1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 728  تاريخ مخابره خبر:  ۱۵/۱۱/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138311150105  ساعت مخابره خبر: ۲۱:۱۵:۲۹
    ۱۳۸۳/۱۱/۱۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

«دكتر علي رفيعي» كارگردان «ماهي ها هم عاشق مي شوند»:

اگر بگذارند سوار قطار سينما بشوم، هرگز پياده نخواهم شد

دور سوم نشست هاي تخصصي و نقد و بررسي فيلم هاي روز سوم جشنواره فيلم فجر با حضور كارگردان و عوامل فيلم «ماهي ها هم عاشق مي شوند» در سينماي مطبوعات برگزار شد.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، «علي رفيعي» كارگردان، محمود كلاري فيلمبردار و بازيگران آن همچون:‌ «رويا نونهالي» و «گلشيفته فراهاني» در جمع اهالي مطبوعات، ساعت 19 روز چهارشنبه 15 بهمن ماه برگزار شد.
    دكتر «علي رفيعي» كارگردان در ابتدا گفت: چون از «واروژ» تدوينگر فيلم كه اكنون در بستر بيماري است نام برده شد، ناگزيرم از برخي اتفاقات به ظاهر اشتباه كه در فيلم رخ داد و به دليل فرصت اندك اين سكانس ها از نو بايد تدوين شوند، ياد كنم. ايشان در كار خود استادند و اين موارد صرفاً اشتباهات زماني است.
     دكتر «رفيعي» افزود: چندين فيلمنامه را آماده ساخت كرده بودم كه همگي با مشورت آقاي «محمود كلاري» بود. انتخاب اين اثر بدون نصيحت ها و راهنمايي ايشان به سرانجام نمي رسيد. البته من 12 سال پيش كه در فرانسه ساكن بودم با مقاله اي از «ماركس» كه هنوز كمونيست نشده بود و عاشق بود، برخوردم. او هنوز شاعر بود و در آن مقاله توضيح داده بود كه منشأ عواطف بشري از زماني است كه آتش پيدا شد و غذا را پختيم. همه دستها وارد يك كاسه شد و همه يك طعم واحد را با هم چشيديم و اين لذت تقسيم شد اما كساني غذا مصرف مي كنند و سير مي شوند و مي لمبانند كه خورده باشند اما دسته دوم كساني هستند كه طعم و رنگ و بو را حس مي كنند و مشاعر انساني شان حساس است. مزه مزه مي كنند  و كيف اش را مي برند. اين آدم ها در روابط عاشقانه شان هم همينگونه مزه مزه مي كنند و لذت مي برند و رفتار مي كنند. براي اين ايده انواع و اقسام طرح ها پيدا شد ولي ضعيف بودند و تا زماني كه «محمود كلاري» به من چراغ سبز نشان نداد، جرأت شروع كردن نداشتم. 8 يا 9«ورسيون» داشتم كه در نهايت «ماهي هم عاشق مي شوند» را پسنديديم و تأييد كرديم.
     وي ادامه داد: اقليم خاص مطلوب ايده فيلم را هم در گيلان مي توانستم جستجو كنم. در گيلان انواع و اقسام ماهي ها و چاشني ها به وفور وجود دارد و آن خانه اي هم كه در فيلم به عنوان لوكيشن اصلي انتخاب كردم، خانه اي هميشه متروك با معماري فرانسوي و روسي، متعلق به سال هاي 1900 ميلادي بود. استارت كار را از سال 1376 شروع كرديم ولي فيلمنامه را به هر جايي كه بردم، تهيه كننده اي پيدا نكردم.
«محمود كلاري» فيلمبردار فيلم «ماهي ها هم عاشق مي شوند» گفت: همكاري با خلاق بزرگ و كارگردان شايسته تئاتر ايران كه در تركيب بندي آثارش بي نهايت دقيق هستند براي من يك افتخار است.
سپس «رويا نونهالي» بازيگر فيلم نيز در مورد نقش خود گفت: برخلاف گفته هاي دوستان، كه بازي ها تئاتري است، گويي از هر چه خوشمان نمي آيد لفظ تئاتري برآن مي گذاريم. من مطمئنم دوستاني كه اين حرف را مي زنند از ماهيت بزرگ و پيچيده و دور از دسترس تئاتر و بازيگري آن كوچك ترين اطلاعي ندارند و با نهايت اعتقادم مي گويم بازي ها سينمايي است اما آدم هايي هستند كه «درشت رفتارند». در مورد رسيدن به نقش چيزي قابل عرض نيست اما همه چيز در رسيدن به آن دخيل است. اما ويژگي كار در آشپزخانه، التهاب و هيجان خاصي داشت و برايم بسيار دلچسب بود. نكته مهم توانش آشپزي و دست پخت عالي دكتر رفيعي است.
گلشيفته فراهاني هم در مورد نقش خود گفت: بيماري قلبي دكتر رفيعي همه ما را نگران كرده بود اما در مورد نقش خودم كه گفته شد به بازي فيلم «بوتيك» نزديك است عذر مي خواهم و جبران مي كنم اما به من گفته شد كه من بچگي خانم «نونهالي» هستم به همين خاطر به ايشان نگاه مي كردم تا برخي حركات بيشتر شبيه باشد.
دكتر «رفيعي» در پايان گفت: اگر شرايط فراهم باشد حتماً دوباره فيلم مي سازم و اگر بگذارند سوار قطار سينما بشوم، هرگز از آن پياده نخواهم شد و بايد اضافه كنم كه اگر كمك هاي بنياد فارابي و آقاي «رضاداد» نبود، اين فيلم ساخته نمي شد. از همه سپاسگذارم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com