1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 483  تاريخ مخابره خبر:  ۳/۹/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138309030003  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۵۸:۵۴
    ۱۳۸۳/۰۹/۰۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

بيانيه هاي هيأت داوران بخش هاي مختلف جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران

بيانيه هيأت داوران بخش هاي: مسابقه بين الملل معناگرا، فيلم كوتاه تهران، عكس بم و رودبار

هنر بايد راه آسمان را بنماياند و بال بلند پرواز باشد براي تعالي روح ....
شهيد مرتضي آويني

     گنجانده شدن بخش سينماي معناگرا براي اولين بار پس از گذشت بيش از دو دهه از برگزاري جشنواره ملي فيلم كوتاه در آستانه دهمين سال برگزاري بين المللي اين جشنواره تصميم مهم و مباركي است كه از يك سو بر ظرفيت هاي بياني فوق العاده سينما و به ويژه فيلم كوتاه براي نمايش عوالم و مفاهيم ديگر و كمتر تجربه شده دلالت دارد و از سوي ديگر با عنايت به پيش بيني اين تعريف از سينما و در ساير جشنواره هاي معتبر ملي، هم چون جشنواره فيلم فجر نشان گر عزم جديد، جدي و راهبردي مسئولان سينماي كشور براي توجه به آن جنبه از هويت سينما است كه با توجه به معيارها و زيرساخت هاي فكري و اعتقادي ما شايد طي ساليان گذشته مورد غفلت واقع شده و مي بايست به عنوان يك جريان اثرگذار، پويا و دلنشين در سينماي نوين ايران نيز متجلي گردد.
     بديهي است اين تجربه نخستين چه از منظر سينماگران و فيلم سازاني كه با توجه به اين مهم آثار خود را ساخته و ارسال كرده بودند و چه از نگاه هيأت انتخاب و داوري اين بخش، نيازمند تأملاتي بيشتر در باب ماهيت و مصاديق بوده و طبعاًَ در اين رهگذر، قضاوت ها نيز بدون ايراد و نقص نخواهد بود. اما آن چه بيش از يك داوري سينمايي صرف و در نتيجه منتخب شدن چند اثر آن هم به طور نسبي جايز اهميت است تجربه به دست آمده و استفاده از اين تجربه براي دوره هاي آتي و ساير جشنواره هايي است كه توجه به سينماگران را نيز در جمله اهداف فرهنگي خويش قرار داده اند. لذا بر اين اساس پيش از اعلام برندگان و گزيدگان اين بخش نكات ذيل مطرح مي گردد:
    1ـ طبيعي است رسيدن به يك تعريف براي اين گونه سينمايي و مصاديقي كه تحت عنوان سينماي معناگرا برشمرده مي شوند يك گام اوليه و ضروري است و البته رسيدن به يك تعريف جامع با توجه به خصوصيات سيال هنر به ويژه سينما از يك سو و عميق بودن مفهوم معنا و سينماي معناگرا، امري پرمناقشه به نظر مي رسد. در اين راه نقش مراكز تحقيقاتي و پژوهشي سينماي كشور براي شناسايي اين نوع از سينما و به ويژه تعاملات و تشابهات سينماي معناگرا با مفهوم سينماي ديني بسيار حايز اهميت است.
    2ـ يكي از آسيب هاي مهمي كه طي ساليات گذشته در توجه به اين قبيل فيلم ها و به طور كلي مشخص د رسينماي ديني و در تمامي شئون و سطوح به چشم مي آمد، عدم توجه فيلم سازان به ساختار و عناصر هنري و زيبايي شناسي در كنار مفهوم و مضمون بوده است. اين مهم با توجه به گستردگي سينماي معناگرا اهميتي فوق العاده يافته و از اين رو هيأت داوران د رگزينش نهايي، به بحث فرم و ساختار به موازات مفهوم و انديشه توجه كامل نموده است.
    3ـ عرصه بين الملل بخش سينماي معناگرا، جدي از ايجاد يك بستر مناسب براي تعامل ميان توانايي ها و دغدغه هاي هنرمندان داخلي و فيلم سازان آن سوي مرزها، به خوبي نشان داد كه اين نوع سينما برخلاف رويه رايج نظام بين الملل مبني بر تقابل مفاهيم شرقي و غربي مي تواند يك عامل مهم براي يك هم گرايي بشري در راستاي وحدت مفهومي در قبال مسايل متافيزيكي و ماورايي قلمداد شده و از اين جهت يك فرصت طلايي و ارزنده براي سياستگذاران فرهنگي كشور محسوب مي شود.
    4ـ هيأت داوران در پايان با تأكيد بر بستر مناسب اين نوع سينما د ركشور به واسطه ژرفاي نظام عقيدتي و غناي معنوي تمدن ايراني اسلامي حمايت هدفمند در توليد و نه نگاه موقت و صرف جشنواره اي براي سينماي معناگرا را ضروري دانسته و تأثيرات و شكل گيري اين جريان فرهنگي را منوط به تحقق اين امر مهم مي داند. محمد آفريده، علي بيطرفان، پژمان لشگري پور

بيانيه هيأت داوران دانشجويي جشنواره فيلم كوتاه تهران
    هيأت داوران دانشجويي، ضمن عرض ادب، احترام و خسته نباشيد خدمت دوستان فيلمساز، موفقيت روزافزون اين عزيزان ار از صميم قلب آرزو نموده و مراتب تحسين و تبريك خود را به ايشان بعلت جسارت د رساخت و ارايه ي فيلم و حضور در جشنواره ابراز مي دارد.
    اين هيأت علاقه مند به ارايه جوايز به بهترين فيلم در هر 4 بخش مستند، پويانمايي، تجربي و داستاني مي باشد اما بنابر تصميم گيري قبلي ستاد برگزاري جشنواره ناگزير به اهداء تنها يك جايزه به بهترين فيلم منتخب هيأت داوران است.
    با وجود كثرت فيلم هاي شركت داده شده در بخش مسابقه ملي (الف) «بيش از 120 فيلم» هيأت داوران بخش دانشجويي بر آن شد تا ضمن تقدير از فيلم «براي صفر» در بخش پويانمايي به كارگرداني آقايان محمد عبدي و فرهاد عبدي، «تخته سفيد» در بخش مستند به كارگرداني آقاي فردين باتماني، «پشت دانايي» در بخش تجربي به كارگرداني آقاي پدرام خوشبخت،‌جايزه بهترين فيلم خود را به اتفاق آرا در بخش داستاني به فيلم «منطق مطلق اتفاق» به كارگرداني بهرام توكلي اهدا نمايد.
    هيأت داوران:
هوشمند ورعي، نرجس فرشته حكمت، اسماعيل ترك زاده، علي نجفي زاده، محسن برمهاني، ليلا نادري، عباس آذري، مهرداد ولي پور، فاطمه رفيعي، مونا انوري زاده.
 

بيانيه هيأت داوران بخش عكس بم و رودبار
31 خرداد سال 1369 رودبار
5 دي ماه سال 1382 بم
زلزله
    در هر دو بلاي طبيعي فاجعه انساني دور از تصور است. آرزوهاي بسياري هم اكنون د رخاك خفته اند. اما آنچه مي ماند اميد است به آينده، به روزهاي بهتر هرچند كه زخم ها هنوز التيام نيافته است. اميد همه ما به فرزنداني است كه امروز بازماندگان اين فاجعه تلخند و آنان قدم در راهي روشن و پر فروغ براي آباداني و سرافرازي شهرهاي خود  بر خواهند داشت. ما امروز نظاره گر تصاوير اين عزيزان از آنچه كه بر آنان گذشت و مي گذرد هستيم. انجمن سينماي جوانان ايران جهت ثبت انديشه بصري اين عزيزان دست به ابتكاري بديع با عنوان مسابقه عكس «اميد به زندگي» جهت سنين نوجوانان و جوان دو شهر زلزله زده رودبار و بم زد كه توانستيم آثار اين عكاسان را شاهد و از نزديك با زندگي اين دو شهر در مدت زماني  پس از زلزله آشنا گرديم.
    هر چند كه آموزش عكاسي براي اين عزيزان كوتاه و صرفاً نگاه آنان براي اين هدف ارزشمند بود. لذا ذهن بكر و باز اين عكاسان نوپا توانست تصاويري را ثبت كند كه شايد حرفه اي ها نيز از ثبت آن عاجز باشند.
    جسارت، در بطن موضوع بودن، حسن يك زندگي پس از فاجعه، عاري بودن از هر گونه تكنيك و آينده نگري اين نوجوانان و جوانان توانست مجموعه تصاويري را پيش روي ما گذارد كه نقطه عطفي در ثبت تصوير بلاواسطه است. آنان ثابت نموده اند كه عكاسي در بطن جامعه است و مي تواند تأثيرگذار بر هر بيننده اي باشد.
هر چند كه برخي تصاوير از ميان هزاران عكس تهيه شده با اهداف نمايشگاه يكسو نبود اما ريزبيني هيئت داوران توانست تعداد 101 قطعه عكس را از اين ميان برگزيند كه به موضوع  نزديك تر بوده اند. ما اميدواريم كه اين حركت بارها و بارها تكرار شود و انجمن سينماي جوانان ايران د راين گونه عرصه هاي فرهنگي موفق تر بوده و باشد.
هيئت داوري عكس: فاطمه تعميدي، جواد پورصمد، ‌مسعود زنده روح كرماني

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com