1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 462  تاريخ مخابره خبر:  ۷/۷/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138607070221  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۵۵:۴۸
    ۱۳۸۶/۰۷/۰۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

«محمدرضا جعفري جلوه»:

تاريخ طلايي دفاع مقدس را با «سينما» ورق بزنيم

معاون امور سينمايي وزارت ارشاد گفت: دفاع مقدس، حادثه‌اي بزرگ، مخزني از عظمت، غرور، اميدآفريني، خودباوري، بازگشت به هويت و فطرت بود و بايد با استفاده از «فرصت» سينما، كتاب تاريخ طلايي دفاع مقدس را تورق كرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، محمدرضا جعفري‌جلوه در آخرين روز هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: توجه طيف گسترده‌تري از سينماگران به عرصه سينماي پايداري، حماسه و دفاع مقدس امري است كه بايد به طور جد مورد توجه بيشتري قرار بگيرد.
    وي ادامه داد: دفاع مقدس متعلق به هيچ قشر خاصي از مردمان جامعه ما نبوده و نيست، بلكه متعلق به كل كشور و امري ملي است كه به سرنوشت ملي ما مربوط ‌شد، ماندگاري اين ملت را تضمين كرد و موجب سرافرازي فرهنگ اسلامي و ايراني شد.
    معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار توجه بيشتر به مقوله دفاع مقدس در عرصه فعاليت‌هاي فرهنگي - هنري شد و گفت:طبيعتاً رجوع سينماگران و طيف گسترده‌تر آنها اداي ديني است كه آنها به اين عرصه، مقوله و معنايي دارند كه متعلق به همه اين ملت و سرنوشت ملي آنها بوده و هست.
    جعفري جلوه گفت: اينك فضا را براي ورود نسل‌هايي كه تجربه‌هاي عيني و محسوس در عرصه دفاع مقدس نداشتند، بايد گشود. طبيعي است امروز با سينماگراني روبرو هستيم كه به لحاظ شرايطي سني اقتضا نمي‌كرده شخصاً در جبهه‌هاي جنگ حضور داشته باشند، چه به صورت يك رزمنده ساده و حتي به صورت يك هنرمند عكاس يا هنرمندي كه ابتداي راه را در عرصه فعاليت‌هاي سينمايي طي كرده است...
    وي ادامه داد: ورود سينماگران جوان و حتي سينماگراني كه در دهه‌هاي گذشته در اين زمينه كمتر ورود داشته‌اند، امري است كه مي‌بايد بيش از اينها مورد حمايت، توجه و استقبال باشد، لاكن بديهي است اين نيروهاي خلاق بايد در فضاي واقعي از حقيقت‌هاي متجلي شده در عرصه دفاع مقدس، قرار بگيرند تا بتوانند راوي متناسب‌تري از آن قصه‌ها، حالات، حقايق و معاني باشند.
    معاونت سينمايي تصريح كرد: ايجاد اين فضاي هويتي - فرهنگي و اغناكننده، جزو وظايفي است كه به عهده نهادهاي متولي امر دفاع و به تعبيري ميراث‌دار دفاع مقدس است. ما نهادهاي متعددي در اين زمينه داريم كه بخصوص در زمينه سمعي و بصري فعال بودند،سوابق جدي داشتند و از آنها انتظار گسترده‌اي است كه با تشريك مساعي چنين فضايي را براي هنرمندان كشور فراهم كنند.
    جعفري جلوه گفت: بنياد شهيد و امور ايثارگران، تجميع شده چند نهاد مربوط به ايثارگران، جانبازان، شهدا و ايثارگران شهيد و آزادگان، چنين نهادي امروز در اختيار ماست و به حمدالله با شكل متناسب و قدرت و برنامه‌هاي مفيد در ميدان است و مي‌تواند به مراتب بيش از اين ايفاي نقش كند.
    اين مقام مسئول نهادهاي مرتبط با عرصه دفاع مقدس را برشمرد و گفت:بنياد حفظ نشر دفاع مقدس، انجمن سينمايي دفاع مقدس، بنياد روايت فتح، مؤسسه شهيد آويني و چندين نهاد ديگر كه براي تبيين فرهنگ پايداري و بيان هنري عرصه مقاومت يا به تعبيري براي سينماي دفاع مقدس از گذشته دور فعاليت داشتند و همينطور نهادها و مؤسسات مرتبط با معاونت سينمايي،اعم از بنياد سينمايي فارابي، مركز گسترش سينمايي مستند و تجربي، انجمن سينماي جوانان ايران و ديگر مؤسسات و نهادها، مي‌توانند به صورت كمي و كيفي، مادي و معنوي در جهت فضاسازي و سرمايه‌گذاري در امر توليد فيلم‌هاي دفاع مقدس عمل كنند تا ما از سينمايي جذاب در عرصه دفاع مقدس برخوردار باشيم .
    وي گفت: ما بايد به حدي برسيم كه بهتر از رقيبان و حريفانمان در عرصه‌هاي جهاني (كه به خوبي از همه فرصت‌ها براي اهدافشان بهره‌برداري كرده‌اند و مي‌كنند) پيش برويم. حريفان ما حتي بيش از ظرفيت‌هايي كه در جنگ هايشان بوده، از آن‌ها بهره برده‌اند.ببينيد چگونه پس از جنگ جهاني دوم، از ظرفيت محدودي كه براي بيان مظلوميت ظاهري آنها وجود داشت، استفاده شد.
    جعفري‌جلوه اظهار داشت: سينماي غرب از اين زمينه به طور جدي براي معرفي جبهه پيروز،به تعبيري ليبرال دموكراسي در مقابل فاشيسم، بهره‌برداري كرده است و به لحاظ فلسفي، تعريف خودش را ارائه و آن را به لحاظ اجتماعي و اخلاقي، نقد و بمباران كرده است كه اين امر از طريق سينمايي پيگير انجام شده است.
    وي ادامه داد: هنوز هم آثاري را در سينماي غرب مي‌بينيد كه در اين زمينه، به‌طور جدي فعاليت‌ مي‌كنند. اين امر استفاده‌اي بهينه از يك فرصت تاريخي است كه قدرت، سلطه و حاكميت غرب از آن بهره‌ گرفته و همچنان هم در حال بهره‌گيري است.
    معاونت سينمايي در ادامه سخنانش گفت: حادثه‌اي بزرگ، مخزني از عظمت، غرور، اميدآفريني، خودباوري، بازگشت به هويت و فطرت در اين سرزمين اتفاق افتاده است و بازيابي تاريخ جبهه طلايي دفاع مقدس در اختيار ماست. موهبتي براي خودباوري دوباره يك ملت، رهسپار شدن به سوي قله‌هاي بزرگ تمدني كه در پيش است، تمدني كه ديروز در تاريخ؛ جهاني را سيراب كرد.
    وي ادامه داد: در دفاع مقدس، قطعه‌ طلايي دفاع مقدس و فرهنگ پايداري و پهلواني، فرهنگ حماسه و عشقي كه در آنجا متبلور شد و مشروعيت و حقانيت عيني و واقعي موجود از يكسو و از سوي ديگر درنده‌خويي و شيطان‌صفتي و حيله‌گري در نقطه مقابل وجود داشت. در اين جنگ دو بلوك نظامي رقيب،ناتو و ورشو، در پشت خاكريزهاي ارتش بعث عراق، با هم متحد شدند. باوركردني نبود، جريانات رقيبي كه در طول جنگ سرد با هم رقابت سنگيني داشتند، متعهد شدند و پشت يك خاكريز، مقابل ملتي به پا خواسته‌ قرار گرفتند كه مي‌رفت مظلومانه علم دينداري شريف اسلامي و ديني را برافرازد كه همچنان اين علم را در دست دارد.
    معاونت سينمايي افزود: در نهايت اين ملت ماند و حريف علي‌رغم همه حمايت‌هايي كه از او صورت مي‌گرفت، صحنه را ترك كرد،آن هم در چنين جنگ نابرابري كه يك سو قدرت ظاهري،تكنولوژي، امكانات مادي، تجهيزات، مجهز به شيوه‌هاي جنگ و رزم اعم از جنگ مرسوم يا غير مرسوم، همه اينها اتفاق افتاد و در اين سو مظلوميت و حقانيت.
    جعفري‌جلوه اظهار داشت: بيان چنين عظمتي در حقانيت، مظلوميت و مشروعيت دفاع مقدس، برعهده همه عرصه‌هاي هنر به‌ويژه عرصه سينماي دفاع مقدس و هنر سمعي و بصري پايداري است، لذا براي ما هم اين راه در پيش است و اين انتظارات مطرح است و اين مطالبات صورت مي‌گيرد.
    وي در انتها گفت: اين مطالبات صرفاً از طرف مردمان ما نيست، بلكه امروز مردمان منطقه كشورهاي هم آيين ما و كشورهاي هم‌ فرهنگ ما و مجموعه كشورهاي جنوب ايران كه سه قاره را شكل مي‌دهند، كه دردها و آرمان‌هاي مشتركي دارند از ما انتظار بيان رساتر اين‌ معاني و مضامين را دارند كه اميدوارم در آن با تدبير و صبوري و همدلي و توجه و معنايت منابع گسترده مادي و معنوي، در اين راه موفق شويم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com