1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 416  تاريخ مخابره خبر:  ۱۵/۷/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138507150200  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۱۵:۰۳
    ۱۳۸۵/۰۷/۱۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

نايب رئيس خانه سينما

سينماي ديني مفهومي نيست كه آن را منتسب به يك ژانر يا سينماي خاص نمود

تعريف سينماي ديني، تعريف ژانري نيست، بلكه سينماي ديني در هر نوع ژانر سينمايي چه بلند و چه كوتاه و چه پويانمايي و مستند قرار مي گيرد. در حقيقت مي توان گفت سينماي ديني مفهومي نيست كه آن را منتسب به يك ژانر يا سينماي خاص نمود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي و امور رسانه هاي دومين جشنواره سراسري فيلم ديني «رويش»، علي معلم منتقد و نايب رئيس خانه سينما با بيان اين مطلب افزود: اگر دين را مجموعه اي از آداب براي زندگي بهتر و راه درست زيستن بدانيم، به اين ترتيب كليه فيلم هايي كه در حوزه درست نگريستن به جهان هستي و مخلوقات خداوند، تعليم اخلاق انساني و روابط في مابين انسان ها و يا فيلم هايي كه به موضوع دنياي پس از مرگ و يا پرداختن به نگرشي درست در جنبه هاي مختلف هستي مي پردازند در زمره آثار سينماي ديني قرار مي گيرند.
    تهيه كننده فيلم هاي «ازدواج به سبك ايراني» و «گاوخوني» با اشاره به محدوديت هاي تعريفي سينماي ديني تصريح كرد: اگر بخواهيم به مقوله سينماي ديني صرفاً در يك بستر نگاه كنيم. آن وقت سينماي ديني تنها به آثار سينمايي تاريخي كه به زندگي شخصيت هاي شاخص در حوزه دين پرداخته اند، محدود مي شود. متأسفانه در سطح افكار عمومي كشور، تلقي كه از سينماي ديني مي شود بيشتر به موضوع دنياي پس از مرگ و يا به تاريخ اديان و زندگي افرادي كه دين‌باور بوده اند، اطلاق مي شود. در حاليكه اگر به معناي وسيعي كه خود دين به ما معرفي و ارائه مي كند به جهان پيراموني نگاه كنيم، متوجه مي شويم كه يك فيلم مستند خوب به لحاظ تكنيكي و مفهومي درباره طبيعت، مي تواند قدرت بيشتري در ايجاد ارتباط ديني با مخاطب خود داشته باشد تا يك اثر صرفاً مناسكي و شعائري. با اين حساب به نظر من سينماي ديني به سينمايي گفته مي شود كه در جهت بهتر زيستن و بهتر مردن، تعاليم و پيام هايي را به تماشاگر خود منتقل مي كند كه اين تعاليم مشتمل بر مواردي چون ساده زيستي، دوست يابي،‌ ظلم ستيزي، عدالت پروري و... است.
    مدير مسئول و سردبير ماهنامه «دنياي تصوير» افزود: سينماي ديني عرصه اي براي به نمايش درآوردن فطرت هاي ديني است، زيرا دين و مذهب راهي براي زندگي بهتر متناسب با ويژگي هاي والاي انساني مي باشد و هر فيلمي كه اين مفاهيم را در خودش نشان دهد، فيلم ديني به حساب مي آيد. حتي فيلم هاي مستند كه درباره حيات وحش، شكوه خلقت و طبيعت ساخته مي شود جزء آثار ديني به حساب مي آيد.
    معلم در ادامه سخنان خود وجود تعلقات ديني در جامعه ايران را امتياز بزرگي براي ساخت و عرضه آثار ديني دانست و اظهار داشت: هر وقت ارتباط بين دين، هنر و توده جامعه نزديك شود به طور طبيعي شاهد توليد فيلم ديني خواهيم بود. چراكه باورها و تعلقات ديني در ميان جوامع بشري بيش از هر جايي در ايران حسن مي شود. بنابراين طبيعي است كه افكار عمومي و مخاطبان سينما خواستار فيلم هايي درباره مسائل معنوي باشند. البته نبايد اين نكته را فراموش نمود در اين هدف هرگز با صدور بخشنامه يا دستورالعمل به وسيله مديران فرهنگي و سينمايي به دست اندركاران و اصحاب سينما تحقق نمي يابد.
    صاحب امتياز نشريه «دنياي تصوير» با اشاره به مشكلات فيلم هاي ديني در كشور متذكر شد: برخي فيلمسازان كمتر به مسأله مشاوره ديني و مذهبي در ساخت فيلم هاي ديني توجه مي كنند، لذا خلأ معنابخشي به خوبي در اينگونه فيلم ها مشخص است و اغلب اين آثار صرفاً يك نگرش ساده و ظاهري نسبت به فرامين ديني را به مخاطبان ارائه مي كنند. متأسفانه ما در گسترش و تبيلغ امر دين از طريق حوزه هاي تصويري، گرفتار يك دام رسانه اي شده ايم كه برخي آثار تلويزيوني نقش مهمي در اين جريان دارند. با توجه به گستره و سطح مخاطبان تلويزيون، برخي سريال ها و فيلم هاي توليد شده،‌ باعث كلي كج آموزي ها و رويگرداني ها از دين مي شوند، چرا كه دين را در اينگونه از آثار به صورت شعارگونه معرفي كرده و صرفاً اعمال ظاهري دين را به منزله سينماي ديني قرار مي دهند. در واقع مناسك و اعمال جاي مقصد و هدف غايي ما را گرفته اند.
    نايب رئيس خانه سينما در پايان در خصوص تأثيرات برگزاري مداوم جشنواره سراسري فيلم ديني «رويش» اظهار داشت: هرگونه تلاش و كوششي در جهت نزديكتر كردن سينماي ايران، به سمت تفكر تعميقي چه در حوزه سينماي ديني و چه در حوزه سينماي اجتماعي امر پسنديده اي است، اما زماني برگزاري جشنواره ها اثرگذار خواهند بود كه آنها را با مقوله هاي چون نقد، بحث، پژوهش و در نهايت حمايت از استعدادهاي فيلمسازي كامل كنيم. وگرنه ما در كشورمان جشنواره هاي متعددي داريم كه نتوانسته اند تعاريف و اهداف خود را مشخص و روشن كنند. برگزاركنندگان جشنواره «رويش» زماني مي تواند كمك كننده سينماي ديني باشند كه تعابير خود را از حضور دين در سينما به روشني مطرح سازند.
    شايان ذكر است،‌ دومين جشنواره سراسري فيلم ديني «رويش» به همت حوزه هنري و با مشاركت شبكه اول سيما و همياري معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركز توسعه سينمايي سوره، بنياد سينمايي فارابي، انجمن سينماي جوانان ايران، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، سازمان فرهنگي و تفريحي شهرداري مشهد، نيروي انتظامي استان رضوي، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد، صدا و سيماي خراسان رضوي و شركت «تكا» هواپيمايي ايران ايرتور، از تاريخ 8 الي 12 آبان ماه در مشهد مقدس و به صورت همزمان در 8 استان كشور برگزار مي گردد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com