1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 580  تاريخ مخابره خبر:  ۹/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512090207  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۳۳:۰۹
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

علاقه مندم در سريالي 30 قسمتي به خرمشهر بپردازم

محمدحسين لطيفي: بسياري ساخت «روز سوم» را غير ممكن مي‌دانستند

محمدحسين لطيفي گفت: بسياري از همكارانم زمان ساخت «روز سوم» مي‌گفتند اين اتفاق شدني نيست اما من مي‌خواستم بگويم مي‌شود و مي‌توان بيننده را در سينما نگاه داشت.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، اين كارگردان كه بعد از نمايش فيلمش در سلسله نشست‌هاي تحليلي «سينما، جنگ، دفاع مقدس» در سينما فلسطين سخن مي‌گفت با بيان اينكه «روز سوم» سهم‌اش براي ساخت بوده است، معتقد است: تجاوز عراق به ايران موضوع ساده اي نيست و من هم به عنوان كسي كه اين كار را ساختم، شايد سالها بود كه آرام آرام در حال فراموش كردنش بودم و براي نزديك شدن به آن بيش از 35 ساعت خاطرات صوتي و 24 ساعت نوار تصويري از حادثه خرمشهر شنيدم و تماشا كردم.
    وي گفت: «روز سوم» بخشي از يك داستان واقعي است و قطعا نبايد توقع داشت كه همه اتفاقاتي كه در خرمشهر افتاده در فيلم ديده شود. ما سعي كرديم فيلم شريفي بسازيم و مهمترين مساله برايم نشان دادن شرافت آدم‌ها بود.
    لطيفي با بيان اينكه قبلا هم تجربه ساخت يك كار جنگي را داشته است گفت: مجموعه اي ساختم كه از 180 دقيقه آن 90 دقيقه‌اش را حذف كردند و آنچه باقي ماند ديگر كار من نبود همچنين در چند فيلم جنگي هم به عنوان طراح صحنه حضور داشتم.
    وي با اشاره به نسخه اوليه فيلمنامه‌ اين فيلم كه توسط مهدي سجاده‌چي نوشته شده است اظهار داشت: قطعا در قلم آقاي سجاده‌چي چيزي وجود داشت كه من را جذب كرد تا اين فيلم را بسازم. اما اگر فيلمنامه ايشان توسط كارگردان ديگري ساخته مي‌شد، زمانش بيش از سه ساعت مي‌شد و من همزمان با فيلمبرداري آن را بازنويسي كردم و اگر الان ايراداتي در فيلمنامه وجود دارد به من بر مي‌گردد.
    اين كارگردان درباره استفاده از نامهايي همچون محمد جهان‌آرا در فيلم گفت: من مي‌خواستم اداي ديني به اين افراد داشته باشم و اگر هم در حد بردن نام بوده فقط مي‌خواستم باشند. اما دوست دارم شرايطي فراهم شود تا در سريالي 30 قسمت به صورت كامل به خرمشهر بپردازم و همه چيز را از روز اول نشان دهم.
    مسعود فراستي منتقد سينما و دبير اين نشست هم درباره فيلم «روز سوم» گفت: آنچه ما در سينماي جنگ خودمان نديدم، آدم‌هاي معمولي است كه تفنگ به دست مي‌گيرند و در كنار رزمنده‌ها دفاع مي‌كنند و در اين فيلم براي اولين بار است كه آدم‌هاي معمولي را با ضعف‌هاي انساني مي‌بينيم كه جزو سپاه و رزمنده‌ها نيستند و نشان دادن اين موضوع در چند فيلم جشنواره امسال قابل توجه است.
    محمدتقي فهيم ديگر منتقد حاضر در اين نشست هم ورود لطيفي را به سينماي جنگ خوش‌يمن دانست و گفت: اين سينما به تجارب جديد از سوي فيلمسازان جديد نياز دارد و لطيفي هم با يك اثر تاثيرگذار و حتي در حد جريان ساز وارد سينماي جنگ شد و نبايد اين را دست كم گرفت.
    حميد آخوندي تهيه كننده اين فيلم هم با بيان اينكه در سال 74 و تهيه فيلم «سفر به چزابه» وارد سينماي جنگ شده است تصريح كرد: ما بعد از جنگ وارد سينما شديم و عشقمان اين بود تا چيزهايي كه در جنگ بود را بگوييم واميدوارم مسوولين فرهنگي به اين بلوغ برسند و اجازه دهند چيزهايي كه شاهد بوديم براي آشنايي نسل جديد مطرح كنيم.
    در بخش ديگري از اين نشست فاضل ترك زبان از فرماندهان زمان جنگ با تقدير از سازندگان اين فيلم گفت: اگر تاريخ يك ملت نشان دهنده بناي تمدن آن باشد، آنچه در فيلم هم‌ نشان داده مي‌شود، نشان دهنده همين تاريخ است.
    وي افزود: جنگ ما زواياي پنهاني دارد كه از طريق فيلم نشان داده مي‌شود و تنها چيزي كه مي‌تواند اين زوايا را ملموس كند هنر و فيلم است.
    شايان ذكر است بخش عمده‌اي از اين نشست كه بيش از سه ساعت به طول كشيد به اظهار نظر حاضران درباره فيلم اختصاص داشت.
سلسله نشست‌هاي تحليلي فيلم‌هاي جنگي ايران و جهان سه‌شنبه‌ها به همت معاونت هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در سينما فلسطين برگزار مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com