1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 806  تاريخ مخابره خبر:  ۶/۶/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138506060203  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۴۱:۰۲
    ۱۳۸۵/۰۶/۰۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

حضور جهاني سينماي ايران در مرداد ماه 85

نمايش فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي بين‌المللي در مرداد ماه گذشته همچنان از موفقيت سينماي ايران در رويدادهاي فرهنگي و هنري جهان خبر مي‌دهد، سينمايي که طي ماههاي اخير بيش از هر زمان ديگري در جستجوي راهکارهايي كاربردي جهت حضور گسترده و مؤثرتر در عرصه جهاني، خصوصاً از طريق اکران منطقه‌اي و بين‌المللي است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از ايسنا، سينماي ايران در مرداد ماه گذشته در عرصه هاي بين المللي حضوري متفاوت داشت كه به مواردي از آن اشاره شده است.

***
جايزه بزرگ جشنواره فيلم «لوكارنو» به فيلم «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» و داوران جوان به «چهارشنبه‌سوري»

    پنجاه و نهمين دوره جشنواره فيلم «لوكارنو» در تاريخ 2 اوت (11 مرداد) با حضور يك داور ايراني و دو فيلم از سينماي كشورمان در كشور سوئيس گشايش يافت.
در اين رخداد هنري كارگردان ايراني «رفيع پيتز» به عنوان داور و فيلم‌هاي «چهارشنبه سوري» (اصغر فرهادي) و «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» (سامان سالور) در بخش رقابتي «لوكارنو» حضور داشتند.
    در مراسم پاياني فيلم «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» توانست جايزه بزرگ جشنواره «لوكارنو» را دريافت كند و «چهارشنبه ‌سوري» نيز جايزه داوران جوان اين جشنواره را كسب كرد.

***
«آفسايد» در مجامع فرهنگي جهان و فوكوس بر آثار «پناهي» در ملبورن

    در ماه گذشته «آفسايد» حضور موفقي در مجامع فرهنگي و هنري جهان از جمله ملبورن و نيوزلند داشت.
جعفر پناهي كارگردان سينماي ايران در نشست سي‌ و پنجمين دوره جشنواره بين‌المللي نيوزلند بعد از نمايش فيلم «آفسايد»، به سئوالات مختلف تماشاگران پاسخ داد.
    پناهي در پاسخ به يكي از تماشاگران حاضر مبني بر نظرش در خصوص اقدامات آمريكا در منطقه اظهار داشت: هيچ كشوري نمي‌تواند به زور اسلحه و كشتار، آزادي و دموكراسي را که مدعي آن است به ديگر كشورها تزريق كند.
جشنواره فيلم نيوزلند با شركت فيلمهاي ايراني ديگري همچون «زمستان است» رفيع پيتز و يك فيلم از يك ايراني مقيم آمريكا برگزار شد.
همچنين پناهي از استوديوي فيلم‌سازي پيترجكسون كارگردان مشهور نيوزلندي كه چندين جايزه بين‌المللي براي فيلمهاي «‌ارباب حلقه‌ها»، «كينگ كونگ» دريافت كرده است، بازديد كرد.
    بنا به گفته جعفر پناهي؛ يكي از مسئولين مركز هنري آمريكا كه دراين فستيوال حضور داشت، از وي به طور رسمي دعوت كرده است كه به آمريكا سفر كند اما او سفر خود را به آن كشور منوط به عدم انگشت ‌نگاري از طرف مأمورين آمريكايي اعلام كرده است.
شايان ذكر است، در سال 2001 جعفر پناهي در هنگام ورود به فرودگاه نيويورك به مأمورين آمريكايي آن كشور اجازه نداد كه از وي انگشت‌ نگاري نمايند و از آن به بعد، از سفر به اين كشور به طور جدي امتناع ورزيده است بنابراين مسئولين مركز هنري ايالت اوهاير در تلاش هستند كه با تماس با مسئولين دولتي موضع انگشت‌نگاري از جعفر پناهي را حل نموده تا رضايت وي را جهت شركت در فستيوال آن ايالت فراهم آورند.
پناهي بعد از به «ملبورن» استراليا رفت كه در آنجا جشنواره‌اي به مناسبت بزرگداشت و تجليل از اين فيلم‌ساز برگزار مي‌شد و مجموعه آثارش در قالب يك برنامه با عنوان «فوكوس بر آثار پناهي» در جشنواره فيلم ملبورن به نمايش در آمد.
همچنين «بيد مجنون» مجيد مجيدي و جديدترين فيلم كوتاه عباس كيارستمي كه در قالب مستند تهيه شده است در جشنواره فيلم ملبورن به نمايش در آمدند.

***
تجليل از «بهمن قبادي» در لوكارنو

    در پنجاه و نهمين جشنواره فيلم «لوكارنو» در بخش رويداد ويژه اين جشنواره از بهمن قبادي تجليل شد.
در اين دوره از جشنواره، فيلم «دف» ساخته بهمن قبادي كه به شيوه ويدئويي تصويربرداري شده است به نمايش درآمد.
قبادي همچنين در اين دوره از جشنواره بين‌المللي فيلم «آنوني مال» (امسال) به عنوان داور در جمع هيأت داوران حضور داشت.
    همچنين در مراسم افتتاحيه اين جشنواره، فيلم قوم شناسي در كشور صربستان و دو فيلم مستند از استان گيلان به كارگرداني رضا مجلسي مستند ساز گيلاني به نمايش درآمد.

***
كسب جايزه بنيانگذاران جشنواره فيلم «تراورس سيتي» توسط «ماني حقيقي»

    سه فيلم ايراني، «كارگران مشغول كارند» (ماني حقيقي)، «جزيره آهني» (محمد رسول اف) و مستند 70 دقيقه‌اي «رييس‌ جمهور مير قنبر» (محمد شيرواني) در جشنواره فيلم «تراورس سيتي» به نمايش در آمدند.
اين رويداد سينمايي امسال برپايي دومين دوره اش را با نمايش حدود 60 فيلم پشت سر گذاشت و جايزه بنيانگذاران اين جشنواره مشتركاً با دو فيلم ديگر، به فيلم ماني حقيقي رسيد.
    مايكل مور با همكاري «دوگ استنتون» (نويسنده) و جان رابرت ويليامز (عكاس) با هدف افزايش سطح كيفي فيلم‌ها اين فستيوال سينمايي را در بخش‌هاي داستاني و مستند راه‌اندازي كرده‌اند.

***
 «به‌آهستگي» و ادامه حضورهاي بين‌المللي 

    «به آهستگي» به كارگرداني مازيار ميري اواخر مرداد ماه در بخش مسابقه جشنواره «مونترري» مكزيك به نمايش درآمد.
اين جشنواره از 12 تا 19 اگوست (21 تا28 مرداد ماه) سال جاري برپا بود.
    پيش از اين، فيلم «به‌ آهستگي» در جشنواره تايته، سياتل، لوس آنجلس و برلين به نمايش درآمده بود.
«به آهستگي» به كارگرداني مازيار ميري در جشنواره بين‌المللي فيلم «ولادرو» كه در شهر «مونترري» برگزار شد، به نمايش در ‌آمد.

***
«نفس عميق» و حضوري ديگر

    جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه مانيلا» از 10 مرداد (اول ماه اوت ميلادي) با حضور دو فيلم ايراني «نفس عميق» (پرويز شهبازي) و «شهر زيبا» (اصغر فرهادي) در پايتخت كشور فليپين آغاز‌ شد.
    همچنين از جمله فيلم‌هاي مطرح حاضر در جشنواره فيلم «سينه مانيلا» مي‌توان به مستند «خواهر خوانده‌ها»، «تاريكي و سيب» اشاره كرد.

***
 «رئيس جمهور مير قنبر» در مجامع هنري دنيا

    فيلم مستند محمد شيرواني پس از حضور موفق در چند جشنواره جهاني در فستيوال بين‌المللي «سارايوو» هم به روي پرده رفت.
جشنواره بين‌المللي فيلم «سارايوو» كه امسال برپايي دوازدهمين دوره اش را جشن مي گرفت از 18 اوت (27 مرداد ماه) آغاز و تا هشت روز ديگر به فعاليت پرداخت.
    فيلم «كارگران مشغول كارند» ماني حقيقي نيز در اين فستيوال حضور داشت.

***
«ادينبورگ» و حضور پر رنگ سينماي ايران

    در شصتمين دوره جشنواره فيلم «ادينبورگ» كه به مدت دو هفته ادامه داشت، سه فيلم «زمستان است» (رفيع پيتز)، «كمدي سياه»، «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» (سامان سالور) و «آواي بم» (محصول ايران و هلند) به نمايش در آمدند.
ادينبورگ در رشته‌هايي همچون تئاتر و آثار تجسمي نيز برگزار مي‌شود و بخش فيلم آن جزء فستيوالهاي مورد تأييد فدراسيون جهاني تهيه كنندگان فيلم (Fiapf) بوده و در تقويم آن به ثبت رسيده است.
    در دوره‌هاي قبلي جشنواره فيلم ادينبورگ نيز فيلمهاي «طلاي سرخ» (جعفر پناهي)، «ايستگاه متروك» (عليرضا رئيسيان)، «نامه‌هاي باد» (اميني) و «خواب تلخ» (يوسفي) به نمايندگي از سينماي ايران به نمايش در آمده‌اند.
    همچنين در فستيوال سينمايي «اسپو»، فيلم «حيات» (غلامرضا رمضاني) به نمايندگي از سينماي ايران در فنلاند به روي پرده رفت.
جشنواره فيلم «اسپو» امسال برپايي هفدهمين دوره خود را جشن گرفت.


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com