1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 804  تاريخ مخابره خبر:  ۳۰/۴/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138304302001  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۱۴:۱۵
    ۱۳۸۳/۰۴/۲۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

“برنده، سينماي ايران است”

اكران همزمان “سربازهاي جمعه” و “مهمان مامان” ، تكرار تاريخ در سينماي ايران

فيلم ”سربازهاي جمعه” آخرين ساخته‌ي مسعود كيميايي، پس از چهار سال دوري اين فيلمساز از سينما و “ميهمان مامان” نخستين فيلم داريوش مهرجويي به تهيه‌كنندگي تلويزيون (سيمافيلم)، از صبح پنجشنبه در سينماهاي كشور به نمايش درمي‌آيند، در حاليكه به نظر مي‌رسد، همزماني اكران دو فيلم ياد شده به نوعي تكرار تاريخ در سينماي ايران است.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، سال 83 براي سينماي ايران تكرار سال 48 يعني سالي است كه “قيصر” و “گاو” توسط سينماگراني جوان چون مسعود كيميائي و داريوش مهرجويي ساخته شد و به روي پرده رفت و اين آغاز موج نوي سينماي ايران بود. نمايش “قيصر” كه دومين ساخته بلند مسعود كيميايي بعد از بيگانه بيا محسوب مي‌شد با بر هم زدن تمامي معادلات سينماي آن دوره، موجي از جنجال‌ها را در ميان اهالي و منتقدان سينمايي ايجاد كرد و پايه‌گذار جدي سينماي اجتماعي ايران شد. ساخت و نمايش “قيصر” از جهاتي، حتي نسبت فيلمي ارزشمند چون “گاو داريوش مهرجويي حائز اهميت است چرا كه اين فيلم، نه تنها رشدي يكباره را در سينماي ايران موجب شد كه فروش دو ميليون توماني آن، خط بطلاني بر تمامي تصورات قبلي نسبت به تماشاگران ايراني سينما كشيد و اين توهم و تصور كه تماشاگر ايراني علاقه اي به پايان تراژيك در فيلم ندارد با فروش شگفت‌آور فيلم قيصر از بين رفت. اما ساخت فيلم “گاو” توسط داريوش مهرجويي نيز با برهم زدن مولفه‌هاي ساخت فيلم در آن دوره نه تنها توانست جايزه منتقدين بين المللي جشنواره ونيز، جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره شيكاگو و جايزه بهترين فيلم نامه‌ي دومين جشنواره سينمايي سپاس را تصاحب كند بلكه در كنار قيصر پايه‌گذار سينمايي شد كه آثاري چون تنگنا و تنگسير (امير نادري) سوته دلان (علي حاتمي آرامش در حضور ديگران (ناصر تقواييطبيعت بي جان (سهراب شهيد ثالث) و مغولها (پرويز كيمياوي) را به دنبال داشت و اكنون پس از اين سالها، بار ديگر اين دو سينماگر پايه‌گذار موج نو سينماي ايران با فيلم‌هايشان همزمان با هم، به سينماهاي ايران و در ميان مردم مي‌آيند . مسعود كيميايي با “سربازهاي جمعه” مي‌آيد كه همچنان پرچم‌دار سينماي اجتماعي ايران و با تكيه بر همان اصول و مفاهيم هميشگي آثار خود - و البته به روز شده است - كه با “قيصر” پايه گذارد، و اما داريوش مهرجويي اكنون پس از گذشت اين سالها با فيلم “مهمان مامان” به سينماهاي كشور مي‌رسد كه اين فيلم اگرچه نقطعه‌ي عطفي براي توليدات سينمايي تلويزيون (سيمافيلم) و فيلمي شيرين و بدون لكنت است، در عين حال نسبت به بسياري از آثار اين فيلمساز و به خصوص شاخص‌ترين و نخستين فيلم او، با تغييري در رويكرد اجتماعي و لحن به نظر مي‌رسد.
به گزارش ايسنا،در عين حال، نبايد فراموش كرد كه اين اتفاق يعني همزماني اكران اين دو فيلمساز فارغ از هرگونه داوري نسبت به اين آثار واقعه‌اي خوشايند و ميمون براي سينماي ايران و نويد ايجاد صف‌هاي طويل مقابل سينماهاي كشور است. حال در كنار اين مسئله كه بايد ديد مسعود كيميايي با “سربازهاي جمعه” كه به اعتقاد بسياري از صاحب‌نظران يكي از بهترين آثار اين فيلمساز طي سالهاي اخير و با بهره‌گيري از قصه‌اي جذاب و برآمده از دل شرايط اجتماعي روز ايران و با مشاركت بسياري از چهره‌هاي سرشناس سينماي كشور چون عباس كيارستمي، محمود كلاري، ماني حقيقي، محمد رضا فروتن، پژمان بازغي، بهرام رادان،مريلا زارعي، بيژن امكانيان ، بهزاد جوانبخش ، و ... ساخته شده است مي‌تواند تماشاگر بيشتري را به سوي خود جذب كند يا “مهمان مامان داريوش مهرجويي كه صرفنظر از داشتن فضايي مفرح و حضور بازيگراني چون امين حيايي، پارسا پيروزفر، گلاب آدينه و ... عنصري موثر و غبطه برانگيز، چون تبليغات تلويزيوني بسيار را در اختيار دارد، اما نتيجه هر چه كه باشد برنده‌ي نهايي سينماي ايران است.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com