1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 544  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۷/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138607010218  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۰۸:۵۲
    ۱۳۸۶/۰۷/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

مرور کارنامه نادر طالب‌زاده

دغدغه پرداختن به قرآن و مذهب

نادر طالب‌زاده با پشتوانه تحصيل در خارج، مستندسازي و دغدغه‌هاي مذهبي در حضور سينمايي خود هم تلاش کرده از منظر اسلام و قرآن به زندگي پيامبر دين مسيحيت بپردازد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، طالب زاده مدرک کارشناسي ادبيات انگليسي را از دانشگاه رندالف ميکن و کارشناسي ارشد کارگرداني سينما را از دانشگاه کلمبيا گرفته است. فعاليت هنري خود را از سال 1359 در سيماي جمهوري اسلامي ايران با ساخت فيلم هاي مستند آغاز کرد. او همچنين در مرکز اسلامي آموزش فيلمسازي تدريس کرده و مديريت مرکز تحقيقات و مطالعات سينمايي در معاونت سينمايي وزارت ارشاد را به عهده داشته است.
    در کارنامه فيلمسازي او دو فيلم "بشارت منجي" و "مسيح (ع)" به چشم مي خورد که به هم مرتبط و به نوعي برخاسته از هم هستند. "بشارت منجي" محصول سال 1383 است به نويسندگي، کارگرداني و تهيه کنندگي طالب زاده. او در اين فيلم سينمايي موقعيت فلسطين را در سال 29 ميلادي به تصوير مي کشد که دو قدرت برتر ايران و روم رقباي اصلي جهان متمدن هستند. در چنين شرايطي است که مسيح (ع) با يارانش قصد بيدار کردن مردم خفته را دارد.
    طالب زاده در اين فيلم همّ خود را بر تصويرسازي ورسيوني از انجيل و زندگي مسيح (ع) قرار مي دهد که بارنابا يکي از حواريون مسيح نوشته است. اين روايت در واقع بسيار نزديک به روايت کتب اسلامي در اين مورد است، به خصوص از جهت ترسيم چگونگي اتقاقات شام آخر مسيح با حواريون که آن حضرت با وحي خداوند به آسمان عروج مي کند.
    کارگردان در اين فيلم تلاش کرده با انتخاب بازيگراني نه چندان چهره در نقش هاي اصلي به نوعي بر سابقه ذهني مخاطب از چهره هاي آشنا و مشهور تکيه نکند. حتي فتحعلي اويسي و احمد نجفي هم با حضور در نقش هاي متفاوت از کليشه آشناي خود فاصله مي گيرند. اما به نظر مي آيد دوبله وجه نمايشي فيلم را بسيار پررنگ و باورپذيري يک داستان قرآني و مستند را تا حدي کاهش داده است. اين فيلم در جشنواره فجر دو سال پيش به نمايش درآمد.
    "مسيح (ع)" محصول سال 1384 است که از چهارشنبه 28 شهريورماه به اکران سينماهاي تهران و شهرستان ها درآمده است. اين فيلم با همان بازيگر (احمد سليمان نيا) در نقش مسيح (ع) در واقع بخش ديگري از فيلم "بشارت منجي" است که با نوع نگاه فيلمساز بدل به فيلمي مستقل شده است. اين فيلم با فيلمنامه مشترک حسين بهزاد و طالب زاده دربرگيرنده دوران سه ساله رسالت سراسر اعجاز و حکومت عيسي مسيح (ع) است که ظهور حضرت محمد (ص) و دين اسلام را بشارت مي دهد.
    فيلمساز در اين ورسيون تلاش کرده با برجسته کردن اعجاز آن حضرت در شفا دادن بيماران، زنده کردن مردگان و ... به نوعي همان روايت حواري او، بارنابا را سرلوحه کار قرار دهد. ولي اين وجه محدود شده به صداي راوي که در طول فيلم شنيده مي شود و حضور اين کاراکتر که با انفعال خاص همواره در گوشه هاي کادر در موقعيت کتابت ديده مي شود. به گفته ديگر تلاش نشده کاراکتر اين حواري که قرار است زندگي مسيح (ع) را از نقطه نظر او ببينيم از سايه بيرون بيايد و اصلاً چرايي تفاوت انجيل به روايت بارنابا با انجيل هاي چهارگانه را مورد تحليل قرار نمي دهد.
    فيلم بنا بر ملاحظاتي درست در مقطع شام آخر با دو ميان نويس بريده مي شود و دو روايت معتبر از اين شب را تصويرسازي مي کند. اولي روايت انجيل هاي چهارگانه از گرفتار شدن مسيح (ع) در بند روميان و مصلوب شدن آن حضرت را به تصوير مي کشد و ميان نويس بعدي با تکيه بر روايت کتب اسلامي و بارنابا، استحاله يهودا به چهره مسيح (ع) را پررنگ مي کند که حاکي از اين است که او به جاي آن حضرت دستگير، شکنجه و به صليب آويخته شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com