1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 407  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۵/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138405010000  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۲۱:۳۱
    ۱۳۸۴/۰۵/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

گپ و گفتگو با دكتر بلخاري مشاور شوراي فيلم صدا و سيما:

هنر بايد بتواند جريان و حركت توليد كند

    همزمان با سالروز تبليغ و اطلاع رساني ديني، نشست چهار روزه مديران ارشد حوزه هاي هنري سراسر كشور در مشهد با حضور دكتر حسن بنيانيان رياست حوزه هنري و جمعي از مديران فرهنگي و هنري برگزار گرديد.
    دكتر حسن بلخاري، فارغ التحصيل رشته اديان و عرفان، استاد دانشكده هنر دانشگاه تهران، كارشناس علوم ارتباطات، عضو و مشاور شوراي فيلم سازمان صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران و عضو هيئت علمي دانشگاه است. وي، در اين نشست در خصوص «جايگاه و ضرورت هنر متعهد در جهان امروز» به ايراد سخنراني پرداخت.

دكتر حسن بلخاري در ابتدا با اشاره به اهميت و جايگاه برگزاري اينگونه نشست ها و خصوصاً رسالت حوزه هنري در مقوله هنر گفت: بررسي بنيادهاي نظري و عملي هنر و كاركردهاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي هنر در كشور و در عرصه بين المللي مقدمه اي است براي كشف زبان هنري جمهوري اسلامي در سينما، تئاتر، موسيقي و ساير مقوله هاي هنر.
    وي درادامه در ارتباط باعلت تبليغ و گسترش زبان هنر غربي در جهان امروز گفت: زبان و بياني كه غرب براي تبليغ ايده هاي خود انتخاب كرده خارج از محتواي مثبت يا منفي آن بسيار تأثيرگذار است. به عبارت ديگر اگر غرب فاقد اين زبان بود، نمي توانست فرهنگ خود را جهان شمول و بين المللي كند و فضا را به جايي برساند كه به قول تافلر امروز چه بخواهيم و چه نخواهيم ملت ها و تمدن هاي بي شماري تشنه متد و اقتباس زندگي غربي هستند؛ يعني علت موجه شيفتگي در جهان امروز نسبت به تمدن غربي و الگوهاي رفتاري به وجود آمده محصول قدرتي است كه اين زبان در بيان تمدنش دارد.
    بلخاري در ادامه افزود: به نظر من ما بسيار نياز داريم در يك آسيب شناسي علمي به اين سؤال پاسخ دهيم كه چرا در عين داشتن شفاف ترين حقايق متأسفانه كندترين زبان هنري را داريم.
    وي در زمينه فعاليت هايي كه تاكنون در زمينه فلسفه هنر انجام شده بيان داشت: ما در سال هاي گذشته، فلسفه هنر داشتيم ولي فلسفه هنر ما جهت دار بوده و به يك سري مباني كلي مي پرداختيم ولي قادر به ترجمه اين كليات در جهت كاربرد علمي نبوديم. ترجمه اي كه به مفهوم دروني بپردازد به گونه اي كه يك كنش ايجاد كند.
    دكتر بلخاري در ارتباط با عنوان بحث هنر، با تأثير جهاني بيان داشت: هنرمند با تزكيه به عالم معنا مي رسد و آنچه كه از اين عالم كسب مي كند در صورت اثر هنري جلوه مي دهد و چون همه انسان ها در يك نهاد فطري وحداني مشترك هستند لذا تمام افراد در هر بخشي از كره زمين، هنگامي كه اين اثر هنري را مي بينند به راحتي قادر خواهند بود با آن ارتباط روحاني برقرار كنند.
    وي در پايان با اشاره به تاريخچه مختصري از فلسفه هنر، از زمان كاربرد تخنه (هنر) در فرهنگ يوناني تا امروز، اهميت جايگاه هنر در تبديل معنا به كنش رفتاري را متذكر شد.
    دكتر بلخاري اظهار اميدواري كرد: مديران ارشد حوزه هنري، مهمترين رسالت و دغدغه خود را استفاده از زبان هنر براي رسيدن به غايت دين بدانند و همواره در جستجوي يافتن پاسخ به اين سؤال باشند كه تمدن هاي ديگر چگونه عمل كردند كه در زبان هنري خود مؤفق بودند؟   


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com