم مي گويم , البته کمال الملک يک از ميان نقش هاي بيشمار نهفته در وجود اين هنرمند بوده و هست که متجلي شده, همچنان که در او نهفته است بسياري نقش هاي خيال انگيز ديگر .
براي او آرزوي سلامتي و عمر باعزت مي کنيم و از خداوند مسئلت مي داريم چنين گوهراني را, براي ما ساليان دراز محفوظ بدارد تا نقش هاي نهفته را يکي پس از ديگري به چشم کشانند و الهام بخش اين و آن به ويژه جوانان باشند.
وي در پايان به عنوان يک مثال از پشتيباني ديگر دستگاه ها و روابط بين بخشي سينما و آن عرصه ها, از اختصاص حداقل ده ميليارد ريال بودجه در سال 87 , توسط دفتر پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي حمايت از فيلمسازان خبر داد
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com