1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 534  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511230231  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۵۶:۳۹
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

فلاش بك روز پاياني جشنواره فيلم فجر

تالار وحدت يا استاديوم آزادي؟

اعتراض مسعود ده نمكي در پايان مراسم اختتاميه جشنواره و استقبال منتقدان سينمايي از «اتوبوس شب» آخرين فيلم كيومرث پوراحمد، دو اتفاق مهم در روز پاياني جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر بود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، ديروز در سينماي رسانه‌هاي گروهي، نمايش فيلم «اتوبوس شب»، شلوغ ترين سانس را رقم زد و «پوراحمد» پس از سالها توانست با اين فيلم، نظر مثبت نويسندگان و منتقدان سينمايي را بدست آورد.
    پس از پايان نمايش فيلم بسياري از منتقدان «اتوبوس شب» را بهترين فيلم جشنواره امسال دانستند، برخلاف «مثل يك قصه» فيلم تازه خسرو سينايي كه براساس نظر كارشناسان، يك فيلم كند و ملال آور بود و نتوانست انتظارات را از اين سينماگر برآورده سازد.
    اما ديروز بيشترين اتفاقات در تالار وحدت افتاد. مكاني كه اين بار، با ازدحام خارج از عرف تماشاگران و واكنش آنها به حرف هاي مطرح شده توسط سينماگران، بيشتر حال و هواي استاديوم آزادي و واكنش اعتراض آميز هواداران تيمها به داوران را تداعي مي كرد!
    ديشب «مسعود ده‌نمكي» قرار نبود روي صحنه برود اما «حبيب الله كاسه ساز» كه برنده يكي از سيمرغ‌هاي بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران بود، اين جايزه را به ده نمكي اهدا كرد. او ابتدا حاضر نبود به روي صحنه برود اما پس از تشويق تماشاگران حاضر در سالن كه بيشتر آنها در طبقات فوقاني حضور داشتند، از جاي خود برخاست و با حركات دست نشان داد كه فقط به خاطر تشويق مردم حاضر به حضور در روي سن مي شود. اين حضور غيرمنتظره و حرف هاي «ده‌نمكي»، اختتاميه جشنواره بيست و پنجم را براي دقايقي به تشنج كشاند و نقطه پاياني شد به اعتراضاتي كه در روزهاي گذشته از سوي ابوالقاسم طالبي، جعفرپناهي، مازيار ميري و مريلا زارعي درسالن سينماهاي رسانه ها، به دست اندركاران جشنواره صورت گرفته بود. او در ابتداي حرف هايش، ضمن اظهار اين كه من نه مرغ مي خواهم نه سيمرغ، جايزه را از دست كاسه‌ساز نگرفت.
    ده نمكي در ادامه گفت: اين جايزه حق همه بازيگراني است كه در «اخراجيها» بازي كردند و ناجوانمردانه ناديده گرفته شدند، به خاطر اينكه امروز سياست ما مثل سينماي شده، سينماي ما با سياست و انتخابات ما يكي شده و... .
    وي گفت: من از محمدرضا شريفي‌نيا معذرت مي خواهم. من از اكبر عبدي معذرت مي خواهم. در تاريخ ما هميشه اين گونه بوده كه نخبگان ما از مردم عقب تر بوده اند.
ده نمكي ادامه داد: من نمي خواهم به هيچ كس اهانت كنم. بچه كه بودم دوست داشتم روزي قاضي بشوم اما با اين داوري كه امشب ديدم، ديگر هيچ وقت نمي خواهم قاضي شوم!
پس از صحبت هاي «ده نمكي» كه با صداي بلند و گاه با فرياد وي همراه بود، جو سالن به هم ريخت و دقايقي چند تماشاگران طبقات فوقاني با سوت و كف و نام بردن نام اين سينماگر تالار وحدت را كاملا شبيه يك استاديوم ورزشي كردند.
    ديشب بهرام رادان نيز پس از دريافت سيمرغ بلورين بازيگري براي «سنتوري» روي صحنه رفت و گفت: فيلمي فوق العاده ساختيم به اسم «سنتوري» و من جزيي از كل بودم اما از داوران جشنواره تقاضا دارم پس از پايان جشنواره يك بار ديگر در خلوت خود «سنتوري» را ببينند. من ممنونم از «مهرجويي» كه نيازمند جايزه نيست.از محسن چاووشي از گلشيفته فراهاني، عليرضا بازل مدير برنامه‌هايم و بقيه ماجرا را به «مرتضي شايسته» واگذار مي كنيم كه اميدواريم «سنتوري» براي مردم خوب پخش شود و ما جواب‌مان را از مردم بگيريم.
    وقتي «رادان» از «چاووشي» نام برد تماشاگران حاضر او را با سوت و كف تشويق كردند. زماني هم كه «فرامرز فرازمند» جايزه سيمرغ بلورين مردمي را براي اين فيلم دريافت كرد و از بي اطلاعي گروه سازنده فيلم از مجوز نداشتن «چاووشي» سخن گفت، بخشي از حاضران در سالن با صداي بلند خنديدند.
اما نكاتي از مراسم پاياني جشنواره :
ـ بي‌برنامگي در هماهنگي براي ورود مدعوين، خبرنگاران، عكاسان و هنرمندان به سالن مراسم پاياني از هميشه تأسف‌بارتر بود. برخي از هنرمندان به اين دليل، قيد حضور در مراسم اختتاميه را زدند و برخي ديگر، به سختي وارد سالن شدند. گروهي از خبرنگاران هم كه قرار بود با كارت شناسايي جشنواره وارد سالن شوند، حدود دو ساعت از در اصلي تالار به در اداري و برعكس، پاس داده مي شدند و سرانجام مجبور شدند در آخرين لحظات و در حالي كه طبقات اول و دوم و سوم سالن كاملا پر شده بود در طبقه چهارم جايي براي انعكاس مراسم پاياني بيابند يا از كوچكترين روزنه در اتاق هاي واقع در طبقات فوقاني استفاده كنند.
ـ مراسم پاياني به طور مستقيم در سالن انتظار تالار وحدت از تلويزيون مستقر در اين سالن پخش مي‌شد.
ـ در دكور مراسم پاياني سوداي سيمرغ كه تا حد زيادي شبيه دكور مراسم پاياني مسابقه بين الملل بود تغييرات اندكي به چشم مي‌خورد، چنانچه يك سيمرغ بلورين بزرگ در انتهاي دكور قرار داده شده بود.
ـ در بخش هاي مختلف مراسم پاياني، تيزرهايي درباره جشنواره 25 سال سينماي نوين ايران، معرفي داوران و... پخش شد اما بيشترين استقبال مردمي از آيتم هاي دوربين مخفي صورت گرفت كه با موضوعات مختلف درمورد سيمرغ و جشنواره ساخته شده بود. يكي از جالبترين اين آيتمها، درپايان مراسم اختتاميه پخش شد كه طي آن يك نفر در جلوي صف سينماهاي مردمي، سيمرغ بلورين را حراج كرده بود و مردم روي آن نرخ مي گذاشتند.
ـ «حسين پاكدل» مجري مراسم در ابتداي حرف‌هاي خود، با اشاره به وضع ناهنجار ورود مدعوين به جشنواره گفت: تا وقتي ما با اين طرز فكر كه «حالا برويم يه كاري اش مي كنيم»، كارهاي مختلف را انجام مي دهيم، وضع به همين منوال است، گرچه شايد اگر ورزشگاه آزادي را نيز براي اختتاميه جشنواره اختصاص دهند، اوضاع همين گونه باشد.
ـ امسال براي كانديداها و برندگان سيمرغ جاي مشخصي را در نظر گرفته بودند و اينان در رديف پشت وزير نمايندگان مجلس و مسئولان سينمايي حضور داشتند.
ـ در حالي كه در جشنواره فجر، هيچگاه به فيلم‌هاي مهمان جايزه‌اي تعلق نگرفته و در قوانين جشنواره نيز اين بخش غيررقابتي اعلام نشده، جايزه ويژه دبير جشنواره و 1/5 ميليون تومان جايزه نقدي به محمدرضا عرب براي فيلم «آخرين ملكه زمين» اهدا شد.
ـ «حسين پاكدل» اعلام كرد كه در اختتاميه امسال، اگر برنده‌اي در سالن حضور ندارد، پسر، همسر، خواهر و برادرش را براي دريافت جايزه به روي سن نفرستد. اين در حالي بود كه جايزه بهترين فيلم تماشاگران در بخش مسابقه بين الملل را كه به تهيه كننده فيلم آخرين روزهاي سوفي شل تعلق گرفت، رايزن فرهنگي آلمان در ايران دريافت كرد.
ـ پيروز كلانتري پس از دريافت سيمرغ بلورين بهترين پژوهش فيلم مستند گفت: هنوز احساسم اين است كه فيلم مستند براي سينماي ما فرزندخوانده است. سينماي مستند بايد جشنواره اي مستقل از جشنواره فجر داشته باشد.
ـ علي وزيريان برنده ديپلم افتخار بهترين فيلم اول براي «خدانزديك است»، به طور تلويحي تأسف خود را از عدم حضور اين فيلم در بخش مسابقه و ناديده گرفته شدن زحمت عوامل آن ابراز داشت.
ـ محمدرضا عرب و كامبيز روشن روان در مراسم ديشب ياد بابك بيات را گرامي داشتند و حسام الدين سراج و گروه بيدل، ديشب دوبار به اجراي موسيقي پرداختند.
ـ افشين هاشمي برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل براي «پابرهنه در بهشت» بازي رشك برانگيز حامد بهداد در «روز سوم» را شايسته دريافت اين جايزه دانست، از بقيه نامزدها قدرداني كرد و خود را نماينده آنان دانست.
ـ عزت الله انتظامي براي فيلم «ميناي شهر خاموش» سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيأت داوران را دريافت كرد و در سخنان خود سال جاري سينمايي را، يك سال پربركت دانست و جوانان بازيگر را به رفتار سالم اجتماعي تشويق نمود.
ـ حسين پاكدل در دو جاي مختلف از مراسم ديشب، محمدرضا شريفي نيا را «كارگردان در سايه» جشنواره امسال خطاب كرد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com