1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 682  تاريخ مخابره خبر:  ۱۹/۵/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138305192001  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۶:۵۴
    ۱۳۸۳/۰۵/۱۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

در پي پخش غيرقانوني فيلم هاي سينمايي و در واكنش به گزارش «باني فيلم» صورت

شبكه ماهواره اي ايرانيان: پول مي دهيم!

«به كليه تهيه كنندگان و كمپاني هاي فيلمسازي؛ اگر مايل هستيد فيلمتان از شبكه سينمايي ايرانيان پخش شود و يا ما محصول شما را بدون تماس با شما از اين شبكه پخش كرده ايم، لطفاً با ما تماس بگيريد. مورد دوم به اين دليل بوده كه ما نتوانسته ايم براي مذاكره شما را بيابيم و حق شما را بپردازيم ...»

   اين ترجمه جملاتي است كه شبكه سينمايي ايرانيان روي صفحه اول سايت اينترنتي خود قرار داده است. جمله هايي كه به نظر مي رسد واكنش به گزارش هاي اخير ما و همچنين اعتراضات روزهاي گذشته سينماگران و تهيه كنندگان ايراني به پخش غيرقانوني فيلم هايشان است.
    روزي كه شبكه سينمايي ايرانيان آغاز به كار كرد، در گزارشي خطرات معنوي و مادي پخش غيرقانوني فيلم هاي ايراني را متذكر شديم اما در همان زمان و در نخستين روزها، مجري اين شبكه «باني فيلم» را متهم به جوسازي و تخريب رابطه آنان با پخش كنندگان ايراني كرد، اما حالا و در زماني كه روز گذشته اعلام شد تهيه كنندگان قصد دارند كار را به شكل قضايي و با دستگيري عوامل اين نمايش هاي غيرقانوني آغاز كنند، اين شبكه با حربه اي جديد وارد ميدان شده است.
    نكته جالب كيفيت نسخه هايي است كه شبكه سينماي ايرانيان پخش مي كند. اين نسخه ها با بهترين كيفيت فاقد آرم يا نشانه شركت هاي رسمي ويديويي و كاملاً همانند نسخه هايي هستند كه بدون هيچ نوشتاري قانوني فروخته شده اند. برخي فيلم هاي متعلق به سال هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي هم اصلاً به نظر مي رسد كه نسخه موجود در بازار ويديويي ندارند. فيلمي چون «ابراهيم در گلستان» كه در اين روزها از اين شبكه پخش شده، دقيقاً چنين وضعي دارد.
    اعتراض ها در داخل كشور هم البته ادامه دارد. هرچند شبكه سينمايي ايرانيان تنها باعث داغ شدن اين تب شده، اگر نه ديگر شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان هم به پخش فيلم ها ادامه دهند.
    به دنبال انتشار اخباري مبني بر شكايت اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران و انجمن ويديورسانه از تلويزيون هاي فارسي زبان خارج از كشور به خاطر پخش بدون مجوز فيلم هاي ايراني، كارگردانان و تهيه كنندگاني كه فيلم هايشان از اين شبكه ها پخش مي شود نيز به شكل مشخص و منفرد به جمع معترضان اين اقدام پيوستند.
    عليرضا داوودنژاد كه اغلب فيلم هاي او از اين شبكه ها پخش شده است، تازه ترين عضو اين جمع است.
    او در گفت و گو با ايسنا در اين باره گفته است: «به نظر مي رسد، همچنان سينماي ايران، از لحاظ توليد و نمايش در داخل و خارج از كشور فاقد هرگونه نظارت و كنترل صنفي است. دست هاي پنهاني مشغول هستند تا هستي و دار و ندار ما را تاراج كنند و صداي ما هم به هيچ جا نمي رسد.»
    داوودنژاد در اعتراض به نمايش غيرقانوني فيلم هايش از شبكه هاي فارسي زبان خارج كشور گفت:«من پس از 33 سال كارگرداني و 28 سال تهيه كنندگي در سينما هيچ گونه كنترلي روي كپي فيلم ها و گردش، فروش و نمايش آنها ندارم. عوارضش اين است كه گرفتار انواع مضيغه ها و تنگناهاي مالي مي شوم و بعد به خاطر همين، بايد دارايي هايم را به حراج بگذارم.»
    داوودنژاد تأكيد كرد:«انواع نمايش هاي غيرقانوني در داخل و خارج كشور وجود داشته و دارد. در همين حال ما قادر نيستيم كه اينها را يكجا محاسبه و كنترل كنيم و به حقوق خود برسيم. اخيراً هم برخي شبكه هاي فارسي زبان كه از برنامه ها و نمايندگي هايي كه در داخل كشور دارند معلوم مي شود كه مراوداتي با آنان دارند شروع به پخش فيلم هاي ما كرده اند بدون اينكه هيچگونه راه حلي داشته باشند تا بتوانيم جلوگيري كنيم و به حقوق خودمان برسيم.»
    داوودنژاد با بيان اينكه فيلم هاي «مصائب شيرين»، «بچه هاي بد»، «جايزه» و «نازنين» بارها از اين شبكه ها پخش شده: «اين شبكه ها را چه كسي تأسيس مي كند و چه مناسباتي با داخل دارند؟ آنان از فيلم هاي ما براي يك گردش عظيم مالي استفاده مي كنند و مشخص نيست كه چگونه همه جا نفوظ داشته و دست دارند.»
    او افزود: «آنان سيستم پيچيده مخوفي هستند كه به همه منابع دسترسي دارند و مي توانند همه چيز را به تاراج ببرند و به هيچ شكلي هم پاسخگو نيستند.»
    اين تهيه كننده سينما به رسميت پذيرفتن تشكيلات صنفي را اولين قدم مقابله با اين وضع دانست و گفت: «بايد تشكيلات صنفي به طور واقعي به وجود بيايد؛ البته اينها زماني اتفاق مي افند كه تعاريفي كه صنف دارد نظارت ها و كنترل هايي كه حق دارد بكند، مجاري قانوني كه بايد به آن دسترسي داشته باشد و محاكمي كه بتوانند به دعاوي رسيدگي كنند همگي براي يك صنف قابل اجرا باشد.»
    داوودنژاد در انتهاي صحبت هايش گفت: «هنوز در طول اين 25 سال نتوانسته ايم اين وضع را به وجود بياوريم و در واقع اين مجموعه بزرگي از معضلات و موضوعات است كه بدون داشتن تشكيلات واقعي صنفي قادر به حل آن نخواهيم بود.»
انتهای پیام /

 
   
 اين خبر  با رويدادهاي زير مرتبط مي باشد :
  • مدير شبكه سينمايي ايرانيان: پول مي دهيم؛ اما نه به هر فيلمي. (با اولويت 1)
  •  
        خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
      كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
    Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
    توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com