1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 478  تاريخ مخابره خبر:  ۵/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512050210  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۳۴:۰۹
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

«پابرهنه در بهشت» بهترين فيلم جشنواره ايدز شد

مراسم اختتاميه و تجليل از برگزيدگان نخستين جشنواره آثار سينمايي، تلويزيوني و فيلمنامه ايدز روز گذشته با حضور رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي، نماينده يونيسف در ايران، سفير حسن نيت يونيسف، رئيس شوراي سياستگذاري سلامت رسانه ملي و تعدادي از هنرمندان در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در ابتداي اين مراسم کريستين سالازار فولکمن نماينده يونيسف در ايران در سخناني که همزمان به فارسي هم ترجمه مي‌شد، با تحسين هنر سينماگران و هنرمندان ايراني گفت: وضعيت بيماري ايدز در ايران نسبت به گذشته بسيار متفاوت شده و خطر آن متوجه طيف بيشتري از نوجوانان و جوانان است. با اينکه سياستگذاري‌هاي خوبي در ايران براي مبارزه با ايدز انجام شده، اما اطلاع‌رساني بين همه مردم درباره اين بيماري مهمترين مسئله است و خلاقيت رسانه‌هاي جمعي و هنرمندان در مخاطب قرار دادن جوانان و نوجوانان اهميت زيادي دارد.
    سپس دکتر شهرام رفيعي‌فر، دبير جشنواره ايدز، در سخناني با سپاس از تلاش رسانه‌هاي جمعي و هنرمندان در برپايي اين جشنواره خواستار مشارکت دادن هر چه بيشتر اين قشر در جلسات سياستگذاري و تصميم‌گيري براي تدوين طرح جامع مبارزه با ايدز و کنترل اين بيماري شد. دکتر اميدوار رضايي، رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي، ديگر سخنران اين مراسم بود که با تاکيد بر حمايت کامل مجلس از مشارکت بخش‌هاي دولتي و سازمان‌هاي غيردولتي در مبارزه با ايدز، از فهرست بلندبالاي حاميان جشنواره سينمايي تلويزيوني ايدز ابراز خوشحالي کرد.
    وي با اشاره به وجود مواد متعدد در برنامه‌هاي پنجساله اداره کشور و چشم‌انداز بيست ساله ادامه داد: در قوانين ما کمتر از يک بيماري خاص نام برده شده، اما قانون با اشاره صريح به ايدز دولت را مکلف به طرح و اجراي برنامه‌هايي براي کنترل و جلوگيري از شيوع اين بيماري کرده است. گرچه دولت‌هاي قبلي و فعلي تلاش بسياري در اين راه انجام داده‌اند، اما آنچه انجام شده مطلوب نيست و نياز به تلاش بيشتري دارد. ما در هر برهه‌اي از مردم و جوانان استفاده کرده‌ايم، نتايج آن را هم ديده‌ايم و براي مبارزه با ايدز هم نياز به مشارکت مردم و جوانان و يک بسيج همگاني و عزم ملي داريم.
    دکتر رضايي با نام بردن از دين و مذهب، قانون و اخلاق به عنوان ابزارهاي اصلي پيشگيري و کنترل بيماري ايدز، افزود: موج سوم شيوع ايدز را بايد جدي بگيريم. بر اساس آمارهاي موجود اگر فکري جدي براي اين بيماري نشود، ايدز در سال 2020 جزو نخستين عوامل مرگ و مير در دنيا خواهد بود. ما معتقديم مردم حق دارند درباره سلامت خود بدانند و پنهانکاري در اين موارد خلاف قانون و حرام است. هنر وسيله خوب و جدي و جذاب براي رساندن اطلاعات مفيد به مردم با رعايت تمام موارد شرعي و عرفي و ديني است و مجلس هم براي دفاع از حق مردم از حق پيگيري و نظارت خود استفاده مي‌کند.
    مهتاب کرامتي، سفير حسن نيت يونيسف در ايران و عضو هيئت داوران جشنواره، هم در سخناني کوتاه با اشاره به اينکه نيمه پنهان ايدز کودکان هستند گفت: 643 نفر ايدزي زير 25 سال در ايران است که در مجموع شش درصد کل مبتلايان مي‌شود. اما از آنجا که کمبود اطلاعات و آگاهي در ايران نمود دارد، همين امر باعث شده نرخ رشد بالا باشد. حال بايد ديد وظيف ما چيست؟ هنرمندان مي‌توانند اين آگاهي و حساسيت را به جامعه بدهند ... راه سختي در پيش است که با هم‌پيماني و تلاش مشترک ستودني است.
    در ادامه مراسم اختتاميه نخستين جشنواره آثار سينمايي، تلويزيوني و فيلمنامه ايدز، دکتر نخعي رئيس شوراي سياستگذاري سلامت سازمان صدا و سيما گفت: هنرمندان دانشمندان رفتارساز اجتماع هستند و رسانه ملي مسئول آگاهي دادن رفتارهاي صحيح و ناصحيح است. اکنون ايدز يکي از اولويت‌هاي هشتگانه برنامه‌سازي در صدا و سيماست و به همين دليل هم 39 اثر از 85 اثر شرکت کننده در جشنواره ايدز محصول رسانه ملي است. ما در حال تهيه مجموعه‌اي به نام "باغ صورتي" با موضوع ايدز هستيم و آمادگي آن را داريم که طرح‌هاي و برنامه‌هاي هنرمندان را در اين باره دريافت کنيم.
    در بخش اهدا جوايز نخستين جشنواره سينمايي و تلويزيوني ايدز، مهدي نوربخش براي کارگرداني فيلم سينمايي "رأي باز"، بهروز نوراني‌پور براي فيلم کوتاه "تولد دوباره" و وحيد حاجي‌لويي براي "اتفاق هميشه ساده مي‌افتد" و بهزاد هرمز هم براي فيلم کوتاه خود در بخش بهترين فيلم تقدير شدند.
    در بخش بهترين آثار مستند داستاني ايرج عرب‌زاده براي "رنگين‌کمان"، حسن رستگار براي "آه اي روزهاي خوش" و يدالله فاتحي براي "حسرت" به ترتيب جوايز اول تا سوم را از آن خود کردند. جايزه بهترين مستند هم به "سرخ" به کارگرداني اميد بنکدار و کيوان عليمحمدي رسيد و "باران مثبت" رحيم مرتضي‌وند و "من فقط ايدز دارم" عليرضا دهقان دوم و سوم شدند. در بخش تيزر هم فريدون سليماني و دکتر سهيل سريزدي نفرات برگزيده لقب گرفتند.
    در بخش مجموعه‌هاي تلويزيوني احمد اميني براي "بيگانه‌اي ميان ما" به تهيه‌کنندگي آرمان زرين‌کوب شش سکه گرفت و مسعود شاه‌محمدي براي "و خداوند عشق را آفريد" به تهيه‌کنندگي اسماعيل عفيفه دوم شد و سه گرفت. از دکتر ميرسيدي و مريم بيک‌پور خبرنگاران واحد مرکزي خبر و شبکه خبر هم هر کدام يک سکه جايزه گرفتند.
    پس از اهداء يک جايزه ويژه به حسن رستگار براي توليد مستمر آثار مربوط به ايدز و کارگرداني مستند "قدم سه"، بازيگران فيلم‌هاي "آه اي روزهاي خوش" و "رنگين‌کمان" هم تقدير شدند. از ميان 30 فيلمنامه رسيده به جشنواره فيلمنامه مستند "فتوس" نوشته امير زبان‌آور، فيلمنامه کوتاه داستاني "يک روز تعطيل" عليرضا صحت و "از تپه بالا رفت" نوشته آرش برهاني هر کدام سه سکه جايزه گرفتند.
    هيأت داوران نخستين جشنواره آثار سينمايي، تلويزيوني و فيلمنامه ايدز از چهار مرکز همدان، گلستان، مازنداران و اردبيل صدا و سيما هم تقدير کرد و سپس نوبت به بخش سينمايي رسيد که فيلم سينمايي "پابرهنه در بهشت" به کارگرداني بهرام توکلي جايزه شش سکه‌اي جشنواره را از آن خود کرد. پس از پايان مراسم هم اين فيلم در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران براي علاقمندان به نمايش گذاشته شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com