1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 731  تاريخ مخابره خبر:  ۹/۱۱/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138411090200  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۱۰:۳۵
    ۱۳۸۴/۱۱/۰۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

فيلم ‌هاي ايراني، جوايز اصلي بخش بين‌ الملل را ربودند

فيلم ‌هاي ايراني در بخش ‌هاي مختلف «مسابقه سينماي بين‌ الملل» بيست و چهارمين جشنواره بين ‌المللي فيلم فجر، جوايز اصلي اين رويداد را به خود اختصاص دادند.

     به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، مراسم اختتاميه اين رويداد بخش بين المللي با حضور محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدرضا جعفري جلوه، معاونت سينمايي و عليرضا رضاداد دبير جشنواره و برخي ديگر مسؤولان و هنرمندان ساعت پانزده و سي دقيقه امروز شنبه 8 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد و فيلم‌هاي به آهستگي به تهيه كنندگي جهانگير كوثري سيمرغ بلورين بهترين فيلم بخش بين‌ الملل، به نام پدر به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌ كيا سيمرغ بلورين بهترين فيلم بخش مسابقه سينماي آسيا و فيلم وقتي همه خواب بودند به تهيه ‌كنندگي فرشته طائرپور سيمرغ بلورين بهترين فيلم معناگرا را كسب كردند.
     وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم با اشاره به اتفاقات تازه سياسي و نظامي در ظاهر و با ريشه ‌هاي فرهنگي و اجتماعي در باطن جهان معاصر اشاره كرد: اگرچه اين تغييرات در ظاهر به نفع كشور نيست اما از نظر ژئوپلتيك منطقه حساس خاورميانه و جهان اين تغييرات گذار از يك مرحله به مرحله ديگر نشان مي ‌دهد.
     محمدحسين صفارهرندي با اشاره به اينكه به موازات استمرار روحيه سلطه ‌طلبي فرهنگي از جانب فرهنگي غالب نوعي نهضت بيداري در لايه ‌هاي پنهان اجتماعي و فرهنگي شكل گرفته است. مقوله تهاجم فرهنگي يعني هجوم از يك سو و تحمل از سوي ديگر، اين تهاجم بي‌ رحمانه از سمت فرهنگ مسلط و غالب بر فرهنگ ‌هاي مستقل، ملي، منطقه‌ اي و خرده فرهنگ ‌ها آغاز شد است.
     وي يادآور شد: نظريه پايان تاريخ نيز ناظر بر همين نظم جديد و بلعيده شدن تمدن‌هاي مظلوم توسط فرهنگ غالب است.
     صفارهرندي نتيجه قهري تهاجم فرهنگي را در عصر حاضر رويكرد به بي ‌فرهنگي عنوان كرد و افزود: در مقابل اين جريان يك اپيدمي همه‌گير در جهت دلبستگي مردم به مناطق جهان به فرهنگ خود شكل گرفته و من در اينجا فراخوان گردهم آمدن كساني كه براي فرهنگ ملي دلسوزي مي ‌كنند و سرنوشت مشترك پاسداري از مولفه ‌هاي اصيل فرهنگي دارند اعلام مي ‌كنم.
     وي پديده جهاني شدن را نيازمند توجه به داشته‌ هاي فرهنگ ديگران به ملي و بومي دانست و افزود: عرصه‌ فرهنگ و به ويژه سينما بايد به جاي برگرداندن ويژگي‌هاي فرهنگ ديگران در فيلم ها به ريشه ‌هاي خود، منابع غني ادبي و فرهنگي توجه كنيم و به سينماي ملي بيانديشيم و جهاني كه تشنه شنيدن فرهنگ ماست را در انتظار نگذاريم.
     وي با اشاره به ويژگي‌هاي فرهنگ ما از جلمه سرمايه براي مهرورزي، چشم انتظار آزادي و توجه به ذات انسان و جامعه را مطرح كرد و افزود: عرصه‌ فرهنگ و به ويژه سينما بايد به جاي برگرداندن ويژگي‌هاي فرهنگ ديگران در فيلم ها به ريشه‌هاي خود، منابع غني ادبي و فرهنگي توجه كنيم و به سينماي ملي بيانديشيم و جهاني كه تشنه شنيدن فرهنگ ماست را در انتظار نگذاريم.
     وي با اشاره به ويژگي‌هاي فرهنگ ما از جمله سرمايه‌ براي مهرورزي، چشم انتظاري آزادي و توجه به ذات انسان و جامعه را مطرح كرد و افزود: سينماي ايران با پيام و جسارت خود همراهان بسياري براي شنيدن دارد و اميدوارم اين همراهي افزايش يابد در روزگاري كه افراد زياد گوش‌هاي شنوايي براي شنيدن دارند براي اصرار ورزيدن به چارچوب خود و ارتباط نزديك با ديگران حركت خواهد كرد.
     عليرضا رضاداد دبير اين رويداد در ابتداي مراسم گفت: بخش بين الملل جشنواره و نهمين بازار فيلم و برنامه هاي تلويزيوني ايران امسال ميزبان 48 كشور دنيا بود.
     وي به افتخارات سينماي ايران در سطح جهان اشاره كرد و در عين حال گفت: بخش بين ‌الملل جشنواره با اين هدف تأسيس شد كه در مقابل موج سينماي غيرمتعهد كه مي ‌رود جهان را تحت تأثير قرار دهد، ايستادگي مي ‌كند و به ديگران نيز راه و رسم ايستادگي نشان مي‌ دهد.
     دبير بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر يادآور شد: افتخارات سينماي ايران چشم‌‌ها را متوجه خود كرده است. در حالي كه هنوز خود به دست‌ آوردهاي اين سينما راضي نشده‌ ايم.
     وي افزود: سينماي ايران هنوز راه‌ هاي زيادي پيش رو دارد تا در جهان آروزهاي سينماي ايران با خيالي آسوده، سفره بگسترانيم و با موجي از ميل به نجابت و اخلاق‌گرايي در سينماي جهان روبرو شده ‌ايم به گمان، سينماي نجيب و هدفمند كه الگوي سينماي ايران است، سينمايي است ريشه‌ دار و اصيل و بي‌ترديد نيازمند مراقبت و اين مراقبت وظيفه همه هنرمنداني است كه به آينده بشر و جهان مي ‌انديشند و به روشنايي راه دل بسته ‌اند.
     وي استقبال تماشاگران ايراني را از فيلم‌هاي بخش‌‌هاي رقابتي چشمگير ارزيابي كرد و افزود: اين استقبال شورانگيز نشان پايداري علاقه مندان به اين سينما در ايران است.
     وي، اظهار اميدواري كرد: ما دست همه سينماگران متعهد را در سراسر جهان را به گرمي مي ‌فشاريم و باور داريم حلقه‌هاي اين سينماي هدفمند در هر كجاي جهان كه باشند روزي يكديگر را خواهند يافت و راه مانده را با هم خواهند پيمود.
     جوايز بخش معناگراي جشنواره به ترتيب به شرح ذيل است:
سيمرغ بلورين بهترين فيلم به فرشته طائرپور تهيه كننده فيلم وقتي همه خواب بودند
سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني تائه‌هي كونگ‌ايم براي فيلم برادر كوچك از كره جنوبي و سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه به يوسف فارس براي فيلم زوزو محصول مشترك سوئد و دانمارك و انگلستان رسيد.
     همچنين در اين بخش، سيمرغ بلورين بهترين فيلم بيستمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان به «يورام لارسن» براي فيلم «نارنجي پوش» اهدا باشد.
     در ادامه اين مراسم، از تلاش‌هاي «مصطفي عقاد» فيلمساز برجسته سوري تقدير و جايزه ويژه ‌اي توسط معاونت سينمايي و سمعي و بصري ارشد به «ظهير عقاد» برادر وي اهدا شد.
     مهندس جعفري جلوه در اين مراسم، به پاس احترام از اين فيلمساز گفت: اميدوارم سينماي جهان اسلام در راهي كه «مصطفي عقاد» آغازگر آن بوده پرتوان‌تر، ارزش‌هاي آئين نوراني اسلام را به بهترين شكل به جهاني معرفي كند.
     همچنين در بخش مسابقه آسيا نيز؛ جوايز سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه به ميتسوهيرو مهيا را براي فيلم آلبوم دهكده از كشور ژاپن
سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني به هاليون براي فيلم «تو و من» از كشورچين
سيمرغ بلورين بهترين فيلم به ابراهيم حاتمي ‌كيا تهيه كننده و كارگردان فيلم به نام پدر رسيد.
     در بخش مسابقه سينماي بين‌الملل؛ سيمرغ بلورين بهترين فيلم كوتاه داستاني به فيلم باران مي ‌بارد ساخته هولگر ارنست از كشور آلمان
سيمرغ بلورين بهترين فيلم بلند داستاني به جهانگير كوثري براي فيلم به آهستگي
سيمرغ بلورين ويژه هيأت داوري به فيلم آزرده از ژاپن
سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني به جاني آمه ليو براي فيلم كليدهاي خانه از ايتاليا
سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه به ماني حقيقي براي فيلم كارگران مشغول كارند
سيمرغ بلورين بهترين بازيگر به محمدرضا فروتن بازيگر فيلم به آهستگي
سيمرغ بلورين دست آورد هنري به سقوط به كارگرداني الور هيرشبيگل از آلمان و ديپلم افتخار بهترين فيلم كوتاه به يك شب ميهماني ساخته شهرام ميراب اقدام به ايران اهدا شد.
    همچنين سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشگران به «مايكل هانكه» براي فيلم «پنهان» محصول مشترك اتريش، آلمان و فرانسه تعلق يافت.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com