1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 504  تاريخ مخابره خبر:  ۱۴/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511140008  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۲۹:۱۳
    ۱۳۸۵/۱۱/۱۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

نگاهي به "پابرهنه در بهشت" 

دقت در جزئيات و پرهيز از كليشه

"پابرهنه در بهشت" زندگي يحيي روحاني جواني را به تصوير مي كشد كه قصد كرده در قرنطينه بيماران لاعلاج كه درگير مسائل روحي و جسمي هستند، خدمت كند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، اين فيلم با اين تم مركزي و انتخاب گفتار متن از زبان يحيي روايتگر مختصات قصه مي شود. از ويژگي هاي فيلم پرپلان بودن آن است. فيلمساز با توجه به پيشينه كار كوتاه و تجربي آرام و قرار را از دوربين گرفته است. در واقع اين اپيدمي سينماي ايران كه فيلمسازان اغلب دوربين را روي بازيگران مي گذارند و بازيگر شروع به اداي ديالوگ مي كند تا پلان بعد، در اين اثر شكسته شده است.
    يعني در بسياري از فصول فيلم و سكانس ها فيلمساز مي توانست به راحتي با كاشتن دوربين و اداي ديالوگ توسط بازيگران قصه را روايت كند. اما او از كليشه پردازي فاصله گرفته و با دقت در جزئيات اطراف سوژه ها و قصه هم ايجاد تعليق مي نمايد و هم تنش، تضاد دروني و قاب هاي زيبايي شناسانه به اين موقعيت ها مي افزايد. در واقع فيلم با تصويربرداري از نمادهاي نامتعارف مثل زاويه هاي انگل و شات هاي باز از اين سو و نماهاي نامتعارف مثل تصويربرداري از پله ها هنگامي كه قرار است پاهاي كاراكترها در قاب قرار گيرد، استفاده از فلو شدن و قرار گرفتن سوژه ها در حالت فوكوس، دقت در جزئيات مثل روشن شدن مهتابي، ريختن آب داخل ليوان، قرار دادن چاي كيسه اي در آب جوش و ... به حالات پرسوناژها و ايجاد فضاي رواني به اثر كمك كند.
    اين دقت به جزئيات در تاريخ سينما همواره مورد اهميت بوده است. از كارهاي اورسن ولز مثل "همشهري كين" و هيچكاك مثل "طلسم شده" و ساير آثارش گرفته تا همين اواخر كارهاي شاخصي چون "مرثيه اي براي يك رويا" اين نوع پرداخت مثل نمادپردازي از كفش، قفل، خون و ... هر لحظه اهميت ساختار محتوايي اثر را افزون مي كند و اين در كنار وجوه جزئي نگر متناسب به نظر مي رسد.
    فيلم از يك موهبت اساسي هم برخوردار است و آن وجود بهرام دهقاني به عنوان تدوينگر است. اغلب برش ها و تقاطع هاي كمك در خور توجهي به كيفيت ريتميك و فرم ساختاري اثر كرده است. ابعاد قاعده مند حذف فواصل به پيشبرد قصه كمك كرده است. شايد اگر اين اثر را با دو اثر به نمايش درآمده در روز اول جشنواره "ميناي شهر خاموش"     و "خاك سرد" مقايسه كنيم، اهميت تدوين در حذف فواصل و فضاهاي بي اثر و كاذب بيشتر خود را نمايان كند.
    از جمله مهمترين مولفه هاي زيبايي شناسانه براي اين اثر وجود فيلمبردار تواناي اين سال ها، حميد خضوعي ابيانه، است. اصلا اين اثر جداي از قصه اش فيلم فيلمبرداري است. خضوعي ابيانه با دقت در تلفيق رنگمايه ها، فوم هاي متناسب هر صحنه، نورپردازي دراماتيزه و اعوجاجات نوري چراغ هاي نفتي، چراغ قوه و نورهاي ضعيف و تقويت شده دارد. در واقع اين رويكرد وي نزديكي به مضمون روان پريشانه قصه را تشديد كرده و اين براي فيلمساز جوان يك قدم به جلو محسوب مي شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com