1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 526  تاريخ مخابره خبر:  ۲۴/۵/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138505240201  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۱۶:۲۵
    ۱۳۸۵/۰۵/۲۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

«كارگران مشغول كارند» ماني حقيقي، مشتركاً جايزه بنيانگذاران جشنواره «مايكل‌مور» را گرفت

فيلم سينمايي «كارگران مشغول كارند» ساخته ماني حقيقي در دومين دوره جشنواره «تراورس سيتي» ـ كه توسط مايكل‌مور سينماگر معروف و معترض آمريكايي راه‌اندازي شده است ـ مشتركاً با دو فيلم ديگر جايزه بنيانگذاران اين جشنواره را دريافت كرد.

       به گزارش سايت سينمايي سوره، در دومين دوره جشنواره فيلم «تراورس سيتي» كه از تاريخ 9 تا 15 مرداد ماه در شهر ميشيكان آمريكا برپا بود، سه فيلم «كارگران مشغول كارند»، «جزيره آهني» و «رئيس جمهور ميرقنبر» در بخش «سلام بر سينماي ايران» اين جشنواره ‌به نمايش درآمد.
       در مراسم پاياني اين جشنواره سه فيلم «كارگران مشغول كارند»، «جاده‌اي به گوانتانامو» ساخته مايكل وينترباتم و «پسر انسان» ساخته مارك دورنفوردمي (از آفريقاي جنوبي و پديده جشنواره فيلم سان دنس) به اشتراك جايزه بنيانگذاران جشنواره را دريافت كردند.
        برپايه اين خبر، پيش از اين فيلم «كارگران مشغول كارند» در اولين نمايش جهاني خود در بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به نمايش درآمد و جايزه بهترين فيلمنامه را در بخش بين‌الملل دريافت كرد. پس از آن در اولين حضور بين‌المللي خود در بخش «فروم» پنجاه و ششمين جشنواره فيلم برلين با استقبال بسياري روبرو شد.
       اين فيلم در فروردين و ارديبهشت ماه در جشنواره‌هاي «سنگاپور» و «ترايبكا نيويورك» حضور يافت و در تيرماه در جشنواره‌هاي كارلووي واري (جمهوري چك)، آكلند (نيوزلند)، ولينگتون (نيوزلند)، آرشيو سلطنتي فيلم بلژيك مسكو (روسيه) و زنگبار (تانزانيا) به نمايش درآمد كه در «زنگبار» موفق به دريافت تقديرنامه هيأت داوران شد.
       همچنين طبق اعلام محمد اطبايي كه عرضه بين‌المللي «كارگران مشغول كارند را برعهده دارد»؛ فيلم دوم ماني حقيقي در همين ماه در پانزدهمين جشنواره فيلم «بريسبان» استراليا (12 تا 22 مرداد) و دوازدهمين جشنواره فيلم «سارايوو» (27 مرداد تا 4 شهريور) و نيز اولين جشنواره فيلم «جوگجا ـ نتپك» (14 تا 21 مرداد) در اندونزي حضور دارد.
       «كارگران مشغول كارند» و «سيماي زني در دوردست» ساخته علي مصفا به عنوان فيلم‌هاي ايراني در بخش مسابقه جشنواره جوكها ـ نتپك حضور داشته كه در منطقه آسيب ديده از توفان سونامي كشور اندونزي و جهت تقويت روحيه مردم برگزار مي‌شود. 
        بنابراين گزارش، همچنين «كارگران مشغول كارند» در سه ماه شهريور، مهر و آبان به 25 جشنواره جهاني ديگر دعوت شده كه اين حضورها نيز بزودي اعلام مي‌شود.
       شايان ذكر است، فيلم «كارگران مشغول كارند» در نشريات و رسانه‌هاي مختلف بين‌المللي نيز با نقدهاي بسيار مثبتي روبرو شده است كه گزيده‌اي از اين بازتاب‌ها توسط محمد اطبايي در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران قرار گرفته است.
       نشريه معتبر «ورايتي» به قلم دبورا يانگ: «برخلاف غالب فيلم‌هاي ايراني كه به مشكلات زنان پرداخته‌اند. «كارگران مشغول كارند» به آسيب‌هاي روانشناختي مردان نگاه دارد. اين فيلم كمدي ابزرد با ديالوگ‌هاي صاف و ساده و در عين‌ حال واقع‌گرايانه، از دغدغه‌هاي ذهني اسرارآميز مردان گفته و تماشاگر فرهيخته امروزي از اين هجو كاملا مدرن درباره تعلقات و دل مشغولي‌ها مردان لذت زيادي خواهد بود. كليه عوامل فيلم و از جمله بازيگران غالباً غيرحرفه‌اي آن تصويري كاملاً قانع كننده از طبقه متوسط شهري ايران ارايه داده و دوربين ديجتالي نيز به خوبي منطقه بكر كوهستاني را ثبت كرده است».
       در تحليل ديگري از اين فيلم در «نشريه اكونوميست» آمده است: اما جالب‌ترين فيلم ايراني در جشنواره برلين، «كارگران مشغول كارند» ساخته ماني حقيقي بود كه شخصيت‌هاي فيلم با ذكاوت و ظرافت خاصي از مرز شوخي‌ها گذر كرده و حسرت و دلتنگي‌هايشان را منتقل مي‌كنند.
      حقيقي فيلمنامه نويس مستعدي است كه كارگرداني‌اش به طراحي حركات موزون مانده و فيلمش تصويري فوق‌العاده از ميانسالگي ارائه مي‌دهد.
      ايمي توبين منتقد سرشناس آمريكايي در نشريه «فيلم كامنت» آورده است: فيلم طنز و فوق‌العاده‌ «كارگران مشغول كارند» در ميان ده فيلم برتر جشنواره‌ فيلم ترايبكا نيويورك قرار داشته و برخلاف نوشته كاتالوگ جشنواره به هيچ وجه يك تمثيل سياسي نبوده بلكه يك كمدي اجتماعي واقعگرايانه است. شخصيت‌هاي فيلم در سماجت بي‌معنا و عدم درك زنان در زندگي‌شان يادآور شخصيت‌هاي فيلم «شوهران» ساخته جان‌كاساوتيس هستند.
       استيو اريكسون نيز آورده است اين فيلم يكي از جذاب‌ترين و حيرت‌انگيز ترين فيلم‌هاي جشنواره ترايبكا و بهترين فيلم جشنواره از نظر من بوده است. حقيقي نئورئاليسم و ابزرديسم را با هوشمندي تركيب كرده و هر چند به ظاهر تأثير كيارستمي كه ايده اوليه فيلم از اوست، در نماهاي بلند از مناظر مشهود است اما اين استفاده در كليت اثر جا افتاده و نشاني از فيلمسازي كيارستمي در آن ديده نمي‌شود. استفاده از دوربين ديجيتال نيز به زيبايي تصاوير افزوده است. اين فيلم سراپا شوق‌آور يك كشف و به نوعي توجيه كننده برنامه هاي گسترده و پراكنده «ترابيكا» است.
      «استانيسلاوروستوتسكي» منتقد صاحب نام روسي در روزنامه ورميا نووتسي: «كارگران مشغول كارند» فيلمي حيرت‌آور است كه حتي براي افراد بسيار شكاك، تمامي تصاوير كليشه‌اي از سينماي ايران را از ذهن دور مي‌كند و تصاويري كه غالباً با نشانه‌ و تمثيل و پرداختن به مسائل اجتماعي اين كشور را در جشنواره‌هاي فيلم نمايندگي مي‌كنند. كارگردان بي‌ترديد يكي از جالب‌ توجه‌ترين فيلم‌هاي جشنواره مسكو است. بهتر است به جاي سمبليك ديدن اين فيلم (كه منتقدان غربي بسيار به آن علاقه دارند)، آن را كاري ظريف، دقيق و هوشمندانه از زندگي انسان‌ها ملموس قلمداد كرده و از صميم‌ قلب طنز و هوشمندي آن را ستود. نمونه اين فيلم اصيل و طنز آميز را كمتر مي‌توان در سينماي ديگر كشورها سراغ گرفت.
      فيلم «كارگران مشغول كارند» كه در شركت آفتاب نگاران و توسط محمدرضا تختكشيان تهيه شده است، عرضه و بازاريابي بين‌المللي آن توسط محمد اطبايي انجام مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com