1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 391  تاريخ مخابره خبر:  ۲۵/۲/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138402250000  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۱۳:۳۲
    ۱۳۸۴/۰۲/۲۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

جشنواره دهم دفاع مقدس نيامده تعطيل شد!

شكايت را به خداي شهدا خواهم برد

سردارعلوي در نشست مطبوعاتي جشنوراه دهم فيلم دفاع مقدس برگزاري اين جشنواره را تعطيل اعلام كرد.

  به گزارش سايت سينمايي سوره، در نشست مطبوعاتي «جشنواره دهم فيلم دفاع مقدس» كه روز يكشنبه 25 ارديبهشت ماه  برگزار شد، «سردار علوي»، دبير جشنواره دهم فيلم بين المللي دفاع مقدس با اشاره به 400 اثر رسيده به جشنواره و تقدير از داوران و ستاد برگزراي جشنواره دهم گفت: واقعاً اگر شهدا و امام شهدا از ما سئوال كنند كه براي جشنواره دهم چه كرده ايم، چه جوابي هست؟ حكماً گفته اند: پيروزي هزار پدر دارد؛ اما شكست، يتيم است. براي آنكه بعضي از مدعي ها بفهمند كه هنوز بو و عطر بچه هاي جنگ كه به خط مي زدند وجود دارد؛ يادآور مي شوم كه اين خط، سخت تر از خط دو دهه جنگ گذشته است، تركش آنجا جسم ما را پاره پاره مي كرد و اينجا روح ما را، كه بسي سخت تر است. به دليل اتمام حجت هايي كه كرده بودم و به دليل مشكلات شديد اقتصادي كه با يك بيستم بودجه پيشنهادي ما موافقت شد و شانه خالي كردن بسياري از سينه چاكان دوران آرامش، «من اين شكايت را به خداي شهدا خواهم برد» و از اين لحظه اعلام مي كنم «جشنواره دهم فيلم دفاع مقدس تعطيل است»! سردار علوي با بيان اين مطلب، جلسه را ترك كرد و از «مهدي صفرخاني» معاونت روابط عمومي و ارتباطات جشنواره خواست تا بيانيه وي را به همه اهالي رسانه ها بدهد. بيانيه مذكور به شرح ذيل است:
سلام و درود خداوند بر ارواح طيبه شهيدان و روح ملكوتي امام راحل حضرت امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) كه هنر مردان خدا را شهادت مي دانست.
    هنرمندان، دلبستگان و دلسوختگان عرصه دفاع مقدس، از آنجا كه سياست بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در همه زمينه ها بر دو اصل صداقت و امانتداري بنا نهاده شده است، بدينوسيله به اطلاع مي رساند:
   بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس با درك ضرورت حمايت از آثار برجسته سينماي دفاع مقدس و ايجاد دلگرمي در آحاد هنرمندان متعهد اين مرز و بوم از سال گذشته، تلاش وسيعي به عمل آورد تا همانند سنوات قبل، جشنواره فيلم دفاع مقدس را با مشاركت كليه سازمان ها و دستگاه هاي فرهنگي كشور در طليعه بيست و پنجمين سالگرد دفاع مقدس به اجرا گذارد. طبيعي است، تحقق چنين رويداد هنري آن هم در سطحي گسترده و عميق، مستلزم حمايت همه جانبه دستگاه هاي مسئول فرهنگي و هنري كشور، به ويژه وزارت ارشاد بود. از ابتدا اين اميد وجود داشت تا وزارت ارشاد بدليل تناسب موضوع با مأموريت هاي خود، نه تنها در اين عرصه پيشگام شود، بلكه ساير دستگاه ها و نهادهاي ذيربط را نيز به ميدان مشاركت و حمايت از اين رويداد فرهنگي فرا خواند، اما متأسفانه، با وجود درخواست هاي متعدد بنياد و تلاش شبانه روزي كاركنان معاونت هنري و ستاد برگزاري جشنواره نتوانستيم به طور مطلوب از حمايت نهادهاي اصلي، به ويژه وزارت ارشاد بهره مند گرديم و اين در حالي بود كه در ظرف يكسال گذشته، وزارت ارشاد با برگزاري دهها جشنواره بزرگ و كوچك از جمله: «جشنواره تئاتر ايران زمين» توانايي ها و قابليت هاي مالي خود را به خوبي نشادن داد؛ ولي بيناد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس كه در سال گذشته، سخت ترين شرايط بودجه اي خود را گذرانده بود، در اين راه از پاي نايستاد، آن هم در شرايطي كه بخش قابل توجهي از اعتبارات جاري و عمراني خود را با بي مهري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور دريافت ننموده است،‌ ولي با همه اين اوصاف مصمم شد، تا دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس را در ظرف زماني مربوط ، با كمك ساير سازمان ها، همانگونه كه در تمامي جشنواره ها متداول است برگزار كند. اما همانگونه كه اشاره گرديد:
    اصلي ترين نهادهاي مرتبط با موضوع، به ويژه وزارت ارشاد از حمايت هاي اساسي دريغ نمودند.
    مهم ترين موارد درخواست بنياد بويژه در بخش تأمين جوايز و ديگر ملزومات كه طي نامه هاي متعدد و حتي دستور اكيد معاون اول محترم رئيس جمهورـ جناب آقاي دكتر عارف ـ به تعدادي از نهادها و وزارت خانه ها و سازمان ها من جمله: سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزارت راه و ترابري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ابلاغ شده بود، همگي بدون پاسخ ماند.
    ناگفته نماند: بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، در طول مسير، از ابتدا تا انتها همواره با پيشنهادهاي فريبنده صاحبان قدرت و سرمايه آميخته با فساد مواجه بوده است. اما چون بنا نداشته و ندارد كه با دستمال كثيف، چهره ي غبار گرفته هنر اين مرز و بوم را پاك نمايد، لزوماً به همه آنها پاسخ منفي داد و تلاش نمود با اختصاص بودجه مناسبي، اقدامات اوليه مربوط به برگزاري جشنواره را شامل: فراخوان، تشكيل ستاد برگزاري جشنواره، دريافت بيش از 400 اثر سينمايي و تلويزيوني از داخل و خارج كشور، تشكيل هيأت انتخاب و داوري و سرانجام داوري آثار را به انجام برساند كه خوشبختانه اين مهم با مساعدت دوستان و همراهان صديق از جامعه هنري و سينمايي كشور حمايت هاي بي شائبه ي «سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران» انجام گرفت، اما همانگونه كه توضيح داده شد در شرايط كنوني، بخش نهايي جشنواره شامل: افتتاحيه، اختتاميه، تجليل و بزرگداشت برجستگان سينماي دفاع مقدس، نمايش فيلم ها در سينماهاي مورد نظر و ديگر بخش هاي جشنواره بويژه: اهداي جوايز به هنرمندان برگزيده، متأسفانه بدليل فقدان اعتبارات مورد نياز قابل اجرا نخواهد بود، لذا تعطيلي «جشنواره فيلم دفاع مقدس» رسماً به اطلاع عموم مي رسد.
    ضمناً، شرح اين نكته نيز خالي از فايده نخواهد بود كه برخلاف تبليغات و اخباري كه پيرامون افزايش بودجه بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي و بودجه كشور بيان مي شود، متأسفانه اين افزايش قابل توجه نبوده كه با توجه به بدهي هاي معوقه سال 83 كه متأثر از افت شديد بودجه در سال 83 است و همچنين اعمال تبصره پيش بيني شده در قانون عملاً در سال 84 هم نمي توان مدعي افزايش شد.
    در پايان، ضمن درخواست توفيق از درگاه خداوند، براي همه هنرمندان و دلسوختگان عرصه دفاع مقدس در راه ترويج فرهنگ متعالي شهيدان از زحمات همه عزيزان و دست اندركاراني كه در طول شش ماه گذشته بطور شبانه روزي در ستاد جشنواره تلاش كرده اند، تشكر نموده، به اطلاع مي رساند:
    بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس كماكان به تعهدات مالي خود در قبال اين عزيزان پاي بند است.

والسلام                           
معاون هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس 
و دبير جشنواره دهم فيلم دفاع مقدس          
سيدمحمد علوي                    
25/02/84                      


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com