1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 451  تاريخ مخابره خبر:  ۲۱/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511210117  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۵۰:۱۹
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

برگزيدگان بخش هاي جام جهان نما، جلوه گاه شرق، سينماي معناگرا و بين المذاهب معرفي شدند

بني اعتماد بهترين كارگردان، «زندگي ديگران» بهترين فيلم بخش بين الملل

مراسم اختتاميه بخش هاي بين الملل جشنواره فيلم فجر، با برگزيدگان فيلمهاي «خون بازي» به كارگرداني رخشان بني اعتماد در بخش بين الملل، «اتوبوس شب» به كارگرداني كيومرث پوراحمد در بخش سينماي آسيا (جلوه گاه شرق)، «پابرهنه در بهشت» به كارگرداني بهرام توكلي در بخش معناگرا و «سينه سرخ» به كارگرداني پرويز شيخ طادي در بخش بين المذاهب و معرفي فيلم «زندگي ديگران» به كارگرداني هنگل ون دانراسمارك از كشور آلمان به عنوان بهترين فيلم جشنواره در بخش بين الملل برگزار شد.

سلامي، محمدرضا جعفري جلوه، معاون امور سينمايي در تالار وحدت معرفي شدند.
    در اين مراسم كه بيشترين جوايز را نصيب فيلمهاي «پابرهنه در بهشت» (بهرام توكلي)، «خون بازي» (رخشان بني اعتماد) و «زندگي ديگران» (هنگل ون دانراسمارك) كرد، محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه سبب اين گردهمايي شده است گفت: شايسته مي دانم به واقعه بزرگي كه سبب ساز برپايي اين نشست هم است يعني وقوع انقلابي كه براي دنيا پيام هاي خجسته به ارمغان آورد و باگذشت هر روز از عمرش پيام هاي جديدتر انساني را به جهان پيشكش مي كند، اشاره كنم، انقلابي كه مديون خون ها و جان هاي مردان و زناني است كه براي به ثمر نشستن اش پيشكش شد.
    عليرضا رضاداد دبير جشنواره فيلم فجر در اين مراسم گفت: شما به سرزميني قدم گذشته ايد كه سينما در آن قدمي صد ساله دارد مردمي پذيراي شما شده اند كه همواره با تكيه برمباني فرهنگي خويش، عادت كرده اند تا قدر هنرمندان را بدانند و آنان را بر صدر بنشانند اين مردم با پشتوانه تمدني چند هزار ساله،‌ براي هرگونه سابقه و فرهنگي خاص قائلند، بخصوص اگر چنين قدمتي به زلف خلق هنري و خالقي هنرمند گره خورده باشد.
    وي ادامه داد: دست اندركاران جشنواره بيست و پنجم، فرصت را غنيمت شمرده، مراتب ارادت و احترام خويش را نسبت به برافراشته شدن 61 پرچم از كشورهاي مختلف و رقابت هنرمندانه 50 فيلم ايراني و خارجي در سه بخش رقابتي غيرايراني و همچنين نمايش بيش از 80 فيلم كوتاه و بلند در بخش هاي غيررقابتي ابزار مي دارند.
    دبير جشنواره فيلم فجر خاطرنشان كرد: بازار فيلم و حضور چشمگير نمايندگان شركت هاي مختلف در آن،‌ يكي ديگر از برجستگي هاي جشنواره امسال محسوب مي گردد.
    وي در ادامه يادآور شد: سينماگران ايراني همواره در جست و جوي راهكارهاي نويني به منظور دستيابي به افق هاي جديد برآمده اند و حاصل آن توجه جدي به سينماي جديد آسيا و جلوه گري شرقي آن است در همين جهت عنايت ويژه به آثاري كه برخوردار از معاني و مفاهيم عميق باشند در قالبي تحت عنوان در جست و جوي حقيقت فرصت تجلي و بروز يافته اند، نگاه قدرشناسانه به آثار والاي هنري در عرصه هاي بين المللي ما را بر آن داشته تا كاوش هاي جدي و متفاوت خويش را تحت عنوان جام جهان نما به طالبان هنر هفتم عرضه كنيم، نگاه به مسير طي شده، ما را بيش از پيش به جست و جو و كشف فيلمها و سينماگراني كه در آثارشان جنبه هاي انساني، جايگاه ويژه اي دارد ترغيب مي كند.
    دبير جشنواره فيلم فجر اظهار داشت: از آنجا كه مفاهيم عميق ديني در تار و پود سينماي ايران تنيده شده بر آن شديم تا به يمن نام پربركت پيامبر اعظم، جايزه ويژه اي با عنوان پلاك زرين مصطفي عقاد خالق اثر ماندگار و عظيم محمد رسول الله با فيلمي كه همسو با تعاليم نبي اكرم باشد اهدا كنيم اميد است با استمرار اين امر،‌ ياد و خاطره مرحوم عقاد در قلب دوستداران سينما جاودانه شود.
    رضاداد به ماريو مونيچلي ميهمان جشنواره فيلم فجر كه در مراسم حاضر بود اشاره كرد و ادامه داد: حضور صميمانه شما را در جمع دوستداران خود محترم شمرده،‌ همسو با اين سخن شما «سينما هرگز نخواهد مرد» اميد داريم سينما در شكل عام خود به حيات پربار خويش ادامه داده و سينماي ايران در شكل خاص خود سرزندگي را با كنكاش ها و پي جويي هاي بيست و هشت ساله نوين كه برگرفته از بركات انقلاب اسلامي است حفظ نمايد.
    دبير جشنواره به همراه عباس كيارستمي و عزت اله انتظامي لوح تقدير جشنواره را به مونيچلي اهدا كردند. مونيچلي در اين مراسم گفت: همزماني جشنواره فيلم و سالگرد انقلاب اسلامي ايران شعف و شادي من از حضور در جشنواره را دو چندان كرد از گرمي و مهرباني مردم ايران سپاسگزارم.
جوايز اهدا شده در اين مراسم بدين شرح است:

«پابرهنه در بهشت» بهترين فيلم بخش معناگرا
در ابتداي مراسم اهداي جوايز، جوايز بخش در جست و جوي حقيقت با معرفي «پابرهنه در بهشت» به كارگرداني بهرام توكلي و تهيه كنندگي حبيب اله كاسه ساز به عنوان بهترين فيلم اين بخش (مسابقه سينماي معناگرا) اهدا شد. در اين بخش پس از نماهنگ و معرفي داوران،‌ داوران به روي صحنه آمدند و جوايز زير را به برگزيدگان اهدا كردند.
ـ ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه، فيليكس فالك براي زورگير از لهستان.
ـ سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني، سونگ سولگ كانان براي دبيرستان شبانه روزي از تايلند.

«سينه سرخ» بهترين فيلم بخش «بين المذاهب»
اهداي جوايز بخش «بين المذاهب»، بخش ديگر اين مراسم بود. در اين قسمت، هيأت داوران به روي صحنه آمدند و جايزه خود را به پرويز شيخ طادي براي فيلم «سينه سرخ» اهدا كردند. اين هيأت داوري از فيلمهاي «پابرهنه در بهشت» (بهرام توكلي) و «آفتاب بر همه يكسان مي تابد» (عباس رافعي) نيز قدرداني كرد.

«اتوبوس شب» بهترين كارگرداني بخش «جلوه گاه شرق»
سپس نوبت به معرفي برگزيدگان بخش «سينماي آسيا؛ جلوه گاه شرق» رسيد و پس از به روي صحنه رفتن داوران و پخش نماهنگ، برگزيدگان بخش سينماي آسيا؛ جلوه گاه شرق بدين ترتيب اعلام شدند:
ـ سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني: كيومرث پوراحمد براي اتوبوس شب از ايران.
ـ سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه: يونگ چان چانگ براي پرستوي آبي از كره.
ـ سيمرغ بلورين بهترين فيلم: بانلي تاكاهاشي براي روزهاي آتش از ژاپن.

پلاك زرين مصطفي عقاد براي «پابرهنه در بهشت»
در ادامه مراسم، يك آيين نمايشي عاشورايي به روي صحنه رفت و سپس محمدرضا جعفري جلوه و مجيد مجيدي براي اهداي پلاك زرين «مصطفي عقاد» به روي صحنه آمدند و اين جايزه را براي نخستين بار به بهرام توكلي براي فيلم «پابرهنه در بهشت» اعطا كردند.
برگزيدگان بخش «مسابقه بين الملل: جام جهان نما» نيز به اين شرح معرفي شدند:
ـ ديپلم افتخار بهترين فيلم كوتاه: آرنولد پواتيه براي «بيگناهي» از فرانسه.
ـ سيمرغ بلورين بهترين فيلم كوتاه: شهرام مكري براي «محدوده دايره» از ايران.
ـ سيمرغ بلورين دستاورد هنري: وينسنت وارد براي «ملكه رودخانه» محصول زلاندنو و انگليس.
ـ ديپلم افتخار بهترين نقش آفريني: باران كوثري براي «خون بازي» از ايران.
ـ سيمرغ بلورين بهترين نقش آفريني: اونريش موهه براي «زندگي ديگران» از آلمان.
ـ سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه: فلوريان هانكل ون براي «زندگي ديگران» از آلمان.
ـ جايزه ويژه هيأت داوران: آخرين روزهاي سوفيشل (مارك روته مون از آلمان).
ـ بهترين كارگرداني: رخشان بني اعتماد و محسن عبدالوهابي براي «خون بازي» از ايران.
ـ سيمرغ بلورين بهترين فيلم: زندگي ديگران (فلوريان هانكل ون و دانرس مارك).

در حاشيه
در تعداد اندك هنرمندان ايراني حاضر،‌ اين بار در مراسم پاياني بخش بين الملل به چشم آمد، به جز برگزيدگان بخش هاي مختلف مراسم امشب، مي توان به نام هايي چون خسرو سينايي، كمال تبريزي اشاره كرد.
مراسم با حدود 40 دقيقه تأخير آغاز شد و در ابتداي مراسم و هنگام پخش سرود جمهوري اسلامي، يك قطع صداي چند ثانيه اي به وقوع پيوست كه اين قطع موجب شد تا حسين پاكدل مجري مراسم از اين بابت از حضار عذرخواهي كند.
طراحي دكور مراسم جالب توجه بود ضمن اينكه براي نخستين بار در جشنواره فجر، حمل كنندگان سيمرغ بلورين، با لباس هاي محلي (هر يك از مناطق مختلف ايران) از داخل پنجره هاي تعبيه شده در دكور، وارد سالن مي شدند و جايزه را براي اهدا، به اهداكنندگان مي سپردند.
مونيچلي سينماگر ايتاليايي كه در مراسم امشب مورد تقدير قرار گرفت، از اينكه در جشن هاي انقلاب اسلامي به كشورمان آمده، اظهار خوشحالي كرد.
در بخشي از مراسم، يك آئين نمايشي با مضمون عاشورا به روي صحنه رفت كه توسط فرزانه كابلي طراحي شده بود كه استفاده از موسيقي با ريتم هاي خاص غربي در آن قابل تأمل بود و اين قضيه واكنش هاي مثبتي را در پي نداشت.
پلاك مصطفي عقاد كه در يك ديپلم افتخار جا گرفته بود و به «بهرام توكلي» اهدا شد، شامل پرچم محمد رسول اله (نماد فيلم الرساله) بود. اين پرچم زرين به گفته مجري مراسم از 500 گرم طلا تشكيل شده است.
رخشان بني اعتماد پس از دريافت جايزه صحبتي نكرد اما كيومرث پوراحمد خوشحالي خود را از اين بابت كه توانسته فيلمي در زمينه دفاع مقدس بسازد، اعلام كرد.
بسياري از برگزيدگان خارجي مراسم امشب، در سالن حضور نداشتند كه اين قضيه به يك موضوع منفي تكرار شونده در جشنواره فجر (به ويژه در بخش بين الملل) بدل شده است. در مراسم امشب، بيشتر جوايز به نمايندگان رايزني ها داده شد و جايزه بهترين فيلم بخش جام جهان نما را نيز رايزن فرهنگي آلمان در ايران دريافت كرد. جالب آنكه او با تشكر از دست اندركاران جشنواره فيلم فجر براي توجه به سينماگران آلماني، اظهار اميدواري كرد كه جشنواره برلين نيز كه از امشب در آلمان آغاز مي شود؛ به اندازه جوايز جشنواره فيلم فجر، به سينماي ايران توجه كند!
كارگرداني مراسم نسبت به مراسم گشايش جشنواره؛ برتري محسوسي داشت و زمان برپايي آن نيز نسبت به مراسم مشابه، مناسب بود به طوري كه هيچكس از مراسم؛ خسته نشد.
باز هم، مثل بخش مواد تبليغي و اطلاع رساني در مراسم افتتاحيه، جاي خالي بيانيه هيأت داوران در بخش هاي مختلف بين الملل حس شد.
كاسه ساز كه براي دريافت سيمرغ براي فيلم «پابرهنه در بهشت» آمده بود، گفت: سپاسگذارم از داوران و از سرمايه گذاران اين پروژه ماريسك كرديم كه اين فيلم را ساختيم و حال نتيجه اش را ديديم.
پس از پخش كليپ بزرگداشت فيلمساز ايتاليايي مونيچلي از عزت اله انتظامي و رضاداد دعوت شد كه اين مراسم تقدير را انجام دهند و رضاداد گفت: من از آقاي كيارستمي تشكر مي كنم كه زحمت ميزباني آقاي مونيچلي را بر عهده گرفتند و از ايشان خواستم كه در اين تقدير همراه ما باشند، اما ايشان از من خواستند كه از يك پيشكسوت سينما بخواهم كه اين مراسم تقدير را انجام بدهد اما من همين جا از عباس كيارستمي هم مي خواهم كه به روي صحنه بيايد تا اين مراسم تقدير انجام شود.سرانجام با حضور عزت اله انتظامي، رضاداد و عباس كيارستمي مراسم تقدير از اين فيلمساز ايتاليايي انجام شد.
مونيچلي هم گفت: افتخارم دوبرابر شده است كه همزمان جشن سالگرد انقلاب اسلامي اينجا هستم، در اين سن طولاني كه گذراندم فكر نمي كردم يك روز به ايران بيايم.
پرويز شيخ طادي كارگردان «سينه سرخ» نيز كه براي دريافت جايزه اش به روي صحنه آمده بود گفت: «سينه سرخ» يك اعتقاد جهاني است و هيچ مرزي ندارد و دعوت وحدت بين تمام اديان است كه منشأ اصلي و الهي و خدايي دارند.
كيومرث پوراحمد كارگردان «اتوبوس شب» كه سيمرغ اش را از محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گرفت، گفت: خوشحالم كه بالاخره يك فيلم جنگي ساختم و خوشحالترم كه فيلم با مردم عام و خاص رابطه برقرار كرده است و بازخوردهاي خوبي داشته است.
باران كوثري بازيگر خون بازي كه براي دريافت ديپلم افتخار به روي صحنه آمده بود، گفت: خوشحالم در مراسمي اين جايزه را مي گيرم كه اينقدر هنرمند بزرگ حضور دارند.
همچنين در مراسم پاياني بخش بين الملل جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر «زندگي ديگران» به نمايش درآمد و آيين نمايشي ويژه محرم با سرپرستي فرزانه كابلي اجرا شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com