1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 396  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۴/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138504130001  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۱۱:۰۰
    ۱۳۸۵/۰۴/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

نمايش فيلمي از سينماي ايران در دو هزار مدرسه ي فرانسوي

«زير پوست شهر» منتخب سازمان سينما و دانشجويان كشور فرانسه شد

فيلم سينمايي «زير پوست شهر» به كارگرداني رخشان بني اعتماد از سوي سازمان سينما و دانشجويان فرانسه براي نمايش در بيش از دو هزار مدرسه اين كشور انتخاب شد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از ايسنا، هر ساله هيأتي متشكل از 200 تا300 استاد دانشگاه سينما از سوي اين سازمان براي نمايش در دوره پيش دانشگاهي سه فيلم از سينماي جهان را انتخاب مي‌كنند، كه امسال يكي از آن فيلم ها «زير پوست شهر» از ايران است.
    اين نمايش ماه سپتامبر(شهريور ماه) آغاز مي‌شود و سراسر مدارس كشور فرانسه را شامل مي‌شود، همچنين چندي قبل «زير پوست شهر» در سينماهاي فرانسه اكران گسترده داشت.
    « زير پوست شهر» به كارگرداني بني اعتماد سال 79 به نمايش عمومي در آمد، اين فيلم در مدت زمان 93 دقيقه بازيگراني چون گلاب آدينه، محمدرضا فروتن و باران كوثري را به خدمت گرفته است.
    فيلمنامه توسط بني اعتماد با همكاري فريد مصطفوي به نگارش درآمده است و روايت آن از اين قرار است كه طوبا زن كارگري است كه زندگي فقيرانه‌اي دارد بر خلاف عقيده شوهرش محمود و پسر بزرگش عباس دوست دارد در همان خانه محقرش زندگي كند. پسر كوچكترش علي كه به مادر سواد مي‌آموزد در بحبوحه انتخابات مجلس به مسائل سياسي كشورش علاقمند است و عباس كه روياي سفر به ژاپن دارد و در يك كارگاه پوشاك كار مي‌كند به دختري دل بسته است اما مسائلي براي اين خانواده پيش مي‌آيد.»
    «زير پوست شهر» هفتمين فيلم رخشان بني اعتماد از فيلم‌هاي ماندگار تاريخ سينماي ايران است. «زير پوست شهر» به عنوان بهترين فيلم 1379 در رأي گيري منتقدان و نويسندگان مطبوعات شناخته شد.
    بني‌اعتماد را قبل از اينكه يك فيلمساز شاخص و مطرح در سينماي اجتماعي داستاني ايران بدانيم بايد او را مستندساز معرفي كرد، همان‌طور كه خودش بارها در سخنان خود مطرح كرده است. وسوسه ساخت مستند را هميشه دارد و مي‌گويد: اگر يك مقدار پول‌دار بودم و سر حال، هميشه مستندي مي‌ساختم، چون آنقدر مسأله براي مطرح كردن در اين زمينه وجود دارد كه خارج از تصور است.
    به دليل همين دغدغه‌هاي هميشگي بني‌اعتماد است كه در كارنامه سه دهه فيلم‌سازي‌اش در سينماي ايران، ده فيلم مستند شاخص مي‌بينيم. فيلمهايي كه در سالهاي مختلف فيلم‌سازي‌اش حتي بعد از ساخت چند فيلم سينمايي داستاني ساخته مي‌شود.
    از ساخت فيلمهاي مستندي همچون «فرهنگ مصرفي»، «تدابير اقتصادي» و «تمركز» كه در سالهاي 58 تا 65 براي تلويزيون ساخت تا فيلمهاي مستندي كه در سالهاي 70 تا 72 همچون «اين فيلم‌ها رو به كي نشون ميدين؟» كه اين فيلم به وضعيت تأسف بار زندگي 400 خانوار از ساكنان گودهاي تهران پرداخته و همين فيلم مستند باعث شد شهردار وقت اين خانوارها را از آن منطقه به منطقه بهتري جا به جا كند و دو سال دوربين بني‌اعتماد و گروهش همراه اين خانواده‌ها سرگذشت آنها را دنبال كرد.
    رخشان بني‌اعتماد علاوه بر ساخت مستندهاي وقايع‌نگارانه اجتماعي تلخ، فيلم مستندي همچون «آخرين ديدار با ايران دفتري» را در سال 74 ساخت كه همراه با ايران دفتري چند روزي بر روي صحنه تئاتر واستوديو ژورك، مكان‌هاي يادآور يك عمر كار بازيگري او را به ياد مي آورد. در شرايط پرالتهاب و هيجان‌انگيز انتخابات رياست جمهوري در سال 80 «روزگار ما» را ساخت در حاليكه ده روز قبل از انتخابات تصميم به ساختش گرفت.
    رخشان بني‌اعتماد كه با دستياري در فيلمهاي «آفتاب نشين‌ها»، «گل‌هاي داوودي»، «تحفه‌ها» و «تنوره ديو» فعاليت خود را در عالم فيلمسازي آغاز كرد در دهه 70 با فيلمهاي سينمايي «نرگس»، «روسري‌ آبي»، «بانوي ارديبهشت» و «زير پوست شهر» توانست يكي از جريان‌سازترين سينماگران اجتماعي‌ساز ايران باشد. در سال 66 «خارج از محدوده» را ساخت كه برنده جايزه جشنواره فيلم هاي كمدي ايتاليا شد. در سال 70 نيز فيلم «نرگس» برنده سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني شد. به اين ترتيب در سالهاي بعد با ديگر فيلمهايش سيمرغ بهترين فيلم و فيلم‌نامه را اخذ نمود و به نوعي ركوردار دارندگان سيمرغهاي جشنواره گرديد و با ساخت «گيلانه» نيز سالها بعد اين اتفاق را تكرار كرد.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com