1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 593  تاريخ مخابره خبر:  ۱۶/۵/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138605160201  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۲۰:۳۱
    ۱۳۸۶/۰۵/۱۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

تأثير مستقيم پوسترسازي در جذب مخاطب و رونق سينماي ايران

كارشناسان معتقدند پوسترسازي در جذب مخاطب و رونق سينماي ايران تاثير دارد و اين زمينه تبليغاتي و جايگاه آن بايد مورد توجه بيشتري قرار گيرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، بررسي آمار فيلم‌هاي پرمخاطب سينماي ايران در يك دهه اخير نشان مي‌دهد تحول و روزآمدي تبليغات سينمايي (اعم از طراحي‌ پوستر، سردر سينماها و بيلبوردهاي تبليغاتي) تاثير مستقيمي در جذب مخاطب و در نهايت «رونق سينماي ايران» داشته است و اين در حالي است كه منتقداني در يك طيف خاص، جريان معمول پوسترسازي در سينماي ايران را نشانه رفته‌اند.
    براساس اين گزارش، آتش بس(تهمينه ميلاني)، ميم مثل مادر(رسول ملاقلي پور)، شام عروسي( ابراهيم وحيدزاده)، به نام پدر(ابراهيم حاتمي‌كيا)، ازدواج به سبك ايراني(حسن فتحي)، سوغات فرنگ(كامران قدكچيان)، هوو(عليرضا داوودنژاد) ، تله(سيروس الوند) از جمله ده فيلم پرمخاطب سال گذشته، از فاكتورهاي تبليغاتي جذابي براي پرفروش شدن استفاده كرده بودند كه شايد با بي‌تفاوتي در تبليغات يا ارائه طرح‌هاي كم‌جان و انتزاعي، هيچ‌كدام از اين فيلم‌ها نمي‌توانستند به مخاطب خود دست يابند. نمونه «آتش بس» و تبليغات مدرن ميداني آن شايد بهترين شاهد براي اين مدعا باشد.
    تأثير تبليغات ميداني بر فيلم‌هاي مكس، چهارشنبه سوري، شارلاتان، آكواريوم، مجردها (در سال 84)، مارمولك، دوئل، كما، مهمان مامان،‌ خوابگاه دختران،‌ شمعي در باد(در سال 83) كه جملگي جزو 10 فيلم پرفروش سال محسوب مي شدند و بسياري ديگر از فيلم‌هاي موفق اين سال‌ها در جذب مخاطب، ناشي از نحوه برخورد تبليغات بوده‌اند.

* داوودنژاد: روش‌هاي اعمال خلاقيت در پوسترسازي بايد بررسي شود
عليرضا داوودنژاد گفت: كساني كه از ضعف پوسترها و مواد تبليغاتي سينماي ايران دم مي‌زنند، مي‌خواهند با اين كار، اثري را كه اين مواد تبليغي در معرفي سينماي ايران به مردم دارد، بي‌اثر كنند.
    داوودنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سينماي فارس، گفت: مشكل پوسترهاي سينماي ما اين نيست كه چرا خلاقيت در آنها وجود ندارد، بلكه كساني هستند كه از شناخته شدن سينما با اين پوسترها اكراه دارند و به همين خاطر بدون اينكه به دنبال راه حل بگردند فقط قصد كوبيدن را دارند كه اين درست نيست چرا كه بي‌توجهي يا زيرسؤال بردن امر تبليغات، كم‌رونق شدن اكران فيلم ايراني را به همراه دارد.
    اين كارگردان در مورد روش‌هاي افزايش خلاقيت در پوسترهاي سينمايي گفت: دولت مي‌تواند با تشكيل شورايي از اساتيد رشته نقاشي و گرافيك و كارشناسان مواد تبليغاتي، روش‌هاي اعمال خلاقيت در اين رشته را بررسي كند و به جاي اينكه شورايي براي حذف صورت مسأله داشته باشد، يك شورا براي پيدا كردن راه حل تشكيل دهد.

* گردان: سينماي بدون تبليغات محكوم به نابودي است
«عباس گردان» معتقد است: تا چند سال قبل پوسترهاي فيلم‌ها در سطح شهر پراكنده بود و شرايط بهتري براي ديده شدن داشت اما امروز پوسترها تنها در فضاهاي محدودي مثل سالن انتظار سينماها ديده مي‌شود و بيشتر به عنوان «شناسنامه فيلم» از آن استفاده مي‌شود و شايد آرام آرام نياز به اين باشد كه سينماي ايران به فضاهاي تبليغاتي ديگري هم فكر كند.
    وي متذكر مي‌شود: سينماي ايران مي‌تواند از طريق بيلبوردها به آمار خوبي در جذب مخاطب برسد. زماني در تهران تعداد محدودي تابلوي تبليغاتي وجود داشت اما امروز، تهران پر از تابلوهاي تبليغاتي شهري است كه ديگر طراوت و تاثيرگذاري سابق را ندارد.
مدير پخش شركت باران تصريح مي‌كند: بايد براي انتخاب فضاهاي تبليغاتي دقت زيادي شود و البته از فضاهاي مثمرثمر و جديد (مثل مترو) است كه بايد فضاي آن را براي تبليغات سينمايي آماده كرد، چون حداقل روزي دو ميليون بازديد كننده در مترو، آگهي‌ها را مي‌بينند.
    وي مي‌گويد: ما نياز به فضاي جديدي تبليغاتي و شيوه تبليغات نوين داريم كه البته رسيدن به آن كار سختي است و جستجو براي اين فضاي تبليغاتي جديد مي‌‌تواند باعث افزايش حساسيت‌ها روي سينما شود اما بايد به اين موضوع هم توجه كرد كه سينما بدون تبليغات محكوم به نابودي است چون نمي‌تواند با بيننده ارتباط برقرار كند.

* علم‌الهدي: مسئوليت يك پوستر با «سفارش دهنده» است
    مدير تأمين و توزيع فيلم‌هاي خارجي بنياد سينمايي فارابي عقيده دارد: پوستر فيلم نقش تعيين كننده‌اي در حوزه اقتصاد سينما دارد و نقش مهمي را در جذب مخاطب انجام مي‌دهد.
    اميرحسين علم‌الهدي در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس اينگونه ادامه مي‌دهد: چنانچه پوستر يك فيلم نشانه‌هاي خوبي داشته باشد، مي‌تواند مخاطب را به سينما بكشاند، چون اولين چيزي كه قبل از ورود به سينما در مورد فيلم ديده مي‌شود، پوستر يا سردر خوب يا بيلبورد مناسب فيلم است كه اگر اصول طراحي در اين مواد تبليغي رعايت شود، مي‌تواند مخاطب را به‌خوبي جذب كند.
    معاون سابق مديركل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت ارشاد در مورد تبليغات سينمايي در كشورهايي كه به سينما در آنجا به‌شكل صنعت درآمده است، گفت: در هاليوود و باليوود، سينما صنعت سودآوري است و سوپراستارها در آنجا نقش مهمي را بازي مي‌كنند، به همين دليل روي وجود آنها تأكيد مي‌شود. اما برعكس، در پوسترهاي ايراني تمام بازيگران در پوستر حاضر هستند و تنها يك يا دو نفر از ستارگان فيلم (باتوجه به مضمون آن) در پوستر حضور دارند.
علم الهدي افزود: فيلم يك مضمون و به تبع آن يك اسم دارد كه طراحي پوستر و حضور بازيگران در آن پوستر بايد باتوجه به اسم و مضمون فيلم باشد.
    وي كه سابقه مشاورت اجرايي مدير عامل خانه سينما را نيز دارد، در ادامه در مورد آسيب شناسي طراحي پوستر در ايران گفت: معمولا در ايران طراحان پوستر از عكس‌هاي موجود خود فيلم استفاده مي‌كنند، در حالي كه در واقع طراح بايد قبل از پيش توليد در جريان ماجراي فيلم باشد و به فيلمنامه و به تمام عكس‌هاي فيلم هم دسترسي داشته باشد. البته ترجيحا بهتر اين است كه طراح به جاي تماشاي عكس‌هاي فيلم، خود فيلم را ببيند.
    علم الهدي در ادامه افزود: مسئوليت يك پوستر با طراح آن نيست بلكه با سفارش‌دهنده آن است. طراح فقط كارگزاري است كه ملزم به انجام سفارش است و براي همين نمي‌توان طراحان پوستر را در بحث غناي تصويري اين آثار چندان مؤثر دانست. بلكه اين سفارش دهنده پوستر يا در واقع مالك فيلم است كه حرف آخر را در مورد پوستر مي‌زند.
    علم‌الهدي در پايان به ارتباط پوستر و مسائل بومي اشاره كرد و گفت: سينماي ايران ازلحاظ جمعيتي و نوعي مخاطب و همچنين پراكندگي اين مخاطبان تنوع زيادي دارد اما براي كم كردن هزينه تنها يك پوستر براي هر فيلم طراحي مي‌شود، در حالي كه در مناطق مختلف افرادي با سليقه‌هاي متفاوت اين فيلم و پوستر را مي‌بينند كه بايد با زبان خودشان با آنها حرف زد و شايد لازم باشد كه پوستر ارائه شده در تهران با كاري كه در شهرستان ارائه مي‌شود، با هم تفاوت داشته باشد چون جامعه شناسي مخاطب‌هاي مختلف با هم تفاوت دارد و در هر جايي، ممكن است كه واكنش مخاطبان به پوستر متفاوت باشد.

*غلامرضا موسوي: پوسترسينمايي مثل كارت عروسي است
سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان ضمن انتقاد از جرياناتي كه عليه پوسترسازي و تبليغات در سينماي ايران به راه افتاده، معتقد است: پوستر، عكس و پلاكارد و اشكال مخلتف تبليغات، دعوتنامه هايي هستند براي اينكه تماشاچي به تماشاي فيلم بيايد.
    غلامرضا موسوي در گفت‌وگو با فارس مي‌گويد: در واقع پوستر به جز رساندن مفاهيم فيلم به تماشاگر و معرفي فيلم، بايد به شكلي باشد كه او را دعوت به حضور در سالن سينما و تماشاي فيلم كند و اين دعوت ويژگي پوستر خوب است كه تماشاچي از طريق آن فيلم را انتخاب مي‌كند.
    وي ادامه مي‌دهد: پوستر مثل كارت عروسي است كه هر كس با سليقه خود شكلي را براي آن انتخاب مي‌كند. اوايل انقلاب اسلامي بيشتر پوسترها نقاشي بود اما بعدها با ‌آمدن كامپيوتر و وسعت گرفتن آن هنرمندان زيادي وارد كار طراحي پوستر شدند كه بعضي از آنها هم در اين حرفه بسيار قوي و خوب ظاهر شده‌اند.
    موسوي مي‌گويد: همانطور كه فيلم خوب و بد و متوسط وجود دارد، پوستر هم همين درجه‌بندي‌ها را دارد. يك پوستر با ويژگي‌هاي مخلتفي همراه است و البته سليقه پخش كننده به اضافه نظرات تهيه كننده و كارگردان در آن بسيار مؤثر است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com