1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 565  تاريخ مخابره خبر:  ۴/۱۲/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138312042000  ساعت مخابره خبر: ۰۸:۳۲:۰۸
    ۱۳۸۳/۱۲/۰۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

داريوش مهرجويي:

فيلم «پري» نمايش واكنش انسان به تجربه سير و سلوك عرفاني است

در فيلم «پري» تلاش بر اين بود كه واكنش انساني كه نخستين بار توسط نيروي ملكوتي عاشقانه گزيده مي شود، نشان  داده شده و تجلي تجربه نخستين سير و سلوك فرد به تصوير درآيد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، به نقل از روابط عمومي دبيرخانه همايش «عرفان، اسلام، ايران و انسان معاصر» نكوداشت شيخ شهاب الدين سهروردي، داريوش مهرجويي كه در حاشيه اين همايش در جلسه نقد و بررسي فيلم هاي «هامون» و «پري» سخن مي گفت، افزود: «فيلم «پري» نمايش مرتبه اول سير و سلوك يا مقام طلب است و اين فيلم در تكامل فيلم هاي «گاو» و «هامون» ساخته شده است.»
    وي با بيان اينكه چگونگي استفاده از سينما براي انتقال مفاهيم عرفاني و معنوي از دغدغه هاي اصلي فيلمسازان بوده است، ادامه داد: «فيلم، روايت و داستان هنوز قدرت و بعد خاص را براي ورود به عمق اين مساله پيدا نكرده اند.»
    «مهرجويي» اظهار داشت: «مسأله اي كه سعي شده در فيلم پري به آن پرداخته شود اين است كه در زندگي معاصر كنوني چگونه مي توان به تجربياتي كه انديشمندان در تاريخ غني انديشه و حكمت كشور به آن اشاره كرده اند، رسيد و آيا مي شود،  در ميان اين اغتشاشات روحي كنوني به تجربه خاص عرفاني رسيد يا خير.»
    به گفته اين فيلمساز، ساختار روايي خاصي براي نشان دادن مراحل عرفان و حكمت در اساطير ايران وجود داشته است.
    وي با تأكيد بر اينكه مفهوم عرفان در حال حاضر به صورت يك مساله «مبتذل» و «پيش  پا افتاده» مطرح مي شود، افزود: «تقليل دادن انديشه هاي بزرگ از طريق سمبل ها و واژه هاي پيش  پا افتاده در جامعه ما رواج پيدا كرده است و اين مساله يكي از صفات جامعه مدرن است.»
    كارگردان فيلم هامون ادامه داد: «بسياري فكر مي كردند در داستان «هامون»، علي مي بايست يك فرد عرفاني و با ويژگي هاي خاصي مي بود و از اينكه يك مهندس معمولي مظهر عرفان قرار گرفت بسياري متعجب شدند.»
    وي در پايان تصريح كرد: در رابطه با ساخت فيم هاي «گاو»، «هامون» و «پري» هيچ اشتباهي مرتكب نشده ام و در صورت فرصت، ادامه اي بر اين فيلم ها خواهم ساخت.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com