1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 535  تاريخ مخابره خبر:  ۱۸/۸/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138508180203  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۰۹:۵۰
    ۱۳۸۵/۰۸/۱۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

ارزيابي سينماگران از وضعيت اقتباس ادبي در سينماي ايران ـ منوچهر محمدي

سينماي اقتباسي بدون مديريت به جريان تبديل نمي‌شود

اگر بحث سينماي اقتباسي بخواهد در سينماي ايران تبديل به جريان شود و يک جرقه محدود نماند، نياز به مداومت، پشتکار و مديريت دارد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، منوچهر محمدي در مورد گرايش کمتر فيلمنامه نويسان مستقل به اقتباس ادبي در سينماي ايران گفت: قطعاً اين مسئله دلايل مختلفي دارد که بخشي از آن به پيشينه نه چندان پربار ادبيات نمايشي ما برمي گردد. البته اين نفي ارزش مجموعه کارهاي انجام شده نيست، بلکه دامنه آثاري که قابليت تبديل شدن به اثر سينمائي را داشته اند بسيار کم است. در اقتباس بايد دو عنصر مولف و خلاق يعني نويسنده و فيلمنامه نويس بتوانند فرآيندي جديد را در همجواري با هم شکل دهند.
    اين تهيه کننده سينما ضمن اشاره به مشکل اخلاق حرفه اي کار جمعي در سينماي ايران افزود: به گمانم اين کار چندان تجربه نشده و آنچه هم بوده اکثراً يا با اوقات تلخي به پايان رسيده يا نويسنده شاکي شده که اثرِ تبديل شده نتوانسته تمام خواسته هاي ذهني او را ادا کند. اين مشکل به ضرورت هاي سينما و البته فيلمنامه نويس مربوط است. بخش ديگري هم به ناآشنائي نويسندگان ما به زبان سينما برمي گردد که باعث مي شود با چالش هائي مواجه شوند که فرآيند کار را مشکل مي کند.
    محمدي با خير دانستن نيت تشکيل دفتر اقتباس ادبي فارابي گفت: اينکه مديران فرهنگي فارابي متوجه شده اند پيوند سينما و ادبيات داستاني مي تواند به سينماي ما کمک کند، بسيار خوب است. چون يکي از نقص هاي جدي ما در عرصه سينما فيلمنامه است. اما در مقام عمل تا به حال خروجي روشن و مشخصي از اين دفتر نديده ام. اين قطعاً به منزله ناديده گرفتن زحمات دفتر نيست، ولي اگر حرکتي بخواهد تبديل به جريان شود و يک جرقه محدود نماند، نياز به مداومت، پشتکار و مديريت دارد.
    تهيه کننده «مارمولک» در پايان با توجه به عملکرد سال گذشته اين دفتر افزود: اگر فارابي مي خواهد اين حوزه را مديريت کند، بايد بتواند تلاقي دو عنصر خلاقه در حوزه ادبيات داستاني و فيلمنامه نويسي يا کارگرداني را توأمان مديريت کند که به نظرم کار بسيار دشواري است و نياز به ظرافت، طراحي، فکر نو و سعه صدر دارد. وگر نه به يک جريان تأثيرگذار تبديل نمي شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com